290
دوشنبه، ۱۶ مرداد ۱۳۹۶
15
رییس فرهنگستان هنر افشا کرد

نقل و انتقال مشکوک آثار هنری

رییس فرهنگستان هنر از سوءاستفاده یک شرکت وابسته به یک بانک خصوصی از عنوان این مجموعه و تطمیع بعضی کارمندان فرهنگستان برای یک فرایند غیرقانونی خبر داد.

خبر

صبح نو

رییس فرهنگستان هنر افشا کرد

نقل و انتقال مشکوک آثار هنری

رییس فرهنگستان هنر از سوءاستفاده یک شرکت وابسته به یک بانک خصوصی از عنوان این مجموعه و تطمیع بعضی کارمندان فرهنگستان برای یک فرایند غیرقانونی خبر داد.

گویا ماجرای گنجینه موزه هنرهای معاصر و اتفاقات اخیر حوزه هنرهای تجسمی و نقل و انتقال بعضی آثار و گنجینه‌های هنر تمامی ندارد. هفته گذشته بود که رییس فرهنگستان هنر در نامه‌ای سرگشاده از حدود 500 اثر و تابلوی نقاشی در یکی از مخازن این فرهنگستان خبر داد که سند و مدرکی درباره اصالت و مالکیت آنها وجود ندارد و در عین حال شرکت سرمایه‌گذاری پارس آرین ادعای مالکیت آنها را دارد. ادعایی که به تعبیر آقای علی معلم، هیچ سند و مدرکی برای اثباتش ارائه نشده است. حالا رییس فرهنگستان اعلام می‌کند که این شرکت با همکاری بعضی از عوامل و کارمندان درون فرهنگستان، آثار و تابلوهای ارزشمند بدون سند و مدرک را وارد مجموعه فرهنگستان کرده، بعد از مدتی تحت این عنوان که این آثار در اختیار فرهنگستان هنر بوده این آثار را به فروش می‌رسانده‌اند. اتفاقی که از نظر رییس فرهنگستان سوء استفاده از حیثیت این مجموعه محسوب می‌شود.
به گزارش خبرنگار «صبح‌نو» علی معلم دامغانی در بخش دیگری از اظهارات خود که روز گذشته در محل فرهنگستان ایراد کرد، ضمن رد ادعای اخیر مدیر این شرکت مبنی بر اجاره مخزن فرهنگستان برای نگهدای آثار هنری گفت: از همان اول کار در سال 87 قرار بر این بوده که این اموال به فرهنگستان بیاید و بعد هم از اینجا برود برای فروش؛ اموالی که سندی نداشته‌اند.

استفاده پوششی از نام فرهنگستان
 برای تعاملات مشکوک
معلم با اشاره به اینکه استفاده از نام و عنوان فرهنگستان مایه اعتباربخشی به فرایند مشکوک نقل و انتقالات این آثار بدون سند و مدرک می‌شده است، افزود: این شرکت چه‌کاره عالم است که در فرهنگستان هنر انبار داشته باشد؟ انگیزه این شرکت چیست که این آثار را با همکاری عواملی از داخل فرهنگستان، وارد مجموعه و از آن خارج می‌کرده‌اند؟ این آثار بیمه نشده‌اند. مگر کسی آثار را بدون اینکه بیمه کند انبار می‌کند؟ آن‌هم انباری که حیثیت و شأنیت آن به آنها مربوط نیست و متعلق به فرهنگستان است. فرهنگستانی که شأن و جایگاهش خیلی بالاتر از یک شرکت بازرگانی است. این تابلوها اگر سرقتی باشند، خریدار ندارند اما اگر بگویند آن را از فرهنگستان هنر آورده‌ایم در این صورت از حیثیت فرهنگستان سوءاستفاده شده است. الان هم ادعا کرده‌اند که این 500 اثر متعلق به آنهاست اما هیچ سندی ندارند! اگر دارند به دادگاه مراجعه کنند و ارائه دهند. در آن صورت ما هم طبق دستور دادگاه، اموال را تحویل‌شان می‌دهیم.
رییس فرهنگستان هنر در ادامه به طرح این سؤال که شرکت مزبور این آثار بدون سند و مدرک را از کجا آورده است، گفت: این آثار در روزگار فعلی با این قیمت‌های کلان و میلیاردی از کجا آمده‌اند؟ یا باید از جایی (هنرمند یا جای دیگر) خریده شده باشند که اگر در این صورت باید مدرک وجود داشته باشد. در غیر این صورت یا از جایی سرقت شده‌اند یا از سارق خریداری شده‌اند. اگر کسی چنین آثاری را از سارق خریده باشد، باید این‌قدر عاقل باشد که اول از همه به ارشاد اطلاع دهد که 500 اثر هنری خریده‌ایم.

