327
دوشنبه، ۱۰ مهر ۱۳۹۶
12

خبر

امیررضا معتمدی ازجلوه‌های‌بصری،به«صبح‌نو»گفت

صنعت‌بیلیون‌پوندی

جلوه‌های بصری یکی از بخش‌های راهبردی در سینمای جهان به حساب می‌آید. درسال‌های اخیر فعالیت‌های این بخش در سینمای ایران گسترش پیدا کرده است.

صبح نو

امیررضا معتمدی ازجلوه‌های‌بصری،به«صبح‌نو»گفت

صنعت‌بیلیون‌پوندی

جلوه‌های بصری یکی از بخش‌های راهبردی در سینمای جهان به حساب می‌آید. درسال‌های اخیر فعالیت‌های این بخش در سینمای ایران گسترش پیدا کرده است.

جلوه‌های بصری یا Visual effects در صنعت ساخت فیلم به اقداماتی برای ایجاد یا دستکاری در نماهای مختلف گفته می‌شود. جلوه‌های بصری در واقع ترکیبی از نماهای واقعی و تصاویر غیرواقعی از محیط است و به دلیل اینکه ساخت محیط واقعی به آن شکل، غیرعملی، گران و خطرناک است از جلوه‌های بصری استفاده می‌شود. امروزه این تصاویر با استفاده از نرم‌افزارهای ساخت پویانمایی و شبیه‌سازی رایانه‌ای انجام می‌شود.
آقای «امیررضامعتمدی» یکی از پایه‌گذاران این بخش در سینمای ایران است. وی در آثار متعددی درسینما وتلویزیون حضورداشته که از جمله آن‌ها می‌توان به مزارشریف، حکایت عاشقی و ایران برگر اشاره کرد.
امیررضا معتمدی در گفت‌وگو با «صبح‌نو»گفت: یکی از معضلات ما این است که هنوز سینمای ایران ما را به خوبی نشناخته است. برخی هنوز فکر می‌کنند که جلوه‌های بصری یعنی پاک کردن و رتوش و یک شوخی مرسوم این است که جلوه‌های بصری، یک جاروبرقی دیجیتال است که چیزهایی را پاک می‌کند. هنوز هم تخصص مارا با جلوه‌های ویژه اشتباه می‌گیرند. متأسفانه یک نگاه حداقلی به این بخش در سینمای ما وجود دارد و همین باعث عدم استفاده مفید از جلوه‌های بصری است.
وی افزود: در انگلستان به این بخش، صنعت بیلیون پوندی می‌گویند، چون می‌توان از آن پول درآورد. برعکس سینمای معتبردنیا، درایران نهایتاً ممکن است 15درصد هزینه تولید یک فیلم مربوط به جلوه‌های بصری باشد. درصورتی که در فیلم‌های جدی هالیوودی بخش اعظم بودجه فیلم دراین بخش هزینه می‌شود. چون در آن‌جا به این حوزه اهمیت می‌دهند و ارزش آن را درک کرده‌اند.

جلوه‌های‌بصری، ‌پولسازهستند
معتمدی با اشاره به بحث اعتماد به متخصصان جلوه‌های بصری، بیان کرد: این که برخی از سینماگران به متخصصان جلوه‌های بصری اعتماد ندارند، از جهتی درست است اما می‌توان آن را از زاویه دیگری بررسی کرد. شاید مشکل دراینجاست که دوستان نمی‌دانند چگونه می‌شود از جلوه‌های بصری تولید ثروت کرد و پول درآورد. هنوز تهیه‌کنندگان و کارگردانان ما با این موضوع آشنا نیستند. وقتی موضوع حضور یک سلبریتی در فیلم مطرح می‌شود، سازندگان می‌گویند خب اگر فلان ستاره بیاید، دستمزد بالایی دریافت می‌کند ولی در عوض باعث افزایش فروش فیلم درگیشه نیز می‌شود؛ اما مثلاً استفاده از یک فیلمبردار خوب، احتمالاً باعث افزایش فروش فیلم نمی‌شود ولی قطعاً کیفیت آن را ارتقا خواهد داد. متأسفانه به برخی تخصص‌ها از جمله جلوه‌های بصری، نگاه کمی وجود دارد، نه کیفی. اعتماد یک پدیده روحی و روانی است. فیلمسازان مشهوری درسینمای ایران هستند که با برخی از فیلمبرداران معتبر و صاحب سبک همکاری نمی‌کنند. ما طراح صحنه و لباس‌هایی داریم که فوق‌العاده هستند ولی پرکار نیستند. درسینمای دنیا، این هنر را یک کارگروهی می‌دانند ولی درکشورما این گونه نیست. همه دنبال آدم مهم جلوه داده شدن هستند، نه یک محصول موفق.

