154
یکشنبه، ۱۲ دی ۱۳۹۵
7
وزیری که از «نامهربانی»‌های خارجی‌ها می‌گوید و «توهم توطئه» ایرانیان

آماده‌سازی «باند» آخوندی برای پرواز دولت

‌وزیر راه و شهرسازی دیروز در گفت‌و‌‌گویی مفصل با روزنامه «اعتماد» به پرسش‌های خبرنگار این روزنامه پاسخ داد. آقای «عباس آخوندی» که این روزها، خبرهای ضد و نقیضی از ماجرای -تاکنون نافرجام- استیضاحش به گوش می‌رسد، در گفت‌و‌گوی خود، دوباره سراغ همان مواضع همیشگی رفت. از مسکن مهر که به زعم او «خالی» و «در حال تخریب» است گرفته تا ماجرای جنجالی خرید هواپیما از ایرباس و بویینگ. کلیدی‌ترین نکته گفت‌و‌گوی آقای وزیر اما، احتمال «نامهربانی کردن» بویینگ و ایرباس به تعهداتشان در قبال تحویل هواپیماها به کشورمان است. اصطلاحی که در عین شعف آخوندی از قراردادی که می‌گوید بسته شده است، حکایت از نگرانی او از عهدشکنی این 2 شرکت خارجی دارد.

قاب خبر

صبح نو

وزیری که از «نامهربانی»‌های خارجی‌ها می‌گوید و «توهم توطئه» ایرانیان

آماده‌سازی «باند» آخوندی برای پرواز دولت

‌وزیر راه و شهرسازی دیروز در گفت‌و‌‌گویی مفصل با روزنامه «اعتماد» به پرسش‌های خبرنگار این روزنامه پاسخ داد. آقای «عباس آخوندی» که این روزها، خبرهای ضد و نقیضی از ماجرای -تاکنون نافرجام- استیضاحش به گوش می‌رسد، در گفت‌و‌گوی خود، دوباره سراغ همان مواضع همیشگی رفت. از مسکن مهر که به زعم او «خالی» و «در حال تخریب» است گرفته تا ماجرای جنجالی خرید هواپیما از ایرباس و بویینگ. کلیدی‌ترین نکته گفت‌و‌گوی آقای وزیر اما، احتمال «نامهربانی کردن» بویینگ و ایرباس به تعهداتشان در قبال تحویل هواپیماها به کشورمان است. اصطلاحی که در عین شعف آخوندی از قراردادی که می‌گوید بسته شده است، حکایت از نگرانی او از عهدشکنی این 2 شرکت خارجی دارد.

