281
سه شنبه، ۰۳ مرداد ۱۳۹۶
8

خبر

ورود واگن‌های مترو و اتوبوس‌های جدید به پایتخت

حمل و نقل عمومی جان گرفت

از صبح دیروز ۶۶ واگن مترو و ۳۰ دستگاه اتوبوس جدید به ناوگان حمل‌ونقل عمومی پایتخت اضافه شد. از این ۶۶ واگنی که تحویل شبکه خطوط مترو داده شده، سه رام از (۲۱ واگن) جدید است. دو رام دیگر (۱۴ واگن) نیز واگن‌هایی هستند که در حادثه مترو دچار آسیب شده‌اند که بعد از بازسازی کامل مجدداً به شبکه خطوط مترو بازگردانده می‌شوند.

صبح نو

ورود واگن‌های مترو و اتوبوس‌های جدید به پایتخت

حمل و نقل عمومی جان گرفت

از صبح دیروز ۶۶ واگن مترو و ۳۰ دستگاه اتوبوس جدید به ناوگان حمل‌ونقل عمومی پایتخت اضافه شد. از این ۶۶ واگنی که تحویل شبکه خطوط مترو داده شده، سه رام از (۲۱ واگن) جدید است. دو رام دیگر (۱۴ واگن) نیز واگن‌هایی هستند که در حادثه مترو دچار آسیب شده‌اند که بعد از بازسازی کامل مجدداً به شبکه خطوط مترو بازگردانده می‌شوند.