نیازهامنجربه‌تولیدابزارمی‌شوند
امیررضامعتمدی درباره نقش نیروی انسانی در این حوزه گفت: البته باید تأکید کنم که نیروی انسانی هم درواقع بخش نرم افزاری این حوزه هستند. آیا در هالیوود، ابتدا نرم افزارها بودند که منجر به تولید آثارسینمایی شدند یا آدم‌ها، براساس نیازهایشان نرم افزار تولید کردند؟ قطعاً براساس نیازها، نرم افزارها تولید شدند وگرنه قبل از نیاز که ابزار تولید نمی‌شوند. با این نگاه هم می‌شود به این موضوع اشاره کرد که آدم‌های پیشرویی وجود دارند که منجر به تولید نرم افزارها می‌شوند. برای مثال کارگردانان مهمی در سینمای جهان هستند که برای تولید یک اثر چندسال صبر کرده‌اند تا شرایط تکنولوژیک آن مهیا شود. آیا درسینمای ایران این اتفاق رخ می‌دهد؟ ممکن است درمواردی، شخص چندین فیلمنامه داشته باشد که هر یک زودتر پروانه ساخت بگیرد، آن را تولید کند.وی ادامه داد: متأسفانه درسینمای ما کسی پیشرو نیست. حتی در محافل و جشن‌های سینمایی ما به خلاقیت توجه نمی‌کنند و همین باعث بی‌انگیزه شدن متخصصان به نوآوری می‌شود.

توان‌مافراترازشرایط‌فعلی‌است
معتمدی با اشاره به جایگاه سینمای ایران دراین حوزه، بیان کرد: اگرالان در شرایط فعلی، نیازسینمای ایران به جلوه‌های بصری، چه به لحاظ کمی و چه کیفی، تا پنج برابر افزایش پیدا کند، همکاران من نه تنها دچار مشکل نمی‌شوند بلکه رشد هم خواهند کرد. من به عنوان یک متخصص دراین حوزه این اطمینان را می‌دهم که اگرسینمای ایران به سمت استفاده از جلوه‌های بصری حرکت کند، ما از پیشرفت سینمای ایران عقب نمی‌مانیم و هیچ یک ازنیازهای دوستان بی‌پاسخ نخواهد ماند.

جلوه‌های ‌بصری ‌فیلم‌ محمد؟ص؟درداخل‌ممکن‌بود
امیررضا معتمدی درباره فیلم آقای مجیدمجیدی گفت: من خودم در فیلم «محمد؟ص؟» آقای مجیدی مشغول بودم. این فیلم در بخش‌های مختلف هم هنرمند داخلی داشت و هم هنرمند خارجی؛ برای مثال هم جلوه‌های بصری ایرانی داشتیم و هم خارجی. بهتراست این فیلم خاص را با سینمای ایران مقایسه نکنیم. با تمام پیچیدگی‌های این پروژه، من معتقدم جلوه‌های بصری این فیلم، تماماً در داخل کشور قابل انجام بود. این موضوع ادعا نیست و بدون تعصب بیان می‌کنم. دراین فیلم بخش‌هایی بود که قبلاً بارها درسینمای ایران تجربه شده بود ولی برای مثال سکانس مربوط به دریا، قبلاً تجربه نشده بود و آن هم به این علت که فرصتش پیش نیامده بود. کشور ما که مثل انگلستان یا آلمان، آبی نیست که قصه‌های دریایی داشته باشیم. سکانس مربوط به دریا در این فیلم، پتانسیلش بالفعل درکشور نبود ولی بالقوه وجود دارد. البته قطعاً دلایل منطقی برای استفاده از متخصص خارجی برای این فیلم وجود داشته است. معتمدی در پایان گفت: لازم است این اتفاق در کشور ما رخ بدهد که اهمیت سینما کمتر از انرژی هسته‌ای نیست. کشوری که سینما نداشته باشد هویتش در طول تاریخ گم خواهد شد. پس برای ماندگاری در تاریخ نیاز به اتصال به آن و هماهنگی با سلیقه مخاطب عام داریم. سینما قدرت نفوذ بسیاری دارد و لازم است برای این قدرت سرمایه‌گذاری شود. اهمیت این موضوع تاحدی است که حتی گاهی فیلم‌های هالیوودی نیز، در زمان اکران به سود نمی‌رسند و در محصولات بعدی آن اثر، مثل گیم و اسباب بازی به سود مالی دست پیدا می‌کنند.

 

captcha
شماره‌های پیشین