«سیاست عزت‌بخش» تعبیر وزیر راه و شهرسازی از خرید هواپیماهای بویینگ و ایرباس است. قراردادی که برای خرید بیش از 100 فروند بویینگ و 118 هواپیمای ایرباس امضا شده است: «‌در حقيقت اگر كسي مي‌خواهد در كشور به‌دنبال يك سياست عزت بخش در سطح بين‌المللي باشد اين عملكرد همان سياست عزت‌بخش است كه ما در همان حالي كه در كنگره آمريكا بحث‌هاي خاصي عليه ايران مطرح مي‌شود، يك هفته بعد با بزرگ‌ترين شركت آمريكايي در تهران قرارداد ببنديم. شما مي‌بينيد كه حتي ترامپ، رييس‌جمهور منتخب آمريكا با گذشت 2 هفته از قرارداد حتي يك كلمه در اين مورد صحبت نكرده است. آيا اين افتخار و تدبير نيست؟»
آخوندی البته پا را فراتر از این هم گذاشته و با اشاره به احتمال بدعهدی طرفین خارجی این قراردادها که از سوی منتقدان دولت مطرح می‌شود، می‌گوید: «‌اين بدگماني‌ها و تئوري‌هاي توطئه در پس ذهن اكثر ايرانيان قرار دارد. هر اتفاقي كه بيفتد عده‌اي نخستين واكنش كلامي‌شان اين است كه كاسه‌اي زير نيم كاسه اين قرارداد يا اين اتفاق است. يادمان نرود توافق با بويينگ و ايرباس در قالب قرارداد است و هيچ طرفي نمي‌تواند يك جانبه يك قرارداد بين‌المللي را زير پا بگذارد.»
جالب این جاست که آقای وزیر، بلافاصله پس از متهم کردن «اکثر ایرانیان» به بدگمانی و پرداختن به تئوری توطئه، در پاسخ به پرسشی درباره واکنش او پس از بدعهدی احتمالی بویینگ و ایرباس با توجه به گزارش‌های ضد و نقیض رسانه‌های خارجی می‌گوید: «‌آقاي ترامپ كه در مورد همه موضوعات عالم به فاصله ٢٤ ساعت پس از انتخاب شدن اظهارنظر مي‌كرد، در اين‌باره سكوت كرده است. در حال حاضر 2 هفته از اين قرارداد گذشته و هيچ اظهارنظري در اين مورد نكرده است.» و بعد هم می‌گوید: «‌ما در ايران به جاي اينكه همديگر را به آرامش و صبر نويد بدهيم يا به هم دلگرمي بدهيم، فقط از هم انتقاد مي‌كنيم. عده‌اي هم كه زير پا مي‌گيرند. از زماني كه اين قراردادها امضا شده‌اند، ما فقط بايد پاسخ تهديد و تهمت و... را بدهيم.»
این در حالی است که 26 آذرماه امسال، گزارش‌هایی منتشر شد که نشان می‌داد چندان نباید به خوش‌بینی مفرط آقای وزیر به طرف حساب‌های خارجی‌اش خوش‌بین بود.
خبرگزاری «تسنیم» در این‌باره نوشته است: «‌وزارت خزانه‌داری آمریکا پاسخ سؤالات پرتکرار مرتبط با لغو تحریم‌های هسته‌ای ایران را به‌روز‌رسانی کرد که بر اساس آن در صورت لغو برجام و بازگشت تحریم‌ها شرکت‌های خارجی ۱۸۰ روز مهلت دارند تا مراودات مالی با ایران را تسویه کنند.»
در این به‌روز‌رسانی این نکته آورده شده است که در صورت نقض برجام و بازگشت مجدد تحریم‌ها دولت آمریکا مهلت 180 روزه‌ای را برای پرداخت وجوه مرتبط با قراردادهای اجرایی شده در طول اجرای برجام در نظر خواهد گرفت.
به‌علاوه، اداره کنترل دارایی‌های خارجی خزانه‌داری آمریکا (اوفک) مجوزی را صادر کرده که بر اساس آن صادرات مجدد برخی هواپیماها به ایران مجاز اعلام شده است.
در نسخه‌های قبلی پاسخ‌های اوفک، این نهاد دولتی آمریکا تاکید کرده بود که دولت این کشور تلاش‌هایی را برای همکاری با شرکت‌های داخلی و خارجی برای به حداقل رساندن تأثیر تحریم‌های جدیداً وضع شده (یا تمدید شده) بر فعالیت‌های قانونی‌ای که شرکت‌ها قبل از وضع این تحریم‌ها آغاز کرده‌اند، انجام داده است، اما هیچ اطمینان مشخصی را در این‌باره نداده بود که در صورت نقض برجام و بازگشت تحریم‌های هسته‌ای، شرکت‌های طرف همکاری با ایران چه وضعیتی خواهند داشت و فقط به گفتن این نکته بسنده کرده بود که در آن صورت دستورالعمل‌هایی در سایت اوفک منتشر خواهد شد.
اما اکنون اوفک پاسخ‌های خود به سؤالات پرتکرار مرتبط با تحریم‌های ایران را بر خلاف رویه گذشته‌اش به‌روز‌رسانی کرده و بازه زمانی 180 روزه‌ای را برای شرکت‌های تجاری در صورت بازگشت تحریم‌ها در نظر گرفته است.
به‌علاوه، اگر یک نهاد غیر آمریکایی، غیر ایرانی قبل از بازگشت تحریم‌ها کالا، خدمات یا اعتباری به یک نهاد ایرانی عرضه کرده باشد، آن طرف اجازه خواهد داشت وجوه خود بابت این عرضه‌ها را پس بگیرد به شرطی که هیچ کالا، خدمات یا وام دیگری پس از نقض برجام و بازگشت تحریم‌ها به ایران نداده باشد.
از سویی دیگر شبکه خبری بی‌بی‌سی فارسی در گزارشی درباره نهایی شدن قرارداد ایران ایر و ایرباس اعلام کرد گویا ایران اصرار داشته دست‌کم چندین هواپیما پیش از انتخابات ریاست جمهوری سال آینده در تهران بر زمین بنشینند تا بخت روحانی برای دور دوم انتخابات اوج بگیرد.
این به معنی آن است که علاقه وزیر راه به تحویل گرفتن سریع هواپیماهای این 2 قرارداد، بیش و پیش از آن که اسبابی برای سیاست عزت بخش ایران و راحتی مسافران آسمان ایران باشد، باید باند صعود برای پیروزی روحانی در دوره دوازدهم انتخابات ریاست جمهوری را فراهم کند. هرچند این نکته و ابهام هنوز باقی است که چه کسی یا چه کسانی از معامله بیش از 2 فروند هواپیما، بیشتر سود می‌برند؟
باید منتظر ماند و دید که آیا آخوندی ورود هواپیماهای جدید بویینگ و ایرباس را به باند فرودگاه‌های کشور خواهد دید یا لابی‌های بی‌پایان درباره استیضاح او در مجلس دهم، با شکست و خروج او از باند فرودگاه دولت همراه خواهد بود.

 

captcha
شماره‌های پیشین