347
دوشنبه، ۰۸ آبان ۱۳۹۶
8

خبر

امسال موکب‌های ایرانی در شرقی‌ترین نقطه مرزی از زائران سیدالشهدا پذیرایی می‌کنند

با عشق حسینی از جنوب شرقی

ایران برای بسیاری از کشورها، یک کشور واسطه برای رسیدن به عراق به حساب می‌آید. از شرق ایران، زائرانی از پاکستان و افغانستان، از شمال شرقی، تاجیکستان و از شمال غربی نیز، از ترکیه وارد می‌َشوند. همین کشور واسط بودن، باعث شده که مراسم ویژه‌ای برای استقبال از زائران حسینی کشورهای همسایه، در کشور شکل بگیرد؛ استقبالی که به سال دوم می‌رسد و در آن همه جوره از زائران پذیرایی می‌شود.

صبح نو

امسال موکب‌های ایرانی در شرقی‌ترین نقطه مرزی از زائران سیدالشهدا پذیرایی می‌کنند

با عشق حسینی از جنوب شرقی

ایران برای بسیاری از کشورها، یک کشور واسطه برای رسیدن به عراق به حساب می‌آید. از شرق ایران، زائرانی از پاکستان و افغانستان، از شمال شرقی، تاجیکستان و از شمال غربی نیز، از ترکیه وارد می‌َشوند. همین کشور واسط بودن، باعث شده که مراسم ویژه‌ای برای استقبال از زائران حسینی کشورهای همسایه، در کشور شکل بگیرد؛ استقبالی که به سال دوم می‌رسد و در آن همه جوره از زائران پذیرایی می‌شود.

