291
سه شنبه، ۱۷ مرداد ۱۳۹۶
8

خبر

متروی فرودگاه امام خمینی (ره) افتتاح شد

برگ برنده تهران

عباس آخوندی در حوزه شهری خود را رقیب قالیباف می‌دانست و چالش‌های زیادی در چهارسال اخیر با شهردار تهران داشت. هرچند برخی از آخوندی به عنوان شهردار بعدی یاد می‌کردند اما گویا بخت با او در این زمینه یار نبود. اما یکی از جدی‌ترین چالش‌های آخوندی متروی فرودگاه امام خمینی (ره) بود که بالاخره روز گذشته با حضور علی لاریجانی رییس مجلس افتتاح شد تا هم پروژه متروی تهران کامل شود و هم آخوندی آخرین دوئل را به قالیباف واگذار کند.

صبح نو

متروی فرودگاه امام خمینی (ره) افتتاح شد

برگ برنده تهران

عباس آخوندی در حوزه شهری خود را رقیب قالیباف می‌دانست و چالش‌های زیادی در چهارسال اخیر با شهردار تهران داشت. هرچند برخی از آخوندی به عنوان شهردار بعدی یاد می‌کردند اما گویا بخت با او در این زمینه یار نبود. اما یکی از جدی‌ترین چالش‌های آخوندی متروی فرودگاه امام خمینی (ره) بود که بالاخره روز گذشته با حضور علی لاریجانی رییس مجلس افتتاح شد تا هم پروژه متروی تهران کامل شود و هم آخوندی آخرین دوئل را به قالیباف واگذار کند.

