286
سه شنبه، ۱۰ مرداد ۱۳۹۶
6
نقل قول مدیرعامل سایپا بیشتر از محصولات این شرکت خبرساز شد

واژگونی به سبک آقای پراید‌ساز

پراید، دیروز دوباره سرخط خبرهای جنجالی بود. این‌بار نه به‌دلیل خبرهای تلخ واژگونی و تصادف. حتی نه به‌دلیل اعلام افزایش قیمت این خودرو که دیگر عادی‌تر از همیشه شده است. پراید، این‌بار از زبان مدیرعامل گروه خودروسازی سازنده‌اش در گفت‌وگو با روزنامه «ایران» جنجالی شد تا سیل واکنش‌ها را به همراه بیاورد تا همزمان با انتشار خبر از رده خارج شدن این خودرو، صحبت‌های آقای مدیرعامل هم نقل محافل و محل واکنش‌های تند و شدید شود. صحبت‌هایی که بوی خوبی از آن استشمام نمی‌شد.

گلایه شهردار تهران از منتقدان بی انصاف

پل و بزرگراه سازی آوار برداری نیست

صبح نو

نقل قول مدیرعامل سایپا بیشتر از محصولات این شرکت خبرساز شد

واژگونی به سبک آقای پراید‌ساز

پراید، دیروز دوباره سرخط خبرهای جنجالی بود. این‌بار نه به‌دلیل خبرهای تلخ واژگونی و تصادف. حتی نه به‌دلیل اعلام افزایش قیمت این خودرو که دیگر عادی‌تر از همیشه شده است. پراید، این‌بار از زبان مدیرعامل گروه خودروسازی سازنده‌اش در گفت‌وگو با روزنامه «ایران» جنجالی شد تا سیل واکنش‌ها را به همراه بیاورد تا همزمان با انتشار خبر از رده خارج شدن این خودرو، صحبت‌های آقای مدیرعامل هم نقل محافل و محل واکنش‌های تند و شدید شود. صحبت‌هایی که بوی خوبی از آن استشمام نمی‌شد.

«تنها دغدغه ما اقشار ضعیف جامعه است که همچنان مشتری این خودرو هستند. اگر خانوارها به این خودرو وابسته نبودند به‌طور قطع این خودرو را زودتر کنار گذاشته بودیم.» این قابل تأمل‌ترین جمله مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا بود. آقای «مهدی جمالی» با این جمله‌ها، تصمیم برای از رده خارج کردن خودروی پراید و البته تأخیر در اجرای آن را توجیه کرده بود.  جمله‌هایی که البته مهم‌ترین بخش آن، چیز دیگری بود اما جمالی با مقایسه صنعت و کمیته امداد، ماجرای اظهاراتش را پیچیده‌تر هم کرد. او گفت: «‌صنعت، کمیته امداد نیست که نیاز به کمک داشته باشد. اگر تدبیرهای اقتصادی مناسب وجود داشته باشد، این صنعت با سابقه بالای خود می‌تواند مشکلاتش را حل کند. خوشبختانه در چهار سال گذشته سیاست‌ها، درست بوده و اگر هم تغییراتی بوده نیاز به آن وجود داشته است. در سال 94، کل فروش سایپا 9800 میلیارد تومان بوده که این رقم در سال 95 به 16 هزار و 800 میلیارد تومان و در سال 96 باید به 25‌هزار میلیارد تومان برسد.»
جمالی گفت: «سایپا به خروج پراید از خط تولید علاقه‌مند است. تنها دغدغه ما اقشار ضعیف جامعه بوده که همچنان مشتری این خودرو هستند. اگر خانوارها به این خودرو وابسته نبودند به‌طور قطع این خودرو را زودتر کنار گذاشته بودیم. از آنجا که پراید مصرف بنزین کمی دارد، هزینه قطعات پایین است و خدمات پس از فروش خوبی دارد، خیلی از خانواده‌ها آن را ترجیح می‌دهند. از سویی بخشی از اشتغال کشور با این خودروست. لذا از بخش فروش خواسته‌ام که تمهیداتی را بیندیشند تا وقتی می‌خواهیم این خودرو را کنار بگذاریم، آسیبی به اقشار کم‌درآمد وارد نشود.»
اظهارات آقای مدیرعامل، البته بخش‌های دیگری هم داشت. او گفت: «قراردادهای جدیدی منعقد کرده‌ایم که یکی از آنها با سیتروئن است. در این توافق‌ها معمولاً سرمایه‌گذاری به شکل 50 -  50 انجام می‌شود اما شرکتی داشتیم که سودده نبود، با این‌حال 50‌درصد آن را به شرکت فرانسوی فروختیم تا دارایی‌های موجود را به سرمایه جاری و مشارکتی با طرف خارجی تبدیل کنیم و به نوعی در این قرارداد یک خصوصی‌سازی بین‌المللی انجام دادیم. در این قرارداد برنامه اقتصادی طراحی کردیم که علاوه بر اینکه خودروهای روز دنیا همزمان با سیتروئن در ایران مورد بهره‌برداری قرار گیرند، خودرویی با طراحی مشترک نیز بسازیم که در جریان مذاکرات، مرکز تحقیقات دو طرف، آن مطالعات را نهایی خواهند کرد.»

