345
شنبه، ۰۶ آبان ۱۳۹۶
12
ترسیم افق فقه آینده توسط آیت‌الله اعرافی

حوزه با «موضوع‌شناسی» زنده می‌ماند

همایش علمی پژوهشی «فقه فعال» پنج‌شنبه گذشته در تالار شیخ طوسی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی قم از سوی «معهد الاجتهاد الفعال» و با سخنرانی آیت‌الله علیرضا اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور برگزار شد.

خبر

صبح نو

خبر

پارسانیا، خسروپناه و سبحانی،
برترین نظریه‌پردازان علوم انسانی اسلامی شدند
مراسم اختتامیه چهارمین کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی با سخنرانی آیت‌الله رشاد و پیام آیت‌الله جعفر سبحانی و با معرفی حجج‌اسلام حمید پارسانیا و عبدالحسین خسروپناه و دکتر حسن سبحانی به عنوان برترین نظریه‌پردازان این عرصه و تکریم از طاها عبدالرحمن متخصص فلسفه از کشور مراکش، در مدرسه امام کاظم؟ع؟ قم، پنجشنبه گذشته به کار خود پایان داد.
آیت‌الله رشاد در این مراسم گفت: علوم انسانی در سه دسته مجموعه قضایای توصیفی، گزاره‌ای تجویزی همراه با بایدها و نبایدهای علوم انسانی و قضایای شایدها و نشایدها می‌گنجد.به گفته وی، علوم انسانی به حوزه حکمت، معرفت‌شناسی و طبیعیات نیز ورود کرده، اگرچه بخشی از این قلمرو گستری ناشی از بازگشتی است که بشر به کل یقین آغاز کرده و این که مرزهای علوم آرام‌آرام از بین می‌رود و دوره‌ای آغاز می‌شود که به‌صورت فرارشته‌ای به مباحث نگاه می‌شود. این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر اینکه  چالش علوم انسانی چالش خاموش است، افزود: عرصه‌هایی که علوم انسانی با دین مواجهه می‌کند وسیع‌تر از تماس علوم طبیعی با دین است اما این تفاوت در این دو جبهه مواجهه وجود دارد که علوم انسانی به‌صورت خاموش با دین مواجهه می‌کند و از جنس جنگ نرم است.آیت‌الله رشاد با تاکید بر اینکه تولید علوم انسانی اسلامی تکلیف اجتماعی عینی اصحاب حوزه است، گفت: رفع این مشکل درگرو تولید معرفت صائب و تربیت نیروی صالح است، در این راستا هم باید در گام نخست تلقی صحیحی از علوم انسانی داشته باشیم.او با بیان اینکه همه این حرف‌ها به معنی تعطیلی علوم انسانی و مخالفت با علم نیست تصریح کرد: آنچه در قالب علوم انسانی جهان بیان می‌شود همه باطل نیست، بلکه منظور این است که باید علوم انسانی اسلامی تولید شود.در سومین جایزه جهانی علوم انسانی اسلامی پس از بررسی‌های چندمرحله‌ای و با مراجعه به آرای جمعی از اساتید برجسته علوم انسانی اسلامی، سه تن از نظریه‌پردازان، شایسته تقدیر شناخته شدند.حجت‌الاسلام حمید پارسانیا که در رشته فلسفه علوم اجتماعی با ارائه دیدگاهی پیشرو و راهگشا درباره تأمین مناسبات اسلام و علوم اجتماعی مدل مشخصی را برای پیوند میان این دو ارائه کرده است، موفق شد به‌عنوان نخستین نظریه‌پرداز شایسته تقدیر در این مراسم معرفی شود.دومین نظریه‌پرداز شایسته تقدیر دکتر حسن سبحانی از اساتید برجسته در رشته اقتصاد اسلامی بود که با تقویت و بسط گفتمان اقتصاد اسلامی در ایران و ارائه نقدهای قوی نسبت به اقتصاد لیبرال و پایه‌گذاری رشته اقتصاد اسلامی و پرورش شاگردان متعدد به پیشرفت اقتصاد اسلامی کمک شایانی کرده است.حجت‌الاسلام‌والمسلمین عبدالحسین خسروپناه به سبب ترویج گفتمان علوم انسانی اسلامی و تألیف آثار علمی مفید و ممتاز در زمینه فلسفه علوم انسانی اسلامی که در تقویت و تکمیل لایه‌های زیرین تفکر علوم انسانی اسلامی و تدوین آن برای جامعه علمی دیدگاه‌های برجسته‌ای را ارائه کرده است سومین نظریه‌پرداز شایسته تقدیر در این مراسم بود که معرفی شد.

پاسخ رجبی دوانی
به شبهات پیرامون حضرت رقیه ؟س؟
دکتر محمدحسین رجبی دوانی، استاد تاریخ اسلام، با انتشار فایلی صوتی در کانال تلگرام خود، به شبهات پیرامون وجود حضرت رقیه در تاریخ پاسخ داد. او گفت: برخی به‌کلی داشتن دختری به نام «رقیه؟س؟» را برای امام حسین؟ع؟ نفی می‌کنند، برخی نیز معتقدند امام ؟ع؟ دو دختر به‌نام‌های «فاطمه و سکینه» داشته است و لذا داستان دختری به‌نام «رقیه» را بی‌معنا دانستند.وی یادآور شد: اگرچه شیخ مفید تعداد دختران امام حسین؟ع؟ را «سکینه و فاطمه» نام برده، اما این تنها نقل تاریخی در این زمینه نیست، بلکه در نقل‌های دیگر تعداد دختران امام حسین؟ع؟ بیش از دو نفر نام برده شده است، به‌عنوان‌مثال، در کتاب «مَطالِبُ السَؤول» ابن طلحه شافعی -که نَسَب‌شناس است- همچنین در مناقب ابن شهرآشوب مازندرانی تعداد دختران امام حسین؟ع؟ سه یا چهار مورد ذکر شده است، پس احتمال اینکه امام حسین؟ع؟ دختران دیگری غیر از «فاطمه و سکینه» داشته باشند، زیاد است.رجبی‌دوانی درباره اتفاقات صورت گرفته در خرابه شام نیز گفت: عده‌ای هستند که این موضوع را زیر سؤال می‌برند و می‌گویند چرا در منابع اولیه چنین نقلی وارد نشده است؟ این موضوع در کتاب «کامل» بهایی عمادالدین تبری شیعی در قرن هفتم آمده است.وی افزود: معتقدم که صاحب کتاب «کامل» بهایی از سوی علمای بزرگ شیعه توثیق شده، از سوی دیگر او معاصر سید بن طاووس صاحب کتاب «لهوف» است. سید بن طاووس نیز در کتاب خود مطالبی دارد که مورخان و مقتل‌نویسان پیش از او این موارد را ذکر نکرده‌اند.

captcha
شماره‌های پیشین