152
چهارشنبه، ۰۸ دی ۱۳۹۵
3
کارشناسان در گفت‌وگو با «صبح نو» تاکید کردند

اصول‌گرایان برای نو شدن باید مردمی شوند

این روزها جریانات سیاسی درصدد نوگرایی و عبور از قالب‌های کهنه هستند؛ قالب‌هایی که کارویژه خود را از دست داده است چرا که دیگر در معیار چارچوب‌های فعلی نمی‌توان عیار افراد را سنجید. اصلاح‌طلبی و اصول‌گرایی هم بعد از سال‌ها، کارکرد عنوان خود را به‌عنوان 2 جریان تأثیر‌گذار در فضای سیاسی کشور از دست داده‌اند و دیگر نمی‌توان گفت چه کسی اصلاح‌طلب و چه کسی اصول‌گراست؛ لذا عنوان‌ها و نام‌ها نمی‌توانند معرف کامل افراد و احزاب باشند.

9 دی؛ نماد غیرت دینی

صبح نو

9 دی؛ نماد غیرت دینی

 هرچه که ایام می‌گذرد، ابعاد آشکار و پنهان حوادث سال 88 و فتنه سهمگینی که در این سال علیه جمهوریت و اسلامیت نظام در کشور ما به‌راه افتاد بیشتر از گذشته مشخص می‌شود؛ اما قبل از اینکه بخواهم ابعاد گوناگون این فتنه را واکاوی کنم و شیوه خنثی‌سازی آن به‌دست مردم در 9دی ماه را تشریح کنم لازم است درباره غیرت دینی نکاتی را بیان کنم. در واقع باید به این موضوع پرداخت که اساساً غیرت دینی به چه معناست. آیا غیرت دینی یک امر پسندیده به‌حساب می‌آید یا موضوعی نکوهیده است که نمی‌تواند منشاء تحرکات فردی و اجتماعی باشد؟ در پاسخ به این موضوع باید عنوان کرد که غیرت دینی احساس مسوولیت آگاهانه و مؤمنانه همراه با اقدام به هنگام، توام با حمیت دینی است. یعنی فرد مؤمن در برابر تخلفاتی که از مسیر حق و عدالت الهی رخ می‌دهد خاموش نباشد و بی‌تفاوت از کنار آنها نگذرد. در واقع غیرت دینی یکی از ملکه‌های نفسانی انسان است. به تعبیری می‌توان گفت باعث مردانگی انسان است. امیرمومنان (ع) در این‌باره تعبیر دقیقی دارند و می‌فرمایند: خداوند برای مؤمن غیرت می‌ورزد، پس او نیز باید غیرت داشته باشد. همچنین امام صادق (ع) می‌فرمایند: «ان الله غیور و یحب الغیور». خداوند خودش غیور است و هر غیرتمندی را دوست دارد. غیرت داشتن درباره ناموس و عقاید فرهنگی به کنار اما غیرت دینی نسبت به ایمان و مذهب یکی از ملکه‌های نفسانی انسان است. یکی از اصلی‌ترین تجلی‌گاه‌های غیرت دینی حماسه اباعبدالله الحسین (ع) در کربلاست. یعنی نقطه‌ای که غیرت دینی باعث جوش و خروش یاران کم تعداد امام حسین (ع) شد. جالب اینجاست که جوش و خروش در صحرای کربلا خود مولد یک خروش دائمی در جریان تشیع شد که مولد یک غیرت مستدام در شیعیان شده است. پس از حادثه عاشورا از قیام مختار تا انقلاب اسلامی ایران نقش غیرت دینی قابل توجه است. اتفاقاتی که در دوران آل‌بویه، صفویه و قاجار به‌ویژه در 15 سال پایانی قاجار رخ داد و یا در نهایت نهضت اسلامی ایران در 15 خرداد 42 که 2 روز پس از سخنرانی شدید الحن امام خمینی (ره) در عاشورای 1342 شکل گرفت و حماسه 17 شهریور سال 57 که مردم را به خروش درآورد و باعث آن حرکت تاریخی شد، نمونه‌هایی از نقش غیرت دینی در شکل‌گیری خروش مردمی هستند. خیل عظیمی از دانشمندان اذعان کردند که فرهنگ شیعی و شهادت‌طلبی نشأت گرفته از حماسه حسینی، سر منشأ پیروزی انقلاب اسلامی ایران است. نکته مهم اینجاست که همین علت موجده انقلاب علت مبقیه آن هم بوده است. یعنی روح حماسه حسینی علت مبقیه و نگهدارنده انقلاب در چهار دهه گذشته بوده است. حوادث سال‌های اولیه انقلاب یا در جریان دفاع مقدس عملیات‌هایی که با ایام محرم و صفر همزمان بوده یا با رمز  یاابا عبدالله؟ع؟شروع شده است؛ مد نظر قرار دهید تا برسیم به سال 1388 که دشمنان نظام و انقلاب همه دست به دست هم دادند تا در قالب یک انقلاب مخملی تمام عیار نظام را به زانو درآوردند. فتنه گرانی که با حمله به اسلامیت و جمهوریت نظام کشور را به آشوب کشیدند به‌طور مستقیم از خارج از کشور هم هدایت می‌شدند و یک‌سری اقدامات انجام دادند که باعث خروش غیرت دینی مردم شد. این جریان در روز قدس همان سال با شعار «نه غزه نه لبنان» رویکرد صهیونیست‌ستیزی ایران را زیر سئوال برد. در 13 آبان ماه که روز مبارزه با استکبار جهانی است با آمریکا اعلام هم‌پیمانی کرد و از مرزهای استکبار‌ستیزی عبور کرد. در 16 آذر همان سال به یک‌باره شاهد بودیم که پا را فراتر گذاشته و به ساحت امام راحل و تمثال و تصویرش جسارت کردند و با این حرکت عملاً تمام ادعاهایی را که در گذشته داشتند زیر سؤال بردند. اما آخرین میخی که فتنه‌گران بر تابوت خودشان کوبیدند در روز عاشورا بود. زمانی که مردم عزادار مشغول عرض ارادت به سرور و سالار شهیدان بودند این جریان با اهانت به مقدسات مردم و شعار دادن علیه اصل ولایت فقیه ماهیت دین‌ستیزانه خود را نشان داد. کف و سوت و هلهله در این روز به راه انداختند و به هیأت‌های مذهبی حمله کردند و جالب اینجاست که آقای میر حسین موسوی آنها را مردم خدا‌جو لقب داد. این اتفاق باعث شد که یک خیزش عظیم مردمی به‌صورت خودجوش و غیرقابل باور به‌راه افتد. موضوعی که مقام معظم رهبری درباره آن فرمودند که من روح حسینی را در این حرکت دیدم. این همان غیرت دینی، احساس مسوولیت و اقدام بهنگام آنها بود. بسیاری از انقلاب‌هایی که در منطقه شکست خوردند به‌ویژه پس از جریان بیداری اسلامی مانند آنچه در مصر به‌وقوع پیوست به این دلیل بود که غیرت دینی و اقدام مؤمنانه در آنها وجود نداشت. 9 دی آب سردی بود بر آتش فتنه و آن را خاموش کرد و عیار ملت ایران را بالا برد. ملت ایران در سال 88 به یک آزمون ابتلایی دچار شد که در 9 دی نشان دادند این لیاقت را دارند که در مرحله‌ای بالاتر حضور پیدا کنند.

  یادداشت    دکتر صالح اسکندری
رییس مرکز مطالعات راهبردی و آینده پژوهی ژرفا

captcha
شماره‌های پیشین