149
یکشنبه، ۰۵ دی ۱۳۹۵
14
معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی:

به ارزشیابی آثار سینمایی ورود نکرده‌ایم

مدیریت سینمای دولتی یکی از مسائل مهمی است که در سینمای ایران همواره مورد نقد و نظر مثبت و منفی از سوی اهالی سینما و مسوولان بوده است. به همین دلیل همواره با انواع برچسب‌ها و حرف و حدیث‌ها روبه‌رو بوده است. این موضوع در نشست اخیر برنامه هفت مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

خبر

صبح نو

معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی:

به ارزشیابی آثار سینمایی ورود نکرده‌ایم

مدیریت سینمای دولتی یکی از مسائل مهمی است که در سینمای ایران همواره مورد نقد و نظر مثبت و منفی از سوی اهالی سینما و مسوولان بوده است. به همین دلیل همواره با انواع برچسب‌ها و حرف و حدیث‌ها روبه‌رو بوده است. این موضوع در نشست اخیر برنامه هفت مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

فیلم دولتی یا حاکمیتی فیلمی است که بنا بر اظهارات افخمی، 100 درصد به وسیله دولت سرمایه گذاری، تعیین موضوع و تولید شده باشد، هم خوب و هم لازم است. چون هر فیلمی را بخش خصوصی تمایل ندارد بسازد یا نیاز به بودجه کلان دارند و قرار است الگو شود و اساساً بخش خصوصی امکانش را ندارد. لذا در همه جای دنیا دولت ورود می‌کند. بنابراین ساخت فیلم دولتی هم لازم، هم معمول و هم غیرقابل حذف است. اما فیلم نیمه دولتی، فیلمی است که با دخالت نهادهای نابلد دولتی یا حکومتی تولید می‌شود و به مرور سبب می‌شود فیلم‌ها از وابستگی به گیشه و استقبال مخاطبان بی‌نیاز شوند و تضعیف سینمای خصوصی را نیز در پی خواهد شد.
در این زمینه آقای حبیب ایل بیگی، معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی، بیان می‌کند: سال گذشته بنیاد سینمایی فارابی چیزی حدود 24- 25 میلیارد تومان را برای حمایت از تولیدات سینمایی در نظر گرفت. فارابی از سرمایه‌گذاری کامل و تهیه کنندگی در آثار سینمایی خود را جدا کرده و به صورت وام تعداد بیشتری از فیلم‌ها را پوشش دهد.
 الان این کمک به‌صورت وام از 30 تا 500 میلیون تومان متغیر است. امسال نزدیک به 60 فیلم را به همین شیوه توانسته حمایت کند. این تکثر را در میان مخاطبانی که از بنیاد فارابی حمایت گرفته‌اند می‌بینیم و دیگر نقدی که همواره به فارابی وارد می‌شد که چرا تنها از برخی فیلمسازان خاص با بودجه‌های کلان حمایت می‌شود، نمی‌شود.
ایل بیگی ادامه داد: با این وجود ما حاضر به دادن وام به حتی برخی فیلم‌هایی که مجوز نمایش گرفته‌اند، نشدیم. چون به هر حال فارابی نیز در حمایت خود دارای سیاست‌هایی است. البته برخی فیلم‌ها برای ساخت حتی به فارابی برای دریافت وام مراجعه نمی‌کنند. چون سرمایه گذار دارند؛ اما بوده‌اند فیلم‌هایی نیز که مراجعه کردند اما برای حمایت از آنها موافقت نشد.

