274
دوشنبه، ۲۶ تیر ۱۳۹۶
15
«صبح‌نو» ابهامات یک رویداد هنری را بررسی ‌می‌کند

حراج پرحاشیه تهران

حراج تهران و حواشی دنباله‌دار آن پیرامون اصالت، قیمت‌گذاری و تبانی‌های احتمالی که گاه وجود دارند، امسال هم دست از سر هفتمین دوره این حراج برنداشت.

خبر

صبح نو

«صبح‌نو» ابهامات یک رویداد هنری را بررسی ‌می‌کند

حراج پرحاشیه تهران

حراج تهران و حواشی دنباله‌دار آن پیرامون اصالت، قیمت‌گذاری و تبانی‌های احتمالی که گاه وجود دارند، امسال هم دست از سر هفتمین دوره این حراج برنداشت.

هنر و آن هم از نوع تجسمی‌اش سال‌هاست که
کم و بیش مهجور واقع شده است و هنرمندان این حوزه، غیر از چند تن از نامداران آن تنها با عشق به کار خود ادامه می‌دهند. در این میان جدا از کسانی که خیلی از آنها در سایه کمبودها و بی توجهی‌های موجود فعالیت می‌کنند، گروهی هستند که در قالب برنامه‌هایی چون حراج‌ها از هنر پول‌های هنگفتی درمی‌آورند؛ حراج‌هایی که برخی از آن‌ها چون تهران اغلب با
حرف و حدیث‌هایی همراه می‌شوند.
نمونه این حراج‌ها، حراج تهران است که امسال در هفتمین دوره خود ۲۶ میلیارد و ۱۱۳ میلیون تومان فروش داشت. این حراج جزو رخدادهای هنری است که هر سال ابهامات گوناگونی چون اصالت آثار وارد شده به آن، تبانی بر سرقیمت ها و مواردی از این دست در مورد آن مطرح می‌شود و هفتمین دوره آن نیز از این غائله مستثنا نبود. در این دوره نیز اتفاقاتی افتاد که موجب جان گرفتن مجدد حرف و حدیث‌ها شد. از جمله این رخدادها می‌توان به خرید اثری از کمال‌الملک توسط معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای موزه هنرهای معاصر اشاره کرد؛ اثری با عنوان «اردوگاه همایونی» که به قیمت
یک میلیارد و ۱۵۰ میلیون تومان خریداری شد. این خرید در حالی اتفاق افتاد که موزه هنرهای معاصر چندین سال است به بهانه کمبود بودجه و نبود فضای مناسب برای نگهداری آثار دست به خرید هیچ کاری نزده است. از سوی دیگر این موزه همانطور که از عنوانش پیداست، گنجینه‌ای از آثار معاصر است و خرید اثری از کمال‌الملک آن هم با این قیمت برای موزه سؤال برانگیز است و انجمن نقاشان ایران نیز در جلسه‌ای با مدیر کل هنرهای تجسمی خواستار پاسخ به این پرسش شد.  
در طرف دیگر ماجرا، اثر سهراب سپهری از مجموعه درخت با مبلغ سه میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان گران‌ترین تابلویی بود که در این حراج فروخته شد، اثری که مثل سال گذشته بازهم ابهاماتی بر  سر اصالت آن وجود دارد.
مضاف بر این‌ها گاه صحبت‌هایی پیرامون تبانی بر سر خرید و فروش‌های موجود در این حراج
مطرح می‌شوند.

چرا معاونت هنری کار کمال‌الملک را خرید؟
در راستای این ابهامات موجود خانم معصومه مظفری رئیس انجمن نقاشان ایران ابتدا با اشاره به اثر خریداری شده برای موزه هنرهای معاصر در گفت‌وگو با «صبح نو» بیان کرد: واقعیت این است که پس از این خرید ما در جلسه‌ای با  آقایان ملانوروزی (مدیر کل هنرهای تجسمی) و زارع این سؤال را پرسیدیم که چرا در شرایطی که مدام بحث کمبود بودجه برای موزه مطرح است و کارهای ابتدایی و اساسی که باید صورت می‌گرفته به‌علت این موضوع انجام نشده، باید چنین خریدی اتفاق بیفتد؟ ما جواب قانع کننده‌ای از دوستان نگرفتیم و آن‌ها پاسخی به این مسأله ندادند. من فکر می‌کنم مدیریت یکدستی بین مجموعه ارشاد و موزه هنرهای معاصر وجود ندارد تا یک تصمیم واحد بگیرند و در همین راستا، مدت‌هاست که ما پیشنهاد تشکیل یک شورای مشورتی را داده‌ایم. چنین شورایی می‌تواند در خیلی موارد کمک‌کننده باشد، منتها این بودجه نه تنها صرف خود موزه نشد، بلکه هیچ یک از انجمن‌ها نیز بودجه خاصی ندارند. از همین رو ما نمی‌دانیم که بر چه اساسی این تصمیم‌گیری انجام شده است.

