327
دوشنبه، ۱۰ مهر ۱۳۹۶
15
مقامات آمریکایی مدیران فیس‌بوک، توییتر و گوگل را احضار کردند

حسابرسیِ توییتری

مقامات آمریکایی برای بررسی احتمال دخالت روس‌ها در انتخابات سال جاری ریاست جمهوری این کشور، مقامات سه شبکه بزرگ اجتماعی را احضار کرده‌اند.

خبر

صبح نو

مقامات آمریکایی مدیران فیس‌بوک، توییتر و گوگل را احضار کردند

حسابرسیِ توییتری

مقامات آمریکایی برای بررسی احتمال دخالت روس‌ها در انتخابات سال جاری ریاست جمهوری این کشور، مقامات سه شبکه بزرگ اجتماعی را احضار کرده‌اند.

«کمیته‌های اطلاعاتی دو مجلس نمایندگان و سنای آمریکا روز چهارشنبه از مدیران شرکت‌های گوگل، توییتر و فیس بوک خواستند تا در خصوص پرونده دخالت احتمالی روسیه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا شهادت بدهند.» این خبری است که گروه بین‌الملل خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) هفته گذشته مخابره کرده است. مقامات آمریکایی از نفس احتمالی استفاده روس‌ها از شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی و نقش‌آفرینی احتمالی آنها در انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور شاکی شده‌اند. قضیه آن‌قدر جدی است که یک گروه تحقیقاتی تشکیل شده و شروع به حساب‌کشی از افراد و گروه‌های مختلف کرده اند. حالا پای فیس‌بوک، گوگل و توییتر هم به این قضیه باز شده است.

اصل قضیه چیست؟
ایرنا در ادامه این موضوع به نقل از مایک‌کانوی و آدام‌شیف، دو نفر از اعضای مجلس نمایندگان آمریکا خبر داده است که نمایندگان کنگره این شرکت‌های بزرگ فعال در حوزه فناوری آمریکا را دعوت کرده‌اند تا پاسخگوی برخی پرسش‌ها در خصوص دخالت احتمالی روسیه در انتخابات این کشور باشند. با این حال اصل قضیه چیست؟ فیس بوک اخیراً افشا کرده بود که سال گذشته میلادی نزدیک به سه هزار پیام تبلیغاتی با هدف تاثیرگذاری بر انتخابات ریاست جمهوری آمریکا از جانب مشتریان روسی در این سایت قرار گرفته بوده است.
نکته جالب توجه اینکه این شرکت که بزرگ‌ترین و پرمخاطب‌‌ترین شبکه اجتماعی در دنیا محسوب می‌شود جزییات معاملات خود را در اختیار بازجویان این پرونده هم قرار داده است. حالا در جدیدترین مرحله پیگیری این پرونده، مدیریت شبکه اجتماعی توییتر هفته گذشته پای میز بازجویی آمریکایی‌ها حاضر شد و گزارشی از فعالیت بعضی از حساب‌های کاربری خود در انتخابات ریاست جمهوری امسال این کشور ارائه داد.
طبق خبری که خبرگزاری فارس به نقل از وال‌استریت ژورنال مخابره کرده، در این گزارش ذکر شده است که تعداد 201 حساب توییتری متعلق به روس‌ها با انتشار اطلاعات غلط در دوران پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری اخیر آمریکا، سعی در جهت دادن به آرای مردم داشته‌اند. توییتر در ادامه اطلاعات خود به کنگره این مطلب را هم اضافه کرده است که شبکه خبری روسیِ راشاتودی هم بیش از 274 هزار دلار برای تبلیغات در توییتر هزینه کرده است. راشاتودی پیش از این از سوی جامعه اطلاعاتی آمریکا به تلاش برای دخالت در انتخابات متهم شده بود.