حمایت سینمای دولتی، چرایی یا چگونگی؟
چرایی و چگونگی حمایت دولتی یکی دیگر از مواردی است که در بحث مدیریت سینمای دولتی وجود دارد و افراد گوناگون در این زمینه نقد و نظراتی دارند.
آقای محمود اربابی، معاون فرهنگی سابق بنیاد فارابی، در این زمینه بیان می‌کند: این تصور عمومی که سینمای دولتی یا حمایت‌های دولتی برای سینما همگی به نتیجه نرسیده است، یک بحث قطعی است اما میزانش محل بحث است که به عقبه سینمای کشور مرتبط است. وقتی شما سیاست‌هایی را از سال‌های 60 بنیان می‌گذاری، نمی‌توان نتایج دیگر گرفت و باید با همان
زیر ساخت‌ها پیش رفت. حوزه‌هایی که دولت در حوزه سینما ورود کرده است سه بخش است. سیاست گذاری، نظارت و تولید.
 به نظر می‌آید حمایت‌های دولت در حوزه تولید سینما در سال‌هایی نیز مؤثر بوده است. اما امروز از سینمای دولتی به عنوان یک برچسب استفاده می‌کنیم که مسأله ای را حل نمی‌کند.
وی افزود: از گذشته این مسأله بود که دولت باید با مسأله ورود نهادهای حاکمیتی بعضاً نابلد به حوزه سینما چگونه برخورد کند؟ اساساً انقلاب و دولت ما سینما را به عنوان یک مسأله سرگرمی مطرح نکرده است. به عنوان فرهنگ و رسانه مطرح کرده است و این فرهنگ را نیز هیچ کس جز دولت نمی‌داند و مبلغ نیست. بنابر این نمی‌توان گفت این دولت نباید در سینما دخالت و ورود کند. مسأله چگونگی این ورود است.
این کارشناس سینما افزود: تعریف جمهوری اسلامی از سینما، یک سینمای پرقدرت است که رابطه گرمی با مخاطبش داشته باشد. اساساً هیچ یک از سازمان‌ها و نهادها به‌طور مستقل نمی‌توانند درخواست ساخت فیلم کنند. چون پروانه ساخت به شخص داده می‌شد. لذا آن فرد پیش از این با آن سازمان یا نهاد صحبت‌هایش را کرده بود. حالا یا بخشی یا تمام سرمایه‌اش را تأمین می‌کرد. این بخش باید تعریف شود. بنده نیز معتقدم اگر دولت با کسی شریک شود، قطعاً دولت است که ضرر می‌کند و شخص فیلم خود را می‌سازد. بخش خصوصی نیز به مسائل و دغدغه‌های شخصی خود می‌پردازد و تنها به دنبال این است که خطوط قرمز را رد نکند. لذا نهادهای حاکمیتی نباید از
سرمایه گذاری در فیلم‌ها ممنوع شوند و اساساً خلاف قانون نیست!

واقعیت پشت پرده معاونت نظارت و ارزشیابی
در اینجا باید به این سؤال پرداخت که معاونت نظارت و ارزشیابی در این سینمای دولتی و مدیریت آن چه جایگاهی دارد؟ مسأله‌ای که شاید یکی از اهرم‌های سینمای دولتی باشد. ایل بیگی در پاسخ به این پرسش گفت: وظیفه ما ارزشیابی و نظارت است اما متأسفانه سال‌هاست که فقط وظیفه نظارت از ما خواسته شده است و این معاونت را به این نظارت تقلیل داده‌ایم و به ارزشیابی ورود نکرده‌ایم. این بند را در آیین نامه شورای نمایش داریم که اگر فیلمی سطح نازلی به لحاظ کیفیت فنی و هنری داشت می‌توان به آن پروانه نمایش نداد. هرچند تاکنون بنای شورا بر این بوده که وارد این‌گونه ارزشیابی نشود.
معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی افزود: ما در پروانه ساخت حداقل‌هایی را در نظر می‌گیریم و اگر قرار باشد بررسی دقیق کنیم تبعاتی خواهد داشت و اتلاف داریم و نهایتاً منجر به خروج سرمایه گذار می‌شود. چون الان بسیاری از تهیه کنندگان از فیلمساز سرمایه گذار می‌خواهند. پروانه ساخت حداقل تضمین برای سرمایه گذار است و الان هیچ سرمایه گذاری بدون پروانه ساخت حاضر به حمایت از فیلمساز نیست.

پاسخگویان وظیفه شناس، فیلمسازان وفادار
حال با بررسی سینمای دولتی و نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی به عنوان یکی از اهرم‌های مؤثر آن آیا این نظارت و پروانه ساخت باعث تولید فیلم‌های خوب در سینمای ایران می‌شود؟
محمود اربابی در این زمینه می‌گوید: من با پروانه ساخت مخالف هستم و به نظرم باید حذف شود. چرا وزارت ارشاد پروانه ساخت را برنمی‌دارد؟ چون گمان می‌کند هزینه‌ها را کاهش می‌دهد. درصورتی که نه تنها به افراد نابلد اطمینان می‌دهند، بلکه زمینه ورود افراد خطرناک و کلاهبردار را به سینما باز می‌کند.
اما ایل بیگی نظر دیگری دارد و می‌گوید: واقعیتش این است که این یک درجه‌بندی است و شورای عالی تهیه کنندگان باید این درجه‌بندی را برای اعضایش بکند. بله مسأله این است که آیا واقعاً تولید 100 فیلم 400 تهیه کننده می‌خواهد؟ بالاخره در دوره‌هایی برای یارکشی و قوی کردن صنوف تهیه کنندگان در را باز و برخی را وارد کردند، اما ما امروز برای ورود افراد جدید تهیه کننده به عنوان اصلی‌ترین عنصر سینما، با شورای عالی تهیه کنندگان راه‌هایی را پیش گرفته‌ایم که این مسیر سخت‌تر شود. ما در همان حدی که پروانه ساخت می‌دهیم پاسخگوییم. باید دید فیلم در نهایت تا چه میزان به فیلمنامه وفادار بوده است.

 

captcha
شماره‌های پیشین