sobhe-no.ir
1124
دوشنبه، ۰۴ اسفند ۱۳۹۹
13
گزارشی درباره مستند غصب املاک توسط پهلوی اول

رونمایی از جانور زمین‌خوار

بیان واقعیت‌های حکومت پهلوی با گذشت سالیان دراز از سرنگونی این رژیم برای پاک‌نشدن حافظه تاریخی مردم و به‌خصوص نسل جوان، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و در این مسیر نقش مستندسازی از آن دوران بسیار مهم خواهد بود.

گزارش

آمارهای جالب یک ناشر از نمایشگاه مجازی کتاب

صبح نو

گزارشی درباره مستند غصب املاک توسط پهلوی اول

رونمایی از جانور زمین‌خوار

بیان واقعیت‌های حکومت پهلوی با گذشت سالیان دراز از سرنگونی این رژیم برای پاک‌نشدن حافظه تاریخی مردم و به‌خصوص نسل جوان، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و در این مسیر نقش مستندسازی از آن دوران بسیار مهم خواهد بود.

آن چیز که در این سال‌ها دیگر بر کسی پوشیده نمانده، ضررهایی است که حکومت پهلوی و شاید بسیاری دیگر از حکومت‌های پادشاهی برای مردم ایران داشته‌اند؛ اما موضوعی که اخیرا بسیار توسط شبکه‌های معاند  روی آن مانور داده می‌شود، سالم جلوه‌دادن این حکومت خبیث است که شاید به گفته بسیاری از مورخان علت آن گذشت زمان و بیان ‌نکردن بسیاری از واقعیت‌ها در مورد این رژیم است. شبکه مستند به بهانه صدسالگی کودتای رضاخان در سوم اسفند ۱۲۹۹ مجموعه مستند «ثبت با سند برابر نیست» را برای نخستین بار روی آنتن تلویزیون برده است. «ثبت با سند برابر نیست» از اسناد منتشرنشده‌ای مربوط به املاک رضا پهلوی رونمایی می‌کند؛ املاکی که در بسیاری از اتفاقات تاریخی عصر خود نقشی تعیین‌کننده داشته است.
مجموعه مستند «ثبت با سند برابر نیست» به کارگردانی مهدی شاه‌محمدی و تهیه‌کنندگی وحید کاظمی در هشت قسمت 50 دقیقه‌ای برای نخستین‌بار روی آنتن تلویزیون می‌رود. این مجموعه از شنبه، 2 اسفند، هر شب (به جز جمعه) ساعت 19 از شبکه مستند پخش می‌شود و نگاهی متفاوت‌ به دوران حکومت رضا پهلوی در کشور دارد.
مهدی شاه‌محمدی، کارگردان «ثبت با سند برابر نیست» در گفت‌وگو با روزنامه «صبح‌نو» درباره ایده ساخت این مجموعه مستند هشت‌قسمتی گفت: مجموعه‌ای در حوزه هنری روی تاریخ معاصر دوره پهلوی کار کرده بودند که با مدیریت آقای محسن یزدی و استاد سعدوندیان به پژوهش در مورد اواخر قاجار، دوران مشروطه و سلطنت پهلوی اول پرداختند. بیشتر از 20 نفر درگیر این پروژه بودند. من به خاطر دغدغه شخصی که داشتیم در این موضوع ورود کردم و گروه پژوهشی جدیدی به آن گروه قبلی افزودیم تا از باب تازه‌ای به این موضوع ورود کنیم که آن باب جدید نشان دادن چهره واقعی رضاخان در شخصی‌سازی اموال ملی مردم ایران بود. وی افزود: آن چیزی برخلاف بسیاری از تبلیغات باید به آن توجه کرد، این موضوع است که رضاخان بر خلاف آن چیزی که گفته می‌شود ایران را نابود کرد. همانطور که می‌دانیم رضاخان زمانی که سردار سپه شد، خانه‌ای 60 متری در محله سنگلج داشته و 20 سال بعد که از ایران می‌رفت، 44 هزار سند به نام او بود. روزنامه فرانسوی اسم رضاخان را با عنوان جانور زمین‌خوار برده بود. حال اینکه