314
دوشنبه، ۲۰ شهریور ۱۳۹۶
6
حکم اعدام قاتل آتنا تأیید شد؛ دادگاه قاتلان بنیتا آغاز

پرونده قاتلان آتنا و بنیتا در ایستگاه آخر

قرار است سرویس مدارس امسال امن‌تر شود

پراید فقط مخصوص رانندگان زن

داستان پرآب چشم سرویس مدارس را قول داده‌اند که کم‌کم تمام شود. قول‌داده‌اند ترشی هفت بیجاری که سال‌هاست به‌نام سرویس مدرسه به خورد مردم می‌رود نرم نرمک از زندگی دانش‌آموزان کنار برود، قول داده‌اند یک کلام، سرویس مدارس به استانداردها نزدیک شود.

صبح نو

قرار است سرویس مدارس امسال امن‌تر شود

پراید فقط مخصوص رانندگان زن

داستان پرآب چشم سرویس مدارس را قول داده‌اند که کم‌کم تمام شود. قول‌داده‌اند ترشی هفت بیجاری که سال‌هاست به‌نام سرویس مدرسه به خورد مردم می‌رود نرم نرمک از زندگی دانش‌آموزان کنار برود، قول داده‌اند یک کلام، سرویس مدارس به استانداردها نزدیک شود.

قدم نخست را مسوولان چند وقت پیش برداشتند، آن‌روز که مسوولان راهور، آموزش‌وپرورش و شهرداری با هم از ون زرد رنگی رونمایی کردند که سرویس اختصاصی مدرسه بود با همه قابلیت‌هایی که یک سرویس باید داشته باشد. قدم دوم را هم همین اواخر برداشته‌اند که مربوط است به حذف پراید از چرخه سرویس‌دهی به دانش‌آموزان، کاری شبیه تعبیر یک رؤیا.
مردان پراید سوار طبق این تصمیم که حالا حتماً به گوش خانواده‌ها هم رسیده دیگر حق سرویس مدرسه شدن ندارند، در واقع مردان خط خورده‌اند و باید خودرویی به غیر از پراید دست و پا کنند تا سرویس مدرسه بشوند. طبق این تصمیم که دیروز آقای عباسعلی باقری، مدیرکل آموزش‌و‌پرورش شهر تهران رسانه‌ای‌اش کرد مردان خط می‌خورند و جایشان را زنان پراید سوار می‌گیرند، زنانی که گفته شده این آوانس به خاطر مشکلات مالی‌شان به آنها داده شده اما معلوم نشده که آیا این‌ها قادرند معجزه کنند و ناایمن بودن پراید را نیز مداوا کنند یا خیر.
مهر که می‌آید دغدغه سرویس مدرسه را هم با خود می‌آورد، ماشین‌هایی که چشممان عادت نکرده یکدست و مرتب ببیندشان و گوشمان یاد نگرفته خبرهای خوش از آنها بشنود.
مثل یک بازار مکاره در این سال‌ها هر کسی گواهینامه‌ای داشته و شرایط حداقلی، راننده سرویس مدرسه شده، در بیشتر موارد حتی این رابطه بازی و پیوندهای خانوادگی با مدیران مدارس بوده که از راننده‌ها، مسوول ایاب و ذهاب دانش‌آموزان می‌ساخته .
طبق اعلام پلیس راهور کسانی می‌توانند راننده سرویس مدرسه شوند که سلامت اخلاقی و روحی‌شان تأیید شود، سیگار نکشند و دوره‌های آموزشی ویژه‌ای را که پلیس ترتیب می‌دهد  بگذرانند، به این سه شرط باید داشتن بیمه و معاینه فنی خودرو را هم اضافه کرد.
شروط به نظر معقول و کافی می‌رسد ولی اجرای شروط است که مشکل دارد و همه مشکلات سال‌های اخیر سرویس مدارس از آن آب می‌خورد. کم نیستند رانندگانی که برچسب سرویس مدرسه دارند و در‌عین‌حال راننده تاکسی و مسافرکش‌های گردشی‌اند و هم سیگار می‌کشند، هم محسنات اخلاقی ندارند و هم رانندگی‌های پرخطری دارند؛ این را به تجربه، مسافرانی که با این رانندگان سفر درون شهری می‌کنند دریافته‌اند.
شاید برای همین است که  مدیرکل آموزش‌و‌پرورش شهر تهران گفته است به راننده‌های زن حتی اگر پراید سوار باشند اجازه کار داده می‌شود و خبرداده است که مدیران مدارس و اولیای دانش‌آموزان، راننده‌های زن را به مردها به‌ویژه در دوره ابتدایی ترجیح می‌دهند.

