sobhe-no.ir
221
دوشنبه، ۰۴ اردیبهشت ۱۳۹۶
8
ایران پول خرید بوئینگ ترکیش‌ایرلاین را نداشت و انصراف داد

هواپیماهای مرجوعی دوباره مرجوع شدند

هرچند که چند روز پیش رویترز در مطلبی نوشته بود ایران مشکل هواپیماهای یتیم را حل کرده است اما حالا خبر می‌رسد که ایران ایر به دلیل ناتوانی در تهیه قسط اول خرید بوئینگ ۷۷۷ به مبلغ ۷۵ میلیون دلار، از دریافت اولین فروند بوئینگ ترکیش ایرلاین انصراف داد.

ضرورت تشکیل نهادی برای تشخیص وقوع بحران

صبح نو

ایران پول خرید بوئینگ ترکیش‌ایرلاین را نداشت و انصراف داد

هواپیماهای مرجوعی دوباره مرجوع شدند

هرچند که چند روز پیش رویترز در مطلبی نوشته بود ایران مشکل هواپیماهای یتیم را حل کرده است اما حالا خبر می‌رسد که ایران ایر به دلیل ناتوانی در تهیه قسط اول خرید بوئینگ ۷۷۷ به مبلغ ۷۵ میلیون دلار، از دریافت اولین فروند بوئینگ ترکیش ایرلاین انصراف داد.

