147
چهارشنبه، ۰۱ دی ۱۳۹۵
13
آیت‌الله جوادی‌آملی:

آبروبری در رسانه نهی از منکر نیست

گزراش اختصاصی «صبح نو» از سخرانی‌های ریوسوکه اهاشی در ایران

طلوع فلسفه غرب در اندیشه شرق

هفته گذشته بود که پروفسور «ریوسوکه اهاشی» فیلسوف برجسته مکتب کیوتو و رییس مرکز فرهنگی ژاپن-آلمان در ایران حضور یافت. وی به دعوت دانشگاه علامه طباطبایی و انجمن فلسفه میان فرهنگی ایران به کشورمان سفر کرده بود. او با حضور در چهار جلسه سخنرانی به ارائه نظرات خود درباره موضوعاتی چون فلسفه شرقی و طرح فلسفی ایزوتسو، تجربه تجدد در ژاپن و نسبت مکتب کیوتو با آراء مارتین پرداخت.

صبح نو

آیت‌الله جوادی‌آملی:

آبروبری در رسانه نهی از منکر نیست

آیت‎الله جوادی آملی گفت: اگر کسی مشکلی دارد از راه امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر باید او را اصلاح کنند، نه اینکه به یکدیگر بد بگوییم و بنویسیم و آبروی افراد را ببریم، بین بدگویی با امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر بسیار فاصله است.
به گزارش رسا، این مرجع تقلید روز دوشنبه در درس خارج تفسیر خود در مسجد اعظم در ادامه تفسیر سوره مبارکه قاف با اشاره به اینکه غفلت عامل درونی دارد، گفت: برخی‎ها عمداً روی بصیرتشان پرده محبت دنیا را انداخته‎اند و همین سبب شده که نتوانند حقایق را ببینند، اگر انسان در دنیا این پرده‎ها را کنار بزند، چشمان او در همین دنیا نیز تیزبین خواهد بود، اما قرآن کریم در سوره قاف می‎فرماید بعد از مرگ این پرده‎ها کنار می‎رود و چشمانتان تیزبین می‎شود و حقایق را می‎بینید.
وی افزود: اگر کسی گرفتار وسوسه شد تنها نباید بگوید «اعوذ بالله من الشیطان الرجیم» این مشکل را حل نمی‎کند، خداوند فرموده با ناله به طرف انابه بروید، مانند این‌که در زمان جنگ وقتی آژیر خطر را بشنویم توی خیابان بایستیم و بگوییم من می‎خواهم بروم پناهگاه، باید به طرف پناهگاه فرار کنیم، این استعاذه واقعی است، خداوند سریع الاجابه و سمیع‎الدعاء است، باید از شر وسوسه‎های شیطان به خدا پناه ببریم.
مفسر برجسته قرآن کریم با بیان اینکه خطر گناه در شرک نهفته در آن است، اظهار کرد: هیچ گناهی نیست مگر این‌که گوشه‎ای از شرک در آن نهفته است، در قرآن در پایان سوره مبارکه یوسف می‎فرماید که مردم ایمان نمی‎آورند مگر اینکه بیشترشان مشرک هستند، دو خطر انسان را همواره تهدید می‎کند، یا مقابله یا معادله، یا انسان در برابر خداوند است یا کسی را همتای خداوند قرار می‎دهد، در هر گناهی این خطر هست، مانند گناه شیطان که صرف ترک سجود نبود، بلکه خود را در مقابل خداوند می‎دانست و می‎گفت من از خاک بهترم و این هم نظر من در برابر نظر خدای متعال است، انسان اگر عالما عامداً گناه بکند، به خدا می‎گوید تو این مطلب را گفتی اما من نظرم این است.
وی با بیان اینکه گاه ما اسلامی حرف می‎زنیم و قارونی فکر می‎کنیم، خاطرنشان کرد: ما گاه خود را همتا و معادل خداوند قرار می‎دهیم، ما می‎گوییم ما با زحمت و تلاش خودمان به جایی رسیده‎ایم، باید بدانیم آن مقابل قرار دادن در برابر خداوند، برابر است با این معادل قرار دادن در کنار خداوند، گاه ما می‎گوییم اگر فلانی نبود مشکل ما حل نمی‎شد، این همتا قرار دادن در کنار خداوند است، ما از آفتاب بهره‎های فراوان می‎بریم و باید بگوییم خدا را شکر که این وسیله را قرار داد تا بهره خود را از آفتاب ببریم نه اینکه بگوییم اگر آفتاب نبود ما گرم نمی‎شدیم.
حضرت آیت‎الله جوادی آملی ادامه داد: انسان نباید بگوید که من خودم زحمت کشیدم و عالم شدم، در تعقیبات نماز است که انسان بگوید خدایا هر نعمتی که به من دادی از آنِ تو است، نه تنها نعمت‎های خداوند قابل شمارش نیست، بلکه بر سر هر سفره‎ای که نشستیم خداوند رزاق است، اگر سفره علم عالم نشستیم، باز هم خداوند رزاق است.
وی با بیان اینکه جهنم جای دعوا است و در آن‎جا پر از فحش و لعنت است، ابراز کرد: ممکن است کسانی بخواهند در یک کشور زندگی را جهنمی کنند، در جهنم آخرت نیز همچنین است، در بهشت همه خیر یکدیگر را می‎خواهند، هیچ بهشتی‎ای بد بهشتی دیگر را نمی‎خواهند، مردان الهی در دنیا هم چنین چیزی را از خداوند خواستار هستند، این‎ها کسانی هستند که سعی می‎کنند جامعه و تمدن و فرهنگشان را بهشتی کنند، اگر کسی مشکلی دارد از راه امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر  باید او را اصلاح کنند، نه اینکه به یکدیگر بد بگوییم و بنویسیم و آبروی افراد را ببریم، بین بدگویی با امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر بسیار فاصله است.

 

captcha
شماره‌های پیشین