305
دوشنبه، ۰۶ شهریور ۱۳۹۶
7
شیوه نامه جنجالی جذب دانشجو معلمان اصلاح شد

یک عقبگرد دلچسب

دیگر لازم نیست بگویند از شیوه نامه جذب معلم، تفسیر نادرست شده، دیگر احتیاجی نیست رییس مرکز منابع انسانی وزارتخانه در صفحه تلویزیون ظاهر شود و با رسانه‌ها مصاحبه کند تا نشان دهد هر کسی که این شیوه نامه را خوانده، آن را اشتباه فهمیده. حالا همه چیز روشن است، حالا می‌شود نوشت که در پنجمین روز از شهریور 95، آموزش و پرورش با زبان بی زبانی عذرخواهی کرده است.

مهمان بیت عتیق

صبح نو

شیوه نامه جنجالی جذب دانشجو معلمان اصلاح شد

یک عقبگرد دلچسب

دیگر لازم نیست بگویند از شیوه نامه جذب معلم، تفسیر نادرست شده، دیگر احتیاجی نیست رییس مرکز منابع انسانی وزارتخانه در صفحه تلویزیون ظاهر شود و با رسانه‌ها مصاحبه کند تا نشان دهد هر کسی که این شیوه نامه را خوانده، آن را اشتباه فهمیده. حالا همه چیز روشن است، حالا می‌شود نوشت که در پنجمین روز از شهریور 95، آموزش و پرورش با زبان بی زبانی عذرخواهی کرده است.


بهتر است گفته شود عقبگرد، همان عقب نشینی خودمانی و شاید پرطمطراق ترش، اعتراف به تدوین اشتباهی یک شیوه نامه. واژه‌ها اما چندان مهم نیستند،مهم تغییری است که رخ داده و اصلاحی است که انجام شده.
ماجرای شیوه نامه جنجالی و پرحاشیه جذب دانشجو معلم را حالا خیلی‌ها از بَر اند، شیوه نامه‌ای که مشکلاتش به حدی بود که شبکه‌های خبری ماهواره‌ای هم دست بردارش نشدند؛ اما شک نکنیم که این فعالان شبکه‌های اجتماعی با اطلاع رسانی به‌موقع‌شان بودند که جلوی برخی انحرافات در جذب معلم را گرفتند و مانعی شدند بر سر راه  ملاک‌های غلط انتخاب معلمان آینده.

غلط‌هایی که پاک شدند
خواندن بعضی بندها، چشم‌ها را گرد می‌کرد، برخی بندهای دیگر عرق به پیشانی می نشاند، جایی شرم، امان خواننده را می‌برید و در برخی بندها تأسف دست‌بردارش نمی‌شد.
شیوه نامه جذب معلمان، پیش از اصلاح، بیشتر از آن‌که راهنمای استخدام باشد فهرستی بلند بالا بود از انواع بیماری‌های پوستی، استخوانی، چشمی، فک و دهان و بیماری‌های دستگاه ایمنی که در مواردی توهین آمیز هم می‌شد.
ماجرای استخدام زنان به شرط نداشتن موهای زائد صورت که حد اعلای این وضع بود؛ موهایی که لزوم نبودنشان روی صورت معلمان آینده تا آن ورِ مرزها هم رفت. آقای اسفندیار چهاربند، رییس مرکز برنامه ریزی و منابع انسانی وزارت آموزش و پرورش بسیار تلاش کرد تا نشان دهد توجه به موهای زائد از باب نگرانی برای مبتلا نبودن افراد به سرطان پوست است ولی وقتی موهای زائد، کنار بند مربوط به بیماری‌های زنان قرار می‌گرفت، همه منظورش را درک می‌کردند.
در شیوه نامه سابق، تاکید خاص بر نبود ضایعات در دستگاه تناسلی افراد نیز چندان دلچسب نبود و اساساً ربطی هم به حرفه معلمی و صلاحیت‌های مربوط به آن نداشت ، ولی در شیوه نامه موجود بود و زهرخندهایی را به دنبال داشت.
حالا دیگر این غلط‌ها و اشتباه‌های مشابه در تدوین ملاک‌های معلمی به تاریخ پیوسته، تاریخی که به ما خیلی زیاد نزدیک است و ثابت می‌کند افکار عمومی خوب درک می‌کند که معلمان جامعه باید مسلح به چه محسنات و منزه از چه ایراداتی باشند.