دستگاه قضا مسوول تعیین سرقتی بودن
 یا نبودن آثار است
معلم با اشاره به وقایع چند ماه اخیر و سرقت بعضی آثار تجسمی از بعضی موزه‌ها و ظن سرقتی بودن این آثار گفت: احتمالاً شما هم دیده‌اید ادعاهایی مطرح شده که بعضی از آثار از بعضی موزه‌ها به سرقت رفته‌اند؛ حتی اسم بعضی از آدم‌ها هم برده شده است. بعضی شخصیت‌ها را هم متهم کرده‌اند که کارشناس این آثار بوده‌اند. این اطلاعات موجود است و چیز پنهانی نیست. با این حال اثبات سرقتی بودن یا نبودن این آثار با ما نیست. ما فرهنگستان هنر هستیم و اینها هم آثار هنری‌اند. من هم سرپرست اینجا هستم و وظیفه‌ام حمایت از هنرمند و صیانت از اثر هنری است. تکلیف این اطلاعات را باید قوه قضاییه مشخص کند.
معلم در تشریح بیشتر گروهی که به تعبیر او باند هستند گفت: این باندها، باندهای مخصوصی هستند که تعدادشان هم شاید از انگشتان دو دست تجاوز نکند. تقریباً چهره‌های شناخته شده‌ای هستند. بعضی شخصیت شناخته شده‌ای دارند که در اختیار اینها هستند. شاید از آبروی بعضی هنرمندان هم سوءاستفاده می‌کنند.

تطمیع عواملی از داخل فرهنگستان هنر
به گزارش «صبح‌نو» رییس فرهنگستان هنر در ادامه با اشاره به همکاری بعضی از عوامل درون فرهنگستان با این عرف غیرقانونی و نحوه کشف و پیگیری آن گفت: فردی از مدیران ما بود که وقتی بنده اینجا آمدم به دلیل گم شدن دو سه تابلو و بعضی از مسائل دیگر اخراجش کردم. افراد دیگری هم بودند با این شرکت، نوعی عرف غیرقانونی در فرهنگستان ایجاد کرده بودند. ما مدارک و اسناد ورود و خروج تابلوها را داریم. اگر بعضی از کارمندان ما که با آنها همکاری می‌کردند خودشان را رسوا نکرده بودند، ما هم متوجه نمی‌شدیم.
وی در ادامه با اشاره به برخورد با این عوامل گفت: از جهت اداری برای ما محرز است که برخی از کارمندان ما با آنها همکاری کرده‌اند. این چهار پنج نفر را توبیخ کرده و از موقعیت خودشان تنزل داده‌ایم اما اگر این قضیه در این حد که رسانه‌ها به آن می‌پردازند بزرگ باشد، باید دادگستری به آن رسیدگی کند چون دراین صورت دیگر موضوع در حد سرپرست فرهنگستان نیست.

سوءاستفاده از شخصیت‌های هنری
 برای اصالت‌بخشی به آثار
معلم در ادامه سخنان خود با تأکید بر اینکه بعضاً حتی اصالت برخی آثار هم معلوم نیست و این افراد سعی می‌کردند با سوءاستفاده از وجهه برخی هنرمندان به این آثار اصالت ببخشند، گفت: در کارهای هنری تقلب هم خیلی وجود دارد. الان اگر دادگستری هم وارد ماجرا شود اول باید تقلبی یا اصل بودن این آثار را تعیین کند. این‌هایی هم که الان مدعی مالکیت این آثار هستند پای بعضی شخصیت‌های هنری را هم به وسط کشیده‌اند برای اینکه به اثر اصالت ببخشند. در حالی که امضای این افراد هم وقتی معتبر است و سند محسوب می‌شود که دادگستری معرفی‌اش کرده باشد.

پای معاونت هنری هم در ماجراست
رییس فرهنگستان هنر در ادامه در پاسخ به این سؤال «صبح‌نو» که آیا ارشاد و معاونت هنری ارشاد را در جریان این موضوع قرار داده است یا نه، گفت: «خود معاونت هنری ارشاد هم تا حدودی در این موضوع متهم است.» معلم همچنین در ادامه در پاسخ به سؤال دیگر «صبح‌نو» مبنی بر نحوه پیگیری این موضوع گفت: تا زمانی که قوه قضاییه ورود نکند ما اجازه خروج این آثار را نمی‌دهیم. اخیراً هم این موضوع را به رییس‌جمهور، رییس مجلس و رییس قوه قضاییه اطلاع داده‌ایم. هنوز جوابی به نامه‌های ما نداده‌اند. ان‌شاالله که جواب خواهند داد و زحمات هنرمندان ضایع
نخواهد شد.

captcha
شماره‌های پیشین