288
شنبه، ۱۴ مرداد ۱۳۹۶
11
فرهنگستان هنر اجازه خروج آثار هنری بدون شناسنامه را نداد

سند مالکیت بیاورید!

رییس فرهنگستان هنر اعلام کرده تا زمانی که شرکت پارس آریان مدرک مالکیت ارائه ندهد، اجازه خروج آثار هنری منتسب به این مؤسسه را از مخزن فرهنگستان نمی‌دهد.

خبر

صبح نو

فرهنگستان هنر اجازه خروج آثار هنری بدون شناسنامه را نداد

سند مالکیت بیاورید!

رییس فرهنگستان هنر اعلام کرده تا زمانی که شرکت پارس آریان مدرک مالکیت ارائه ندهد، اجازه خروج آثار هنری منتسب به این مؤسسه را از مخزن فرهنگستان نمی‌دهد.

 
«بدینوسیله اعلام می‌کند که بیش از پانصد تابلو از آثار نقاشان ایرانی که با تطمیع تأثیرگذاری در مدیران و بعض از کارمندان به بهانه نمایشگاه و غیره، بدون شناسنامه و سند به خزانه فرهنگستان تحمیل شده است، در اختیار این نهاد فرهنگی است. شرکت پارس آریان به سرپرستی آقای امین تفرشی مدعی مالکیت آن است که ادعاست و بایستی اثبات شود. عجالتاً مال، مال الله است و متعلق به مردم و میهن اسلامی است (من آنچه شرط بلاغ است). الحمدلله»
این پیام و نامه سرگشاده‌ای است که بعدازظهر سه‌شنبه دهم مردادماه روی خروجی پایگاه اطلاع‌رسانی فرهنگستان هنر منتشر شده است. متنی که آقای علی معلم آن را خطاب به «اهالی فرهنگ و هنر و مقامات مسوول» منتشر کرده است. انتشار این نامه به ابهامات و حاشیه‌های چند ماه اخیر درباره آثار هنرهای تجسمی و گنجینه موزه هنرهای معاصر افزوده است. این نامه سرگشاده در حالی منتشر می‌شود که چند روز قبل آقای علی مرادخانی در ادعای جدیدی از تلاش برای واگذاری مدیریت موزه هنرهای معاصر به بخش غیردولتی خبر داد.
موزه‌ای که به دلیل گنجینه آثار هنری موجود در آن تبدیل به بخشی از گنجینه ایران شده است. آقای آیدین آغداشلو در ابتدای سال جاری که زمزمه‌های انفکاک این موزه از ارشاد به بنیاد رودکی(به عنوان بخشی شبه‌دولتی) شنیده می‌شد نوشته بود: «در هیچ جای دنیا موزه‌ای به اهمیت «موزه هنرهای معاصر» را به دست هیچ مؤسسه خصوصی نمی‌دهند. حتی اگر دولت در آن شریک باشد، این مسأله شگفت‌انگیزی است که با اینکه تکذیب شده اما حتی فکرش هم بی‌معناست...»
مخالفت وزیر با انتقال گنجینه
این اقدامات در حالی صورت می‌گیرد که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در اواخر خردادماه سال جاری با خروج و جابه‌جای گنجینه موزه هنرهای معاصر مخالفت کرده و این موضوع را خارج از دستور این وزارتخانه دانسته بود. آقای علی‌محمد زارع سرپرست موزه هنرهای معاصر در سی‌ام خردادماه جاری درباره لغو دستور انتقال اموال این گنجینه از سوی وزیر ارشاد به خبرگزاری دانشجویان ایران گفته بود: «کارهای حقوقی ارسال آثار موزه توسط دفتر حقوقی وزارتخانه در حال انجام بود و خانم حیدری در کمیسیون‌های دولت این کار را پیگیری می‌کرد؛ اما حتماً وزیر ارشاد اطلاعاتش از ما بیشتر بوده و چیزهایی را می‌دانسته که ما نمی‌دانستیم.»
مهم‌ترین انتقادی که منتقدان به این رویه وارد کرده‌اند آن است که دست‌اندرکاران این انتقال و معاونت هنری وزارت ارشاد ساز و کار شفافی برای این فرایند ارائه نکرده‌اند. طبق آنچه منتقدان می‌گویند در بدو امر باید لیست گنجینه توسط معاونت هنری ارشاد منتشر شده و سپس اصالت تک به تک این آثار توسط یک مرجع بی‌طرف و ثالث به اثبات برسد.
در ادامه این فرایند است که می‌تواند به خروج این آثار از مخزن رضایت داد.

