334
چهارشنبه، ۱۹ مهر ۱۳۹۶
16
استاد«نادرمشایخی»ازتجربه‌بازیگری‌اش‌به«صبح‌نو»‌می‌گوید

موزیسین‌حتمانبایدلاکچری‌باشد

سریال «نوار زرد» به کارگردانی آقای پوریا آذربایجانی و تهیه‌کنندگی آقای محمدرضاشفیعی، روی آنتن تلویزیون رفته که نکته قابل توجه آن حضور آقای نادرمشایخی، موزیسین مشهور در یکی از نقش‌های این مجموعه است.

خبر

صبح نو

استاد«نادرمشایخی»ازتجربه‌بازیگری‌اش‌به«صبح‌نو»‌می‌گوید

موزیسین‌حتمانبایدلاکچری‌باشد

سریال «نوار زرد» به کارگردانی آقای پوریا آذربایجانی و تهیه‌کنندگی آقای محمدرضاشفیعی، روی آنتن تلویزیون رفته که نکته قابل توجه آن حضور آقای نادرمشایخی، موزیسین مشهور در یکی از نقش‌های این مجموعه است.

نادرمشایخی آهنگساز و رهبر مشهور ارکستر کشورمان است که پس از پایان تحصیلات ابتدایی در تهران، به هنرستان عالی موسیقی راه یافت و پس از آن تحصیلات خود را در دانشگاه موسیقی وین در اتریش، در رشته آهنگسازی، رهبری و موسیقی الکترونیک ادامه داد و با درجه ممتاز فارغ‌التحصیل شد.
 سال۸۵ در فستیوال موسیقی وین که یکی از معتبرترین فستیوال‌های موسیقی جهان است، از نادر مشایخی تقدیر شد. وی فرزند بازیگر مشهور، استاد جمشید مشایخی است.

پدر ‌گفت، موسیقی ‌یا سینما!
«نادرمشایخی» درباره شروع بازیگری‌اش به «صبح‌نو» گفت: از آخرین تجربه بازیگری من زمان زیادی می‌گذرد. حدود 35سال پیش قبل از سفرم به خارج از کشور این اتفاق افتاد. در آن موقع خودمان فیلم می‌ساختیم و یک روز تعدادی از دوستان پدر را دعوت کردیم که فیلم مرا ببینند. وقتی آنها فیلم را دیدند، پدر مرا به گوشه‌ای برد و با من صحبت مهمی کرد.
او به من گفت: تو باید همین الان تصمیم مهمی بگیری؛ می‌خواهی موزیسین شوی یا سینماگر؟ هردوی آنها با هم نمی‌شود. من گفتم موسیقی را انتخاب می‌کنم و پدرم پیشنهاد داد که سینما را برای همیشه کنار بگذارم.

آذربایجانی‌حرفه‌ای است
مشایخی بااشاره به حضورش در سینما، بیان کرد: من در فیلم قبلی پوریا آذربایجانی نقش کوتاهی را بازی کردم. از ارگانیزاسیون او در کار بسیار لذت بردم. افراد بسیار حرفه‌ای عمل می‌کردند و من را هم آزاد گذاشته بودند. من نقش پدری را داشتم که به دخترش تجاوز می‌شد و سپس خودکشی می‌کرد؛ از آن‌جایی که من دختر ندارم و از این فضا دور بودم، درواقع باید شخصی کاملاً متفاوت از خود واقعی‌ام را عرضه می‌کردم. با توجه به این فضای سخت، سازندگان فیلم با من همکاری خوبی کردند. از من برداشت‌های زیادی صورت نمی‌گرفت و خیلی راحت بودم. یادم است به آقای آذربایجانی گفته بودم از آن جایی که من هنرپیشه حرفه‌ای نیستم، طبیعتاً بهترین اجراهایم درهمان برداشت‌های اول خواهد بود وسپس ممکن است از بکر بودن خارج شوم و بازی‌ام تصنعی شود.