از افزایش قیمت خودرو تا کاهش‌شان خریداران
انتشار سخنان جنجالی مدیرعامل سایپا، در حالی بود که همین دیروز، خبر افزایش مدل‌های مختلف خودروهای سایپا توسط معاون آن اعلام شد و این شرکت به‌صورت رسمی گرانی پراید، تیبا و تندر۹۰ را ابلاغ کرد. آقای «رضا تقی‌زاده» در نشستی خبری با اعلام اینکه هنوز شرکت سایپا افزایش قیمت‌ها را براساس مجوز شورای رقابت در گروه پراید و تیبا اجرا نکرده است، اظهار داشت: زمان اجرای افزایش قیمت خودرو برخلاف سایر بخش‌های اقتصادی که به طور معمول ابتدای هر سال است، حدوداً میانه سال اجرایی می‌شود به نحوی که  امسال درحالی‌که نزدیک به پنج ماه از سال گذشته که اجازه افزایش قیمت یافته‌ایم.
وی افزود: «براساس مصوبه شورای رقابت در گروه تیبا و پراید متوسط افزایش قیمت‌ها 25/1 است. برهمین اساس قیمت پراید 131،  9/1درصد، پراید 132، 2 دهم درصد، پراید 111، 53/0 درصد و تیبا مدل sx با افزایش 92/1درصدی افزایش قیمت روبه‌رو خواهد شد.»
تقی‌زاده با بیان اینکه تیبا هاچ بک نیز 78/2درصد و رنو ساندروی دنده‌ای به همراه پارس تندر 51/3درصد مجوز افزایش قیمت را دریافت کرده‌اند، گفت: «این افزایش قیمت‌ها به قیمت پایه خودروها اعمال می‌شود که به‌طور طبیعی شاهد افزایش ارزش افزوده، افزایش ارقام مالیات‌ها، افزایش عوارض گمرکی و‌... خواهیم بود و بر این اساس، افزایش‌های اعلام شده در عمل بیش از آنچه به نظر می‌رسد خواهد بود.»

تعویض با فلاکت مدل بالا
اما آنچه بیشتر از این افزایش قیمت‌ها به چشم آمد، تعبیرها و نسبت دادن‌های آقای مدیرعامل بود که بیش از همه در فضای مجازی بازتاب داشت و با هشتگ هایی چون #پراید_مطلوب_فقرا داغ شد. کاربری در این‌باره نوشته است: «مدیرعامل سایپا گفته پراید مطلوب فقراست. درسته! مرگ در این گاری نا‌امن هم حق فقراست. اصلاً وظیفه‌شونه که از شما بخرن و باهاش بمیرن!» و کاربر دیگری هم این‌طور به ربط صحبت‌های آقای مدیرعامل و ماجرای سال‌های گذشته تحریم خودروهای داخلی طعنه زده است: «‌ریشه این توهین مدیر عامل سایپا به مردم در برخورد وزیر صنعت با کمپین پراید نخریم است #تا۱۴۰۰_باتوهین_های_دولتی.» کاربر دیگری هم با اشاره به آن کمپین نوشته است: «‌تقصیر خودمونه اگه اون موقع با وام دولت مثل ندید بدیدا برای پراید صف نبسته بودیم، الان مدیرعامل سایپا باید مسافرکشی می‌کرد.» یکی دیگر از کاربران توئیتر نوشته است: «‌این صورتو با سیلی سرخ نگه داشتیم پول جمع کردیم پراید بخریم که دیگه گفتن پراید ماشین فقراست، دیگه رومون نمی شه بخریم مگر یکی هدیه بدن.»  اما یکی از متفاوت‌ترین توئیت ها، مربوط به کاربری بود که به سبک آگهی نیازمندی‌ها نوشته بود: «فقر سفید، مدل ۸۹، دوگانه‌سوز، بیمه، لاستیک در حد نو، تودوزی و روکش صندلی‌ها، از چرم اصیل مدیرعامل. فروش یا تعویض با فلاکت مدل بالا!»  و البته کاربر دیگری هم به این ماجرا، نگاه متفاوتی داشت: «پراید مطلوب فقر نیست؛ این ارابه مرگ محصول جهل و عقب‌ماندگی و بی‌هنری و انحصار است! »
حالا باید منتظر ماند و دید مدیرعامل سایپا که پیش از این، یکبار در شهریور ماه 94 بابت کیفیت پایین محصولات شرکت خودروسازی زیرمجموعه‌اش، از مردم عذرخواهی کرده بود، باز هم حاضر است این بار به‌خاطر اظهارات قابل تأمل و جنجال برانگیزش از مردم عذرخواهی کند؟

 

captcha
شماره‌های پیشین