334
چهارشنبه، ۱۹ مهر ۱۳۹۶
3
دو توافق پرابهام هسته ای

از سعدآباد تا برجام حلوایی که دهان را شیرین نکرد

سخنان اخیر رییس جمهور در دانشگاه تهران، دوباره حافظه تاریخی خیلی‌ها را حساس کرده تا ضمن مرور گذشته، نحوه تعامل یک تفکر خاص داخلی با غربی‌ها، قدری واقع‌بینانه‌تر به آنچه با عنوان «برجام» میان ایران و غرب گذشته است، نگاهی بیندازند.

دوگانه صلح و جنگ یا حق و باطل

صبح نو

دوگانه صلح و جنگ یا حق و باطل

دراین روزها بحث‌هایی مطرح می‌شوند که چهره‌ای صلح‌طلب و مذاکره‌کننده در این جنگ از امام حسین (ع) به جامعه ارائه می‌شود. دراین مباحث تلقی می‌شود که امام حسین (ع) درصدد بودند که در تعامل با لشکر عبید‌الله بن زیاد و حکومت دمشق به تفاهم و مصالحه برسند و گویا به ناچار تن به مواجهه نظامی دادند؛ بنابراین با القای دوگانه صلح و جنگ و رویارویی این دو مقوله با یکدیگر، نهضت عاشورا و اباعبدالله الحسین (ع) به گونه‌ای به یک مواجهه ناخواسته و از سرناچاری فروکاسته می‌شود.
نکته اساسی که باید توجه داشت، این است که نهضت امام حسین (ع) فراتر از شیوه و راهکار صلح یا جنگ بود. قیام امام حسین (ع) حرکتی بود در جهت حق‌طلبی و مقابله با جولانگری در جهان اسلام آن روز. بیان صریح امام حسین (ع) که ألا تَروْنَ إلیَ الحقّ لا یُعمَل به، و إلیَ الباطلِ لا یُتَناهی عنه، لیَرغبَ المؤمنُ فی لقاءِاللّه نشان‌دهنده این است که دو گانه اصیل و مهم برای امام حسین (ع) و در مکتب فکری عاشورا، دوگانه حق و باطل بود و مواجه حق در برابر باطل که این دو گانه از ادبیات قرآنی و اصل فرهنگ اسلامی ما برمی‌خیزد.
 در حقیقت اگر درک تحلیل عمیقی از امام حسین (ع) داشته باشیم آن تحلیل به اقامه دفاع از حق و مقابله با باطل برمی‌گردد و صلح یا جنگ هم آن زمانی که در این چارچوب تعریف شود، در جایگاه ارزش قرار می‌گیرد. یعنی اگر در جهت احقاق حق و بر پاداشتن شاخصه‌های سیاسی اجتماعی و اسلامی ناب با گفت‌وگو و مذاکره بتوان این هدف را محقق کرد، از گفت‌وگو و مذاکره و ابزار در این جهت استفاده می‌شود.
اگر در مواجهه باطل نیاز به فداکاری و از خود گذشتگی و حضور در جبهه نظامی احساس شود، تعبیر امام حسین (ع) این است که «إن کان دین محمّد لم‌یستقم الاّ بقتلی فیاسیوف خذینی» بنابراین صلح یا جنگ هیچ یک، نه هدف است و نه مقدس. آنچه هدف مقدس تلقی می‌شود، دفاع از حق ایستادگی در برابر باطل و کوتاه نیامدن در برابر خواست دشمن و حفظ عزت اسلامی و ملی و احیای حقوق جامعه در برابر باطل است.
ما در مباحث خودمان که به جامعه ارائه می‌دهیم، باید تاکید کنیم که امروز جامعه از مواضع حقوقی خودش که بر مبانی انسانی و اسلامی و در چارچوب بین‌المللی است، نباید در مقابل نظام سلطه کوتاه بیاید و این‌گونه نیست که جبهه حسینی در اصالت دادن به مذاکره و ظلم از حقوق خود کوتاه بیاید و باید مبانی حق و باطل مبنای تهدیدها و سیاست‌گذاری ما در کلان باشد.

  یادداشت  حجت‌الاسلام علی ذوعلم
عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی

 

captcha
شماره‌های پیشین