331
یکشنبه، ۱۶ مهر ۱۳۹۶
3
کم کاری دولت در تدوین لایحه، جلسات علنی مجلس را کاهش داد

بحران دستور کار

هیأت رییسه مجلس اعلام کرده است از هفته جاری جلسات علنی در روزهای سه‌شنبه برگزار نمی‌شود و به جای آن، نمایندگان در روزهای سه شنبه در دو نوبت صبح و بعداز‌ظهر در جلسات کمیسیون‌های تخصصی مجلس حضور خواهند یافت.

راه طولانی قوه مقننه تا کارآمدی

صبح نو

کم کاری دولت در تدوین لایحه، جلسات علنی مجلس را کاهش داد

بحران دستور کار

هیأت رییسه مجلس اعلام کرده است از هفته جاری جلسات علنی در روزهای سه‌شنبه برگزار نمی‌شود و به جای آن، نمایندگان در روزهای سه شنبه در دو نوبت صبح و بعداز‌ظهر در جلسات کمیسیون‌های تخصصی مجلس حضور خواهند یافت.

بیش از یک سال از عمر مجلس دهم می‌گذرد اما هرهفته دستور کار مجلس «بی‌مایه‌تر» از هفته قبل است و جز چند لایحه توافقنامه و سؤال از وزیر، دستور‌کار دیگری وجود ندارد.
عملاً بررسی دستور کار مجلس تا حدود ساعت 10 به پایان می‌رسد و از ساعت 10 تا 12 نطق‌ها و تذکرات کتبی و شفاهی مطرح می‌شوند.
طبق آمار، در بازه زمانی یک سال ابتدایی مجلس نهم، 39 طرح در کمیسیون‌ها و صحن علنی بررسی شده‌اند اما در مجلس دهم در همین بازه زمانی فقط 18 طرح مورد بررسی قرار گرفته و تنها لایحه قابل اعتنا لایحه برنامه ششم است که آن هم به دلیل لایحه ناقص دولت توسط کمیسیون تلفیق تدوین شد.
آمار تحقیق و تفحص‌ها و گزارش‌های نظارتی طبق ماده 236 آیین نامه برای ارسال به قوه قضائیه نیز به شدت کاهش یافته زیرا اکثریت نمایندگان مجلس را حامیان دولت که قصد «چالش با دولت تدبیر را ندارند»
تشکیل می‌دهند.
 عملکرد ضعیف مجلس در تدوین طرح‌ها نمایانگر ضعف کمیسیون‌های تخصصی در بررسی طرح‌هاست؛ در واقع کمیسیون‌های تخصصی طی یک سال و نیم اخیر نتوانسته‌اند برای حل مشکلات مردم راه‌حلی در قالب طرح ارائه دهند. البته عدم اجرای قوانین مهم مثل برنامه ششم هم موجب بی‌انگیزگی نمایندگان شده است اما مجلس باید همچنان پرچم دار حل مشکلات مردم باشد و دولت را در مسیر درست قرار‌دهد.
در مقابل، دولت نیز در طول یک سال و نیم اخیر نتوانست به‌رغم وعده‌هایی که داده بود لوایح قوی‌ای به مجلس ارائه کند. نمایندگان هنوز منتظر ارائه لایحه بانکداری اسلامی، لایحه خدمات کشوری و لایحه اصلاح قانون انتخابات هستند که در راه پاستور به بهارستان گیر کرده است.
کوچکی نژاد: حامیان دولت عامل ضعف مجلس
در همین رابطه آقای جبار کوچکی‌نژاد نماینده مردم رشت در دوره‌های هشتم و نهم و دهم مجلس شورای اسلامی معتقد است: مجلس دهم، مجلسی خاص است؛ نه مانند مجلس نهم است و نه مجلس هشتم، به همین دلیل سرعت و انگیزه‌ای از مجلس در حل مشکلات مردم و نظارت بر بیت‌المال نمی‌بینیم.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، حضور تعداد زیادی از حامیان دولت در مجلس دهم را عامل کسادی اوضاع نظارت مجلس خواند و اعلام کرد: حامیان دولت هیچ اقدامی نمی‌کنند که دولت مخالف آن بوده و یا ناراحت شود.
وی افزود: نمایندگانی که در جبهه دولت نیستند و منتقدان نیز تعدادشان محدود است. آن‌ها نیز معتقدند اگر طرح‌های مهمی در مخالفت با دولت و مجبور کردن دولت به حل مشکلات مردم بیایند، به تصویب نمی‌رسند بنابراین فعالیتی نمی‌کنند. لذا مجلس نتوانسته شکل قوی به خود بگیرد. عضو فراکسیون نمایندگان ولایی با انتقاد از عدم پیگیری سؤال از رییس جمهور در مورد مؤسسات مالی و اعتباری گفت: سؤالی از رییس‌جمهور در مورد مؤسسات مالی و اعتباری کردیم که هیچ انگیزه‌ای در مجلس برای پیگیری آن وجود ندارد و عملاً هیأت رییسه آن را مسکوت گذاشته است. مجلس عملاً خود را به حاشیه کشانده است، باید فراکسیون امید و فراکسیون نمایندگان ولایی فکری به حال قوی‌تر شدن عملکرد مجلس کنند.
وی با تأکید بر اینکه فراکسیون نمایندگان ولایی باید قوی‌تر عمل کرده و خط‌شکن باشد، گفت: متأسفانه بعضی اعضای فراکسیون‌ها رفتارهای خاص خود را دارند و نمی‌خواهند خود را مقابل دولت قرار دهند.

