320
چهارشنبه، ۲۹ شهریور ۱۳۹۶
15
تمجید استاد جلیل رسولی از مسعود نجابتی:

کارش را همیشه دوست دارم

آقای جلیل رسولی از هنرمندان خوشنویس کشورمان است که نه‌تنها در ایران بلکه در بسیاری از کشورهای جهان به‌واسطه آثار بدیعش در هنر نقاشی‌خط شهره است. او متولد سال 1326 در همدان است و خوشنویسی را در فاصله سال‌های 1347 تا 1351 نزد مرحوم استاد حسن میر خانی فراگرفت و نخستین نمایشگاه آثارش را سال 52 در گالری سیحون برپا کرد. این هنرمند پرکار نقاشی‌خط ایران، نمایشگاه‌های بسیاری را در سراسر جهان برپا کرده است و بارها آثارش در موزه هنرهای معاصر تهران به نمایش درآمده‌اند. کتابت ترجمه فارسی نهج‌البلاغه و دیوان حضرت امام (ره) از جمله آثار اوست که بارها تجدید چاپ‌شده است. همچنین او افتخار داشته است که خوشنویسی گنبد بیرونی حرم حضرت معصومه (س) را انجام دهد. وی کار تولید نام نوشت فیلم محمد (ص) ساخته مجید مجیدی را بر عهده داشت. همچنین بیتی از فردوسی با خوشنویسی این هنرمند بر روی پشت اسکناس پنج‌هزارتومانی نقش بسته است.

خبر

صبح نو

تمجید استاد جلیل رسولی از مسعود نجابتی:

کارش را همیشه دوست دارم

آقای جلیل رسولی از هنرمندان خوشنویس کشورمان است که نه‌تنها در ایران بلکه در بسیاری از کشورهای جهان به‌واسطه آثار بدیعش در هنر نقاشی‌خط شهره است. او متولد سال 1326 در همدان است و خوشنویسی را در فاصله سال‌های 1347 تا 1351 نزد مرحوم استاد حسن میر خانی فراگرفت و نخستین نمایشگاه آثارش را سال 52 در گالری سیحون برپا کرد. این هنرمند پرکار نقاشی‌خط ایران، نمایشگاه‌های بسیاری را در سراسر جهان برپا کرده است و بارها آثارش در موزه هنرهای معاصر تهران به نمایش درآمده‌اند. کتابت ترجمه فارسی نهج‌البلاغه و دیوان حضرت امام (ره) از جمله آثار اوست که بارها تجدید چاپ‌شده است. همچنین او افتخار داشته است که خوشنویسی گنبد بیرونی حرم حضرت معصومه (س) را انجام دهد. وی کار تولید نام نوشت فیلم محمد (ص) ساخته مجید مجیدی را بر عهده داشت. همچنین بیتی از فردوسی با خوشنویسی این هنرمند بر روی پشت اسکناس پنج‌هزارتومانی نقش بسته است.

این خوشنویس ایرانی معتقد است هنرمند کسی است که ایده تازه‌ای را به خوشنویسی اضافه کند. باید به خوشنویسان جوان هم بگویم که به نوشتن اصول خوشنویسی اکتفا نکنند چراکه وقتی تمام اصول خوشنویسی را که فراگرفتید، تازه اول کار است و زمانی هنرمند خواهید بود که چیزی از فکر و اندیشه هنرمند به هنر خوشنویسی او اضافه شود. به بهانه برنامه «نجابت خط» پنجمین برنامه از «اوج هنر» ویژه پاسداشت مسعود نجابتی، با جلیل رسولی در مورد آثار فاخرش و همین‌طور رابطه‌ نزدیکش با مسعود نجابتی به گفت‌وگو نشستیم. لوگوی روزنامه صبح‌نو هم توسط استاد نجابتی طراحی شده است.

از چه سالی وارد حوزه خطاطی شدید؟
من حدود 55 سال است که در این عرصه فعالیت می‌کنم. فعالیتم را باکار کلاسیک شروع کردم. حدود سال‌های 49-48 بود که نخستین نمایشگاهم را برگزار کردم. تقریباً هرساله یک نمایشگاه می‌گذاشتم. هر دوره از نمایشگاه با دوره قبلی تفاوت‌هایی داشت. در این چند سال 37 تا 38 نمایشگاه انفرادی در ایران داشتم. همچنین در 25 تا 26 کشور ازجمله چین، ژاپن، ایتالیا، انگلیس، کشورهای عربی، الجزایر، کانادا، کویت، قطر، دبی و ترکیه این نمایشگاه‌های انفرادی را برگزار کردم.

