319
دوشنبه، ۲۷ شهریور ۱۳۹۶
14

علم کلام، علم ارتباطی دین

خسروپناه در نشست «حوزه انقلابی و کنشگری سیاسی روحانیت» مطرح کرد

حوزه انقلابی نظریه‌های مورد نیاز نظام را تولید می‌کند

نخستین نشست از مجموعه نشست‌های همایش علمی مسوولیت‌های ملی و فراملی حوزه انقلابی با موضوع «حوزه انقلابی و کنشگری سیاسی روحانیت»، پنجشنبه هفته گذشته در سالن همایش‌های پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد. در این مناظره حجج‌اسلام عبدالحسین خسروپناه و کاظم قاضی‌زاده به ایراد سخن پرداختند. خلاصه‌ای از بیانات سخنرانان را در این گزارش مرور می‌کنیم.

صبح نو

خسروپناه در نشست «حوزه انقلابی و کنشگری سیاسی روحانیت» مطرح کرد

حوزه انقلابی نظریه‌های مورد نیاز نظام را تولید می‌کند

نخستین نشست از مجموعه نشست‌های همایش علمی مسوولیت‌های ملی و فراملی حوزه انقلابی با موضوع «حوزه انقلابی و کنشگری سیاسی روحانیت»، پنجشنبه هفته گذشته در سالن همایش‌های پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد. در این مناظره حجج‌اسلام عبدالحسین خسروپناه و کاظم قاضی‌زاده به ایراد سخن پرداختند. خلاصه‌ای از بیانات سخنرانان را در این گزارش مرور می‌کنیم.

