316
چهارشنبه، ۲۲ شهریور ۱۳۹۶
6
غول خودروسازی آلمان هم با ایران خودرو قرارداد امضا کرد

تخته‌گاز قرارداد با خودروهای وارداتی

بازهم سانحه واژگونی اتوبوس بلای جان مردم شد

جاده‌های سیاهپوش شهریور

ساعت‌های اولیه بامداد سه‌شنبه، دوباره سرویس حوادث رسانه‌ها پر شد از خبر تلخ واژگونی اتوبوسی دیگر و مرگ دردناک 11 هموطن. این‌بار، جاده تهران به آبعلی، حادثه آفرید تا سفر مسافران کرج به مقصد ساری، برای همیشه ناتمام بماند و پایان تلخ، در دره رقم بخورد. به این ترتیب، دومین سانحه مرگبار اتوبوس در شهریورماه رقم خورد تا به فاصله حدود 10روز از واژگونی تلخ اتوبوس دانش‌آموزان هرمزگانی در حوالی داراب، آمار درگذشتگان این دو حادثه، به 20 نفر برسد.

صبح نو

غول خودروسازی آلمان هم با ایران خودرو قرارداد امضا کرد

تخته‌گاز قرارداد با خودروهای وارداتی

پس از امضای قرارداد همکاری شرکت‌های خودروسازی فرانسوی پژو و رنو و ورود به صنعت خودروسازی ایران، حالا آلمانی‌ها نیز با امضای قرارداد با شرکت ایران خودرو دیزل رسماً از طریق شرکت مرسدس بنز وارد بازار ایران شدند. ایران خودرو و شرکت مرسدس بنز قرارداد ایجاد شرکت مشترک در حوزه فروش و خدمات پس از فروش خودروهای تجاری را امضا کردند. همچنین قرارداد دو شرکت مشترک دیگر نیز در ماه‌های آینده نهایی می‌شود.
این ورود همزمان با کاهش فشارهای اتحادیه اروپا و همچنین لغو برخی تحریم‌ها انجام گرفت که بازار پر کشش ایران هم بی تأثیر در این رخداد اقتصادی نبود. شرکت‌های خودروسازی پژو، رنو و مرسدس بنز پیش از این هم در ایران طرفدارانی داشته و توانسته‌اند که محصولات خود را به دست مشتری ایرانی برسانند اما ورود به کشور و تولید مشترک می‌تواند راه سریع‌تری برای جذب مشتری باشد.
مهندس هاشم یکه زارع مدیر عامل گروه صنعتی ایران خودرو با اشاره به امضای قرارداد و تفاهمنامه با شرکت بنز در تولید و فروش محصول سواری، ابراز امیدواری کرد: «با توجه به همکاری‌های دو شرکت در حوزه خودروهای تجاری همکاری طرفین در خصوص تفاهمنامه و قرار داد سال گذشته نیز به همین منوال پیگیری شود. همچنین شرکت دوم که قرار داد آن در ماه آینده نهایی می‌شود، مسوولیت تولید را برعهده دارد و نسل فعلی و آینده کامیون آکتروس از جمله تولیدات این شرکت خواهد بود.»
در این بین شرکت‌های بزرگ ایران خودرو و سایپا که بیشترین سهم تولید خودرو را در کشور دارند شریک تجاری این سه شرکت خودروسازی انتخاب شده‌اند. این انتخاب کمی معنادار است و یا به بیان بهتر این شرکت‌ها که به‌وسیله مدیریت دولتی اداره می‌شوند و بستن اینگونه قراردادها می‌تواند نگرانی از بروز رانت‌های اقتصادی را افزایش دهد.
یکی از مشکلاتی که بعد از امضای قرارداد با شرکت‌های خودروسازی در ایران به وجود می‌آید تغییر قیمت و همچنین تولد خودروهای من درآوردی است که به هر شکلی به مردم فروخته می‌شود. این اتفاقی است که در شوخی‌های عامیانه مردمی به شکل طنز از آن یاد می‌شود ولی به‌عنوان واقعیتی تلخ باید از را بپذیریم که صنعت خودروسازی در کشور ما باید باید از ریشه دچار تحولات اساسی و سازنده شود.
صرفاً ورود برخی برندهای جهانی به ایران در حوزه خودروسازی نمی‌تواند تغییر چشمگیری در وضعیت این صنعت ایجاد کند چراکه با قیمتی که برای تولیدات این برندها در کشور تعیین می‌شود مسلماً اقشار کم‌درآمد و رو به پایین نمی‌توانند طعم نشستن پشت فرمان خودروی این کمپانی‌ها را نخواهند چشید. شرکت‌های خودروسازی داخلی مدت‌هاست که با شکستن و گچ گرفتن ابروی خودروهای تولید داخل و اضافه و کم کردن حروف به اول و آخر اسم خودروهایشان، ضمن افزایش مدل قیمت اضافه می‌کنند. اگر قرار باشد خودروهای مشارکتی هم خدایی نکرده این رویه را پیدا کند باید فاتحه همکاری مشترک با اروپایی‌ها را خواند.
صنعت خودروسازی کشورمان مدت‌هاست در کما فرو رفته است و باید از این وضعیت و ترسی که در تحول این صنعت وجود دارد بیرون بیاییم و برای تسریع در پیشرفت صنعتی طبق قاعده، پیش برویم. مردم حق دارند که پس از مدت‌ها خودروهایی را سوار شوند که هم قیمت مناسبی داشته باشند و هم ایمنی و استاندارد مورد نیاز را.
همکاری‌های بین‌المللی اقتصادی در سایه امنیت سرمایه‌گذاری و اعتماد به بازار ایران نباید تنها به سود شرکت‌های خارجی یا عده خاص در کشور تمام شود.این مردم هم حق دارند از ثمرات این اتفاقات بهره‌مند شوند.

  یادداشت    مینا افسریان

captcha
شماره‌های پیشین