289
یکشنبه، ۱۵ مرداد ۱۳۹۶
12

خبر

تحلیل «صبح نو» از رشد تعداد گالری‌ها در سطح شهر

گالری‌هایی که مدام از راه می‌رسند

در کنار سینماها، سالن‌های تئاتر، موسیقی و .... مراکز دیگری وجود دارند که خانه‌ای برای انواع گرایش‌های هنرهایی که از آن‌ها با عنوان تجسمی یاد می‌کنیم، محسوب می‌شوند؛ گالری‌ها و نگارخانه‌ها همان مراکزی هستند که هر هفته با برگزاری نمایشگاه‌های متعددی از هنرمندان حوزه‌های گوناگون دریچه‌ای را به روی دنیای دیگری باز می‌کنند و فضایی را برای نمایش این هنر فراهم می‌آورند.

صبح نو

تحلیل «صبح نو» از رشد تعداد گالری‌ها در سطح شهر

گالری‌هایی که مدام از راه می‌رسند

در کنار سینماها، سالن‌های تئاتر، موسیقی و .... مراکز دیگری وجود دارند که خانه‌ای برای انواع گرایش‌های هنرهایی که از آن‌ها با عنوان تجسمی یاد می‌کنیم، محسوب می‌شوند؛ گالری‌ها و نگارخانه‌ها همان مراکزی هستند که هر هفته با برگزاری نمایشگاه‌های متعددی از هنرمندان حوزه‌های گوناگون دریچه‌ای را به روی دنیای دیگری باز می‌کنند و فضایی را برای نمایش این هنر فراهم می‌آورند.

 
درباره این مجموعه‌های فرهنگی و هنری در کنار شرایط و مراحل عریض و طویلی که هر یک از آن‌ها برای پذیرش و نمایش آثار هنرمندان دارند و صحبت از آن‌ها در این مقال نمی‌گنجد، بحث تعداد و رشد قارچی شکل آن‌ها مطرح است.
افزایش تعداد گالری‌ها و نگارخانه در سطح شهر به خودی خود می‌تواند اتفاق مثبتی باشد، اما در این شرایط موضوعاتی چون بحث نظارت به آن‌ها، نمایشگاه‌هایی که برگزار می‌شوند و مواردی از این دست وجود دارند، اتفاقی که موجب شده تا هر ازگاهی اخباری مبنی بر تعطیلی یک گالری یا توقف برگزاری یک نمایشگاه، از سوی دفتر هنرهای تجسمی ارشاد شنیده شوند.

گالری‌هایی که همچنان در حال رشدند
با همه این‌ها، همچنان هر چند ماه یک بار خبر تأسیس گالری‌های جدید و مجوزی که از سوی دفتر هنرهای تجسمی ارشاد به آن‌ها اعطاء شده است، منتشر می‌شود، آماری که به خودی خود قابل توجه است و جای بحث دارد.
طبق اخباری که از سوی دفتر هنرهای تجسمی منتشر شده است، در سال گذشته، یعنی 1395، نگارخانه‌های ایوان(حوریه مطهری)، اورمزد(مهدی نبوی)، صادقی (حبیب الله صادقی)، آگ (سیمین دخت دهقانی)، دید(محمدمهدی سادات صوتی)، نگارخانه مجازی ایران هنر (سیدجمال هادیان زواره)، دلگشا (نیلوفر عابدی)، نات (زهرا کاویانی)، آ (آسیه مزینانی)، حنا ایرانیان (محمدرضا شفیعی)، هپتا (حسین مقیمی)، فرمانفرما (تکتم فرمانفرمایی)، نک (مجید احمدآبادی)، تهران امروز (مرتضی فتوحی لاسیبی)، لیلی وکیلیان (لیلی وکیلیان)، غزال (محسن بسحاک)، خانه محمودیه (مهشید کاوه)، بن(شبنم طلوعی آشتیانی)، گونا(الناز قائمی)، گذر(منصور مؤمنی)، آراسته (پرویز آراسته)، قاف (امین قربانی)، شمیده (آناهیتا شمیده)، یاسمین (وحید شیخیان) و فردوسی (سیدمحمد احمدی) برای فعالیت در تهران از دفتر هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز فعالیت گرفتند.
طبق این آمار 8 نگارخانه در 6 ماه ابتدایی سال 95 و بقیه در نیمه دیگر سال تأسیس شدند.
علاوه بر مجوز صادر شده برای فعالیت گالری‌های تازه تأسیس مجوز ۷۴ نگارخانه نیز که فعالیت خود را آغاز کرده بودند، تمدید شدند.