از ماجرای همکاری‌تان با مجید مجیدی برای نگارش نام نوشت فیلم محمد رسول‌الله (ص) بگویید.
حدود یک سال و نیم قبل از من خواسته شد تا در داوری نام‌نوشت فیلم محمدرسول‌الله (ص) شرکت کنم و بنده باوجوداینکه به دلیل مشغله‌های کاری کمتر در داوری‌ها شرکت می‌کنم، اما به حرمت نام مبارک رسول‌الله (ص) این کار را قبول کردم که درنهایت 7 داور حدود 2600 اثر را در 5 جلسه مورد داوری قراردادیم و نفرات برگزیده انتخاب شدند. پس‌ازآن ظاهراً آقای مجیدی خیلی از
نام نوشته‌های برگزیده قانع نشدند و از داوران این مسابقه درخواست کردند تا آن‌ها نیز نام‌نوشت خودشان را طراحی کنند. این کار به اعتقاد من کار بسیار سختی بود چراکه می‌بایست در عین آنکه خط مشخصی را طراحی می‌کردیم، فضای فیلم نیز با این نام‌نوشت به مخاطب منتقل می‌شد. پس از مدتی، یک محمد رسول‌الله (ص) گرافیکی نوشتم که به نظرم کار خوب و متفاوتی بود و از آثاری که داوری کرده بودیم نیز قوی‌تر می‌نمود، اما بعد از آنکه چند روز به این اثر فقط نگاه می‌کردم به این نتیجه رسیدم که از جنس فیلم نیست و باوجودآنکه نام‌نوشت خوبی است اما نمی‌تواند پیام فیلم را منتقل کند ولی درنهایت به خود پیامبر؟ص؟ توسل کردم و ناخودآگاه یک مرکب قهوه‌ای‌رنگ را جلوی خودم گذاشتم و با انگشت اشاره‌ام شروع به نوشتن کردم که برای نخستین‌بار در تمام طول خوشنویسی‌ام این شیوه را اجرا می‌کردم. در هنگام نوشتن ابتدا انگشتم به لرزش افتاد که برای خودم هم تعجب‌برانگیز بود چراکه من به قدرت دست مشهور بودم اما بعد از مدتی تمام بدنم به لرزش افتاد و متوجه شدم کاری که دارم انجام می‌دهم درست است و با اتمام آن به آرامش رسیدم و امروز به این اثر که در دنیا دیده شد، افتخار می‌کنم.

 ورود شما به حوزه نقاشی‌خط توانسته آثاری تازه و بدیع بر پایه خوشنویسی سنتی ایران پدید آورد،‌ آثاری که نه‌تنها در ایران بلکه در دیگر کشورهای جهان نیز مخاطبان بسیاری را مجذوب خود کرده است. از نخستین مواجهه خود با نقاشی‌خط بفرمایید.
همیشه به این کار علاقه‌مند بودم. به‌طور خاص نمی‌توانم بگویم که چه زمانی نخستین‌بار بود؛ اما از همان ابتدا چون کار کلاسیک می‌کردم به‌خاطر علاقه‌ای که به رنگ و ترکیب و کارهای گرافیکی داشتم همیشه این کار را دنبال می‌کردم.

به نظر شما جایگاه نقاشی‌خط در فرهنگ هنر اسلامی چگونه است؟
این نقاشی‌خطی که امروزه کار می‌شود 50 تا 60 سال است که به همین شکل کار می‌شود. نقاشی‌خط تاریخ به‌اندازه خود خط، تاریخ دارد. این کتیبه‌ها و این سندهایی که در موزه‌ها هستند، همه رگه‌هایی از نقاشی‌خط دارند. کسانی که تیزبین هستند و نگاه‌شان نافذ است به این پی‌می‌‌‌‌برند که ذوق و علاقه خودشان هم هست که با یکدیگر تلفیق‌شده و شکل امروزی نقاشی‌خط را تشکیل می‌دهد. «نقاشی‌خط» کار جدیدی نیست، این شیوه الآن 50 تا 60 سال است که به این طریق انجام می‌شود.

جایی گفته بودید که «خط عاشق من شد» درباره این جمله توضیح می‌دهید؟
من عامل نوشتن خوشنویسی هستم و این لطف خداست که مرا همراهی کرده است. خیلی‌ها حریصانه به دنبال پول می‌دوند و برای رسیدن به آن تلاش می‌کنند ولی گاهی هم هست که پول سراغ آدم‌ها می‌رود. این کار هم برای من این‌طوری است،‌ یعنی آن‌قدر خوشنویسی و نقاشی‌خط به من حس خوبی می‌دهد که احساس می‌کنم این خط است که عاشق من شده است.

مسعود نجابتی در عرصه گرافیک و تایپوگرافی چه جایگاهی دارد؟
من در جلسه‌ای چند کلامی در مورد ایشان صحبت کردم. صحبتم این بود که آقایی از من خواسته‌اند در مورد نجابتی صحبت کنم. گفتم من چه می‌توانم بگویم همان کلام را دوباره تکرار می‌کنم. در مورد کسی که هم خودش و هم کارش شیرین است همین‌قدر که کارش شیرین است، حرفی نمی‌توانم بزنم. همان اندازه که خودش شیرین است، کارش هم شیرین است. کارش را همیشه دوست داشتم؛ نگاه قشنگی به کار گرافیک و کارهایی دارد که مربوط به خط می‌شود.
در اصل من جزء داوران بودم و داوری می‌کردیم. برای دیدن بخشی از آثار موزه آزادی رفتیم و من کلمه صاحب زمان را دیدم که بسیار زیبا بود. آن کار گرافیکی را دیدم و گفتم باید این جایزه بگیرد، همین‌طور هم شد. من آنجا نجابتی را شناختم و متوجه کار شدم و کارش را همیشه دوست داشتم و دارم.

از ویژگی‌های شخصی ایشان برایمان بگویید.
من ایشان را به خاطر احترامی که برای شخصیت و کارش قائلم هر موقع می‌بینم نشاط پیدا می‌کنم. آقای نجابتی آدم شیرینی است آدم محجوبی است، کارش را انجام می‌دهد، دنبال حاشیه نیست و این خودش یک شخصیتی است. برخی هنرمندان ممکن است خیلی کارهای هنری سطح بالایی هم انجام بدهند ولی  شخصیت و کاراکتر یک هنرمند واقعی را ندارند. خداوند منش و اخلاق و مرام، ایشان را برای ما حفظ کند.
پنجمین برنامه اوج هنر، پاسداشت هنرمندان انقلاب اسلامی، به بهانه تجلیل از خدمات ارزنده استاد مسعود نجابتی به گرافیک ایران، ساعت 16 امروز در نخلستان سازمان هنری و رسانه‌ای اوج برگزار می‌شود.

captcha
شماره‌های پیشین