قاضی‌زاده ابتدای سخنان خود را با ارائه تعریفی از واژه انقلاب شروع کرد و گفت: واژه انقلاب از قلب و واژگونی است و در متون اصیل اسلامی یعنی قرآن و سنت، این واژه را در این مفهومی که به کار می‌بریم هرگز نداشته‌ایم. حوزه به‌عنوان یک مرکز فکری آموزشی که رهبری معنویت و دینی جامعه را دارد شاید با واژگان یا با خصوصیات دیگری مثل حوزه تحول‌خواه، زمان‌شناس، مصلح، همه‌جانبه نگر، اخلاق مدار و... شناخته شود و هرکدام زمینه‌ای برای جلسه‌ها و پژوهش‌هایی قرار گیرد تا حوزه مطلوب را با اوصافی که در نصوص ما هم به این جنبه توجه شده موردعنایت قرار دهیم؛ اما واژه انقلابی یک واژه سیاسی در گفتمان معاصر به‌ویژه در سال‌های اخیر است که با توجه به بیانات رهبر معظم انقلاب و تأکیداتی که در فضای فرهنگی کشور صورت گرفته باید موردتوجه قرار داد و آن را به‌صورت دقیق بررسی و تعیین مراد مطلوب و نامطلوب کرد.
او سه احتمال را در مورد معنای واژه انقلابی مطرح کرد و نظر خود را در این زمینه این‌طور بیان کرد: در یک معنا انقلابی به کسی می‌گویند که کارهایش را با روش‌های قهرآمیز، احساسی، چکشی و خلاف قانون انجام می‌دهد و به‌نوعی در رسیدن به اهداف خود عجله دارد و به تعبیری تندرو است. ترور فدائیان اسلام نسبت به نخست‌وزیر زمان خودشان، حمله با بانک‌ها و
عرق فروشی‌ها و آتش‌افروزی‌هایی که در برخی جاها صورت می‌گرفت از مثال‌های آن است.
او این نوع حرکات را به‌ویژه بعد از استقرار نظام، مطلوب ندانست و گفت: وقتی کشوری حاکمیت دارد و حاکمیت هم موردقبول مردم است معنا ندارد بخشی بگویند ما انقلابی هستیم یعنی خودمان برای خود یک روشی را انتخاب می‌کنیم و کاری را انجام می‌دهیم و در خانه یک مرجعی که فکر می‌کنیم با نظر ما هماهنگ نیست شعار می‌دهیم.
او معنای دیگر انقلابی را هزینه دادن فرد برای هدف متعالی عنوان کرد و گفت: اگر به این معنا بگوییم انقلابی کسی است که باید هزینه دهد، در حال حاضر موضع‌گیری‌ها نسبت به داخل و خارج کشور تفاوت می‌کند. کار کسانی هم که با استفاده از امکانات مختلف می‌ریزند و یک اقلیت مظلوم یا اقلیتی که کنار هستند را می‌زنند یا به سفارت عربستان حمله می‌کنند،
انقلابی گری نیست. کسی در نماز جمعه مرگ رهبر یک کشور را می‌گوید به درک واصل شدن و بعد هفتاد هزار زائر ما که به عربستان می‌روند حرف این آقا را برای یکدیگر بلوتوث می‌کنند و بعد سبب ایجاد کینه می‌شوند و بعد آن‌ها با فرزندان ما کارهایی می‌کنند و بعد عمره تعطیل می‌شود و حج هم تعطیل می‌شود این هزینه هست اما برای مردم.
او معنای سوم انقلابی بودن را این‌طور بیان کرد: مفهوم سوم این است که بگوییم انقلابی کسی است که به ارزش‌هایی که سبب انقلاب شد و نیز مورد تأکید خاص مؤسس انقلاب بود پایبند است. حوزه ما انقلابی نیست و کسانی که فریاد انقلابی می‌زنند با این شاخص‌ها از ضدانقلابی‌ترین افرادی هستند که در کشور ما به نام انقلابی زندگی می‌کنند و متأسفانه موردتوجه هم قرار می‌گیرند.
خسروپناه در ادامه نشست با اشاره به سخنان قاضی‌زاده گفت: بنده هم معتقدم انقلابی به معنای کارهای غیرقانونی و تحمیل هزینه‌ها برای دیگران درست کردن نیست. بر اساس این تعریف ایشان بنده هم مانند شما حمله به سفارت عربستان و انگلیس را خودسرانه می‌دانم اما حوزه انقلابی حوزه‌ای است که رفتارهای خودسرانه را از هر جناحی که باشد محکوم کند. آن‌ها را هم که به بهانه تقلب در انتخابات به کل نظام حمله می‌کنند نیز باید محکوم کرد؛ یعنی این‌قدر که ما به یک سفارت و تحریک شدن چند شرکت اقتصادی حساس هستیم به کل نظام که باید حساس‌تر باشیم.
او نمونه‌هایی از تأکید علما بر انقلابی‌گری را مثال زد و گفت: حضرت آیت‌الله صافی گلپایگانی در جلسه‌ای فرمودند که پدیدآورنده انقلاب اسلامی روحانیت بوده و این قشر باید نگهبان این دستاورد باشد یا حضرت آیت‌الله جوادی آملی در اجلاسیه اساتید سطوح عالی و خارج حوزه علمیه فرمودند که عالمان حوزه انقلابی به تعهد اخلاقی و اجتماعی خود در راستای مقابله با فقر و ستم عمل می‌کنند، افرادی که در خانه نشسته و فقط عبادت فردی خود را دنبال می‌کنند انقلابی خوانده نمی‌شوند.
خسروپناه با بیان اینکه باید معنای انقلابی‌گری را در نظر رهبر انقلاب بررسی کنیم، گفت: انقلابی گری در سه ساحت بینش تفکر انقلابی، روحیه انقلابی و حرکت انقلابی باید توسعه پیدا کند. در بخش بینش تفکر انقلابی آقا می‌فرمایند اعتقاد به مبانی انقلاب و ارکان فکری انقلاب؛ یعنی اسلام سیاسی، استکبارستیزی و تمدن نوین اسلامی از مبانی انقلاب و ساحت بینشی انقلاب اسلامی است که ایشان به برپایی تمدن باشکوه اسلامی تعبیر می‌کنند. روحیه انقلابی ساحت دوم است؛ یعنی افراد دغدغه اجتماعی کردن مفاهیم انقلابی و ارزش‌ها و آرمان‌ها را داشته باشند. ساحت سوم حرکت انقلابی است؛ اینکه درباره انقلاب زدایی احساس خطر کنیم. انقلابی ذومراتب است. هنوز در حوزه
انقلاب زدایی نشده است اما عده‌ای دارند کار می‌کنند.
او یک کارکرد انقلابی حوزه را تدوین تئوری‌های موردنیاز نظام عنوان کرد و گفت: حوزه‌های علمیه و علمای دین موظف هستند نظریه‌های اسلامی را درزمینه سیاست داخلی، خارجی، امنیت و اقتصاد از متون الهی بیرون بکشند و به تعبیر بنده حوزه باید فلسفه‌های مضاف و فقه‌های تخصصی را که ناظر به ارکان نظام و ابعاد نظام و ساحت‌های فعالیت نظام است کار و تحقیق کند. این‌ها نیازهای تئوریک و معرفتی نظام است. حوزه باید نظریه‌های فرهنگ، اقتصاد، بانک و نظریه‌های متعدد دیگر را مدون کند. انصافاً ما در حوزه فقه پزشکی، اندیشه سیاسی و فقه سیاسی بیست سال پیش چه داشته‌ایم؟ الآن چندین رشته فقه سیاسی و رشته‌های تخصصی در حوزه شکل گرفته و این ظرفیت‌های خیلی خوبی است. حوزه علمیه قم تنها دارای فقه و اصولی بود الآن رشته کلام و تفسیر دارد. این مسیر انقلابی شدن است و کمک می‌کند اما وقتی با وضع مطلوب نهایی می‌سنجیم می‌بینیم که هنوز حوزه انقلابی نداریم

 

captcha
شماره‌های پیشین