156
سه شنبه، ۱۴ دی ۱۳۹۵
9
شهردار از بی‌توجهی مسوولان به مترو انتقاد کرد

هوای پاک اولین حق شهروندان تهرانی

رد سیاه تاکسی‌های فرسوده بر هوای تهران

«روزانه 18 میلیون سفر در تهران انجام می‌شود که سهم ناوگان تاکسیرانی 3.5 میلیون نفر است. تقریباً از هر 5 شهروند تهرانی یک نفر تاکسی‌سوار است. یعنی چیزی نزدیک به 720 هزار تهرانی. تعداد تاکسی‌های فرسوده کشور نیز 90هزار عدد اعلام شده که از این تعداد 17 هزار تاکسی فرسوده در پایتخت تردد می‌کند و از این تعداد 6هزار و 300 عدد آن پیکان است.» آنچه خواندید آمار سرانگشتی از میزان تاکسی‌های فرسوده پایتخت و میزان مسافرانی است که هر روز از این وسیله حمل و نقل عمومی استفاده می‌کنند؛ در حالی که دیگر تهران به دلایل مختلف از جمله وجود تاکسی‌های فرسوده توان نفس کشیدن ندارد. حالا سؤالی که در این میان مطرح می‌شود این است که چرا تاکسی‌های فرسوده از شهرها نمی‌روند؟

صبح نو

شهردار از بی‌توجهی مسوولان به مترو انتقاد کرد

هوای پاک اولین حق شهروندان تهرانی

دکترمحمدباقر قالیباف، صبح دیروز طی سخنانی در مراسم بهره‌برداری از 65دستگاه واگن و لکوموتیو برقی متروی تهران و حومه با بیان اینکه موضوع تحریم اثر جدی در حوزه‌های مالی، فنی و اعتبارات برای مترو داشت، تصریح کرد: همین مشکلاتی که برای بقیه کشور بوده، برای متروی تهران هم وجود داشته است، اما شاهد هستیم نه تنها تحریم هیچ اثری در توسعه مترو، بهره‌برداری و واگن‌سازی نگذاشت بلکه این حوزه‌ها رونق هم پیدا کرد و خودکفایی پیش آمد.

تحریم، اثری بر پیشرفت مترو نداشت
وی افزود: نگاه به درون، توجه به سرمایه و امکان مالی داخلی، نیروی انسانی ایرانی و اعتماد کردن و تکیه به ظرفیت‌های داخلی از مهم‌ترین ویژگی‌ها و رویکردهایی بود که اتفاق افتاد.
شهردار تهران تصریح کرد: امروز خیلی از کارهای شبیه مترو یا به تعطیل کشیده شده یا به ندرت کارهای محدودی را انجام می‌دهند، اما اینجا با دو شیفت کار می‌کند. در این میان اگر ظرفیت مالی و بخش توسعه‌ای اتفاق بیفتد، این مجموعه به صورت 24 ساعته کار خودش را ادامه می‌دهد.
قالیباف با تأکید بر ضرورت توجه به رویکرد اقتصاد مقاومتی، ابراز داشت: منظور از رویکرد اقتصاد مقاومتی این نیست که ارتباط با بقیه دنیا را قطع کنیم، زمانی می‌توانیم با بقیه بخش‌های صنعتی دنیا محکم صحبت کنیم که این ظرفیت فنی، مدیریتی و مالی در داخل وجود داشته باشد، در این شرایط راحت‌تر و محکم‌تر می‌توانیم با بقیه دنیا صحبت کرده و امورات خود را پیگیری کنیم.

120 ایستگاه مترو در 10سال ساختیم
شهردار تهران یادآور شد: امروز تلاش شما در مجموعه مترو نشان داد که می‌شود اینگونه کار کرد؛ این در شرایطی بوده که ما حمایت‌های لازم دولت‌ها را پای این کار نداشتیم و ده‌ها دلیل هم داشتیم که کار را انجام ندهیم، اما هرگز اینگونه رفتار نکردیم و با تکیه بر توان شما عزیزان این اتفاق را در مترو رقم زدیم چرخ مترو به بهترین شکل ممکن چرخید و تعداد ایستگاه‌های ما از 34ایستگاه ساخته شده در طول 20 سال گذشته، امروز به 120 ایستگاه آن هم طی 10 سال رسیده است، این نشان می‌دهد بازدهی کاری با چه سرعت و کیفیتی بوده که این خدمات را انجام می‌دهد.