 یک نفر دم مرز ایستاده است و هر کسی که پایش به این طرف می‌رسد، یک سینی جلویشان می‌گیرد. از همه با شیرینی پذیرایی می‌کنند. چند قدم آن طرف‌تر زائرانی را که ورود پیدا کرده‌اند، به طرف موکب‌ها راهنمایی و آن طرف‌تر آن‌ها برای استراحت و اسکان در جایی مناسب سوار بر ماشین می‌کنند تا به مکان مناسبی راهنمایی شوند.
 درطول چند روزی هم که در کشورند، تمام و کمال مهمان ایران هستند؛ ایران و ایرانیان به مهمان‌نوازی شهره‌اند. برای خیلی از زائران کشورهای دیگر، ایران راه کوتاه‌تر و سالم‌تری برای رسیدن به عراق و شرکت در مراسم پیاده‌روی اربعین است. پس برای بسیاری، انتخاب اول گذر از ایران است. ایران هم درست مانند عراقی‌ها که برای ایام محرم مهمان دارند، زائران اربعین را مهمان دارد. استان‌های شرقی خراسان، به تنهایی سه بخش مرزی را پوشش می‌دهند. اسم از خراسان که می‌آید،آستان قدس رضوی هم پشت‌بندش
شنیده می‌شود.
 بسیاری از خدمات و کارهای استقبال از زائران خارجی را آستان قدس انجام می‌دهد. هر چند حجت‌الاسلام علی لقمان‌پور، معاون هماهنگ‌کننده ستاد اربعین آستان قدس رضوی مستقر در مرز بین‌المللی مهران، البته جور دیگری فکر می‌کند: «کاری که انجام می‌شود، فقط توسط ما انجام نمی‌شود. این یک کار گروهی است. یک قسمت کار را سپاه، یک قسمت کار را اوقاف، یک بخشی از کار را تشکل‌ها و موکب‌های مردمی و یک قسمت دیگر را هم عتبات عالیات انجام می‌دهند. آستان قدس رضوی هم به اندازه وسع و توانش، یک بخشی از کار را انجام می‌دهد. گروهای مردمی، مؤسسات و سازمان‌ها، در تمامی بخش‌ها و در تمام مرزها در حال خدمت‌رسانی هستند.»
استقبال بالای پنج‌هزار نفر
لقمان‌پور برای سرکشی به وضعیت خدمت‌رسانی، خود در مرز مهران مستقر بود. او درباره راه‌اندازی موکب‌های میرجاوه توضیح می‌دهد: «از زمانی که جناب حجت‌الاسلام رییسی تولیت آستان قدس رضوی را گرفتند، اتصال اربعین و آستان قدس تشکیل شد. امسال دومین سالی است که مراسم استقبال، تشکیل می‌َشود. امسال خدا کمک کرد و مانند سال گذشته، در مرزهای ورودی ایران، در میرجاوه برای پاکستانی‌ها، تایباد برای افغانستان، آستارا، پیله‌سوار در اردبیل و بازرگان در استان آذربایجان شرقی موکب‌ها تشکیل شده است. ستاد اربعین آستان قدس در این مکان‌ها ورود کرده تا بتواند خدماتی را دهند که در شأن زائران خارجی که وارد ایران می‌شوند،باشد. حالا این کار ما در کنار کار دوستان دیگری را که در واحدهای دیگر که توفیق حضور و خدمت‌رسانی به زائران خارجی دارند، انجام می‌َشود.» حجت‌الاسلام لقمان‌پوردرباره خدماتی که در مرز به زائران خارجی، ارائه می‌شود، توضیح می‌َدهد: «ما یک ایستگاه صلواتی در آنجا داریم. بحث غذا را برای زائران داریم. معرفی زائران برای اسکان در اردوگاهی که در زاهدان تشکیل شده است را داریم. معرفی زائران پاکستانی این‌که در طول مسیر به کدام استان‌ها معرفی شوند، به کجا باید بروند و نهایتاً در مرز خروجی شلمچه که زوار خارجی از مرز شلمچه خروج پیدا می‌کنند و وارد عراق می‌شوند.» به جز مساله اسکان و تهیه غذا، ستاد اربعین آستان قدس رضوی، خدمات دیگری را هم ارائه می‌دهد. او توضیح می‌دهد: «به‌جز استقرار ایستگاه صلواتی، اسکان، حمل‌ونقل و بحث فرهنگی که وجود دارد. در بحث فرهنگی هم دخالت کرده‌ایم. ما کتابچه‌های ادعیه‌ای را در اختیار زائران قرار می‌دهیم. یک کتابچه راهنمای تور مسافرت را برای آنها تدارک دیده‌ایم. تسبیح و جانماز، کتاب اداب سفر برای آنها طراحی کرده‌ایم. این کتابچه‌ها به زبان‌های مختلف تهیه شده‌اند. به زبان‌های اردو، پشتو، پاکستانی، ترکی و آذری برای آن‌ها این کتاب‌ها را طراحی کرده‌ایم. همه این کتاب‌ها را در اختیارشان قرار می‌دهیم. برنامه‌ای ایجاد کرده‌ایم تا برای زائران خارجی امکان دیدن روحانی به وجود بیاید. تا آن‌ها در بحث نماز و احکام شرعی اگر سوالی داشته باشند، روحانی به آنها کمک کند. جلسات و کارگروه‌های طراحی شده است تا در این جلسات، به صورت تکی یا جمعی زائران بتوانند، مسائل‌شان را با روحانی در میان بگذارند. برای همه زبان‌ها همه این کارها انجام می‌شود.» معاون هماهنگ‌کننده ستاد اربعین آستان قدس رضوی مستقر در مرز بین‌المللی مهران توضیح می‌دهد که زائران از پنج نقطه وارد کشور می‌شوند و خروج آن‌ها هم اغلب از شلمچه است. او می‌گوید: «در آنجا اردوگاهی برای آنها تدارک دیده شده است. آشپرخانه برای آن‌ها طراحی و محل اسکان هم برایشان در نظر گرفته شده‌است. این‌ها برای این است که بتوانیم، خدمات‌رسانی خوبی داشته باشیم.» اما همه این کارها برای چند زائر انجام می‌شود. پیش‌بینی‌ها برای مرزها متفاوت است. لقمان‌پور اما می‌گوید: «امسال پیش‌بینی شده است که سی‌هزار نفر از مرز پاکستان وارد ایران شوند. از افغانستان، طبق گزارش دوستان افغانی که در مرز در حال خدمت‌رسانی هستند، دوازده هزار نفر تا پانزده هزار نفر می‌آیند. از مرز آستارا بیش از 30هزار نفر وارد می‌شوند. البته این آمار قطعیت ندارد و این آمار پیش‌بینی شده است. از مرز پیله‌سوار و آذربایجان شرقی و بازرگان هم احتمال چهار هزار تا پنج هزار نفر پیش‌بینی می‌شود که وارد کشور شوند.»