سؤال بی‌جواب انجمن نقاشان از ارشاد
قیمت و ارزش اثر موجود، موضوع دیگری بود که مظفری درباره آن گفت: این اثر به لحاظ تاریخی ارزش خود را دارد، اما می‌شد همین کار را در فضای دیگری با قیمت پایین‌تری خرید. از سوی دیگر بحث خرید این کار مطرح است، در شرایطی که آقای مرادخانی چندی پیش اعلام کرده بودکه به‌علت شرایط موجود گنجینه، امکان خرید هیچ کاری را ندارند. مرحله بعد نیز چرایی این انتخاب برای موزه وجود دارد، زیرا اثر کمال‌الملک می‌تواند در جای خودش ارزشمند باشد، اما موزه هنرهای معاصر جای مناسبی برای این کار نیست. همه این‌ها مواردی‌اند که همچنان از سوی آقای مرادخانی بی‌جواب مانده‌اند.

مشورتی برای تعیین اصالت از ما نخواسته‌اند
اصالت آثاری که وارد حراج می‌شوند نیز مسأله‌ای است که اهمیت ویژه‌ای دارد. مظفری در این‌باره نیز تصریح کرد: در کل انجمن، هیچ نماینده‌ای برای قضاوت کارهای موجود در حراج ندارد و تنها گاهی کمیته ارزشیابی آثار وارد بحث تشخیص اصالت اثر می‌شود. ما در کل این حراج  را نفی نمی‌کنیم و بالطبع این رخدادهم مثل هر برنامه‌ای نکات مثبت و منفی خود را دارد و نباید به کل آن را نادیده گرفت، بلکه باید نکات مثبت آن را تقویت کنیم، اما تا امروز انجمن در حراج وارد نشده است و فکر می‌کنم به موقع، یعنی زمانی که انجمن هم به اهداف لازم خود برسد، انجمن می‌تواند با مسوولان حراج تبادل نظر داشته باشد.

از تبانی تا اصالتی که ابهام‌آمیز است
در ادامه این گزارش، آقای غلامرضا نامی، هنرمند و کارشناس هنری که سالیان سال است در این حوزه فعالیت دارد و پیش از این به عنوان یکی از مسوولان موزه هنرهای معاصر حضور داشت، در گفت‌وگو با «صبح نو» درباره خرید انجام شده توسط موزه عنوان کرد: خرید اثر کمال‌الملک آن هم با این قیمت خریدی است که توسط معاونت هنری ارشاد اتفاق افتاده است، اما کاش که به جای این اثر، خرید دیگری اتفاق می‌افتاد، چرا که گنجینه موزه جای آثار معاصر است و با این هزینه امکان خرید آثار بهتری برای گنجینه
وجود داشت.
نامی در ادامه پیرامون بحث اصالت آثاری که به حراج وارد می‌شوند، گفت: این موضوع بحث قابل توجهی است که در هر دوره حرف و حدیث‌هایی درباره آن مطرح می‌شود که ممکن است واقیعت داشته باشد و باید بررسی شود. برای اثبات یا رد این حرف‌ها باید شورایی وجود داشته باشد که در آن کارشناسانی نه از هر نقاش، گرافیست و هنرمندی بلکه افراد متخصص و قابل اعتمادی حضور داشته باشند و این اصالت را بررسی کنند و در حال حاضر تنها چندین کارشناسی که سال‌هاست با حراج همکاری دارند، کارها را قضاوت می‌کنند.
نامی درباره خرید و فروش عمدی آثار در حراج نیز افزود: تبانی در همه حراج‌های دنیا وجود دارد و قطعاً باید جلوی آن گرفته شود چرا که این حرکت غیر اخلاقی است که برای بالا بردن قیمت یک اثر دست به خرید و فروش عمدی و هماهنگ شده بزنند؛ اما از سوی دیگر لازم است تا چنین مسأله‌ای اثبات و با آن برخورد قانونی شود.

captcha
شماره‌های پیشین