344
چهارشنبه، ۰۳ آبان ۱۳۹۶
7
شرکت معروف سوئدی می‌گوید هیچ نمایندگی رسمی در ایران ندارد

نمایندگی- غیر- مجاز

بازار داغ خودروهای خارجی و تب مردم برای سوار شدن در این خودروها، باعث‌شده تا برخی با سوءاستفاده از اعتماد مردم به برندهای معروف خارجی از جمله فرانسه و آلمان، برای خود نمایندگی‌هایی را راه‌اندازی کنند که حتی خود شرکت اصلی، با اعلام اطلاعیه‌ای آن را تقلبی می‌خواند. در جدیدترین نمونه از این اتفاق‌ها، یکی از مدیران ارشد شرکت خودروسازی «ولوو» سوئد، هرگونه ادعای یکی از شرکت‌های داخلی برای اعطای نمایندگی رسمی ولوو به این شرکت داخلی را تکذیب کرده و گفته است: «ما چنین ظرفیتی را در آنان نمی‌بینیم و نخواهیم دید و آنها را نیز از تصمیم خود مطلع کرده‌ایم.»

جابه‌جایی‌های لازم برای حل بحران اشتغال

صبح نو

شرکت معروف سوئدی می‌گوید هیچ نمایندگی رسمی در ایران ندارد

نمایندگی- غیر- مجاز

بازار داغ خودروهای خارجی و تب مردم برای سوار شدن در این خودروها، باعث‌شده تا برخی با سوءاستفاده از اعتماد مردم به برندهای معروف خارجی از جمله فرانسه و آلمان، برای خود نمایندگی‌هایی را راه‌اندازی کنند که حتی خود شرکت اصلی، با اعلام اطلاعیه‌ای آن را تقلبی می‌خواند. در جدیدترین نمونه از این اتفاق‌ها، یکی از مدیران ارشد شرکت خودروسازی «ولوو» سوئد، هرگونه ادعای یکی از شرکت‌های داخلی برای اعطای نمایندگی رسمی ولوو به این شرکت داخلی را تکذیب کرده و گفته است: «ما چنین ظرفیتی را در آنان نمی‌بینیم و نخواهیم دید و آنها را نیز از تصمیم خود مطلع کرده‌ایم.»


با بهتر شدن روابط تجاری ایران با برخی از کشورهای اروپایی، راه برای توسعه روابط تجاری و اقتصادی باز شد و خیلی از تجار داخلی و خارجی فرصت معامله یافتند. فرصتی که قبل از این خیلی محدود و با سختی‌ها و محدودیت‌های بسیاری صورت می‌گرفت.
گشایش در فضای تجاری ایران و اروپا باعث شد تا شرکت‌های بزرگ اروپایی با مستعد دیدن فضای اقتصادی ایران برای سرمایه‌گذاری، با همتایان ایرانی خود وارد مذاکره شوند تا بتواند سهمی از این بازار فعال و پویا را از آن خود کنند. با ورود برندهای خارجی در هر رده از صنعت، تلاش برای نشان دادن جذابیت‌های آن برند افزایش یافت و رقابت در این‌بار برای جذب مشتری بالا گرفت.
با افزایش مشتری برندهای خارجی، آن‌هایی که می‌توانستند، با احداث نمایندگی در ایران سعی کردند تا هزینه‌های خود را کاهش و با ارائه خدمات پس از فروش مشتریانشان را بیشتر کنند. در این بین برخی از این شرکت‌ها هم وارد ایران نشدند و فقط کالای خود را فرستادند.
این موضوع، زمینه‌ای ساخت تا برخی در داخل با استفاده از خلأ وجود نمایندگی اصلی برندها دست به‌کار شوند و نقش نمایندگی را بازی کنند. یک شرکت عرضه خودرو در داخل، برندهایی از خودروی سوئدی را به فروش گذاشته که حتی شرکت اصلی این خودرو با اعلام رسمی، این نمایندگی را جعلی خوانده است.
خودروی خیالی
خیلی از شرکت‌های بزرگی که قصد دارند در هر کشوری نمایندگی داشته باشند، سعی می‌کنند از مبادی قانونی که معمولاً برای آنها در نظر گرفته شده، وارد شوند تا به مشکلی برنخورند. متأسفانه در کشور ما در چند سال اخیر با توجه به تحریم‌هایی که وجود داشته، ورود برندهای جهانی به ویژه خودروسازی‌ها، با مشکلات زیادی روبه‌رو بوده و هست؛ اما با این وجود برخی از نمایندگی‌های این شرکت‌ها با فعالیت‌های محدود در ایران جای خود را باز کرده‌اند. با وجود اینکه خودروهای سوئدی یکی از برندهای بزرگ جهان هستند، همیشه مورد توجه مصرف کنندگان ایرانی هم بوده‌اند اما در این مدت هیچ‌گونه نمایندگی از سوی این شرکت در کشور شکل نگرفته است. با این وجود، شرکتی بدون اینکه مجوزهای لازم را برای اعلام نمایندگی بگیرد، خود را نماینده این شرکت سوئدی معرفی و از متقاضیان این خودرو، ثبت نام کرده است. این تصور برای برخی مشتریان به وجود آمده که شاید این شرکت بتواند واردات سواری سوئدی را به ایران انجام دهد.