ملغمه‌ای به‌نام سرویس مدرسه
روزی مثل بار سیب و انار سوار وانت و نیسان می‌شوند و روزی مثل ساک و چمدان توی صندوق عقب پراید چپانده می‌شوند. یک روز مثل لشکر مورچه‌ها، زیاد و پرتعداد در ونی قراضه می‌نشینند و روزی دیگر مثل نیروهای کمکی، پیکانی زهوار دررفته را هل می‌دهند‌. عکس‌ها همه موجود است، لحظه زورچپانی دانش‌آموزان در سرویس‌های مدرسه و ماشین‌هایی که نای حرکت ندارند و در جاده‌ها خشکشان زده همه در دسترس است‌. این‌ها شهادت می‌دهند که سرویس مدرسه در ایران سامان درستی ندارد و خیلی‌هایشان فقط به شرط چهارچرخه بودن، اجازه حرکت گرفته‌اند .
مدیرکل آموزش‌و‌پرورش شهر تهران البته گفته است که سامانه هوشمند سرویس مدارس، استفاده از سرویس موقعیت‌یاب(جی پی اس)، سیستم حضور و غیاب دانش‌آموزان در خودرو و ارسال پیامک به دانش‌آموزان به‌صورت آزمایشی در بعضی از مناطق پایتخت امسال اجرا می‌شود؛ ولی متاسفانه فقط در تهران، ایران هم که فقط تهران نیست.
آن دویست ون زرد رنگ که حدود یک ماه قبل در تهران رونمایی شد و گفته شد که نخستین نسل تاکسی‌های ویژه سرویس مدارس در کشور است مختص پایتخت بود در‌حالی‌که همه استان‌های کشور، همه شهرها و همه شهرستان‌ها به این ون‌های زرد قناری که ظرفیتشان 15 نفر است، ترمز ABS، ترمز EBD، چکش اضطراری، دو کمربند ایمنی برای هر صندلی و سوخت دیزل با آلایندگی EURO5  دارند و هنگام سوار و پیاده شدن دانش‌آموزان، چراغ‌های ال ای دی به بقیه رانندگان هشدار می‌دهد، نیاز دارند.
سرویس مدارس اما حالا در غیاب خودروهای استاندارد، آشفته بازاری دارند که راوی خیلی چیزها هستند، از‌دلواپسی خانواده‌ها گرفته تا حوادثی که همیشه در کمین است.

ایمنی به سرویس مدرسه می‌رسد؟
ایمنی؛ بودن یا نبودن، مساله این است. تا به حال سرویس‌های مدرسه زیادی دچار حادثه شده‌اند و دانش‌آموزان زیادی به جای مدرسه یا راهی مراکز درمانی شده‌اند یا سر از آرامگاه ابدی درآورده‌اند؛ یادآوری همین حوادث و اخبار است که خانواده‌ها را مضطرب می‌کند.
18 مرداد 95 بود که بر اثر واژگونی یک دستگاه پژو 405 در بزرگراه رودان کهنوج، 2 دانش‌آموز جان باختند، خودرویی که می‌خواست دانش‌آموزان دختر و پسر دبیرستانی و ابتدایی را همزمان به مقصد برساند.
دهم اردیبهشت امسال بود که فرمانده انتظامی شهرستان دامغان از برخورد یک ریو با مینی‌بوس حامل دانش‌آموزان دختر دبیرستانی خبر داد و گفت که در این حادثه 14 دانش‌آموز به بیمارستان منتقل شدند .
چهارم مهر پارسال بود که سخنگوی سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران از وقوع نخستین تصادف سرویس مدرسه در محدوده شهرک راه آهن خبر داد و تشریح کرد که در این حادثه سه دانش‌آموز ابتدایی سوار بر پراید مجروح شدند.
22 آذر 95 هم خبر رسید که دومین دانش‌آموزی که در تصادف سرویس مدرسه روستایی در قائمشهر زخمی شده بود و در بخش مراقبت‌های ویژه بستری بود نیز جان باخت.
این‌ها قطره‌ای از دریای اخبار است، حوادثی که ناایمن بودن بسیاری از سرویس‌های مدرسه و آبستن حادثه بودن خیلی از آنها را روایت می‌کند، زخمی کهنه و دیرین که البته مسوولان قول داده‌اند امسال مرهمی بر آن بگذارند، اگر بشود با جایگزینی خودروهای رنگارنگ با سرویس استاندارد مدارس و اگر مقدور باشد با خط‌زدن پراید از لیست ماشین‌هایی که در سراسر کشور می‌توانند به‌عنوان سرویس مدرسه به دانش‌آموزان سرویس‌دهند.

captcha
شماره‌های پیشین