نگاه ولایی به ایران
اما انجام این کارها چه تاثیری بر زائران خارجی که وارد ایران می‌شود، دارد. حجت‌الاسلام علی لقمان‌پور معتقد است: «پذیرایی از زائران اربعین، نسبت به خارجی‌هایی که وارد ایران می‌شوند، دو نکته را در پی دارد. این کار ما مانند آن‌چیزی است که ما وقتی وارد عراق می‌شویم و عراقی‌ها را می‌بینیم. نگاه ما در عراق به حرم اهل بیت است. به حرم امیرالمؤمنین علی ؟ع؟، به حرم حضرت عباس (ع) و به حرم امام حسین (ع) است. این قضیه هم برای زائران خارجی که وارد ایران می‌َشوند به وجود می‌آیند. افرادی هم که وارد ایران می‌شوند، می‌گویند که ما وارد کشور امام رضا (ع) شده‌ایم. نگاه آن‌ها این است که با گفتمان اهل بیت آشنا شوند.» این البته تنها دلیل، پذیرایی از زائران خارجی نیست. لقمان‌پور درباره نکته دومی که در پذیرایی اربعین از زائران دارد، می‌گوید: «نکته دوم، این است که آن‌ها با بیان گفتمان انقلاب اسلامی آشنا می‌شوند. محوریت مقاومت جهان اسلام که بحث معنوی در آن معنی دارد و در آن بحث شیعه، مطرح می‌َشود، اسم ایران اسلامی وجود دارد. قطعاً آنها نگاهی که به ایران دارند، یک نگاه ولایی و یک نگاه گفتمان انقلاب اسلامی و یک نگاه مهدوی است. فرق جمهوری اسلامی با کشورهای دیگر محوریت حکومت ولایت است. ولایت ولی فقیه که به آقا امام زمان وصل می‌شود. نگاه آن‌ها به ایران یک نگاه ولایی است. آن‌ها با یک نگاه خاصی وارد ایران عزیز می‌شوند. تلاش ما این است که زائران با محوریت رضوی آشنا شوند و حداقل این نگاه به آنها معرفی شود. در عین حال، بحث مهدویت و شیعی و گفتمان مقاومت را که ایران برای تمامی مسلمان جهان، اعم از شیعه و سنی، طراحی کرده است، با این ترفندها به همه زائران و در خلال خدمت‌رسانی القا شود.» اما آیا شیعیان تنها کسانی هستند که از زائران حسینی که به راهپیمایی اربعین از راه ایران می‌پیوندند، پذیرایی می‌کنند؟ در خبرها از پذیرایی عاشقان شیعه و سنی گفته شده است. حجت‌الاسلام علی لقمان‌پور هم خاطره‌هایی جالبی از پذیرایی همه ادیان از زائران حسینی دارد. او تعریف می‌کند: «من پارسال در مهران با توجه به مسوولیتی که داشتم، در قرارگاه امام رضا  (ع) مستقر بودم. در آنجا دیدم که یک نفر زرتشتی به دفتر ما آمد و از ما خواست که یک موکب در آنجا راه‌اندازی کند تا به زوار امام حسین (ع) خدمت‌رسانی کند. در بحث اربعین، امام حسین (ع) و ولایت، فرقی بین شیعه، سنی و زرتشتی و ادیان دیگر نداریم. درعراق هم در مسیرهایی که منتهی به محله‌های سنی‌نشین می‌شود هم موکب گذاشته‌اند تا به زائران خدمت‌رسانی کنند. یا حتی در ایران خودمان، در بعضی از مکان‌های کشور هم همین حالت وجود دارد. در استان‌های سنی‌نشین، هم به زائران امام حسین (ع) نیز خدمت‌رسانی می‌شود. من هیچ فرقی حداقل بین شیعه و سنی ندیده‌ام. آنها هم فرزندان امام علی (ع) را اهل بیت می‌دانند. این نگاه اهل بیت را آنها قائلند.»

