161
چهارشنبه، ۲۲ دی ۱۳۹۵
14
گفت‌وگو با محمدرضا خردمندان که با نخستین فیلم بلندش به جشنواره فجر آمده است

کلوپ و گیم‌نت در برج میلاد

جشنواره فیلم فجر بهمن 95 دوره سی‌و‌پنجم خود را آغاز می‌کند و این در حالی است که در این دوره با ادغام و یکی‌کردن بخش‌های مختلف آن رقابت متفاوتی را پیش رو داریم. در میان این تصمیم جدید در جشنواره فجر کارگردانان نخست نیز در رقابت با کارگردانان قدیمی قرار گرفته‌اند.

خبر

صبح نو

گفت‌وگو با محمدرضا خردمندان که با نخستین فیلم بلندش به جشنواره فجر آمده است

کلوپ و گیم‌نت در برج میلاد

جشنواره فیلم فجر بهمن 95 دوره سی‌و‌پنجم خود را آغاز می‌کند و این در حالی است که در این دوره با ادغام و یکی‌کردن بخش‌های مختلف آن رقابت متفاوتی را پیش رو داریم. در میان این تصمیم جدید در جشنواره فجر کارگردانان نخست نیز در رقابت با کارگردانان قدیمی قرار گرفته‌اند.

در لیست فیلم‌های اعلام شده 9 اثر متعلق به کارگردانان اولی فیلم بلند است. یکی از این آثار «بیست و یک روز بعد» به کارگردانی محمدرضا خردمندان و نویسندگی ایشان و آقای احسان ثقفی است و تهیه‌کنندگی آن را آقای محمدرضا شفاه برعهده دارد و محصول سازمان توسعه سینمایی سوره است. آقایان حمیدرضا آرنگ و امیرحسین صدیق و خانم ساره بیات در این فیلم به ایفای نقش پرداخته‌اند. به همین بهانه، سراغ محمدرضا خردمندان رفتیم.
ساختار هر اثری موضوع و سوژه آن است. محمدرضا خردمندان کارگردان «بیست و یک روز بعد» می‌گوید؛ این فیلم در مورد یک معضل اجتماعی است که من از آن به‌عنوان یک ماراتن نام می‌برم که بسیاری درگیر آن هستند و ممکن است در ادامه بسیاری به این ماراتن اضافه شوند. ایده این فیلم سه سال پیش شکل گرفت و به یک دغدغه جدی تبدیل شد و شروع به نوشتن آن کردم. بعد با احسان ثقفی کار را در باشگاه فیلم سوره نوشتیم و آقای شفاه تهیه‌کنندگی کار را بر عهده گرفت.
طبعاً هر اثری سختی‌هایی در تولید دارد اما این سختی‌ها در آثار مختلف متفاوت است. کارگردان فیلم کوتاه «دوئل» در این‌باره اظهار کرد؛ وقتی کارگردانی قرار است نخستین فیلم بلند خود را بسازد سختی‌هایی را به‌همراه دارد. اعتماد به کارگردان در مرحله نخست و اعتماد عوامل حرفه‌ای سینما در مرحله دوم قرار دارد. وجود همه این‌ها می‌تواند کمک کند تا فیلم به درستی ساخته شود. هر قدر گذشته بهتر و کارنامه قابل قبول‌تری در حوزه فیلم‌های کوتاه داشته باشد مشکلات کمتر می‌شود. مشکلاتی برای یک فیلمساز فیلم اولی بلند که محدودیت دارد و با کمبود امکانات روبروست در مقابل کارگردانی با همه امکانات، در تولید وجود دارد اما این محدودیت باعث خلاقیت می‌شود و باید از خلاقیت بیشتری استفاده کند تا از این دسته کارگردانان پیشی گیرد.
8 مرتبه فیلمنامه را بازنویسی کردیم
خردمندان در خصوص فیلمنامه «بیست و یک روز» بعد بیان کرد؛ فیلمنامه این کار با توجه به سه سال زمانی که برای نگارش آن صرف شده بسیار عالی بود و آن را با احسان ثقفی هشت‌بار بازنویسی کردیم. فیلمنامه به هر یک از عوامل که ارائه شد علاوه‌بر این که علاقه به آن نشان دادند، نسبت به کار و سابقه بنده کنجکاو بودند که با توجه به جوایز تخصصی فیلمسازی که در کارنامه داشتم اعتماد به بنده حاصل شد.

