148
شنبه، ۰۴ دی ۱۳۹۵
14
رییس بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در گفت‌وگو با «صبح‌نو»:

از بازی‌های خارجی عوارض نمی‌گیرند

قاب خبر

صبح نو

رییس بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در گفت‌وگو با «صبح‌نو»:

از بازی‌های خارجی عوارض نمی‌گیرند

درباره استقبال از نمایشگاه الکامپ برایمان بگویید ؟
امسال استقبال نسبت به سال‌های قبل خیلی بهتر بود چون هیچ دوره‌ای مثل این دوره بازی‌سازان آنقدر متحد وارد نشده بودند‌. امسال حدود 15 بازی‌ساز در نمایشگاه حضور داشتند در صورتی که سال قبل حدود یک یا 2 بازی‌ساز شرکت کرده بودند‌. خیلی از غرفه‌ها مورد اقبال بیشتری قرار گرفته بودند چون هم از لحاظ غرفه‌سازی تلاش بیشتری کرده بودند و هم بازی‌های جذابی را ارائه دادند‌.

بنیاد بازی‌های رایانه‌ای چه برنامه‌ای برای توسعه بازی‌های ایرانی دارد‌؟
تا یک ماه آینده، بنیاد شبکه توزیع دیجیتال بازی‌های کامپیوتری و موبایلی را رونمایی و تا آخر سال فعالیتش را شروع می‌کند که این اتفاق می‌تواند تحول بسیار بزرگی در بازار بازی‌های رایانه‌ای ایجاد و خیلی به فروش بازی‌های ایرانی کمک کند‌.

برای حمایت از تولید‌کنندگان ایرانی چه اقداماتی صورت گرفته است؟
ما برای حمایت از تولید‌کنندگان ایرانی وام‌های 30 میلیون تومانی را در نظر گرفته‌ایم که تا الان به 15 بازی‌ساز این وام تعلق گرفته است. همچنین هر ساله ما به تولید کنندگانی که پروژه آنها نیاز به تزریق مالی دارد‌، کمک‌های صادراتی بلاعوض می‌کنیم که طبق کارشناسی‌ها و داوری‌های انجام شده معمولاً سه بازی از 20 بازی انتخاب می‌شوند. این فراخوان هر سال از سوی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای صورت می‌گیرد و ما هرسال سه بازی را مورد حمایت قرار می‌دهیم تا پروژه آماده بهره‌برداری بشود‌.

بازی کلش‌آف‌کلنز روزی 50 میلیون از کشور ارز خارج می‌کند؛ برای این معضل چه تدبیری اندیشیده‌اید؟
متاسفانه هیچ‌گونه همکاری با بنیاد صورت نمی‌گیرد. ما تقریباً یک سال است که همه جا گفته‌ایم باید از بازی‌های خارجی عوارض گرفته بشود و با نظارت صحیحی از بازی‌های ایرانی حمایت بشود ولی ما هیچ گونه اقدامی در این‌باره ندیدیم و حتی در لایحه بودجه سال 96 نیز قرار نگرفته است. ما در هفته گذشته با 20 نفر از نمایندگان مجلس جلسه داشتیم تا این موضوع در قانون سال 96 تصویب بشود. امیدواریم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مجلس جمهوری اسلامی و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در این‌باره به ما کمک کنند چون مساله بسیار مهمی است که در صورت تصویب کمک شایانی به تولید‌کنندگان می‌شود و آنها می‌توانند در فضای سالم‌تری به رقابت بپردازند.

سیاست و هدف شما نسبت به آینده بازی‌سازان کشور و بازی‌های رایانه‌ای چگونه است؟
سیاست و هدف ما در این‌باره این است که ما در آینده بتوانیم مانند کشورهای فنلاند و لهستان برکیفیت بازی‌سازان سرمایه‌گذاری کنیم و به جای تعدد بازی و بازی‌ساز، ما شاهد افزایش کیفیت آنها باشیم و با حمایت از بازی‌سازان بتوانیم ظرفیت‌های اصلی را فعال کنیم. در کشور ما باید چند شرکت بازی‌سازی شاخص وجود داشته باشند تا به نقطه کیفی مدنظر برسیم.

چشم‌اندازتان درباره پیشرفت و جایگاه بازی‌های رایانه‌ای ایرانی و حضور آنها در کشورهای دیگر چگونه است‌؟
ما تا الان حدود چهار یا پنج بازی موفق داشتیم که در خارج از کشور ارائه شده و توانسته‌اند مورد رضایت قرار بگیرند و به رقابت بپردازند‌. بازی‌هایی مثل شمشیر تاریکی، خروس جنگی 2 و‌...
خوشبختانه چون مدل کسب‌و‌کار بازی‌های رایانه‌ای در دنیا عوض شده و موفق بودن یک بازی‌ساز به خلاقیت و ابتکار او مربوط است و نه صرفاً تکنولوژی، ظرفیت موفق بودن را به بازی‌سازان ما چه در داخل و چه در خارج از کشور داده است و طبق آمارهای موجود توانسته‌ایم از لحاظ تولید بازی به رشد 20 درصدی برسیم و این یک دستاورد مهمی است و کاری که ما باید انجام بدهیم این است که فضای کسب‌و‌کار و ارائه را برای آنها فراهم کنیم تا تولید‌کنندگان ما وارد مسائل حاشیه‌ای نشوند‌.

در آینده برای ارتقای سطح بازی‌سازان برنامه‌ای دارید؟
بله‌، ما در اردیبهشت ماه سال بعد همایش TGC را خواهیم داشت که با حضور حداقل 30 سخنران و 30 شرکت فعال خارجی در برج میلاد برگزار خواهد شد که می‌تواند فصل جدیدی از بازی‌سازی و تعاملات خارجی را در کشور ما شروع کند‌. در واقع این همایش می‌تواند به بازی‌سازان ایرانی بسیار کمک کند زیرا همه کشورها به‌دنبال فروش و ارائه محصول به بازارهای بین‌المللی هستند و صرفاً به‌دنبال فروش بازی در بازار داخلی خود نیستند، این همایش نقطه مهمی است تا شرکت‌های ما حداقل با مقدمات زبان بین‌المللی و پروسه اولیه ارتباط با ناشران بین‌المللی آشنا بشوند‌.

 

captcha
شماره‌های پیشین