اموال مردم است
حالا در تداوم چنین فرایندی به یک‌باره نامه سرگشاده رییس فرهنگستان هنر خطاب به مسوولان و علاقه‌مندان فرهنگ منتشر می‌شود. معلم در نامه خود متذکر شده است که بیش از 500 اثر در خزانه نهاد تحت مسوولیت وی موجود است که شرکت پارس آریان ادعای مالکیت آن را دارد. او در نامه خود صراحتاً عنوان می‌کند که این آثار، متعلق به خزانه بیت‌المال و مردم است. معلم همچنین متذکر می‌شود که شرکتی به نام پارس آریان «ادعای» مالکیت این آثار را دارد که به تعبیر رییس فرهنگستان هنر صرفاً یک «ادعاست» و باید اثبات شود. این یعنی مؤسسه مزبور تا لحظه انتشار نامه، مدرکی برای اثبات ادعای خود ارائه
نکرده است.
واقعیت ماجرا چیست؟
در سال 1387 شرکت پارس آریان که یک هلدینگ‌ سرمایه‌گذاری محسوب شده و از توابع بانک پاسارگاد به شمار می‌رود، تعدادی از آثار نقاشی و تجسمی را برای برگزاری نمایشگاه وارد یکی از گالری‌های وابسته به فرهنگستان هنر می‌کند. به مرور تا سال گذشته اموال دیگری به این لیست اضافه شده و وارد مخزن نگهداری فرهنگستان هنر می‌شوند. طبق ادعای رییس فرهنگستان هنر، تاکنون این مؤسسه بیش از 500 اثر را وارد مخزن فرهنگستان کرده است. آثاری که جزوی از گنجینه فرهنگی کشور محسوب می‌شوند.
حالا بعد از 9 سال و گنجینه‌ای که به مرور آثار دیگری هم به آن اضافه شده‌اند، پارس آریان قصد خروج این آثار را از مخزن فرهنگستان هنر دارد. انتشار بعضی حرف و حدیث‌ها و حاشیه‌ها طی ماه‌های اخیر درباره انتقال بدون ضابطه بعضی آثار تجسمی از موزه هنرهای معاصر و بعضی دیگر از مراکز فرهنگی، مسوولان فرهنگستان را نسبت به آثار و محموله‌ای که در مخزن آنها به امانت گذاشته شده مشکوک کرده است. شکی که در نهایت منجر به درخواست مدارک و اسناد این آثار از صاحب آنها می‌شود. اینکه چرا رییس فرهنگستان هنر این درخواست‌ها را به سطح رسانه‌ها کشانده، محل سؤال است.

نیاز به ورود دستگاه قضایی
یک فرضیه شاید آن باشد که این فرایندها قبلاً طی شده و رییس فرهنگستان بعد از به نتیجه نرسیدن، تصمیم به انتشار عمومی درخواست خود کرده است. اتفاقی که باعث می‌شود پارس آریان مجبور شود زیر بار فشار افکار عمومی تن به درخواست فرهنگستان داده و سند اصالت و مالکیت آثار را ارائه کند. علی معلم در نامه خود متذکر شده که ادعای شرکت پارس آریا درباره مالکیت این آثار صرفاً یک «ادعاست» که نیاز به اثبات دارد. طبعاً اثبات این ادعا یک تیم کارشناسی مستقل و حقوقی می‌طلبد که علاوه بر تخصص در حوزه مورد نظر، ضمانت اجرایی کافی برای صدور رأی هم داشته باشد. امری که صرفاً در جایگاه و صلاحیت دستگاه قضایی است.

captcha
شماره‌های پیشین