دکترمحمدباقر قالیباف، ظهر دیروز در حاشیه مراسم بهره‌برداری از ۶۶ واگن و لکوموتیو برقی متروی تهران و نوسازی ناوگان اتوبوسرانی پایتخت، طی سخنانی در جمع خبرنگاران تصریح کرد: طبق قولی که به مردم تهران داده بودیم قرار بود در هر فصل تعدادی واگن به ناوگان شهر اضافه کنیم که امروز نیز به همت مدیران و کارگران مجموعه واگن سازی ۶۶ واگن مترو و ۳۰دستگاه اتوبوس وارد چرخه حمل‌و‌نقل تهران می‌شوند. به این ترتیب بیش از ۲۰۰ هزار نفر به ظرفیت روزانه ما اضافه خواهند شد. در کنار این، با تلاش همکاران بخش اقتصادی شهرداری تهران و سیستم بانک شهر قرارداد ۴۵۰ میلیون یورویی منعقد شده و به این ترتیب ما تا پایان سال بیش از ۲۰۰ واگن دیگر را نیز تحویل خواهیم گرفت. کارخانه واگن‌سازی در منطقه خاورمیانه از جهت تکنولوژی و قدرت اجرا بی نظیر است که اکنون در دو شیفت کاری فعالیت می‌کند. ما در اینجا می‌توانیم روزانه دو واگن به ناوگان اضافه کنیم تا در سال ۶۰۰ واگن تولید شوند و بحران را حل کنیم اما گیر اصلی ما نقدینگی و تأمین پول است.
به گفته قالیباف، با توجه به مشکلات اشتغال و نیاز موجود در بازار، توسعه کارخانه‌های واگن‌سازی و افزایش این ظرفیت‌ها از سیاست‌هایی است که حتماً باید مد نظر دولت قرار گیرد.
شهردار تهران تاکید کرد: با تلاش همکاران من خصوصاً در چهار، پنج سال اخیر، اکنون کار در حوزه مترو انجام شده و کلیه خطوط مترو در پایان این دوره به پایان می‌رسند، به نحوی که خط هشت مترو تا فرودگاه حضرت امام ؟ره؟ در روزهای آینده افتتاح خواهد شد و خط 6 مترو نیز بالای ۹۴ درصد پیشرفت دارد. خط 6 مترو به طول ۳۵ کیلومتر ساخته شده و اکنون تونل، ریل گذاری و ایستگاه‌های آن تکمیل شده است؛ در ادامه اولویت اصلی کار تکمیل واگن‌هاست که بتوانیم ظرفیت مترو را به ۱۰ میلیون نفر مسافر در روز برسانیم.
قالیباف از افتتاح پروژه امتداد بزرگراه حکیم طی هفته آینده خبر داد و گفت: در این پروژه تونل شهدای غزه و ادامه اتوبان حکیم در منطقه ۲۲ افتتاح می‌شود تا ارتباط آن با بزرگراه تهران کرج و جاده قدیم و جاده مخصوص برقرار شود.
وی از این پروژه به عنوان یکی از مجموعه راه‌های شریانی شرقی و غربی تهران یاد کرد و گفت: اگر مجموعه اتوبان‌های بابایی، صدر و نیایش و شهید همت را از مسیرهای شرقی و غربی بدانیم، با تکمیل این پروژه، بزرگراه حکیم از منتها ‌الیه شرق تهران به منتها ‌الیه غرب خواهد رسید. همچنین این اتوبان از کنار دریاچه عبور می‌کند و بخش تونل هم برای حفظ فضای سبز پارک جنگلی چیتگر طراحی شده تا آسیبی به درختان نرسد.
شهردار تهران در پاسخ به سؤال دیگری درباره خطوط حومه‌ای مترو در اطراف تهران نیز گفت: طراحی مترو هم در بقیه شهرهای دنیا و هم در تهران بر اساس «متروی تهران و حومه» بوده است. البته در سال‌های گذشته مدتی تصمیم گیری شد تا حومه را از تهران جدا کنند و نتیجه هم آن بود که در این مدت هیچ اتفاقی نیفتاد. مجدداً بحث متروی حومه را به تهران واگذار کردند که در این مدت متروی فرودگاه حضرت امام ؟ره؟ ساخته شد.
به گفته قالیباف در صورتی که کار بقیه خطوط حومه‌ای تهران مثل شهرهای ورامین و پاکدشت به شهرداری تهران واگذار شود، امکان اجرای این خطوط وجود خواهد داشت. ما به‌صورت خاص و ویژه با نمایندگان مجلس و وزارت کشور بحثی داشتیم تا ادامه خط سه را به طول ۱۰ کیلومتر به سمت اسلامشهر اجرایی کنیم که آماده اجرای آن هستیم.