حدود دو هفته پیش بود که رویترز خبر داد شرکت هواپیمایی «ایران ایر» در چارچوب قراردادی برای جایگزینی شرکت «ترکیش ایرلاین»، ممکن است اولین هواپیمای جدید بوئینگ خود را زودتر از موعد مورد انتظار دریافت کند. 20 فروردین‌ماه قائم‌مقام آخوندی از تحویل بوئینگ 777 انصرافی ترکیش ایرلاین تا یک ماه آینده به ایران ایر خبر داد. آقای اصغر فخریه کاشان، دراین‌باره گفته است: هواپیمای بوئینگ 777 در نوبت تحویل ترکیش بوده که این شرکت به دلایلی از تحویل آن منصرف شده است. هواپیماسازی بوئینگ نیز پیشنهاد تحویل این هواپیما را به ایران ایر داد که قرار است تا یک ماه آینده تحویل شود.
وزارت خزانه‌داری آمریکا (اوفک) مجوز فروش هواپیما توسط شرکت بوئینگ را به ایران تأیید کرد و بر این اساس نخستین فروند هواپیمای بوئینگ ۷۷۷ از هواپیماهای خریداری‌شده از سوی ایران ایر تا یک ماه آینده وارد ناوگان هواپیمایی شرکت هما خواهد شد. قرارداد خرید هواپیما از بوئینگ، شامل ۱۸۰ فروند انواع هواپیماهای مسافری کوتاه برد، میان‌برد و بلند برد است که این هواپیما (۷۷۷) جزء هواپیماهای بلند برد محسوب می‌شود. رسانه‌ها نیز روزهای گذشته گفتند رنگ‌آمیزی یکی از هشتاد هواپیمای بوئینگی که ایران ایر اخیراً خریداری کرده، شروع می‌شود.
اما حالا خبر می‌رسد که ایران از این خرید پشیمان شده است. سایت خبری آمریکایی پین فیلد (سایت تخصصی هوانوردی وابسته به پایگاه هوایی نظامی پین فیلد آمریکا) در خبری کوتاه اعلام کرد ایران از دریافت بوئینگ انصرافی ترکیش ایرلاین به دلیل ناتوانی هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) در تأمین هزینه اقساط این هواپیما، انصراف داده است.
بر اساس اعلام پین فیلد، مقامات ترکیش ایرلاین نیز بار دیگر از بوئینگ درخواست کرده‌اند تا هواپیمای ۷۷۷ خود را که قبل سفارش داده بودند، به آنها بدهد. همین موضوع سبب شده تا بوئینگ ۷۷۷ یتیم، مجدداً صاحب آشیانه ترکیه‌ای شود. بر همین اساس یک مقام آگاه شرکت هما گفت: ایران ایر از اعزام گروه و خدمه پروازی به روسیه برای دریافت آموزش خلبانی بوئینگ ۷۷۷ نیز منصرف شده و اعزام کروی پروازی به این کشور لغو شده است.
به گفته این منبع آگاه، نمایندگان شرکت بوئینگ یک هفته در ایران مستقر بودند تا دستگاه‌های فنی ۷۷۷ را با سامانه‌ها و درخواست‌های ایران به‌خصوص در بخش چیدمان صندلی‌ها تطبیق دهند که نهایتاً به دلیل عدم هماهنگی وضعیت طراحی داخلی و همچنین وضعیت فنی این هواپیما با آپشن‌های مدنظر هما، ایران ایر از دریافت بوئینگ ۷۷۷ خودداری کرد. از سوی دیگر شرکت هواپیماسازی بوئینگ در مذاکرات خود با مقامات ایران ایر اعلام کرده بود هما هواپیمای ۷۷۷ را بدون پیش‌قسط بردارد؛ اما قسط اول آن را نصف قیمت اعلامی خود عنوان کرده بود. با توجه به اینکه هما قرار بود این هواپیما را ۱۵۰ میلیون دلار خریداری کند، می‌بایست ۷۵ میلیون دلار را در اولین ماه به بوئینگ پرداخت می‌کرد که قطعاً نمی‌توانست در ماه نخست این مبلغ را بپردازد. ضمن اینکه یک شرکت لیزینگ ایرلندی که در کار لیزینگ هواپیما برای مشتریان بوئینگ است، حاضر به فاینانس ۱۰۰ میلیون دلار از هزینه خرید ۷۷۷ شده بود؛ اما درخواست کرده بود که بانک مرکزی ایران برای هما ضمانت‌نامه صادر کند که بانک مرکزی از این کار استنکاف کرده بود.
به گفته این مقام آگاه در هما، ایران ایر به دلیل ناتوانی در تهیه مبلغ موردنظر بوئینگ و همچنین تمایل به ارائه آموزش‌های لازم به کروی پروازی این هواپیمای مدرن، چندان مایل به دریافت هواپیماهای بوئینگ مندرج در قرارداد نبود؛ اما به دلیل اصرار مقامات ارشد وزارت راه‌وشهرسازی برای تهیه کارنامه مثبت تا قبل از انتخابات، حاضر به مذاکره با بوئینگ برای دریافت ۷۷۷ مرجوعی ترکیش ایرلاین شده بود.
همچنین گفته می‌شود، مدیران ایران ایر با این استدلال که تنها در صورت دریافت هواپیماهای بوئینگ در فواصل زمانی قیدشده در قرارداد می‌توانند منابع ارزی تهیه کنند، به مدیران وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده‌اند که این هواپیماها تا ۲ سال نخست می‌توانند مبالغ اقساط را تأمین کنند و پس‌ازآن در ۲۸ سال مابقی، همه درآمدهای پرواز این بوئینگ‌ها، سوددهی برای هماست.
به گفته این مقام مسوول در ایران ایر، ایرباس نیز قرار بود ۴ فروند ۳۳۰ به هما تحویل دهد؛ اما هواپیمایی جمهوری اسلامی به دلیل نداشتن منابع مالی، تنها ۲ فروند آن را تحویل گرفت. قرار است ایرباس‌های خریداری‌شده در مدت کوتاه چندماهه، در سیکل پروازی داخلی فعالیت کرده و سپس وارد سیکل پروازهای خارجی شوند که با توجه به درآمد بالای پروازهای خارجی برای هما، از محل فروش بلیت پرواز این ایرباس‌ها، سایر هواپیماهای خریداری‌شده از ایرباس و بوئینگ را تحویل می‌گیرد.