سوئدی‌ها: تکذیب می‌کنیم
گشایش نمایندگی یا شرکت‌های فروش خودرو کاری نیست که به این سادگی‌ها انجام شود و ضوابط مختلفی داشته و باید مجوزهای قانونی اخذ شوند؛ این یعنی وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان متولی اصلی در حوزه صنعت باید بداند شرکتی که مجوز می‌گیرد، قرار است چه کاری انجام دهد.
واردات خودرو به کشور ضوابط و قوانین خاصی دارد، گمرک نیز در راستای اعمال سیاست‌های دولتی بر این موضوع نظارت می‌کند، اما اینکه این شرکت به نام کمپانی بزرگ سوئدی وارد بازار ایران شده و به نوعی با فریب مشتریان همچنان در حال ثبت نام از آن‌هاست، جای سؤال دارد.
این سؤال وقتی جدی‌تر می‌شود که مدیر ارشد آن کمپانی تأکید می‌کند: «هرگونه ادعای شرکت ایرانی مبنی بر نمایندگی رسمی از سوی ما، نادرست است، ما چنین ظرفیتی را در آن شرکت ایرانی نمی‌بینیم و بعید است با آنها وارد کار شویم و به آنها نمایندگی نخواهیم داد، آن‌ها را نیز از تصمیم خود مطلع کرده‌ایم.»

ورود قانون
ماده 27 و 28 و تبصره 3 ماده 17 قانون نظام صنفی، در خصوص ضرورت پلمب واحدهای صنفی فاقد پروانه کسب، ماده 28 در خصوص صدور دستور تعطیلی واحد صنفی متخلف و تبصره 3 ماده 17 در خصوص تخلف در درج تبلیغات و جریمه‌های مربوط به آن، توضیحات کاملی را ارائه کرده است که می‌تواند در برخورد با این نمایندگی غیر مجاز به کار آید. سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران در ابلاغیه‌ای، وصول شکواییه‌های مردمی و بررسی‌های به عمل‌آمده مبنی بر عدم تحویل خودرو در موعد مقرر، عدم ایفای تعهدات در قبال مشتریان، انجام تبلیغات گسترده و ارائه خدمات فروش خودرو بدون اخذ هرگونه مجوز لازم و همچنین عدم همکاری مسوولان آن شرکت در ارائه مدارک و مستندات مورد نیاز به این سازمان را به عنوان تخلفات این نمایندگی غیرمجاز ذکر کرده است.

مردم مراقب باشند
با این حال، این شرکت همچنان مشغول و با تبلیغات گسترده در حال جذب مشتری است. برای بررسی این موضوع، با این شرکت هم تماس گرفتیم و پیگیر موضوع شدیم. اپراتور این شرکت پاسخ به این سؤال که آیا شما نماینده شرکت در خودروسازی سوئدی هستید، به «صبح نو» می‌گوید: «نه، ما نماینده یک شرکت آلمانی هستیم که این محصولات سوئدی را تولید می‌کند. ما نیز به دلیل تحریم‌ها که نمی‌توانیم از سوئد خودرو وارد کنیم، از آلمان وارد می‌کنیم.» از او درباره اخطار سازمان صنعت، معدن و تجارت و نارضایتی مشتریان پرسیدیم که اینطور ادامه می‌دهد: «خودروها 2018 هستند و مشتریان باید ثبت نام کنند و چهار ماه هم منتظر بمانند و قیمت خودروها بین 180 تا 600 میلیون تومان است و همه اطلاعات خودروها در سایت و کانال تلگرام ما هست. پیش فروش غیرمجاز به عنوان موضوع شکایت مطرح شد که تکذیب نمی‌کنم و زمانی‌که پیش فروش انحصاری مطرح شد، شرکت ما اجازه پیش فروش خودروهای متفرقه را نداشت و از این جهت برخی از مشتریان دچار مشکل شدند.» این اپراتور، این شرکت را نماینده شرکت آلمانی می‌داند و نه سوئدی و در پاسخ به این سؤال که چرا در ابتدا نماینده شرکت سوئدی معرفی شدید، می‌گوید: «اشتباه بوده است.»
نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت بر شرکت‌هایی که خود را نماینده برندهایی معرفی می‌کنند که مشتری زیادی دارند، باید بیشتر انجام شود تا مردم در برخورد و مراجعه به این شرکت‌ها دچار مشکل نشوند.

captcha
شماره‌های پیشین