292
چهارشنبه، ۱۸ مرداد ۱۳۹۶
6
محمدباقر قالیباف در برنامه ویژه خبری:

تهران به یک شهر جدید تبدیل‌شده است

بیلبوردهای شهر را تعقیب کنید

تهران؛ چند قدم نزدیک‌تر به پایتخت

تهرانمان قشنگ نبود، سبزی نداشت، خاکستری بود، خیابان‌هایی تنگ داشت، اتوبان‌هایش زیاد نبود، کتابخانه کجا بود، فرهنگسراها چه دور بود، ساختمان‌های مدرن نداشت‌؛ تهرانمان زیاد دلچسب نبود. تهرانمان را از نو نوشتند، غلط املایی‌اش را گرفتند و تهران شد تهران، شد شهری بهتر برای زندگی، شد پایتختی نه فقط برای ساختمان‌ها و ماشین‌ها که برای آدم‌ها.

صبح نو

محمدباقر قالیباف در برنامه ویژه خبری:

تهران به یک شهر جدید تبدیل‌شده است

 شب گذشته، دکتر محمدباقر قالیباف مهمان برنامه گفت وگوی ویژه خبری بود تا از کارنامه 12 ساله خود در حوزه مدیریت شهری و مشکلات امروز پایتخت بگوید.
شهردار تهران در پاسخ به این پرسش که با اعلام پایان گسترش مترو، دیگر مترو تهران توسعه نخواهد یافت؟ گفت: «همه شهرها و کشورها ازجمله تهران حتماً برنامه‌ای دارد و بر اساس اسناد بالادستی تقریباً زمان‌بندی روشنی دارد. ازاین‌جهت در شهر تهران 8 خط مترو در طرح جامع حمل‌ونقل ریلی پیش‌بینی‌شده بود و تقریباً طول 300 کیلومتری دارد و دو خط حومه اکسپرس پیش‌بینی‌شده بود که سمت دماوند و شهرک‌های آن سمت و سمت کرج بود. در خود پایتخت 8 خط مترو پیش‌بینی‌شده بود تا 1404 این به تحقق برسد. در سال 84 دو خط مترو به‌صورت ناقص وجود داشت؛ مثلاً خط یک تا حقانی بود و خط دیگر خط دو بود. سرجمع ما حدود 74 کیلومتر مترو نداشتیم. طبیعتاً این دو خط را باید تکمیل و دیگر خطوط را باید اجرا می‌کردیم. در واقع پایان بحث مترو ،یعنی راه اندازی تمام خطوط صورت گرفته است و اینک 320 کیلومتر خط مترو داریم. حدود بیش از 20 سال 75 کیلومتر متروساخته شد ولی در یک دهه اخیر به 320 کیلومتر رسیده است. در خطوط ما 280 کیلومتر، مردم سوار و پیاده می‌شوند اما خطوط نگهداشت هم وجود دارند و 170 ایستگاه داریم.»
قالیباف همچنین در خصوص ممانعت دادستانی از افتتاح خط 8 مترو تهران، گفت: «در زمینه خط 8 اولاً دادستانی نامه نداده بود. در بخش شهر آفتاب، حوزه قضایی آن ناحیه، نامه داده بود و بر اساس گزارشی که به آنها رسیده بود، مشکلات امنیتی را گوشزد کرده بودند. موضوع بحث فاصله با جاده بود که طبق قانون رعایت شده بود. به طور کلی مسوولیت این خط با شهرداری نبود و وظیفه دولت بود. این مسیر در دولت نهم و دهم ابلاغ شده بود. نهایتاً دولت از ما درخواست که این خط را شهرداری بسازد که ما این کار را انجام دادیم و ادامه این خط به شهر پرند خواهد رسید. امکان ندارد که کاری در مترو ساخته شود و ایمنی مردم در استفاده از مترو به خطر بیافتد. همه استانداردهای روز بر اساس مقررات رعایت شده‌اند. مهم‌ترین موضوع، ایمنی و رفاه به شهروندان است.»
قالیباف در بخش دیگری از گفت وگوی ویژه خبری به بحث حمل‌ونقل عمومی پرداخت و گفت: «تهران حدود 6 هزار اتوبوس دارد و 4 هزار دستگاه کمبود دارد. از همین تعداد 50 درصد عمر مفیدشان را کرده‌اند و با توجه به این نکته، 6 هزار دستگاه کم داریم. بر اساس قانون، خرید اتوبوس بر عهده دولت است که 82 درصد را دولت باید تأمین کند و 18 درصد را شهرداری‌ها تأمین می‌کنند.»
وی با تاکید براینکه موضوع حمل ونقل در تهران موضوع اولویت اصلی ما بود؛ ادامه داد: «چون  حمل و نقل عمومی در اقتصاد و صرفه جویی در این زمینه تاثیردارد، یعنی صرفه جویی در سوخت و وقت است. سال 84 کل سهم مترو در حوزه حمل‌ونقل 4 درصد بود امروز 19 درصد سفرها با متروست. این در شرایطی است که دولت وظیفه تأمین واگن را داشت؛ اگر 1500 واگنت به این خطوطحویل می‌دادند، ظرفیت را به 35 درصد یعنی بیش از افق برنامه و سفر 10 میلیون شهروند می‌رساندیم.»
شهردار تهران در ادامه، به بدهی‌های کلان دولت و کم کاری‌های دولت‌ها در تأمین تعهدات مالی به پایتخت پرداخت وگفت: «ما با حدود کمتر از 270 واگن مترو را شروع کردیم؛ امروز تعداد واگن‌ها از 1300 واگن گذشته و توسعه چشمگیری داشته‌ایم. 50 درصد از سهم دولت بوده اما سهم دولت در اجرا خیلی کمتر از این حرف‌هاست. اگر هر کیلومتر مترو 230 میلیارد تومان هزینه داشته باشد، کل بودجه‌ای که دولت داده کمتر از 100 میلیارد، یعنی کمتر از 350 متر خط مترو بوده است!»
در ادامه این برنامه، به برخی اظهارات سیاسی در خصوص اینکه تهران شهر سوخته است؛ پرداخته شد و شهردار تهران در پاسخ به این اظهارات گفت: «وارد بحث سیاست زده‌ها نمی‌شوم که بحث شهر سوخته را به میان می‌کشند. این حرف یک حرف غیرقابل قبول است و وقت مردم را روی این بحث نمی‌گیرم. شهر تهران یک شهر جدید است و مبنای کارمان را در این شهر با برنامه، شروع کردیم و همین الان دوستان عزیزمان برنامه برای 4 سال آینده تنظیم می‌کنند؛ این برنامه‌ها دقیقاً در راستای برنامه‌هایی‌اند که در 12 سال پیش رفته‌اند.»
یکی از ابهامات مدیریت شهری در 12 سال اخیر، میزان بدهی شهرداری است. قالیباف در پاسخ به این ابهامات گفت: «در بحث بدهی‌ها، امروز در شورای شهر مطرح بود و آقای گودرزی، معاون مالی، توضیحات دقیق را داد. در حوزه درآمدهای پایدار شهرداری تهران 15 هزار میلیارد تومان تقریباً مجموعه دیون شهرداری است؛ اما همین شهرداری 19 هزار میلیارد تومان از دولت طلبکار است. علاوه بر این، آمار دقیق داریم  که کل املاکی که در طول 12 سال فروخته شده بر اساس مصوبه شورای شهر، حدود 11 میلیارد تومان کل بوده است؛ اما در طول این 12 سال 22 هزار میلیارد تومان املاک به شهرداری اضافه کردیم و خریدیم.»

captcha
شماره‌های پیشین