این املاک چطور به دست آمده هم بسیار دردناک است. این مستندساز در مورد سیر تحقیقات تاکید کرد: شیخ تنکابنی مالک تنکابن بوده است که او را رضاخان کشت تا بتواند این املاک را به نام خود بزند و به طور کلی ملک مطلوبی در شمال کشور نبود که به نام او نباشد. به دنبال آن بودیم تا منصفانه به این موضوعات ورود کنیم. مملکت ما در هزار سال گذشته بارها توسط بیگانگان اشغال شده ولی شهریور 1320 زمانی که روسیه و انگلیس به ایران حمله می‌کنند، مردم جشن می‌گیرند زیرا که از دست رضاخان به تنگ آمده بودند. این مردم همان‌هایی هستند که در اعصار مختلف با دست خالی از اشغال وطن‌شان دفاع کرده بودند و امروز هم می‌کنند. وی خاطرنشان کرد: هفت هزار آبادی به نام رضاخان شده بودند و همگی رعیت رضا‌خان بوده‌اند. در مورد اصلاحات ارضی هم باید گفت بسیاری از آن مربوط به دوره تظلم‌خواهی است که رییس‌جمهور آمریکا به ازای کمک مالی به محمدرضا پهلوی انجام می‌دهد. آمریکایی‌ها شاه را مجبور می‌کنند تا املاک به زور گرفته‌شده توسط پدرش را به صاحبانش برگرداند؛ البته بخش دیگری از آن هم به بنیاد پهلوی داده شده است.
شاه‌محمدی ضمن اشاره به شرایط مستند در صدا‌وسیما گفت: از زمان جدی‌شدن شبکه‌های فارسی‌زبان در اروپا و... صداو‌سیما همیشه سعی کرده تا در رقابت جذب مخاطب قرار گیرد؛ سازمان صداو‌سیما مخاطب شناسی خوبی ندارد.
وی خاطرنشان کرد: بسیاری از شبکه‌های معاند خارجی که به زبان فارسی فعالیت می‌کنند بسیار روی ساخت فیلم‌های مستند تاکید دارند زیرا که در جهت اعتماد‌‌سازی مخاطبان کمک شایانی می‌کنند و با همین موضوع بسیار توانسته‌اند اعتماد مردم را جلب کرده و مخاطب را به خود جذب کنند. کارگردان مجموعه مستند «ثبت با سند برابر نیست» ضمن انتقاد از شرایط مستند‌سازی در 
رسانه ملی افزود: صدا‌وسیماي ما دقیقا نقطه مقابل این موضوع است؛ تعداد شبکه‌ها را بالا برده است و آنها را تخصصی کرده و به غیرتخصصی‌‌ترین شکل ممکن آن را اداره می‌کند. اگر پنج سال پیش حجم مستندات تولیدی رسانه ملی با توجه به بودجه تخصیص‌یافته بسیار پایین بود، اما امروز با توجه به شرایط تورمی نه‌تنها افزایشی نداشته بلکه کمتر هم شده است.
وی در ادامه گفت: سازمان با ایجاد شبکه مستند سعی کرد تا شرایط را بهتر کند ولی زمانی که بودجه برای تولید محتوای جدید نیست، آنها هم مجبورند تولیدات قدیمی را پخش کنند. شبکه مستند باید به جای تولید برنامه تلویزیونی مستند بسازد که به دلیل نبود بودجه با این شرایط حیات خود را تداوم می‌بخشد.
شاه‌محمدی ضمن ابراز نارضایتی از وضعیت آرشیو سازمان صدا‌وسیما گفت: سابق بر این بسیار می‌شد روی آرشیو کار کرد و به فراخور محتوای تولیدی سازندگان بخشی از آرشیو را می‌توانستند در اختیار بگیرند ولی جدیدا نمی‌دانیم چطور شده که یک نسخه با کیفیت همین محتواها دست معاندان و رسانه‌های خارجی است ولی خود ما دیگر نمی‌توانیم به راحتی به آنها دست پیدا کنیم. رسانه‌های خارجی با محتواهای ما ذهن مخاطبان را منحرف می‌کنند ولی ما خودمان به این محتواها دسترسی نداریم.

captcha
شماره‌های پیشین