راضی نشدن کمیته اطلاعاتی سنا
با این حال رویترز گزارش داده است که همکاری توییتر، اعضای تیم تحقیق و بازجویی را راضی نکرده است. سناتور مارک وارنر با گلایه از همکاری نکردن کامل مدیران این شبکه اجتماعی گفته است که مقامات توییتر به بسیاری از سؤال‌ها درباره استفاده روسیه از این شبکه اجتماعی پاسخ ندادند. وارنر این را اضافه کرده است که این مساله نشان می‌دهد که تیم توییتر درباره اینکه این موضوع چقدر جدی است، درکی ندارد. قانونگذاران هر دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه ظن آن دارند که شبکه‌های اجتماعی نقش مهمی در تلاش‌های مسکو برای تبلیغات، ایجاد اختلاف سیاسی در آمریکا و کمک به انتخاب دونالد ترامپ به ریاست‌جمهوری داشتند.
حسا‌برسی از مدیریت شبکه‌های اجتماعی معروف دنیا در ایالات متحده در حالی صورت می‌گیرد که مقامات این کشور در طی چند دهه اخیر همیشه کشورها و نظام‌های سیاسی مخالف خود را به محدودیت و مخالفت با جریان آزاد اطلاعات محکوم می‌کنند. هیلاری کلینتون وزیر خارجه وقت آمریکا در سال 88 در کتاب خاطرات خود که تحت عنوان «انتخاب‌های سخت» راهی بازار شده نوشته است که تیم وزارت خارجه آمریکا در این سال برای حمایت از کسانی که در اعتراض به نتیجه انتخابات به خیابان‌ها ریخته بودند از توییتر درخواست کرده است که فعلاً از تعطیلی موقت سایت خود جلوگیری کند.
توییتر قرار بوده برای بعضی اصلاحات فنی و زیرساختی به طور موقت سایت خود را در آن مقطع تعطیل کند. کلینتون علت این درخواست از توییتر را به هم نخوردن شبکه ارتباطی معترضان به انتخابات اعلام کرده است. با این تفاسیر او و وزارتخانۀ متبوعش در سال‌های بعد ایران را در لیست کشورهایی قرار می‌داد که با اعمال محدودیت‌های سیاسی و امنیتی در پی کم کردن دایره نفوذ و گستردگی شبکه‌های اجتماعی بوده و حقوق اولیه ارتباطی انسان‌ها را نقض کرده است.

توییتر نباید تعطیل شود!
کلینتون در بخش‌هایی از خاطرات خود که مربوط به وقایع سال 88 می‌شود در کتاب خود نوشته است: «مقامات وزارت امور خارجه که پیگیر تلاش‌های مخالفان دولت ایران در فضای مجازی بودند، متوجه بروز یک مشکل شدند. توییتر قصد داشت به منظور انجام تعمیرات دوره‌ای برای مدت زمان کوتاهی خدمات جهانی خود را محدود کند که دقیقاً نیمه روز در تهران بود. برای حل این مسئله یکی از اعضای واحد برنامه‌ریزی سیاسی وزارت امور خارجه به نام «کوهن» که جوانی 27ساله بود، انتخاب شد. در آوریل همان سال او طی سفری به بغداد با جک دورسی یکی از بنیانگذاران و مدیران توییتر، ملاقاتی داشت. به همین دلیل او بلافاصله تلاش کرد تا ضمن ارتباط با دورسی به او هشدار دهد که محدود ساختن خدمات توییتر در آن بازه زمانی چه ضربه‌ای به فعالان اجتماعی در ایران وارد می‌کند. در نتیجه همین گفت وگوها، توییتر برنامه تعمیرات خود را تا نیمه شب بعد به تعویق انداخت. این شرکت در توضیح علت این کار در یادداشتی که در وبلاگ خود منتشر کرد نوشت: به نظر می‌رسد در‌حال‌حاضر توییتر نقش ارتباطی مهمی در ایران ایفا می‌کند.»
حالا حدود هشت سال از آن روزها می‌گذرد. دولت متبوع خانم کلینتون این بار اما با مدیران توییتر از درِ دوستی در نیامده است. مقامات دولتی ایالات متحده این شرکت در کنار گوگل و فیس‌بوک را احضار کرده‌اند تا در مورد مسائل تحقیق کنند که به دخالت‌های یک دولت خارجی در انتخابات چند ماه قبل ریاست جمهوری این کشور اتفاق افتاده است. دخالت‌هایی که فعلاً در حد احتمال است. مسئولان این سه غول ارتباطی هم موظف هستند که به سؤالات آنها پاسخ دهند. مقامات آمریکایی از مساله‌ای شاکی شده‌اند که درست هشت سال قبل در انتخابات ریاست جمهوری ایران، خود به آن متهم‌اند.

 

captcha
شماره‌های پیشین