340
شنبه، ۲۹ مهر ۱۳۹۶
6
سومین مدرسه ویژه دانش آموزان فاقد مدارک هویتی راه افتاد

«پاک کن» مهربانی روی مرزهای تحصیلی

خاکستر قوانین در برخورد با آتش ساختمان‌های ناایمن در تهران

پلاسکویی دیگر در راه است!؟

بامداد روز گذشته طبقه ششم ساختمان علاءالدین در خیابان جمهوری دچار حریق شد که با حضور به موقع ماموران آتش‌نشانی این حریق اطفا گردید. موضوع و نکته مهم در این حادثه این است که این ساختمان به‌عنوان یکی از ساختمان‌های ناایمن و خطرساز معرفی شده بود که نیازمند ایمن‌سازی است اما این حادثه نشان داد هنوز چیزی عوض نشده.

صبح نو

سومین مدرسه ویژه دانش آموزان فاقد مدارک هویتی راه افتاد

«پاک کن» مهربانی روی مرزهای تحصیلی

با بهره برداری از مدارس ویژه دانش آموزانی که مدارک هویتی ندارند، امکان تحصیل این دانش آموزان نیز فراهم شد و حالا تعداد این مدارس با مدرسه‌ای که وزیر آموزش و پرورش در توییتر خود افتتاح آن را خبر داد، به عدد سه رسید. این مدارس میزبان دانش آموزان فاقد مدارک هویتی‌اند.
مدارس ویژه دانش آموزان فاقد مدارک هویتی شاید پس از آن بیشتر مورد توجه قرار گرفت که برخی از دانش آموزان در مناطق محروم کشور، روستاهای دور افتاده یا فرزندان اتباع خارجی با مشکل تهیه مدارک شناسایی معتبر مواجه بودند و این مشکل باعث شده بود تا نتوانند در مدرسه ثبت نام کنند.
براساس تأکیدات مکرر مقام معظم رهبری مبنی برفراهم کردن فرصت‌های دسترسی به آموزش برای همه کودکان ونوجوانان مقیم ایران و پیگیری‌های دولت تدبیر وامید در هیأت وزیران درتاریخ ۲ اسفند ۹۵ مصوب شد که وزارت کشور با همکاری وزارت آموزش و پرورش شرایط و دستورالعمل‌های لازم  برای صدورکارت حمایت تحصیلی برای ثبت نام کودکان فاقد اوراق هویتی وهمچنین دانش آموزان اتباع خارجی را فراهم کنند.
از این رو مسوولان آموزش و پرورش تلاش کردند تا در راستای اجرای فرمان مقام معظم رهبری مدارس ویژه‌ای را برای این دانش آموزان بنا کنند و حالا آقای سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: «سومین مدرسه ویژه کودکان بازمانده از تحصیل و فاقد مدارک هویتی به نام «منادی علم» با ۲۲۰ دانش‌آموز در زاهدان آغاز به کار کرد.»
افتتاح این مدارس از آنجایی اهمیت دارد که در سال‌های اخیر موج مهاجران افغانستانی که به صورت قانونی و غیرقانونی وارد کشور شده‌اند افزایش یافته است، در برخی از مناطق کشور خودمان هم با رشد جمعیت و دور ماندن از امکانات شهری تعداد این کودکان در حال رشد است. اگر این کودکان امروز آموزش نبینند، ممکن است با بی سوادی یا کم‌سوادی وارد جامعه‌ای شوند که از نظر سوادی باهم فاصله بسیاری دارند.
افتتاح این مدارس نشان داد که توجه به حق درس خواندن بچه‌ها در کشور به شدت مورد توجه قرار دارد. مدیر کل آموزش و پرورش استان سیستان و بلوچستان گفته است: «در این مدرسه۱۲۰دانش آموز دختر و۱۰۰دانش آموز پسر که بازمانده از تحصیل و فاقد مدارک هویتی هستند، مشغول به تحصیل شده‌اند.» وی با اشاره به اینکه فضای این مدرسه را خیرین خریداری کرده و در اختیار آموزش و پرورش قرار داده‌اند اضافه کرد: «با مشارکت خیرین قرار است علاوه بر این سه مدرسه، مدرسه چهارم هم به زودی در حاشیه شهر زاهدان دایر شود.»

«پرتو» علم آموزی
اما مراکز علم آموزی کودکان بازمانده از تحصیل و فاقد مدارک هویتی، سال‌هاست در تهران وجود دارد. در طرح ساماندهی کودکان در معرض آسیب و آسیب‌دیده اجتماعی شهر تهران مراکز «پرتو» در راستای سیاست‌های شهرداری تهران مبنی بر پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در محله‌های آسیب‌ پذیر و ارائه خدمات ویژه به کودکان کار و خیابان، با همکاری NGOهای مختلف زیر نظر سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران اداره می‌شود. این مراکز با همکاری شهرداری تهران در دوره آقای محمدباقر قالیباف افتتاح شدند و توانستند تأثیر خوبی در جذب دانش‌آموزان داشته باشند. تاكنون تعدادی از این كودكان بعد از آموزش‌های هرچند پاره‌وقت در پرتو، به سیستم آموزش و پرورش وارد شدند و این اتفاقی خوشایند در مورد كودكانی است كه چند سالی از تحصیل بازمانده بودند.
در کنار مراکز پرتو، یکی از بزرگ‌ترین مدرسه کودکان کار کشور هم که از آموزش و پرورش مجوز دارد «صبح رویش» است که این مدرسه هم با تلاش شهرداری تهران در دوره گذشته و در محدوده محله «هرندی» تهران راه اندازی شده است. این دو مرکز، دو هدف را دنبال می‌کنند که یکی آموزش و دیگری فعالیت‌های اجتماعی است.
به نظر می‌رسد با این تصمیم، یکی از مهمترین موانع رشد و پرورش جامعه مهاجر در ایران به‌زودی برداشته خواهد شد. مدارس ایرانی از این پس از دانش‌آموزان مهاجر افغانستانی، بدون اینکه قرار باشد کاغذها، مهرها و مدارک روی آنها ارزش‌گذاری کنند، مشغول
تحصیل‌ شوند.

captcha
شماره‌های پیشین