شهردار تهران در پاسخ به سؤال دیگری درباره افزایش ناوگان اتوبوسرانی پایتخت نیز تصریح کرد: در قانون حمل‌و‌نقل 5/82 درصد پول اتوبوس باید از سوی دولت واگذار شود که از سال ۹۰ تا کنون هیچ واگذاری‌ای در این زمینه صورت نگرفته است. با این وجود ما در این مسیر تلاش کردیم و خود شهرداری بخشی از اعتبارات خود را برای خرید اتوبوس گذاشته است.
قالیباف با تاکید بر ضرورت تقویت خصوصی سازی در شهر تهران گفت: در هشت سال گذشته به سمت خصوصی سازی پیش رفتیم و امروز نیز یکی از افتخارات ما در مجموعه شهرداری تهران آن است که با همان رویکرد اقتصاد مقاومتی، بخش خصوصی با هزینه و کار کمتر می‌تواند ناوگان اتوبوسرانی را تقویت کند؛ همچنان که امروز نیز این ۳۰ دستگاه اتوبوس از سوی بخش خصوصی وارد شده است. در آینده هم این کار با کیفیت بهتر و توجه به تولید داخلی پیش خواهد رفت.
شهردار تهران از اصلاح خطوط اتوبوسرانی، راه‌اندازی خطوط بی‌آر‌تی و هوشمند کردن ایستگاه‌ها به‌عنوان سه اتفاق مهم برای کاهش هزینه‌ها و افزایش کارایی اتوبوسرانی شهر تهران یاد کرد و گفت: بر اساس هدفی که داشتیم امروز اگر در هر جای شهر باشید، با ۳۵۰ متر فاصله می‌توانید به یک ایستگاه حمل‌و‌نقل عمومی دسترسی داشته باشید، در ادامه تنها باید ظرفیت ناوگان را بالا ببریم.
به گفته مسوولان ترافیکی، طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده قرار است تا واگن‌های جدید در خطوطی که سرفاصله بیشتری نسبت به سایر خطوط دارند؛ به ویژه خط ۳ استفاده شوند. این در حالی است که با ورود ۶۶ واگن جدید به ناوگان متروی تهران ۲۳۰ هزار نفر به ظرفیت جابه جایی روزانه متروی تهران افزوده می‌شوند. در حال حاضر سرفاصله قطارها در نیمه جنوبی خط ۳ حدود ۹ دقیقه بوده و در نیمه شمالی این خط از ایستگاه شهید بهشتی تا شهرک قائم نیز سرفاصله قطارهای مترو ۱۸ دقیقه است.
همچنین از روز گذشته حدود ۳۰ دستگاه اتوبوس جدید نیز به شبکه خطوط اتوبوسرانی شهر تهران به‌ویژه مناطق جنوبی و غربی تهران اضافه می‌شوند. آقای پیمان سنندجی مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران در خصوص تأمین اتوبوس‌های شهر تهران گفت: از سال ۸۹ به بعد هیچ اتوبوسی از دولت تحویل نگرفتیم و بار تحویل اتوبوس برعهده شهرداری بوده است. پیمان سنندجی در حاشیه مراسم بهره‌برداری از ۶۶دستگاه واگن مترو و ۳۰ دستگاه اتوبوس گفت: وقتی کار را در اتوبوسرانی شروع کردیم برابر تدابیر شهردار و معاون حمل و نقل و ترافیک برای اینکه به یک اتوبوسرانی کارا برسیم باید شبکه اتوبوسرانی را به‌روز می‌کردیم. ما در حوزه اتوبوسرانی ایستگاه‌هایی را که باید در اختیار مردم در فاصله ۳۵۰‌متر می‌رسید، ایجاد کرده‌ایم و البته کمبودهایی در برخی از مناطق داریم که با برنامه‌ریزی، مطلوبیت این شبکه را بالا می‌بریم. کار دیگر برای بالابردن مطلوبیت، اجرای برنامه زمان‌بندی اتوبوس‌های شهر تهران است.
مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران ادامه داد: الان هیچ اتوبوسی بدون برنامه زمان‌بندی در شهر تهران وجود ندارد و مردم می‌توانند زمان سفر خود را در این ناوگان برنامه‌ریزی کنند اما مشکل ما سرفاصله بالای ورود اتوبوس‌ها به ایستگاه‌هاست که از استانداردهای جهانی بالاتر است که با نوسازی و افزایش ناوگان می‌تواند این مشکل را حل کند. مطالعات نشان می‌دهد که اجرای برنامه زمان‌بندی مصرف سوخت را ۱۲ درصد کاهش داده است. در حال حاضر مدیریت ناوگان اتوبوسرانی شهر تهران کاملاً هوشمندانه انجام می‌شود. در هر صورت همه مردم می‌دانند تحویل اتوبوس باید از سوی دولت انجام شود. از سال ۸۹ به بعد هیچ اتوبوسی تحویل نگرفتیم و بار تحویل اتوبوس برعهده شهرداری بوده است. در این سال‌ها ۱۴۰۰ دستگاه اتوبوس دو کابین توسط شهرداری تهران وارد ناوگان شده‌اند.
