155
دوشنبه، ۱۳ دی ۱۳۹۵
12

خبر

گروه هنر و تجربه به‌عنوان مؤسسه خصوصی ثبت شد

استقلال حقوقی از دولت وابستگی بودجه‌ای به دولت

خصوصی شدن گروه هنر و تجربه مساله‌ای بود که طی روزهای اخیر در یکی از رسانه‌ها منتشر شد. به همین دلیل برای بررسی این اتفاق سراغ آقای ایرج تقی‌پور، یکی از اعضای شورای سیاست‌گذاری گروه هنر و تجربه رفته‌ایم.

صبح نو

گروه هنر و تجربه به‌عنوان مؤسسه خصوصی ثبت شد

استقلال حقوقی از دولت وابستگی بودجه‌ای به دولت

خصوصی شدن گروه هنر و تجربه مساله‌ای بود که طی روزهای اخیر در یکی از رسانه‌ها منتشر شد. به همین دلیل برای بررسی این اتفاق سراغ آقای ایرج تقی‌پور، یکی از اعضای شورای سیاست‌گذاری گروه هنر و تجربه رفته‌ایم.

دلیل خصوصی شدن گروه هنر و تجربه را برایمان بگویید.
نکته نخست اینکه هنر و تجربه به‌صورت یک مؤسسه غیرانتفاعی ثبت قانونی شده تا بتواند فعالیت‌هایش را با استقلال انجام دهد. این به معنای تبدیل شدن به یک مؤسسه خصوصی انتفاعی نیست. دوم اینکه وقتی انجام فعالیتی برای کشور ضروری باشد که عجالتاً در بخش خصوصی امکان وقوع ندارد، معمولاً دولت‌ها شرایطی برای فعالیت آنها در شرایط انکوباتوری فراهم می‌کنند تا پس از رشد، به استقلال مالی هم برسد. به این 2 دلیل گروه هنر و تجربه که تا حالا ذیل فعالیت‌های مؤسسه سینما شهر کار خود را انجام می‌داد، ثبت قانونی شده تا انشاا... به تدریج استقلال مالی هم پیدا کند. حتماً اطلاع دارید که استقلال حقوقی الزاماً به معنای مستقل شدن فوری و بی‌نیاز شدن از کمک‌های دولت نیست. وزارت ارشاد بخش اعظمی از بودجه‌هایی را که در اختیار دارد ذیل فصل پنج تعریف شده که به‌عنوان کمک در همه معاونت‌ها در اختیار مؤسسات خصوصی قرار می‌گیرد. این بودجه نمی‌تواند به مؤسسات دولتی اختصاص یابد. تاکنون هم همه کمک‌هایی که از طریق بنیاد سینمایی فارابی و مرکز گسترش برای حمایت از تولید و مؤسسه سینما شهر برای حمایت از نمایش انجام شده، به همین ترتیب بوده است. حالا موسسه غیر انتفاعی هنر و تجربه می‌تواند درصورت علاقه دولت به حمایت، بخشی از بودجه‌اش را عجالتاً از این محل یا از طرق دیگری تأمین کند.

این گروه قصد دارد در عرصه تولید هم وارد شود؟
مطلقاً بنایی به ورود به عرصه تولید نداریم. یکی، 2 موسسه وابسته به دولت برای تولید فیلم‌های بلند سینمایی مثل بنیاد فارابی و فیلم‌های کوتاه مثل مرکز گسترش وجود دارند، بنابراین دخالت ما معنایی نخواهد داشت.

شکل اکران هنر و تجربه قرار است تغییر کند یا به همان شکل سابق ادامه پیدا می‌کند؟
اساساً از ابتدای تأسیس این هدف وجود داشت که فیلم‌هایی وجود دارند که لیاقت دارند مردم ببیند، اما در شکل تجاری سینما، در طول یک مدت کوتاه و با حجم سالن‌های زیاد، امکان نمایش پیدا نمی‌کنند، پس خوب است ما شیوه‌های دیگری را غیر از شیوه تجاری برای فیلم‌های خوب که مردم ببینند فراهم کنیم و کماکان هم این کار را خواهیم کرد. عجالتاً به‌عنوان مسیر اصلی، این راه حل شناخته‌شده‌ترین راه حل موجود است و ما هم همین شیوه را به‌عنوان مسیر اصلی ادامه خواهیم داد. سعی خواهیم کرد که مخاطب خود را هم متوجه این نکته کنیم که ما دائماً به خواسته‌های مخاطب توجه کرده و سعی خواهیم کرد که شیوه‌های جدیدتر متناسب را یافته و برای مخاطبانمان ارائه کنیم.