نقش‌ خودم‌ را بازی‌ کردم
رهبر ارکستر تهران ادامه داد: همین تجربه سینمایی و خاطره خوب من از آن همکاری باعث شد که پیشنهاد حضور در سریال نوار زرد را قبول کنم.
به آذربایجانی گفتم از آن جایی که کار تو واقعاً عالی است درکنارت خواهم بود.
او می‌داند دنبال چه چیزی هست، سکانس‌های زیادی نمی‌گیرد، می‌داند چه شات و لوکیشنی می‌خواهد. برخلاف برخی از فیلمسازان که شات‌های زیادی می‌گیرند و در میز تدوین یکی را انتخاب می‌کنند، عمل نمی‌کند. نادرمشایخی درباره نقشش در سریال نوار زرد گفت: از ابتدا قرار بود که نقش خودم را در این سریال بازی کنم و فقط نام دیگری داشته باشم. درواقع یکی از دلایل همکاری‌ام با این سریال همین موضوع بود. اینکه نقش خودم را بازی می‌کردم باعث می‌شد که زمان زیادی از من و تیم گرفته نشود که نکته مهمی بود.
مشایخی با اشاره به اینکه نگرانی بابت حضور دراین سریال و لطمه آن به جایگاهش نداشته، بیان کرد: معتقدم این تصور و نگاه خاص به موزیسین‌ها، دقیقاً باعث شده که مردم از موسیقی دور شوند. دوستان موزیسین خودشان را از مردم جدا می‌کنند و به گونه‌ای شده که مردم مدام به من می‌گویند، شما که عادی و مثل خودمان هستید. برخی تصور می‌کنند که موزیسین‌ها باید شکل خاصی باشند و اصطلاحاً لاکچری باشند! من عمداً در تمام اجراهایم، قبل از شروع برنامه یک دقیقه صحبت می‌کنم و آن چیزی که خودم در آن قطعات حس می‌کنم را با مخاطبان درمیان می‌گذارم.خوشحالم که این اقدام تأثیر بسیار زیادی داشته است.
سکانس‌ها تک‌برداشت ‌بودند
این استاد موسیقی با اشاره به شرایطش در مقابل دوربین گفت: اتفاقاً این تجربه برایم خیلی با حال بود! از آن‌جایی که پوریا آذربایجانی می‌دانست من آدمی نیستم که تعداد زیادی برداشت از من بگیرد و نتیجه‌اش خوب نخواهد بود، تقریباً در همان برداشت نخست، سکانس‌های مربوط به من گرفته می‌شد. شاید فقط یک سکانس به برداشت دوم کشیده شد. نکته مهم بعدی این بود که کارگردان مرا در دیالوگ‌ها آزاد گذاشت و همین کمک بزرگی بود. قرار شد شات‌های مختلفی از من گرفته نشود که نیاز به فیکس دیالوگ‌ها باشد. همین باعث شد به راحتی دیالوگ‌ها را بیان کنم.

موسیقی‌ باید مکتب‌خانه‌ای ‌باشد
نادرمشایخی با تحلیل اوضاع موسیقی در کشور، گفت: موسیقی سیر صعودی پیدا کرده و در دوسال اخیر این قضیه نمود بیشتری داشته است. موقعیت خیلی خوبی را داریم که باید از آن استفاده کنیم. البته موسیقی کشور بدون نقص نیست و باید آسیب‌شناسی شود. تعلیم موسیقی در کشور ما خیلی خیلی اشکال دارد. تقریباً تمام دانشجویان پس از اتمام تحصیلات شان در رشته موسیقی، تازه وارد کار موسیقی می‌شوند. یا مشاهده می‌کنیم گاهی اوقات کسانی موسیقی را آموزش می‌دهند که خودشان آهنگساز نیستند.
 این مثل آن می‌ماند که شما پیش کسی تعلیم آشپزی ببینید که فقط کتاب آشپزی را خوانده باشد. برخی فقط موسیقی را تئوریک کار کرده‌اند درصورتی‌که این اشتباه است. موسیقی مکتب‌خانه‌ای است و قلق خاص خودش را دارد. اگر به دنبال کار حرفه‌ای موسیقی باشی باید این قلق‌ها و جزییات را بلد باشی. مثل مکتب‌خانه باید در ابتدا کنار استاد قرار بگیری تا کار را یاد بگیری. بچه‌های با استعدادی وجود دارند که در مکتب تهران مشغول‌اند و من به آنها امید زیادی دارم.
خالق موسیقی اپرای ملکوت، در پایان درباره فعالیت‌های آینده‌اش در موسیقی، بیان کرد: قرار است با یکی از دوستانم که آواز کردی می‌خواند، کنسرتی برگزار کنیم. این کنسرت شامل موسیقی کردی با تنظیم مدرن است که دو ماه دیگر در سنندج اجرا خواهد شد.

 

captcha
شماره‌های پیشین