157
چهارشنبه، ۱۵ دی ۱۳۹۵
9
واگن‌های وارداتی آمد؛ وزیر زیر قولش زد

خروج نعمت‌زاده از ریل خوش‌قولی

چالش دو شغله‌ها در نظام مهندسی حل می‌شود؟

ترکان: راه دولت قبل را ادامه می‌دهیم!

دو نفر از سه کاندیدای معرفی‌شده به وزیر راه و شهرسازی، مسوولیت نمایندگی مردم در مجلس را برعهده دارند که این موضوع، علاوه‌بر اینکه «تأمل متولی بخش مسکن و ساختمان برای اعلام یکی از نامزدها به رییس‌جمهور بابت صدور حکم ریاست» را در پی داشته، باعث شکل‌گیری دو نگاه متفاوت بین مهندسان ساختمانی نسبت به «پیامدهای استقلال یا عدم استقلال سکان‌دار نظام مهندسی» شده است. هیات مدیره‌های دوره هفتم فعالیت سازمان‌های استانی نظام مهندسی ساختمان از نیمه سال گذشته مشغول به‌کار شدند اما تاکنون، رییس سازمان نظام مهندسی کشور که از برآیند انتخابات شورای مرکزی سازمان و در نهایت، صدور حکم از سوی دولت منصوب می‌شود، تعیین نشده است.

صبح نو

واگن‌های وارداتی آمد؛ وزیر زیر قولش زد

خروج نعمت‌زاده از ریل خوش‌قولی

«‌روی ریل می‌ایستم و از ورود این واگن‌ها به کشور جلوگیری می‌کنم.» حدود 100 روز پس از این ادعای وزیر صنعت، بالاخره او مجوز واردات واگن به ایران را صادر کرد. آقای «محمدرضا نعمت‌زاده» که پیش از این، ضمن مخالفت شدید با واردات واگن از کشورهای خارجی، ادعا کرده بود که جلوی این واردات را خواهد گرفت، حالا به گفته معاون برنامه‌ریزی راه آهن، مسوول مستقیم صدور مجوز برای واردات واگن به ایران شده است. اتفاقی که نشان می‌دهد نعمت‌زاده به هر دلیل، قول و وعده خودش را زیر پا گذاشته است. این در حالی است که شرکت‌های واگن‌سازی داخلی با وجود ظرفیت‌های خالی اشتغال و کیفیت مناسب تولید، با بحران‌های گوناگونی دست و پنجه نرم می‌کنند.
«واردات واگن ممنوع!» حالا دیگر تنها یک شعار است. شعاری که بزرگ‌ترین مدافعش، آن را بی‌استفاده کرده است. چرا که دیروز، رسانه‌ها به نقل از معاون برنامه‌ریزی راه آهن جمهوری اسلامی ایران، خبر از ورود واگن‌های وارداتی به گمرک دادند.  آقای «سعید رسولی» دیروز به خبرنگار تسنیم گفت: «‌بخشی از واگن‌های وارداتی آمده و در مرز است و بخش دیگری نیز در حال ورود است.» رسولی البته با بیان اینکه وزارت صنعت، معدن و تجارت مجوز واردات واگن را صادر کرده، گفت: «راه آهن هیچ دخالتی در خرید واگن از خارج ندارد. مشخصاً درباره یکی دو مورد اخیر (واردات واگن) تأمین منابع نیز توسط شرکت فروشنده و با مجوز وزارت صنعت انجام شده است. » او با اشاره به این‌که شرکت‌های خصوصی درخواست واردات واگن را به وزارت صنعت داده‌اند، گفت: «در موضوع ناوگان، راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران یک عدد واگن مسافری باری ندارد و همه آنها متعلق به بخش خصوصی ریلی است. این شرکت‌ها بر اساس سیاست‌هایی که برای توسعه دارند ثبت سفارش و مطابق قانون و مقررات کشور تأمین منابع کرده و خرید واگن را انجام می‌دهند.» اشاره معاون برنامه ریزی راه آهن به صدور مجوز واردات واگن توسط وزارت صنعت، گویای نکته‌ای قابل تأمل است. نکته‌ای که باید سرنخ‌های آن را در اظهارات چند ماه گذشته وزیر صنعت دولت یازدهم پیدا کرد.