در زمان آقای احمدی‌نژاد ادامه خط یک که خطی برون‌شهری است از سوی دولت به شهرداری سپرده شد که باید با تأمین بودجه ۴۰۰ میلیارد تومانی تکمیل شود،  اما گویا دولت یازدهم از حضور شهرداری در این پروژه دل‌خوشی ندارد. اولین بار آبان ماه پارسال عباس آخوندی در بازدید از فرودگاه بین المللی امام‌خمینی ؟ره؟ گفت: متروی فرودگاه دارای نقص فنی است و باید 6 متر از جاده فاصله داشته باشد که در برخی جاها این مورد رعایت نشده است. بعد از این چندبار معاونین آقای وزیر همین حرف را تکرار کردند تا مانع افتتاح پروژه شوند. خط ۸ متروی تهران که این شهر را از محل ایستگاه شهر آفتاب به فرودگاه امام؟ره؟ و سپس شهر پرند متصل می‌کند، بر اساس اعلام معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران قرار است ۱۶ مرداد ماه با حضور رییس مجلس افتتاح و به بهره برداری برسد.
پس از اعلام این تاریخ از سوی شهرداری تهران، وزارت راه و شهرسازی بلافاصله در خبری اعلام کرد به دلیل عدم تأیید ایمنی این خط مترو که در جوار آزادراه تهران -  قم قرار دارد، مقرر شده بود شرکت متروی تهران و حومه طرح ایمن‌سازی این خط را ظرف ۱۰ روز به شورای عالی فنی و امور زیربنایی وزارت راه و شهرسازی ارائه دهد تا پس از تأیید در این شورا و سپس اجرای آنها و مجدداً تأیید شورای عالی زیربنایی که این خط ایمن‌سازی شده، خط متروی فرودگاه امام‌خمینی ؟ره؟ زیر بار تردد قطارهای شهری برود.
سارا امتحان، مسوول دبیرخانه شورای عالی زیربنایی در گفت وگو با پایگاه خبری وزارت‌راه‌و‌شهرسازی در تاریخ ۱۱ مردادماه بهانه این شورا را، احتمال خروج خودروها از آزادراه و برخورد با قطار ذکر کرده و گفت: ضمن اینکه شرکت مترو نیز چنین طرحی را آماده و به شورای عالی زیربنایی ارائه کرده بود که پیش از ورود به صحن شورای عالی زیربنایی و از سوی کارشناسان این شورا رد شد.
وزارت راه و شهرسازی همچنین بیکار ننشست و از دادگاه نیز حکم ممانعت از برگزاری افتتاحیه و بهره برداری از خط متروی فرودگاه امام‌خمینی‌؟ره؟ را اخذ کرد. در این حکم به پلیس آزادراه تهران -  قم و پلیس فرودگاه امام خمینی؟ره؟  دستور داده شده تا از افتتاح و بهره‌برداری از این خط ممانعت کرده و با متمردان نیز برخورد قانونی شود. بر اساس حکم دادگاه، تا زمانی که مجوز افتتاح این خط از سوی شورای عالی فنی و امور زیربنایی وزارت راه و شهرسازی اخذ نشود، امکان بهره برداری وجود ندارد. همچنین سایت وزارت راه و شهرسازی از حکم دادگستری در این زمینه خبر داد و نوشت: وزارت راه و شهرسازی، دادگستری جمهوری اسلامی ایران در نامه‌ای مورخ 11/5/96 به فرماندهی پلیس آزادراه تهران- قم و فرمانده پلیس فرودگاه بین‌المللی امام خمینی ؟ره؟  دستور داده است تا زمانی که طرح ایمنی خط ۸ متروی تهران به تصویب شورای عالی فنی امور زیربنایی وزارت راه و شهرسازی نرسیده و روی خط انجام نشده باشد از هرگونه افتتاح و بهره‌برداری در این خط جلوگیری کند و در صورت تمرد از دستور قضایی مطابق قانون اقدام لازم انجام خواهد گرفت.
در متن دادگستری خطاب به فرماندهی پلیس راه آمده است: در اجرای تبصره یک ماده ۶ قانون ایمنی راه‌ها و راه‌آهن و ماده یک قانون پیشگیری از وقوع جرم و ماده ۶ آیین نامه اجرایی تبصره ۳ ماده ۱۷ اصلاحی قانون ایمنی راه‌ها و راه آهن مصوب ۱۳۷۹، تقاضای توقف عملیات و افتتاح و بهره‌برداری از متروی فوق‌الذکر توسط مراجع ذیصلاح فوق الاشعار شده است، علیهذا از هر‌گونه بهره‌برداری و افتتاح از پروژه مذکور (خط ۸ متروی تهران) تا زمان تصویب طرح ایمنی و ارائه آن در شورای عالی فنی امور زیربنایی حمل‌ونقل وزارت مطبوع و اجرای طرح مصوب شورای یاد شده، توقف کامل انجام گردد و متذکر می‌گردد در صورت تمرد از دستور قضایی مطابق قانون اقدام لازم انجام خواهد گرفت. در ضمن تصویری از نامه‌های استانداری به انضمام ارسال می‌گردد.
اما از سوی دیگر شهرداری تهران کوتاه نیامد و خبر از افتتاح پروژه با حضور رییس مجلس داد. قرار بود دیروز عصر پروژه افتتاح شود که حوالی ظهر شهرداری توانست مشکل دادگستری را هم حل کند تا آخرین بهانه هم گرفته شود. غلامحسین اسماعیلی، رییس‌کل دادگستری استان تهران گفت: با مکاتبه مدیرعامل مترو، اشکالات و مشکلات مورد ایراد برطرف شده و مجوز افتتاح خط 8 مترو صادر شد.
اسماعیلی در پاسخ به این سؤال که برخی رسانه‌ها از نامه دادگستری تهران به پلیس فرودگاه امام؟ره؟ مبنی بر توقف افتتاح مسیر شهر آفتاب تا فرودگاه امام؟ره؟ که به‌اشتباه برخی از آن به‌عنوان خط 8 مترو یاد کردند، خبر دادند، اظهار کرد: این موضوع منتفی شده است. در ارتباط با این خط مترو، مشکلات و ایراداتی مطرح شده بود که دادگستری هم تصمیم گرفت فعلاً از افتتاح آن جلوگیری کند. در مکاتبه‌ای که دیروز مدیرعامل مترو داشت، اعلام کرد که ایرادات و اشکالات مورد نظر برطرف شده و به همین خاطر موضوع جلوگیری از افتتاح این خط، منتفی است و امروز مراسم افتتاح برگزار می‌شود.