تیم تولید یکدل بود
چینش تیم تولید و همراهی عوامل یکی دیگر از مواردی است که به موفقیت یک فیلم کمک می‌کند. مساله‌ای که شاید بتوان آن را برای یک کارگردان اولی فیلم بلند امتیاز دانست.
خردمندان در این‌باره توضیح داد؛ آقای شفاه به‌عنوان تهیه‌کننده کار اشراف کاملی به کار داشت و فضای خوبی برای تیم تولید فراهم کرد، مدیر فیلمبرداری آقای علیرضا برازنده یکی از بهترین فیلمبرداران ایران است و همواره به من و پیشرفت کار کمک کردند. عوامل دیگر هم همین همکاری و محبت را همواره در کار داشتند. کامیاب امین عشایری طراح صحنه وقتی فضای کار را دید جذب آن شد و اعتقاد داشت نخستین‌بار است که چنین فضایی را تجربه می‌کند و این فضا در سینمای ایران متفاوت است بنابراین پیشنهادات دیگر را رد کرد. ساره بیات از فیلمنامه خوشش آمده بود، همواره و حتی در مواقعی که بازی نداشت هم به ما کمک می‌کرد و کنارمان بود. حمیدرضا آذرنگ نیز در ایفای نقش و در صحنه کمک زیادی به ما کرد. در واقع اثر کنونی محصول زحمات همه عوامل است.

فیلمی مملو از لوکیشن
مساله دیگری که در تولید یک فیلم به چشم می‌آید و می‌تواند نقطه قوت یا ضعف یک اثر باشد آن هم برای اثری که در جشنواره فجر حضور پیدا می‌کند لوکیشن‌های آن است. کارگردان برنده جایزه جشنواره عمار در این‌باره تاکید می‌کند؛ «بیست و یک روز بعد» مملو از لوکیشن است و این به‌دلیل پویایی نوجوان و بازیگر اصلی فیلم و جا‌به‌جایی‌های زیاد اوست. از مهم‌ترین لوکیشن‌های فیلم لوکیشن کلوپ و فضای گیم‌نت است که حمید رضا آذرنگ نقش رییس آن کلوپ را ایفا می‌کند.
 یک دوره کامل دانشگاهی گذراندم
قطعاً برای یک کارگردان فیلم کوتاه، عرصه فیلم بلند متفاوت و گاهی ممکن است سخت باشد البته تجربه تولید فیلم کوتاه یک امتیاز برای فیلمساز به حساب می‌آید. خردمندان در این‌باره می‌گوید؛ ساخت فیلم بلند یک ماراتن نفسگیر و بسیار سخت‌تر از فیلم کوتاه است .تولید «بیست و یک روز بعد» شرایط بسیار متفاوتی داشت که برای من یک دوره کامل دانشگاهی بود.
 تا کنون 40 فیلم کوتاه ساخته‌ام اما با این فیلم بلند حس می‌کردم اتفاق بی‌نظیری را در درونم تجربه می‌کنم. هر روز با شخصیت‌هایم زندگی می‌کردم، برایشان غمگین می‌شدم، می‌خندیدم و اشک می‌ریختم، حالات آنها را اول در خودم تجربه می‌کردم و سپس ‌آنچه خودم را متأثر کرده بود جلوی دوربین می‌آوردم. هر فیلمی ممکن است با حمایت یا بدون حمایت و با هزینه شخصی یا دولتی ساخته شود. کارگردان «بیست و یک روزبعد» در این مورد عنوان می‌کند؛ حمایت از این فیلم در اندازه یک کارگردان اولی خوب بوده و برای کسی که فیلم کوتاه با هزینه‌های کم ساخته راضی کننده است.

فیلمی که مساله مردم است
خردمندان در پایان درباره استقبال مخاطبان از فیلم بلند اول خود در جشنواره فجر و اکران آن گفت؛ بهترین اتفاق برای فیلم من این است که تبلیغ چهره به چهره شود و مردم با آن ارتباط برقرار کنند که امیدوارم این اتفاق بیفتد چون خانواده‌های بسیاری این روزها درگیر سوژه این فیلم هستند و خانواده‌های دیگری نیز درحال درگیر شدن با آن‌اند. موضوعی که زنگ خطری است که جامعه ما را در بر گرفته و می‌گیرد. بیست و یک روز بعد مساله مردم است و می‌تواند طیف وسیعی را در برگیرد بنابراین امیدوارم این فیلم را همه طیف‌ها ببینند.

 

captcha
شماره‌های پیشین