روی ریل می‌ایستم
اواخر اردیبهشت ماه امسال، وقتی آقای وزیر به نمایشگاه بین‌المللی حمل‌ونقل ریلی رفته بود، مخالفت شدید خود را با واردات واگن، این طور و با این جمله‌ها ابراز کرده بود: «‌در این حوزه می‌توان پیش‌بینی کرد که در سال‌های آینده به حدود 2000 تا 4000 واگن جدید احتیاج باشد که می‌توان بخش قابل توجهی از آن را از طریق توان داخلی پشتیبانی کرد. ما با واردات واگن و محصولات نهایی مخالفیم اما اعتقاد داریم ظرفیت مناسبی برای مشارکت با خارجی‌ها و انتقال تکنولوژی وجود دارد. در طول ماه‌های گذشته شرکت ایدرو در چند مذاکره به عقد قراردادهایی با شرکای چینی و کره‌ای رسیده که این تنها می‌تواند یک شروع قابل توجه باشد.» نعمت‌زاده، این را هم گفته بود که باید از توان و پتانسیل داخلی بیشتر بهره برداری کرد:«‌در چارچوب اقتصاد درون‌زا باید مسائلی همچون استفاده حداکثری از توان داخلی در دستور کار قرار گیرد و در حوزه برونگرایی نیز باید اتصال اقتصاد کشور به فضای به وجود آمده پس از لغو تحریم‌ها چه در بازارهای علمی و چه در حوزه صنعتی و تجاری در دستور کار قرار گیرد.»
نعمت‌زاده، چهارماه پس از آن، یعنی اواخر شهریورماه امسال هم در تهدیدی جالب و عجیب با بیان این‌که واگن‌پارس حدود 300 میلیارد تومان بدهی و زیان انباشته دارد، گفت: «خرید واگن باری از روسیه کم سلیقگی بود و روی ریل می‌ایستم و از ورود این واگن‌ها به کشور جلوگیری می‌کنم.» این، در حالی بود که حدود ۷ ماه پیش از آن، راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران مذاکره برای خرید واگن روسی را از اساس تکذیب کرده بود و معاون ناوگان راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران گفته بود: «‌واگن‌سازان داخلی توانمندی در کشور داریم و نیازهای شبکه ریلی از همین طریق تأمین می‌کنیم و نیازی به واردات واگن از سایر کشورها نداریم و راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران هیچ مذاکره‌ای برای خرید واگن باری از روسیه نداشته است.»

مسوولان کمک نمی‌کند؛ جلوی کارمان را هم می‌گیرند
این، در حالی است که جانشین مدیرعامل شرکت واگن‌سازی «پارس» می‌گوید با وجود توانایی تولید تمام واگن‌های کشور، تنها با 0 3 درصد ظرفیت، کار می‌کنند. آقای « غضنفر صفاری راد» مدیر کارخانه و جانشین مدیرعامل شرکت واگن پارس دیروز گفته است: «‌شرکت واگن پارس توانایی تولید سالانه 1000 دستگاه واگن باری 100 دستگاه مترو یا مسافری و 50 دستگاه لکوموتیو را دارد اما ظرفیتی که اکنون داریم کار می‌کنیم 30 درصد هست. با توجه به اینکه بزرگ‌ترین واحد واگن‌سازی در خاورمیانه هستیم اما خبری از کار نیست.»
او این را هم گفته :«اگرچه از نظر کمی به دلیل مشکلات مالی سفارش کم داریم اما کیفیت کار واگن پارس در بالاترین حد قرار دارد و قابل مقایسه با نمونه‌های خارجی و عالی آن از جمله نمونه‌های آلمانی آن است.»
صفاری راد گفته است: «‌روس‌ها دارند واردات واگن به ایران را فاینانس می‌کنند به همین خاطر ایران با وجود شرکت‌هایی مثل ما واگن را از خارج وارد می‌کند و اقدامی در این زمینه برای فاینانس نمی‌کند.»
او از بدعهدی وزارت صنعت هم این طور گلایه کرده است: «‌واگن پارس قبلاً حدود دو هزار و اندی نیرو داشته است اما اکنون خیلی نیروهایش کم شده است. در همین رابطه جلسه‌ای با وزیر صنعت و معدن داشتیم که مصوب شد به ما 50 میلیارد سرمایه در گردش بدهند اما یک ریال آن هم پرداخت نشد.»
او گفته است: «حتی ما از دولت طلب هم داریم اما هنوز نتوانستیم طلب‌مان را بگیریم که ادعای خسارت ما حتی در دولت قبلی هم تأیید شد اما پولی به ما ندادند. حتی از دارایی هم پول طلب داریم اما آنها هم پول مان را نمی‌دهند.»
گلایه‌های این مدیر شرکت واگن پارس با این جمله‌ها تمام می‌شود: «مسوولان نه تنها یاری نمی‌کنند بلکه از قبل ما تأمین هم می‌شوند. کمکی نمی‌شود بلکه جلوی کار هم گرفته می‌شود و چندی پیش حساب شرکت ما را بستند. علاوه‌بر این تأمین اجتماعی با ما همراهی نمی‌کند چرا که چندی پیش تصویب شد تا دولت طلب ما را نداده است تأمین اجتماعی و دارایی به ما کاری نداشته باشد اما آنها اصلاً رعایت نمی‌کنند.»
حالا باید منتظر ماند و دید دولت، به وعده‌های خودش در این‌باره عمل خواهد کرد یا نعمت‌زاده ترجیح می‌دهد همچنان از کنار ریل‌ها، شاهد واردات واگن با وجود توان تولید داخلی باشد.

captcha
شماره‌های پیشین