بالاخره عصر روز گذشته این خط از مترو افتتاح شد تا پروژه متروی پایخت کامل شود. قالیباف در مراسم افتتاح پروژه متروی فرودگاه امام خمینی؟ره؟ با اشاره به اینکه با افتتاح خط هشت مترو پرونده ساخت مترو در شهر تهران به پایان رسید، گفت: خط هشت مترو نخستین خطی است که به صورت شبانه‌روزی فعالیت می‌کند چرا که بخش عمده‌ای از مسافران فرودگاه حضرت امام ؟ره؟ در نیمه‌های شب رفت و آمد می‌کنند. امروز با افتتاح خط هشت مترو و اتمام نهایی و تست خط 6 پرونده ساخت مترو در شهر تهران به پایان رسیده است. بعضاً می‌گویند شهرداری بزرگراه ساخت ولی مترو نساخت، اما امروز می‌خواهم بگویم شهرداری و کارمندان شریف و زحمتکش آن هم مترو ساختند، هم بزرگراه ساختند، هم پل ساختند و هم پارک ساختند.
اما مهمان اصلی مراسم علی لاریجانی رییس مجلس بود. کسی که به نظر می‌رسید ممکن است در جدال میان آخوندی و شهرداری سکوت کند اما او با حضور در این مراسم عملاً طرف شهرداری را گرفت تا آخوندی در این جدال هم ناکام بماند. لاریجانی حد فاصل ایستگاه شهر آفتاب خط ۸ متروی تهران تا ایستگاه فرودگاه بین‌المللی امام خمینی ؟ره؟ را با قطار شهری طی کرد. گفتنی است مجری پروژه ۸ متروی تهران، قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء است.
رییس مجلس شورای اسلامی که در مراسم افتتاح خط ۸ متروی تهران شرکت کرده بود در جمع خبرنگاران اظهار داشت: اقدامات خوبی در راستای توسعه متروی تهران صورت گرفته و با توجه به بازدیدی که داشتم ایستگاه شهر آفتاب خط ۸ متروی تهران بسیار مرتب و منظم بود و استانداردهای لازم در این خصوص رعایت شده‌بود.
لاریجانی با قدردانی از زحمات عوامل توسعه خطوط متروی تهران افزود: سپاه (قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء) نیز در ساخت متروی تهران زحمات زیادی کشیده است و بر اساس گزارشات خطوط مترو از ایمنی خوبی برخوردار‌است.
وی با اشاره به سرمایه‌گذاری‌های خوبی که در ساخت مترو صورت گرفته، ادامه داد: شهرداری تهران در خصوص توسعه مترو زحمات زیادی کشیده و یکی از کارهای مهم تهران این است که شبکه مترو کامل شد که کار باارزشی است و در این رابطه سرعت کارها خوب بوده است.
فاز اول خط 8 متروی تهران حدفاصل ایستگاه شاهد تا نمایشگاه بین المللی شهر آفتاب در اردیبهشت‌ماه سال 95 همزمان با افتتاح نمایشگاه بین المللی کتاب به بهره برداری رسید و فاز دوم که حدفاصل ایستگاه نمایشگاه بین‌المللی شهر آفتاب تا فرودگاه امام خمینی‌؟ره؟     افتتاح شد. فاز سوم حدفاصل ایستگاه فرودگاه امام؟ره؟  تا شهر پرند در صورت تأمین بودجه مورد نیاز، امسال به بهره برداری خواهد رسید. آقای هابیل درویشی، مدیر عامل شرکت متروی تهران با بیان اینکه خط 8 مترو از ایستگاه شهر آفتاب آغاز شده و حدود 700 متر آن زیر‌زمین است، گفت: این خط در محله کهریزک از زیر زمین خارج و مابقی مسیر تا فرودگاه روگذر خواهد بود. خطوط ریل و قطع ارتباط شهرک‌های حاشیه کنار اتوبان تهران – قم، فنس کشی شده است . تعداد 18 زیرگذر به منظور تسهیل تردد ساکنان شهرک‌ها و روستائیان احداث شده است. خط 8 مترو از ایستگاه شاهد تا شهر پرند است که امروز 32 کیلومتر آن، از ایستگاه شاهد تا فرودگاه امام خمینی؟ره؟ به بهره‌برداری می‌رسد و برای این خط 10 رام قطار در نظر گرفته شده است.
مدیرعامل مترو همچنین در مراسم افتتاح تأکید کرد: خط 8 مترو اولین خط سریع السیر با سرعت 120 کیلومتر بر ساعت است که با افتتاح فاز بعدی این خط از فرودگاه امام خمینی ؟ره؟     تا شهر پرند، مسیر 50 کیلومتری فی‌مابین تهران و پرند در زمان 34 دقیقه‌ای طی می‌شود
در حالی وزارت راه و شهرسازی بر نبود ایمنی در خط ۸ مترو اصرار دارد که اولاً این خط هم از سمت همجواری با آزاد‌راه تهران - قم، فنس‌های آهنی دارد و هم از سمت همجوار با بیابان‌های جنوب تهران؛ ثانیاً بسیاری از خطوط راه آهن که ساخت و بهره برداری از آنها توسط دستگاه‌های زیرمجموعه وزارت راه و شهرسازی (به ترتیب: شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور و شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران) انجام می‌شود، یکی از ناایمن‌ترین خطوط راه‌آهن دنیاست؛ به گونه‌ای که شعار: «راه‌آهن؛ ایمن‌ترین گونه حمل و نقل» را زیر سؤال برده است. عدم وجود ایمنی در راه آهن و نیز عدم رسیدگی شورای عالی زیربنایی وزارت راه و شهرسازی به این موارد، شائبه سیاسی بودن برخوردهای این وزارتخانه با خط ۸ متروی تهران به بهانه نبود ایمنی را تقویت می‌کند. بر اساس آمار بین المللی، میزان سوانح ریلی در ایران، ۱۸ برابر میانگین جهانی (کشورهای عضو اتحادیه راه‌آهن‌های جهان UIC) است. در این سوانح که انواع و اقسام آن شامل برخورد قطار با خودرو، برخورد قطار با عابر، برخورد قطار با قطار، خروج قطار از ریل، فرار ریل از زیر قطار به دلیل گرما یا خرابی خطوط و ... در کشور ما به وفور دیده می‌شود، بر اساس آمار، در سال‌های اخیر رو به افزایش بوده و در سال ۹۳، ۲۵ نفر بر اثر برخورد با قطار کشته شدند؛ در سال ۹۵ نیز تنها در سانحه برخورد دو قطار در دامغان، ۳۱ تن کشته شدند. همچنین یکی دیگر از معضلات خطوط راه آهن در ایران، برخورد قطار با خودروهای عبوری از روی خطوط است که همواره مشکلات متعددی هم برای مردم و هم برای شرکت راه آهن
ایجاد می‌کند.

 

captcha
شماره‌های پیشین