این شیوه نامه شسته و رفته
دیگر حرفی از لزوم بارور بودن دانشجو معلم در میان نیست، شیوه نامه اصلاح شده جذب معلمان دیگر معلمی را فقط حق آدم‌هایی که توان تولید مثل دارند، نمی‌داند. حالا دیگر نمی‌شود نوشت که جوان مجردِ ازدواج نکرده از کجا تشخیص دهد که بارور نیست؛ حالا خیال‌ها اندکی جمع‌تر است.
وقتی از شیوه نامه قبلی دفاع می‌شد، می‌شنیدیم که همه این وسواس‌ها برای درج مشکلات جسمی در پرونده‌های پزشکی است، ولی خوش خیالی را که کنار می‌گذاشتیم نتیجه این می‌شد که آموزش و پرورش دنبال آدم‌های هرچه بی دردسرتر برای استخدام می‌گردد؛ آدم‌هایی که بیمار و ناتوان نیستند و به احتمال زیاد در طول دوران خدمت خرجی روی دست آموزش و پرورش و آن بیمه تکمیلی همیشه مشکل دار فرهنگیان نمی‌گذارند.
اسفندیار چهاربند یک بار تلویحاً نیز چنین گفت و توضیح داد که وقتی این همه جوان دارای صلاحیت و برخوردار از سلامت هستند، باید اصلح را انتخاب کرد، کسانی که هم در طول چهار سال تحصیل در دانشگاه و هم در دوره 30 ساله خدمت قبراق باشند.
اما این که بیماری چه زمانی سراغ آدم‌ها می‌آید و چه کسانی را درگیر می‌کند، موضوعی بود که چهاربند هیچ‌گاه به آن اشاره نکرد.
با وجود مشکلاتی که اینچنین از سر گذشت، شیوه‌نامه اصلاح شده‌ای که دیروز منتشر شد، دستورالعملی معقول به نظر می‌رسد. مطابق این شیوه نامه، کسب حداقل نمره علمی 6 هزار و پانصد درکنکور، داشتن حداقل معدل کل 15 در دوره متوسطه دوم، داشتن حداقل 22 سال تمام در بدو ورود به دانشگاه، انجام خدمت سربازی و بومی بودن، از شروط اصلی جذب در دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی است.
در این شیوه نامه، بومی بودن، شفاف تشریح شده و طبق آن بومی کسی است که متولد یک منطقه باشد  یا سه سال آخرتحصیلش را در آن گذرانده باشد. البته کسی که سه سال پایانی تحصیلش را در خارج از کشور گذرانده محل تولدش در ایران ملاک بومی بودن اوست، برخلاف کسانی که خارج از ایران به دنیا آمده‌اند و شهر بودمی شان تهران تلقی خواهد شد.
در شیوه نامه‌ای که اکنون پیش روی ماست، آن دسته از بیماری‌هایی که به تشخیص گروه پزشکی به درمان بلند مدت و بستری شدن در مراکز درمانی نیاز ندارند و منجر به اطاله مدت مجاز تحصیل در دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی نمی‌شوند، فقط در پرونده پزشکی داوطلبان ثبت می‌شوند و تأثیری در انتخاب آنها نخواهند گذاشت. این اما سوا از بیماری‌ها و معلولیت‌هایی است که مانع انجام وظایف شغلی و یا اطاله مدت تحصیل در دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی می‌شود؛ بیماری‌هایی که هوشمندانه نامی از آنها برده نشده اما تیم گزینش این 2 دانشگاه قطعاً در انتخاب افراد مورد نظر لحاظشان خواهند کرد.
تکلیف داوطلبانی که لهجه دارند نیز اکنون مشخص است؛ چون شیوه نامه جدید می‌گوید فقط «لهجه غلیظ غیر قابل تغییر» که در تدریس «مخارج آوایی» دوره ابتدایی مؤثر است، مانع جذب جوانان جویای معلمی خواهد شد.

captcha
شماره‌های پیشین