یک فعالیت سالانه
 اما نکته‌ای که درباره پذیرایی از زائران وجود دارد، این است که هیچ یک از خدماتی که به آنها ارائه می‌شود، با برنامه‌ریزی یک‌شبه و یک‌روزه انجام نشده است. همه‌چیز در طولانی مدت برنامه‌ریزی شده است. معاون هماهنگ‌کننده ستاد اربعین آستان قدس رضوی مستقر در مرز بین المللی مهران معتقد است که آنها برای همه چیز وقت گذاشته‌اند: «این ستاد سالانه است، اجرا و طراحی سالانه است. جدا از آن پنج کشوری که از پنج نقطه ورود می‌کنند، ما سه خروجی دیگر را هم در کشور داریم. استان ایلام، استان خوزستان و استان کرمانشاه که ما سعی کرده‌ایم و در آنجا هم یک ورودی کردیم. عمده ورود ما در شلمچه بوده است. در مرز مهران، حوزه گستره فعالیت‌مان بیشتر است. یک آشپرخانه مرکزی راه‌اندازی کرده‌ایم که مطابق با سیستم صنعتی راه‌اندازی شده است. همه مردم، خانواده‌ها و ستادها همه برنامه‌ریزی سالانه دارند. از جمع‌آوری مخارج تا کارهای دیگر.» از ورود تا خروج زائرانی که به ایران وارد می‌َشوند و به قصد عراق عرض ایران را طی می‌کنند، چقدر زمان می‌برد. لقمان‌پور توضیح می‌دهد که همه‌چیز بستگی به مسیری دارد که زائران انتخاب می‌کنند. او توضیح می‌دهد: «یک عده از زائران از افغانستان و پاکستان، برای زیارت، به شهر مشهد می‌روند یا به شهر قم سفر می‌کنند. آنها این مسیر را طی می‌کنند و بعد از زیارت، به سمت مرز می‌روند. بعضی‌ها یک هفته در راه‌اند، بعضی‌ها هم 10 روز در راه‌اند. بعضی‌ها هم سه تا چهار روز در راه‌اند.» حجت‌الاسلام علی لقمان‌پور واکنش زائرانی را که به ایران وارد شده‌اند جالب می‌داند. او تعریف می‌کند: «پاکستانی‌ها و افغانستانی‌ها وقتی که وارد ایران می‌شوند، انگار ایران را وطن خود می‌دانند. می‌بینم که خاک ایران را می‌بوسند. افغانستانی‌ها که با ما هم زبان مشترک دارند و به زبان فارسی حرف می‌زنند، نوع نگاه‌شان، نسبت به ما طور دیگری است. انگار که صمیمی‌ترند. این مهر و محبت طرفینی وجود دارد، هم بین ما و هم بین آن‌ها. آن چیزی که در محوریت همه زائران چه افغانستانی، چه پاکستانی و چه ترک وجود دارد، امام حسین (ع) است. این وحدت و همدلی برای تمام گروه‌ها و زبان‌ها ایجاد شده است. هیچ فرقی ندارد که دین و زبان چه است. اسم مبارک امام حسین (ع) و حضرت عباس (ع) در دل‌ها نفوذ کرده و توانسته است که این افراد را به هم نزدیک کند. به واسطه این اسم‌ها ارتباطی بین افراد برقرار شده که قابل وصف نیست. حلقه اتصال و ارتباطش هم امام‌حسین (ع) است.»

captcha
شماره‌های پیشین