این داستان ادامه دارد
بعد از این‌ها با ورود به سال 96 ماجرای رشد نگارخانه‌ها در سطح شهر همچنان ادامه داشت و این آمار با خبری که چندی پیش از سوی دفتر هنرهای تجسمی ارشاد اعلام شد، حاکی از آن بود که در سه ماهه ابتدای امسال، مجوز فعالیت 10 نگارخانه جدید در تهران از سوی این دفتر صادر شد.
نگارخانه‌های گویا (مونا میرباقری)، جم (بنفشه غفاری)، آریانا (علیرضا اسلامی)، ب (شهرام گیل آبادی)، دارگون (آرش رییسیان)، ایران شهر (امیر بهمن امیریان)، فردا (مجید احمدی)، چهار (مرجان شکری عراقی) و تهران (احمد رویانی) وابسته به اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان تهران، هنر (سیدحسن حسینی) وابسته به اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی اسلامشهر از جمله این مراکز بودند. امسال نیز مجوز فعالیت ۹ نگارخانه ثالث، تم، آزاد، نهاوند، ایوان، مهر، فلاح زاده، رسول مهر و گل نرگس در طول سه ماهه اول سال جاری تمدید شدند.

236 گالری در شهر
طبق آمار موجود در حال حاضر حدود 236 گالری در تهران فعال هستند و این آمار همچنان رو به رو شد است؛ اتفاقی که بی شک در دنیای مهجور هنرهای تجسمی قابل توجه است، اما مسأله ای که در این میان اهمیت دارد این است که با وجود این تعداد از نگارخانه‌ها هنوز که هنوز است، هنرمندان زیادی هستند که در گیر و دار عرضه کارهایشان ناچارند تا از هفت خان رستم بگذرند تا تنها برای یک هفته در یکی از این گالری‌ها کارهایشان به نمایش دربیاید.
در واقع در این میان، اغلب، گالری‌دار سود خود را با اجاره فضا یا برداشتن تعدادی از آثار هنرمند می‌برد، اما این که تا چه حد به هنرمندان جوان و تازه واردی که مستعد توجه هستند در این حوزه بها داده می‌شود، جای تأمل دارد.

جای خالی تازه واردان در گالری‌های درجه یک
آقای مجید ملانوروزی مدیر کل هنرهای تجسمی ارشاد درباره اصول گالری‌ها برای قیمت گذاری و تعیین اجاره آنها به گزارش باشگاه خبرنگاران گفته است: طبق آیین‌نامه گالری‌دار حدود 30 درصد از فروش آثار را به خود اختصاص می‌دهد ولی شاید هنرمندی قصد فروش کارهایش را نداشت یا گالری‌دار تشخیص می‌دهد که آثار وی به فروش نمی‌رسند دراین صورت هزینه اجاره مکان به توافق بین هنرمند و نگارخانه برمی‌گردد ولی با این وجود اگر هر هنرمندی از کار با گالری ناراضی باشد و شکایت کند، وزارت ارشاد پاسخگوست.
ملانوروزی در پاسخ به چگونگی ورود هنرمندان
تازه کار به این مکان‌ها تصریح کرد: در همه جای دنیا نگارخانه‌ها تعریف دارند؛ به عنوان مثال گالری ساچی لندن هیچ گاه یک هنرمند تازه کار را نمی‌پذیرد ما هم نگارخانه‌هایی داریم که بنا به سابقه‌اش مدیر آن تنها به دنبال هنرمندان پیشکسوت و حرفه‌ای است؛ ولی امسال حدود 60 گالری تازه مجوز گرفته‌اند و می‌توانند کار خود را با هنرمندان جدید شروع کنند.
وی افزود: گاهی دیده می‌شود که هنرمند هنوز
فارغ التحصیل نشده است ولی توقع دارد از نقطه‌ای که جایگاه یک پیشکوست است، شروع کند و این انتظار درستی نیست، بلکه وی باید از گالری‌های درجه 3 ، فرهنگسراها و چنین مکان‌هایی آغاز کند و آرام آرام پیش رود، چرا که یک نگارخانه درسال 30 نمایشگاه بیشتر نمی‌تواند بگذارد و آن‌قدر گستردگی ندارد که مثلاً با 500 هنرمند کار کند، به همین دلیل سعی می‌کند همان نمایشگاه‌ها را با هنرمندان مطرح‌تر برگزار کند.
با توجه به این صحبت‌ها، جدا از نگارخانه‌های مطرحی که وجود دارند، شاید تأسیس گالری‌های نوظهور بتواند کمکی برای قشری از هنرمندانی باشد که باید رزومه‌ای برای کارنامه کاری‌شان داشته باشند، اما لازمه این اتفاق نیز توجه صاحبان این مجموعه‌ها به جوان‌ترها و نگاه دلسوزانه‌ای است که باید آن‌ها در این امر لحاظ کنند. گالری‌های شیث، نقش جهان، إریک و ... از مجموعه‌هایی‌اند که سال‌هاست با شرایط بهتر و آسان‌تری نسبت به بقیه گالری‌ها پذیرای هنرمندان شده‌اند.

 

captcha
شماره‌های پیشین