نبود آلودگی ابتدایی، حق شهروندان
آقای قالیباف در ادامه با تأکید بر ضرورت رسیدگی به موضوع آلودگی هوا گفت: اگر می‌خواهید به مردم شهر خدمت کنید و برای مردم شهر ارزش و کرامتی قائل هستید و اگر به حقوق شهروندی اعتقاد دارید برای توسعه مترو و رفع آلودگی هوا فکری بکنید. باید توجه داشته باشیم که شرط حیات، زندگی و سلامت از ابتدایی‌ترین حقوق شهروندان است. این در حالی است که امروز بدون شک آلودگی هوا شرایط زندگی و سلامت مردم را به خطر انداخته است.
وی اظهار داشت: اگر به حقوق شهروندی قائل هستیم، اولین وظیفه ما آن است که این کار را انجام دهیم. طبیعی است مهم‌ترین عنصر و اقدامی که می‌تواند جریان آلودگی هوا را در شهر حل کند، توسعه حمل و نقل عمومی است؛ اگر به این بی‌توجهی شود یعنی احترامی برای حقوق شهروندی قائل نیستیم.
شهردار تهران تأکید کرد: تنها با سخن گفتن و حلوا حلوا گفتن دهان کسی شیرین نمی‌شود، باید اقدامی صورت گیرد تا مردم بتوانند در این شهر به راحتی و در سلامت زندگی کنند.

مترو می‌تواند به ظرفیت 6 میلیونی برسد
قالیباف با تأکید بر اینکه ناکارآمدی، سوءمدیریت و عدم حمایت، مردم را از این کار محروم کرده است، گفت: ما این همه زیر ساخت را با هزینه‌های گزاف آماده کرده‌ایم. در این شرایط تنها با اضافه کردن واگن به مترو، ظرفیت جا به جایی در حوزه ریلی شهر به دو برابر می‌رسد؛ امروز اگر بیش از سه میلیون مسافر را با مترو جابه‌جا می‌کنیم، با اضافه کردن هزار واگن مترو می‌توانیم این تعداد را به ۶میلیون نفر برسانیم و این به معنی برداشتن گام مهمی در جهت کاهش آلودگی هواست. شهردار تهران تصریح کرد: هم اکنون کارخانه، منابع و دانش فنی وجود دارد، در ادامه نیز حداقل اعتبار تعهد قانونی را می‌خواهد تا بتوانیم کار را دنبال کنیم. در این زمینه چندین سال است که یک میلیارد دلار برای متروی تهران تصویب شده است تا از صندوق ذخیره پرداخت شود که این حق مردم شهر است. وی در ادامه عنوان داشت: نه تنها این حمایت‌ها انجام نمی‌شود، بلکه متأسفانه گاهی اوقات آدرس‌های غلطی هم داده می‌شود و جعل واژگانی هم صورت می‌گیرد، که در چند روز اخیر دیدید ترافیک ساختگی که به عقل جن نمی‌رسد. دیگر نمی‌شود گفت انسان، کسی می‌آید در این شهر ترافیک ساختگی درست کند؟ این سخن از همان مقولاتی است که وقتی قافیه کم می‌آید و حرفی نمی‌توانند بزنند، از این نوع تهمت‌ها و دروغ‌ها زده می‌شود که ترافیک ساختگی است!

چرا برای مترو وام نمی‌دهند؟
شهردار تهران در ادامه به موضوع از رده خارج کردن خودروهای فرسوده اشاره کرد و گفت: ورود خودرو به شهر به راحتی اتفاق می‌افتد، حتی در شرایطی که حداقل وام برای کارهای تولیدی در زمینه‌های کلیدی و اساسی کشور یا برای موضوعاتی مثل ازدواج نیست، آن وام به تولید خودرو داده شده و خودرو به شهر اضافه می‌کنیم، اما آن وام به مترو برای حمل و نقل عمومی داده نمی‌شود؛ این یعنی دارایی و ثروت خود را در جای ضروری خودش هزینه نمی‌کنیم و آن خودروی فرسوده از رده خارج نمی‌شود. قالیباف در ادامه به آلودگی شدید موتورسیکلت‌ها اشاره کرد و ابراز داشت: هر دستگاه موتورسیکلت به اندازه 5خودرو آلودگی تولید می‌کند. با این وجود مگر تبدیل کردن موتورسیکلت‌ها به موتورهای برقی و فراهم کردن تسهیلات برای این موضوع کار سختی است؟ در طرحی که به عزیزان در دولت ارائه کردیم، به طور مشخص ابعاد این کار در بعد فنی، کیفی و هزینه‌ها داده شده است.

captcha
شماره‌های پیشین