346
یکشنبه، ۰۷ آبان ۱۳۹۶
13
بررسی «مناسبات حوزه و انقلاب اسلامی» در یک گفت‌وگوی علمی

حوزه علمیه؛ محافظه‌کار یا انقلابی؟

جلسه گفت‌وگوی علمی پیرامون «مناسبات حوزه و انقلاب اسلامی» با ارائه حجت‌الاسلام رضا اسلامی و نقد آقای عبدالوهاب فراتی، هفته گذشته در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی قم، برگزار شد.

خبر

صبح نو

خبر

ترکیب روانشناسی و عرفان اشرافیتی
دکتر ابراهیم فیاض در نشست «ازدواج سفید؛ واکاوی زوایای پیدا و پنهان» در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران گفت: الان در ایران میلیاردرها، سن ازدواج‌شان به شدت پایین آمده است. به سمتی می‌رویم که اشراف می‌توانند ازدواج کنند اما اقشار دیگر نمی‌توانند. کشوری که مبنا را اقتصاد و رشد اقتصادی می‌گذارد، حال می‌خواهیم اسمش را توسعه بگذاریم یا پیشرفت، بُعد اجتماعی به شدت ضعیف می‌شود.به گزارش مهر، او بیان کرد: ما از سال‌های ۶۸ و ۶۹ در زمان دولت آقای هاشمی رفسنجانی که بحث توسعه داغ بود می‌گفتیم که نتیجه این تفکرات چه خواهد شد. اما همه شاعرانه درباره توسعه صحبت می‌کردند؛ مست توسعه بودند. کسی زیر بار نمی‌رفت و مثل الان هم نبود که آثارش را به چشم ببینیم.استاد دانشگاه تهران در ادامه بحث خود به پیوند روانشناسی و عرفان اشرافیتی اشاره کرد و گفت: الان کسی بحث اجتماعی نمی‌کند. در اول انقلاب همه بحث، عدالت بود. چی شد که الان همه چیز تبدیل شد به رستگاری شخصی و همه‌اش خواب بازی و اینکه چه کسی چه خوابی دیده است. مملکت را یک عرفان کاذب برداشت. با این ترکیب روانشناسی و عرفان اشرافیتی شکل گرفت و علوم اجتماعی و دین فقهی که مبنایش عقلانیت بود را کنار گذاشتند. الان ازدواج سفید بحرانی است که قشر متوسط ایجاد می‌کند. بحران قشر مستضعف چیست؟ تجاوز! آتنا و اهورا و اینها را ببینید. او ادامه داد: اگر ما نتوانیم عقلانیت دینی را با عدالت پیوند بزنیم جامعه بدتر از این خواهد شد. تمام دنیا اول بحث آموزش را مطرح کردند. ما الان نظام آموزشی با تکنولوژی فعلی نداریم که بچه‌ها بفهمند چه کار کنند. نظام آموزشی ما یا سانسور می‌کند یا از آن می‌گذرند. اگر از جهل نجات پیدا کنیم همه‌چیز درست می‌شود و آن‌وقت مردم نجات پیدا می کنند.

هستی مقدس در حکمت اسلامی
حجت‌الاسلام حمید پارسانیا، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، در دومین روز از نخستین دور گفت‌وگوی دینی اسلام و هندوئیزم در دهلی‌نو، در سخنرانی خود با عنوان «هستی مقدس در حکمت اسلامی» گفت: گاه قدسی به هستی در قبال نگاه دنیوی و این جهانی است. در نگاه دنیوی -  سکولار -  زندگی دنیا در کانون جغرافیای هستی است و هر نوع واقعیت دیگری که، فراسوی هستی دنیوی باشد اگر انکار نشود، بی‌ارتباط با این عالم در نظر گرفته شده یا آن که در حاشیه زندگی دنیوی و در خدمت آن دیده می‌شوند. در نگاه قدسی، هستی مقدس در کانون جغرافیای عالم است. هستی مقدس وجودی است که اوّلاً، ناقص نیست و ثانیاً، کمال ناقص نیز ندارد، یعنی کمالات او نیز نامحدود و بدون حد است.به گزارش خبرگزاری شبستان، پارسانیا همچنین با بیان این كه تکوین حکمت اسلامی و تطورات تاریخی آن در تعامل با عواملی چند بوده است، گفت: مهم‌ترین این عوامل عبارتند از: آیات قرآن کریم و احادیث، میراث عقلی جامعه بشری، مکاشفات عرفانی جهان اسلام و همچنین گفت‌و‌گوی مستمر با متکلمان.«لفظ، مفهوم و مصداق هستی»، «اشتراک لفظی مفهوم هستی در نزد متکلمان»، «اشتراک معنوی مفهوم هستی در حکمت اسلامی»، «قول به اعتباری بودن هستی»، «قائلین به اصالت هستی»، «اقوال چهارگانه درباره مصداق هستی»، «امر مقدس از نگاه متکلمین و قائلین به اصالت ماهیت»، «هستی مقدس بر مبنای کثرت تباینی و تشکیکی هستی»، «تقدس هستی بر مبنای وحدت شخصی وجود»، «استناد مجازی هستی به امور مقید» و همچنین «امتیاز هستی مقدس از غیر آن»، دیگر مباحثی بود كه پارسانیا، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی  در این سخنرانی به آنها پرداخت.

اصول مشترک اسلام و هندوییسم
حجت‌الاسلام احمد مبلغی، عضو مجلس خبرگان رهبری، در سخنرانی خود با عنوان «اشتراک اسلام و هندوئیسم در اندیشه؛ لزوم تعاملات خیرگرایانه بین ادیان» در گفت‌وگوی دینی اسلام و هندوئیزم در دهلی‌نو، با طرح این پرسش که آیا همانطور که بین «ادیان توحیدی و ابراهیمی» اندیشه‌های مشترک وجود دارد، بین هندوئیسم و اسلام نیز اندیشه‌های مشترک وجود دارد؟ بیان کرد: پاسخ به سؤال مثبت است. نه تنها بین این دو دین، مشترکاتی همچون: معنویت‌گرایی، خیرگرایی و مقوله‌هایی از این دست  وجود دارد که فراتر، حتی این دو دین بر یک اندیشه پایه‌ای و مهم، یعنی «رویکرد به تعاملات بین ادیانی با هدف خیرگرایی» اتفاق و اشتراک دارند.او افزود: مبلغی همچنین گفت: یکی از اصول هندوئیسم، اصل اعتباربخشی به ادیان و کوشش از این طریق برای نشر خیر در بشریت است. این اصل در هندوئیسم در اثر تطور و تحولاتی که بر این دین گذاشته است به مثابه یک جزء مهم از شیوه زندگی معرفی شده و آن را امری اساسی و مبنایی در شیوه زندگی تلقی کرده‌اند.او به اصول مشترک دیگری نیز اشاره کرد: اصل تعامل اجتماعی با اتباع ادیان بلکه با همه بشریت بر پایه عدل، اصل تعامل با اتباع ادیان بلکه همه بشریت بر پایه اخلاق، اصل برقراری تعامل و تعاون بین اتباع همه ادیان بلکه بین همه بشریت در نشر خیر و اصل ایجاد حالت مسابقه بر خیر بین اتباع ادیان.

 

captcha
شماره‌های پیشین