282
چهارشنبه، ۰۴ مرداد ۱۳۹۶
10
گزارش سیاسی خبرگزاری مجلس علیه پلی که رئیس مجلس افتتاح کرد

بنزی که از پل صدر عبور کرد

خبرگزاری ملت، رسانه رسمی مجلس شورای اسلامی است. مجلسی که 290 نماینده دارد اما رویکرد اصلی رسانه‌ها و بسیاری از مهره‌های دیگر را آقای رئیس می‌چیند. حالا خبرگزاری ملت در روزهای پایانی شورای چهارم و دوره مدیریت فعلی شهر تهران، مطلبی را علیه پل صدر نگاشته که نکات بسیار جالبی در آن به چشم می‌خورد.

شهرداری غیرسیاسی

صبح نو

گزارش سیاسی خبرگزاری مجلس علیه پلی که رئیس مجلس افتتاح کرد

بنزی که از پل صدر عبور کرد

خبرگزاری ملت، رسانه رسمی مجلس شورای اسلامی است. مجلسی که 290 نماینده دارد اما رویکرد اصلی رسانه‌ها و بسیاری از مهره‌های دیگر را آقای رئیس می‌چیند. حالا خبرگزاری ملت در روزهای پایانی شورای چهارم و دوره مدیریت فعلی شهر تهران، مطلبی را علیه پل صدر نگاشته که نکات بسیار جالبی در آن به چشم می‌خورد.