وی در گفت‌وگو با خبرنگاران، یکی دیگر از دلایل انصراف هما را نداشتن کروی پروازی آموزش‌دیده برای بوئینگ ۷۷۷ عنوان و اظهار کرد: قرار است امسال تا پایان سال جاری، هما هزار تا هزارو۵۰۰ نیروی خلبان و کمک‌خلبان را آموزش داده و وارد فرایند پرواز هواپیماهای نو کند؛ اما تابه‌حال هیچ کروی پروازی آموزش‌دیده‌ای برای این هواپیماها تربیت نکرده که به همین دلیل از دریافت زودهنگام اولین فروند از بوئینگ ۷۷۷ انصراف داد. گفتنی است در حال حاضر ایران هزار نفر خلبان دوره‌دیده دارد که بیکارند و با ورود فقط ۲۰ فروند از هواپیماها، این خلبانان استخدام خواهند شد.
رویترز در گزارشی با عنوان حل مشکل هواپیماهای یتیم؛ نوشت:رفع تحریم‌های اقتصادی ایران، کمک زیادی به برطرف شدن مشکلات اقتصادی شرکت‌های سازنده هواپیما کرد که در رکود اقتصادی جهانی گرفتار شده‌اند. خریدهای ایران سبب شد تا بسیاری از هواپیماهای مرجوعی ایرلاین های کشورهای مختلف، بالاخره صاحب آشیانه شوند.
هواپیما سازان همچنین این قمار را پذیرفتند که تحویل فوری این هواپیماهای مرجوعی به ایران که در سایه توافق این کشور با ۱+۵ انجام‌شده، ممکن است به‌زودی و در اثر مخالفت‌های افراطیون در واشنگتن، از بین برود.
به نوشته رویترز، ایران در حال حاضر و پس از رفع تحریم‌ها منتظر ورود ۲۰۰ فروند هواپیمای نو در طول ۸ سال آینده است که از شانس خوب این کشور، رفع تحریم‌های ایران همزمان‌شده با مشکلات اقتصادی شرکت‌های هواپیما ساز دنیا و ایرلاین‌های سایر کشورهای سفارش دهنده ساختِ هواپیمای نو به این هواپیماسازان.
آقای اصغر فخریه کاشان، قائم مقام وزیر راه‌و شهرسازی در گفت وگو با رویترز گفته که ما شانس زیادی در بازار هواپیما به دست آورده‌ایم. اگر شانس وجود خارجی داشته باشد ما در بازار خرید و فروش هواپیما در دنیا، در نهایت این شانس قرار گرفته‌ایم.
رویترز می‌نویسد هواپیماسازان وجود رکود در صنعت تولید هواپیما را تکذیب می‌کنند؛ با این حال آنها گفته‌اند خریدهای ایران سبب شد تا جیب‌های پر از هواپیمای مازاد در این شرکت‌ها سبک‌تر شود.
بر اساس همین گزارش، ایرباس یکی از هواپیماهای تحویلی خود به ایران را از میان هواپیماهای مرجوعی ایرلاین کلمبیایی - آویانکا - انتخاب کرد. فعالان صنعت هواپیماسازی به هواپیماهای مرجوعی و بی‌آشیانه، «دم سفید» می گویند.
رویترز با اشاره به امضای خرید ۲۰ فروند هواپیمای «ای تی آر» میان ایران ایر و این هواپیماساز ایتالیایی - فرانسوی، ادامه می‌دهد: صنعت هواپیماسازی بسیار ریسک‌پذیر (های ریسک) و گران قیمت است؛ بنابراین سازندگان آن همواره از هر فرصتی برای فروش محصولات خود استفاده می‌کنند. به همین دلیل است که«‌ای تی آر» نیز تصمیم به امضای این قرارداد گرفته و اعلام کرده که ۴ فروند آن به زودی تحویل ایران ایر می‌شود. به نظر می‌رسد این ۴ فروند نیز در زمره هواپیماهای دم سفید باشد که ساخته شده‌اند اما آشیانه‌ای برای فرود ندارند.
با این حال «ای تی آر»، دم سفید بودن ۴ فروندی را که قرار است به زودی تحویل ایران ایر بدهد تکذیب می‌کند. آن‌ها اعلام کرده‌اند: ما قبل از اینکه قراردادمان با ایران ایر نهایی شود، شروع به ساخت آنها کرده بودیم!
به اعتقاد رویترز، اقتصاد ترکیه وابسته به صنعت گردشگری است و حال که توریسم این کشور در اثر مشکلات سیاسی یک سال اخیر که شاهد بمب‌گذاری‌های مختلف بوده، دچار اختلال شده است، ترکیش ایرلاین نیز در رکود عمیقی فرورفته و همین موضوع سبب پس گرفتن سفارش ساخت هواپیمای بوئینگ ۷۷۷ (هواپیمای دوربرد ۳۵۰ نفره) به این هواپیما ساز آمریکایی بود. از طرف دیگر ایران نیز دو ماه قبل قرارداد خرید ۸۰ فروند هواپیما با بوئینگ را به امضا رسانده بود که ۱۵ فروند از آنها از همین مدل بود و قرار است تحویل آنها از آوریل سال آینده آغاز شود؛ بنابراین بوئینگ به ایران پیشنهاد داد این هواپیمای مرجوعی هواپیمایی ترکیه را تحویل بگیرد که با موافقت ایران روبه‌رو شد. فخریه کاشان نیز این موضوع را تأیید کرده است.
بر اساس ادعای رویترز، مقامات ایرانی به‌شدت از خرید هواپیماهای مرجوعی ایرلاین‌های سایر کشورها دفاع می‌کنند. مقامات ایرانی می‌گویند هواپیمایی که مرجوعی شرکت آویانس بوده، ۲ سال بدون پرواز و استفاده در آشیانه قرار داشته است. فقط این بوئینگ نیست که باید از اوفک (دفتر دارایی‌های برون‌مرزی وزارت خزانه‌داری آمریکا) مجوز صادرات دریافت کند؛ بلکه ازآنجایی‌که بسیاری از قطعات هواپیماهای ایرباس نیز در آمریکا تولید می‌شوند، خروج آنها نیز به دریافت این مجوز نیاز دارد؛ بنابراین هر تصمیمی که از سوی دولت ترامپ برای ادامه یا قطع کامل همکاری بوئینگ با ایران گرفته شود، منجر به توقف فعالیت شرکت‌های هواپیما ساز اروپایی (ایرباس و ای تی آر) در ایران خواهد شد.

captcha
شماره‌های پیشین