پژمانفر: مدیریت ضعیف مجلس دهم
عامل کاهش وزن‌سیاسی خانه ملت است
آقای نصرالله پژمانفر، نماینده مردم مشهد در مجلس نهم و دهم هم معتقد است، افرادی که در مجلس سابقه بسیار خوبی داشتند و در تدوین طرح‌ها نقش محوری ایفا می‌کردند، در مجلس دهم حضور ندارند و جای خالی این افراد به شدت حس می‌شود. عضو فراکسیون نمایندگان ولایی، مدیریت مجلس را یکی از علل به حاشیه رفتن مجلس و ضعف آن خواند و گفت: مجلس بر اساس تصمیمات هیأت رییسه اداره می‌شود. حق قانونی نمایندگان در سؤال، استیضاح و تحقیق و تفحص از وزرا نادیده گرفته و همه موارد از سوی برخی افراد در هیأت رییسه مدیریت می‌شود.
وی ادامه داد: گاهی طرح سؤال نمایندگان را مشروط به ملاقات با وزرا و تأیید هیأت رییسه می‌کنند که همین امر موجب خمودگی و ضعف مجلس می‌شود.
پژمانفر اظهار داشت: بسیاری از نمایندگان فعلی مجلس به حداقل‌های آئین‌نامه داخلی مجلس وارد نیستند و همین افراد موجب می‌شوند وزن مجلس به شدت کاهش یابد. البته نمایندگان خوبی در مجلس دهم حضور دارند، اما نتوانستند پرچمداری مجلس را عهده‌دار شوند تا مجلس را هدایت کنند.

دهقان: مجلس دهم در بُعد نیروی انسانی
 ضعیف شده‌است
آقای محمد دهقان، نماینده مردم چناران و طرقبه در مجلس هفتم، هشتم، نهم و دهم شورای اسلامی، جای خالی دوستان اصول‌گرایش در مجلس را عامل کاهش وزن مجلس خوانده و معتقد است: افراد کارشناسی مانند دکتر نادران، دکتر توکلی و حجت‌الاسلام مصباحی مقدم در مجلس نهم حضور داشتند که وزن کارشناسی آن‌ها بیش از وزن سیاسی‌شان بود. این حقوقدان مجلس تأکید کرد که در مجلس نهم افراد با تجربه‌ای مانند محمدرضا باهنر مدیریت هیأت رییسه را برعهده داشتند و به کمیسیون‌ها جهت می‌دادند و استراتژی را مشخص می‌کردند که در مجلس دهم این افراد حضور ندارند.
وی معتقد است مجلس دهم در بعد نیروی انسانی ضعیف شده است و تفرقه میان سه فراکسیون مجلس که هیچ یک اکثریت را در دست ندارند، موجب شده اختلافات مهم در بررسی طرح‌های مهم ایجاد شوند.
دهقان همچنین وقت گذاری ریاست مجلس برای بررسی طرح‌ها و راهکارهای حل مشکلات را امری مهم برشمرد و گفت: مجلس با تدوین قوانین باید دولت را سر خط بیاورد تا مشکلات مردم را حل کند. حدود یک سال و نیم از عمر مجلس گذشته و بیش‌‌از‌دو سال از عمر مجلس دهم باقی مانده است. اگر دولت به دنبال مجلسی بی‌خاصیت است، نمایندگان مجلس دهم باید بدانند که فقط یک بار فرصت دارند که عملکرد خود را در تاریخ ایران ثبت کنند و نباید به عنوان مجلسی بی‌خاصیت، در اوج مشکلات مردم به تاریخ معرفی شوند.

captcha
شماره‌های پیشین