سنندجی مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران در ادامه گفت: با تغییر مدل خصوصی‌سازی اکنون ۳۰ دستگاه اتوبوس تک کابین توسط شرکت‌های خصوصی وارد ناوگان شده‌اند. همچنین با حمایت‌های شهرداری تهران ۷۰۰ دستگاه مینی‌بوس فرسوده نوسازی شده‌اند. برنامه‌ای که سال‌های سال توسط سازمان‌های متولی دولتی مسکوت مانده بود. گام چهارم حوزه اتوبوسرانی آموزش بود که آموزش به کارکنان و رانندگان را انجام دادیم و در این زمینه از دانشگاه خواجه‌نصیر استفاده کردیم. تنها برنامه شرکت واحد در گام سوم، توسعه ناوگان و نوسازی است که نتوانستیم طبق برنامه‌های تدوین شده پیش برویم؛ اما با تغییر مدل خصوصی سازی در نظر داریم تا با ورود بخش خصوصی و حمایت بانک شهر و مدیریت شهری تهران به نوسازی ناوگان اتوبوسرانی اقدام کنیم. امیدوار هستیم که تا مهرماه ۳۰ دستگاه دیگر را وارد ناوگان اتوبوسرانی شهر تهران کنیم. ناوگان اتوبوسرانی شهر تهران جمعیت ۵/۴ میلیون نفره از مسافران پایتخت را جابه‌جا می‌کند. آقای مازیار حسینی، معاون حمل‌‌و‌نقل و ترافیک شهردار تهران نیز در مراسم بهره‌برداری از ۶۶ دستگاه واگن و لکوموتیو برقی متروی تهران و بهره برداری از ۳۰ دستگاه اتوبوس جدید با بیان اینکه در روزهای پایانی این دوره از مدیریت شهری قرار داریم، گفت: خدا را شکر می‌کنم که در مجموعه‌ای خدمت می‌کنیم که روز اول و آخر آن از نظر انگیزه کار و خدمت با هم تغییری ندارد. این روحیه همان مدیریت جهادی است. در مدیریت جهادی کار و انجام کار مهم است. در مدیریت جهادی کار مبنای اصول رفتاری ماست که البته با یاری پروردگار متعال، مسائل و مشکلات یکی‌پس‌ازدیگری حل می‌شوند؛ مانند اتفاقی که اکنون در حوزه حمل‌و‌نقل روی داده است و امروز می‌بینیم در زمینه مترو و اتوبوس بسیاری از مشکلات حل شده‌اند.
حسینی در بخش دیگری از توضیحات خود به فعالیت‌های حوزه حمل و نقل اشاره کرد و گفت: حوزه حمل و نقل حوزه‌ای بود که بیشترین تلاش مصروف می‌شد. در این دوره شهرشاهد ورود اتوبوس‌های تندرو و بالابردن سطح کیفیت خدمات بود و بلیت الکترونیک پایه ریزی و اجرا شد. ما از سال ۸۹ به بعد در زمینه اختصاص اتوبوس از سوی دولت واقعاً دچار مشکل بودیم اما در طول این سال‌ها اتوبوس‌های مورد نیاز شهر تا حد امکان توسط شهرداری تأمین شدند تا شهروندان کمتر مشکلات را احساس کنند.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران همچنین اظهار کرد: کارخانه واگن‌سازی شهر تهران نیز با تدابیر شهردار تهران گسترش یافت و الان این شرکت تنها کارخانه فعال تولید واگن است که هر ۲۴ ساعت یک واگن می‌تواند تحویل دهد و با تلاش کارکنان این شرکت این قول داده شده است که روزی دو واگن به متروی تهران تحویل داده شوند. استانداردهای بین‌المللی در رابطه با ساخت واگن‌ها در این شرکت رعایت می‌شوند و می‌توان سفارش واگن تمام کلانشهرهای کشور را پذیرفت. واگن مانند تولید خودرو نیست. واگن تهران مخصوص این شهر و واگن مشهد مخصوص همان شهر تهیه می‌شود. با کمال افتخار عنوان می‌کنیم که این دانش و تکنولوژی در شرکت واگن‌سازی تهران وجود دارد تا هر سفارشی را طراحی، تست و تولید انبوه کند.

 

captcha
شماره‌های پیشین