348
سه شنبه، ۰۹ آبان ۱۳۹۶
12
سه شرکت خدمات ارتباطی و اینترنتی با هم ادغام می‌شوند

مخابرات زمین می خورد؟!

سه شرکت «های‌وب»، «آسیاتک» و «پارس‌آنلاین» برای رقابت با شرکت مخابرات ایران با هم ادغام خواهند شد.

سرمایه گذاری پرسود برای فردا

حضور رسانه ملی در آفریقا

صبح نو

سرمایه گذاری پرسود برای فردا

حضور رسانه ملی در آفریقا


 به سینما در قاره آفریقا نظیر کالاها و پدیده‌های وارداتی از غرب نگریسته می‌شود اما سینمای امروز این قاره ریشه در تاریخ، سنت‌ها و آیین و رسوم این قاره نیز دارد. سینما در کشور آفریقای جنوبی با چرخش مالی سالانه ۱۲۰تا ۱۴۰میلیون دلاری این کشور را به عنوان یکی از کشورهای قدرتمند در این زمینه متبادر می‌کند. سینماهای اوگاندا موسوم به یوگاوود، تانزانیا، کنیا، رواندا، اتیوپی و سومالی موسوم به سومالیوود و .... نیز، از دیگر مهدهای این هنر - صنعت در قاره آفریقا به حساب می‌آیند. غول سینمای جهان که دومین سینمای بزرگ جهان را در اختیار دارد متعلق به سینمای نیجریه موسوم به نالیوود است که ارزش سهام آن تا چندی پیش پنج میلیون دلار و درآمد سالانه آن ۵۵۰میلیون دلار بوده است.
وسعت سینمای آفریقا آن قدر فراخ است که می‌توان از منظرهای مختلفی آن را بررسی کرد. مهم‌ترین وجهی که در این نوشتار بدان می‌توان اشاره کرد، مخاطبان بسیار و پروپاقرصی است که در داخل کشورهای آفریقایی این صنعت پولساز را سر پا نگه داشته‌اند. نمی‌توان انکار کرد که رونق سینمای آفریقا ریشه در علاقه مندی مردم این جوامع به فیلم و آثار نمایشی داستانی دارد.علاوه بر اینکه آثار نمایشی غربی و .... در این کشورها تماشاگران و طالبان خود را یافته‌اند و چه از طریق تلویزیون و چه پرده عریض سینما، صیدهای خود را به دام می‌کشانند.
اکنون جشنواره‌های سینمایی مختلف در قاره آفریقا، محمل دیگری شده‌اند تا هر از چندی، نسیم‌ها - و توفان‌های- جدیدی از فیلم‌ها و آثار دیگر کشورها با گفتمان‌های فرهنگی و خاستگاه‌های اخلاقی و اندیشه‌ای مختلف، راه به آفریقا باز کرده و فرهنگ اجتماعات گوناگون مردمی و اقشار مردمی را تحت تأثیر خود قرار دهند.
یکی از این رویدادهای جشنواره‌ای، فستیوال فیلم رواندا با عنوان «Hillywood» است. این جشنواره در قامت یکی از جشنواره‌های مهم قاره آفریقا مورد توجه سینماگران جهان قرارگرفته است.
 هر ساله در ایامی مقارن روزهای نخست آبان‌ماه، ده‌ها تهیه کننده و مؤسسه سینمایی از کشورهایی چون آمریکا، اسپانیا، بلژیک، فرانسه، آلمان، رژیم صهیونیستی، آفریقای جنوبی، بورکینافاسو، جمهوری دموکراتیک کنگو، اتیوپی، سیرالئون، سودان، اوگاندا و رواندا و ... در این جشنواره شرکت می‌کنند و به نمایش و رقابت آثار خود با یکدیگر می‌پردازند. .... و نتیجه پس از برچیده شدن بساط جشنواره، حضور قوی‌تر آثار غربی و ... در این کشور و پهنه قاره آفریقاست؛ میدان گشوده‌ای که سینماگران ایرانی و نهادهای دست اندرکار کشورمان از آن غافل‌اند. کما اینکه درفهرست آثار سینمایی شرکت کننده در این جشنواره امسال هم نام و نشانی از مؤسسات سینمایی جمهوری اسلامی ایران دیده نمی‌شد.
حال آن که آفریقا به اذعان همه صاحب نظران و اندیشمندان جهان، به حق «قاره قرن آینده» است و هر گونه سرمایه‌گذاری فرهنگی در این وسعت متنوع فرهنگی، جز سود و برد برای کسانی که هوشمندانه وارد عرصه آفریقا و زمینه‌ها و استعدادهای شگرفش شود، در پی ندارد.
 صنعت، تجارت، تبادل فرهنگی و هنری، انتقال دانش و ... همه و همه در ردیف فرصت سازی‌های پرسود آینده از تعامل با قاره آفریقا قرار می‌گیرند. این دستاوردی است که شاید اندیشه و اقدام برای تأسیس شبکه هوسا تی‌وی(Hausa TV) ایران، با نگاهی بدان صورت گرفته است.
 هر چه که هست، این ظرفیت به ویژه با تصمیم هوسا تی وی برای دوبله پرحجم و حرفه‌ای فیلم و سریال‌های ایرانی به منظور جذب و جلب گروه‌های بزرگی از جمعیت آفریقا (سخنوران به زبان هوسا) آن چنان ارزشمند است که صرف هزینه برای آن که هر چه سریع‌تر جامه تحقق به خود بپوشد، سرمایه گذاری‌ای مطمئن است.
هوسا تی وی که در نیمه دوم مهرماه فعالیت‌هایش را در فضای شبکه‌های اجتماعی مجازی آغاز کرده است، دوبله منسجم آثار نمایشی فاخر و جذاب تلویزیونی و نیز فیلم‌های سینمایی شاخص ایرانی برای هوسا زبانان قاره آفریقا و پخش آن را جزو مهم‌ترین مأموریت‌های خود اعلام کرده است.
این شبکه در واقع به مثابه نمایشگاهی از سینمای پاک و دارای مضامین متعالی انسانی و اسلامی ایران، در میان مخاطبان خود کارکرد خواهد داشت.
به نظر می‌رسد که اختصاص بخشی از بنیه پخش هوسا تی‌وی به نمایش فیلم و سریال‌های ایرانی، نه تنها ذائقه مخاطبان این شبکه را با طعم آثار مهذب و پرمحتوای ایرانی آشنا و آموخته می‌کند که در سطوح بالاتر، ترویج و معرفی سبک زندگی ایرانی- اسلامی و آماده کردن هر چه بیشتر زمینه‌های پذیرش اجتماعی و روانی جامعه آفریقا نسبت به محصولات فرهنگی و تجاری و ... ایران را نیز در پی خواهد داشت و بدین ترتیب باز هم رسانه به عنوان بازوی قدرتمند دیپلماسی و حتی رونق تجارت و صنعت و ... وارد عمل می‌شود.

  دیدگاه
  فهیمه اسماعیلی

captcha
شماره‌های پیشین