خبرگزاری ملت در مطلبی سیاسی که در سرویس اجتماعی منتشر شده با عنوان «روایت خانه ملت از اتلاف بودجه پایتخت برای پروژه‌ای شبهه‌دار» به انتقاد از این پروژه شهری پرداخته است. در این مطلب، نویسنده با رویکردی سیاسی در تلاش است که پروژه صدر را پروژه‌ای گران و بی‌فایده نشان دهد که حتی مدیران فعلی شهرداری هم از آن دفاع نخواهند کرد. در بخشی از این گزارش، نویسنده می‌نویسد: «‌بزرگراه صدر به‌رغم صرف هزینه‌های میلیاردی و تعیین اهداف مشخص، بدون توجیه علمی و فنی افتتاح شد و بعد از گذشت چهار سال هنوز نتوانسته به کاهش بار ترافیکی منطقه شمال و شمال شرق تهران کمک کند. بزرگراه طبقاتی صدر با احتساب تونل نیایش به‌عنوان عضو پیوسته، گران‌ترین پروژه ترافیکی درون شهری در کشور به حساب می‌آید که با هدف کاهش بار ترافیک منطقه شمال و شمال شرق پایتخت احداث شد. این پروژه هرچند توانسته جریان سفر با خودروی شخصی در حدفاصل شمال غرب تا شمال شرق تهران را تسهیل کند اما در تحقق هدف اصلی خود یعنی کاهش بار ترافیک ناکام ماند.»
اما پل صدر کجاست و چطور شکل گرفت؟ دقیقاً نهم آذرماه سال 91 بود که بنز دکتر علی لاریجانی روی پل صدر متوقف شد و رئیس مجلس پل صدر را افتتاح کرد. پلی که آن روزها نه تنها برای علی لاریجانی پلی بی فایده و پرهزینه نبود بلکه پایگاهی مناسب برای تعامل با رئیس جمهور احتمالی سال 92 بود. هرچند که این روزها خبرنگار رسانه خانه ملت، چشمش را به آن بنز و افتتاح بسته و می‌گوید: «‌بزرگراه طبقاتی صدر معروف به گران‌ترین پروژه شهری پایتخت، هزینه‌هایی را متحمل شهر و شهروندان کرده که به نظر می‌رسد اگر این مبالغ برای توسعه حمل و نقل عمومی به ویژه مترو هزینه می‌شد، فواید بیشتری را عاید شهروندان تهرانی می‌کرد. خانم پروانه مافی، عضو مجمع نمایندگان تهران نیز از بزرگراه دو طبقه صدر به‌عنوان گران‌ترین پروژه درون شهری تهران در میان کلان‌شهرها یاد می‌کند و می‌گوید: این پروژه با هدف کاهش ترافیک و فاصله شمال شرق به شمال غرب تهران اجرا شد و به گفته معاون فنی و عمرانی، بالغ بر هزار و 300 میلیارد تومان هزینه برده است که با محاسبه ساده، اگر برای مترو صرف می‌شد اکنون به اندازه 2/5 کیلومتر به خطوط مترو اضافه می‌شد.» اما آن روزها لاریجانی حرف‌های جالبی در خصوص صدر و شهرداری بر زبان آورده بود که بازخوانی آن می‌تواند خواندنی باشد.
علی لاریجانی در مراسم افتتاح پل صدر سخنرانی انقلابی خود را این‌طور شروع کرد: «خداوند را شاکریم که این توفیق را به فرزندان انقلاب داد که چنین کارهای بزرگی را با بازوان پرتوان خویش انجام دهند. از قالیباف شهردار تهران هم تشکر می‌کنم که هم کاردان و هم پرانرژی است و در سطح شهرداری تهران کارهای ماندگاری انجام داده که اگر این همت‌ها نبود ترافیک تهران معضل بزرگی بود. با این تلاش‌ها مشکلات حل شد و این روحیه جهادی و تلاش‌های شبانه‌روزی برای کشور سرمایه است.»
اما رئیس مجلس در ماه‌های منتهی به انتخابات 92 شرایط را به گونه‌ای ارزیابی کرده بود که نظرش در مورد پل صدر با نظر این روزها کمی متفاوت بود. او در تمجید از مدیریت پروژه پل صدر گفته بود: «نکته قابل تقدیر دیگر این است که این پروژه‌ها با ترمیم، ساماندهی و طراحی مهندسان ایرانی انجام شد و اجرای آن هم توسط مهندسان ایرانی بود. راه‌حل برون‌رفت اقتصادی ما در همین نکته نهفته است، اگر به نیروهای داخلی اتکا کنیم فضای رونق داخل به‌وجود می‌آید. شاید این تحریم‌ها کمک کند برای نیروهای نسل جدید ما اشتغال ایجاد شود، آن وقت تحریم‌ها به فرصت تبدیل شده‌اند. من نگران هستم وقتی گشایشی در کشور ایجاد می‌شود، مسوولان بروند به سمت خریدهای بزرگ خارجی و از نیروهای داخلی غافل شوند.»
علی لاریجانی این روزها به حمایت‌های مکرر از روحانی و تخریب رقبای روحانی مشغول است. قبل از انتخابات تلاش می‌کند برنامه‌های اقتصادی رقبا را نقد کند و بعد از انتخابات هم رسانه‌های آقای رئیس هنوز بر همان رویکرد، تولید محتوا می‌کنند؛ اما رئیس مجلس در روزهایی که از بالای پل صدر تهران را نظاره می‌کرد، مدیریت قالیباف را نسخه‌ای مناسب برای همه کشور می‌دانست. او آن روز می‌گفت: «بهره‌برداری از این پروژه به این بزرگی در مدت دو سال نشان می‌دهد این قدرت مدیریت و ساماندهی در کشور ما وجود دارد. این پروژه‌ها نشان می‌دهد خیلی بهتر از این‌ها می‌توان در کشور کار کرد و مشکل ما، مشکل مدیریتی است. این پروژه‌ها نشان می‌دهند مدیریت چقدر نقص دارد، اگر مدیریت تدبیر داشته باشد، نیروهای کار مستعد در کشور وجود دارند. راه پرش جمهوری اسلامی در اقتصاد این است که از نیروهای کاردان و پرانرژی استفاده شود. اگر در مدیریت تدبیر همه جانبه و روحیه مجاهدانه وجود داشته باشد، کارهای بزرگی در کشور امکان
حصول دارند.»
هرچند که شاید آن روزها لاریجانی در معادلات سیاسی، خود را حامی پل صدر می‌دانست اما به نظر می‌رسد بسیاری از نهادهای معتبر جهانی هنوز پل صدر را پروژه‌ای موفق می‌دانند. آقای مازیار حسینی، معاون ترافیک و حمل و نقل شهرداری تهران با بیان اینکه اگر واقعاً پروژه عظیم صدر بدون مطالعات انجام شده، ما هنرمند هستیم، افزود: پل صدر جوایز و تقدیرنامه‌های زیادی از مراکز بزرگ علمی و مهندسی دارد و اگر واقعاً پل صدر آبکی و دم دستی بوده، قطعاً مورد تقدیر این همه مرکز علمی قرار نمی‌گرفت.
معاون حمل‌و‌نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه ممکن است در هر پروژه‌ای منافع گروه‌های کوچک و برخی افراد تأمین نشود، گفت: طبیعی است که در هر پروژه‌ای گروه کوچک نفع نبرند و تدبیر ما نیز نفع حداکثری
 به امور مردم بود.  
البته هنوز هم برخی از چهره‌های اصلاح‌طلب شورای شهر تهران از این پروژه شهری دفاع و مواضعی غیرسیاسی اتخاذ می‌کنند. آقای احمد دنیامالی، یکی از اعضاست که در پاسخ به شبهاتی نظیر نا‌امنی پل صدر و مقاوم بودن پل صدر در برابر زلزله می‌گوید: این موضوع بارها مورد بحث و بررسی قرار گرفته و یکی از دلایلی که شمع‌ها و پایه‌های این پل بسیار بزرگ است، به دلیل مقاوم بودن در برابر زلزله است. به اعتقاد ما پایه‌های این پل از لحاظ منظر شهری زیبا نیست اما مجریان طرح معتقد بودند این پهنا نه به خاطر بار پل بلکه به‌خاطر مقاوم‌سازی در برابر زلزله است و در این رابطه محاسبات ویژه‌ای
 انجام شده است.
آقای علیرضا جاوید، معاون فنی و عمرانی شهرداری نیز بخش دیگری از شبهات قدیمی پل صدر را پاسخ داده است. او در مورد ابهام هزینه ساخت پل صدر و تونل نیایش، با بیان اینکه هزینه اجرای بزرگراه طبقاتی صدر و تونل نیایش مجموعاً یک میلیارد دلار است،گفت: دو مگا پروژه شهری که افتخار مهندسی تهران و کشور است و در اجلاس‌های جهانی عمرانی توانسته‌اند مدال نقره جهانی را به خود اختصاص دهند که هر ایرانی باید از نام بردن این پروژه‌ها که به‌هم پیوسته هستند، افتخار کند. پروژه‌های عمرانی شهرداری به نسبت موارد مشابه در کشور با قیمت بهینه و کمتری اجرا می‌شوند چراکه یک عامل تأثیرگذار در هزینه‌های تمام شده، تعدیل است. وقتی پروژه‌هایی مثل تونل نیایش و پل‌صدر مشابه سایر پروژه‌های کشور ده‌ها سال به طول نمی‌انجامد، قطعاً شاهد کاهش هزینه‌ها نسبت به پروژه‌های مشابه هستیم. آزادراهی در کشور در حال احداث است که پیشرفت فیزیکی آن در طول دو دهه به 30 درصد هم نرسیده است. وقتی پروژه‌ای در مقیاس یک میلیارد دلار طی دو سال به اتمام می‌رسد، در یک زمان‌بندی پنج ساله شاهد دو برابر شدن هزینه‌های آن
خواهیم بود.

 

captcha
شماره‌های پیشین