 آیا با هنر و تجربه به اهداف خود -که در ابتدا داشتید- رسیدید؟
چند هدف اصلی داشتیم؛ اولاً تعداد زیادی فیلم حدوداً 400 فیلم پشت اکران سینمای تجاری مانده بودند که باعث شده بود صاحبان و سازندگان آنها ادعا کنند مافیا اجازه نمایش فیلم‌ها را نمی‌دهد. الان تکلیف این تعداد معلوم و مشخص شده که همه این فیلم‌ها قابلیت نمایش سینمایی را ندارند و بار فشار این فیلم‌ها از پشت اکران سینمای تجاری برداشته شده است.
دو هدف دیگر داشتیم؛ یکی فیلمسازان جوان که فیلم‌هایشان دیده شوند و دیگر اینکه گروهی از مردم که در خانه نشسته‌اند و علاقه‌ای به مراجعه به سالن‌های سینما برای دیدن فیلم‌های تجاری ندارند، به سینما مراجعه کنند. طبعاً رفتار ما باید متفاوت می‌بود، با شیوه‌هایی مانند جلسات نقد و گفت‌و‌گو، انتشار کتاب‌ها و جزوات، تفاوت در شیوه اطلاع‌رسانی و ارتباط با مخاطبان باید این کار را می‌کردیم که خوب البته اتفاق افتاده است.
 ما هیچ فیلمی را که با موازین هنر و تجربه منطبق نباشد، اکران نمی‌کنیم ولو پرفروش‌ترین فیلم عالم باشد. ما یک قاعده‌ای داریم که اگر فیلمسازی موفق شود فیلمی بسازد که قدمی به پیش در سینما باشد و تجربه سینمایی جدیدی محسوب شود، صرف‌نظر از تجاری بودن، آن را اکران می‌کنیم. مثلاً فیلم «خانه پدری» را در نظر بیاورید. این فیلم هنرمندانه است منتها نهادهای سینمایی راضی نشدند که به این فیلم پروانه نمایش تجاری دهند و آقای عیاری قبول کردند که این فیلم در هنر و تجربه اکران شود و خودشان، مانند سایر صاحبان فیلم‌ها فرم نمایش در گروه هنر و تجربه را امضا و ارسال کردند. فیلم‌هایی هم داریم که اکران تجاری شدند و ما نیز نمایش دادیم تا بگوییم این فیلم‌ها واجد ویژگی‌های هنری هم هستند که مورد نظر ماست مثل «ایستاده در غبار»، «نفس» و «فروشنده». در گروه هنر و تجربه به صدور یا عدم صدور پروانه نمایش کاری نداریم بلکه بررسی می‌کنیم که فیلمی واجد جنبه هنری هست یا خیر. فیلم‌های دیگری هم بوده که واجد ارزش‌های هنری هستند و در پروانه نمایش آن دخالتی نکردیم و پروانه هم نگرفتند.

آمار وضعیت فروش و نمایش در هنر و تجربه چگونه است؟
ما نیم درصد صندلی سالن‌های کشور و 2 درصد صندلی‌های پردیس‌های بزرگ سینمایی را در اختیار داریم. اگر بپذیریم که 90 درصد فروش سینمای کشور در پردیس‌ها اتفاق می‌افتد، تنها 2 درصد صندلی‌های آن در اختیار ماست و تقریباً 2 درصد فروش کل کشور را هم داریم. هنر و تجربه فشار مالی به سالن‌های کشور نمی‌آورد. از طرف دیگر، ما اصلاً هدفمان تجاری نبوده است، 2 سالن در پردیس‌ها و 2 سالن خارج از پردیس‌ها در اختیار داریم. اگر این 2 سالن اصلی در اختیار ما نبود، کسی ما را به‌عنوان اکران رسمی کشور به‌جا نمی‌آورد تا فیلمش را دراختیارمان بگذارد. اگر منصفانه نگاه کنیم، جریان هنر و تجربه بزرگ‌ترین خدمتش به سینمای تجاری بوده است. اگر این فیلم‌ها نتوانند به هنر و تجربه مراجعه کنند، بالاخره با ضریبی، جای سینمای تجاری را اشغال می‌کنند، مهم‌ترین تأثیر سینمای هنر و تجربه این موضوع بوده است. کانون اصلی توجه ما به بخش فرهنگی، هنری و تجربی سینماست، البته قرار هم نبود یک کار اقتصادی شکست‌خورده را ایجاد کنیم. مثلاً، توجه داشته باشید که کل بودجه سازمان سینمایی همان‌طور که در لوایح بودجه عمومی کشور ثبت می‌شود، در سال جاری حدود 135 میلیارد تومان است که تقریباً به طور کامل در حوزه سینمای حرفه‌ای در بخش تولید و نمایش به شکل کمک ارائه می‌شود. کل فروش گیشه 150 میلیارد تومان است. به این ترتیب متوجه می‌شوید که سینمای هنر و تجربه که عمدتاً در زمان تولید محروم از این حمایت‌هاست، نسبت به سینمای حرفه‌ای از تنعم بیشتری برخوردار نیست.

 

captcha
شماره‌های پیشین