sobhe-no.ir
1119
دوشنبه، ۲۷ بهمن ۱۳۹۹
8
متخصصان عفونی در گفت‌و‌گو با «صبح‌نو»: «راهکار مقابله با ویروس همان رعایت پروتکل‌هاست»

سوغات نحس انگلیسی

زهرا اردشیری / درست یک‌سال پس از کشف کووید۱۹ دوباره در ماه دسامبر خبر شیوع نوع جدیدی از این ویروس در صدر اخبار قرار گرفت. نتایج اولیه حاکی از آن بود که این نوع جدید SARS-CoV-۲ در انگلیس با سرعت بالاتری از ویروس اولیه منتشر می‌شود؛ اما اکنون شواهدی تازه به دست آمده است که نشان می‌دهد این ویروس نه‌تنها سریع‌تر فراگیر می‌شود بلکه حتی کُشنده‌تر نیز هست. این بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس بود که جهان را با انتشار این اخبار در وحشت فرو برد. همزمان با این خبر، نماینده مردم کردستان در مجلس نیز آلوده‌شدن یکی از اعضای کادر درمان این استان را به کرونای انگلیسی تأیید کرد. با وجود اعتراف وزارت بهداشت به ثبت حداقل یک بیمار مبتلا به کرونای انگلیسی‌ اما سخنگوی وزارت بهداشت در گزارش روزانه خود وجود این بیماری در کشور را تکذیب کرد و بعد از صحبت‌های وزارت بهداشت دیگر کسی درباره کرونای انگلیسی حرفی نزد؛ اما در چند روز گذشته نخستین مرگ یک مبتلا به کرونای انگلیسی در ایران در شهر آبیک قزوین ثبت شد تا زنگ خطر کرونای جهش‌یافته بیش از پیش به صدا درآید. اطلاع‌رسانی درباره کرونای انگلیسی در ایران بسیار کم است و مسوولان وزارت بهداشت اطلاعات زیادی در این‌باره نمی‌دهند ولی بالاخره در ادامه هشدارهای متعدد مقام‌های بهداشت و درمان ایران درباره گسترش شیوع ویروس جهش‌یافته کرونا موسوم به کرونای انگلیسی، حسین کرمانپور، مدیرکل روابط عمومی سازمان نظام پزشکی گفته است بخش آی‌سی‌یوی بیمارستان‌ها «در حال پر شدن» است و «افزایش بیماران کرونا در بیمارستان‌ها شروع شده است».

حدود 5/3 میلیون دستگاه موتورسیکلت در تهران تردد دارند که بیشترشان آلاینده هستند

فرار موتورسیکلت‌ها از معاینه فنی

وضعیت ناهنجار موتورسیکلت‌ها در تهران به یک داستان دنباله‌دار تبدیل شده که هیچ پایانی نمی‌توان برای آن متصور شد؛ حدود سه میلیون موتور سیکلتی که عمدتا زیر بار هیچ محدودیت، ممنوعیت و نظارتی نمی‌روند و آلایندگی زیادی نیز به هوای تهران تزریق می‌‌کنند. کارشناسان معتقدند که سهم بالای موتورسیکلت‌ها در تولید آلایندگی هوای تهران، می‌‌طلبد که فکری اساسی برای این حدود سه میلیون وسیله آلاینده که عمدتا کاربراتوری هستند، شود؛ اما تقریبا تمامی برنامه‌‌‌هایی که در راستای ارتقای وضعیت این وسیله نقلیه که وسیله کسب تعداد زیادی از افراد نیز هست، یا به شکست انجامیده یا در محاق مانده است.

۶۲ فوتی و ۷۳۹۰ مبتلای جدید کرونا در کشور

خبر واردات واکسن فایزر جعلی است

صبح نو

حدود 5/3 میلیون دستگاه موتورسیکلت در تهران تردد دارند که بیشترشان آلاینده هستند

فرار موتورسیکلت‌ها از معاینه فنی

وضعیت ناهنجار موتورسیکلت‌ها در تهران به یک داستان دنباله‌دار تبدیل شده که هیچ پایانی نمی‌توان برای آن متصور شد؛ حدود سه میلیون موتور سیکلتی که عمدتا زیر بار هیچ محدودیت، ممنوعیت و نظارتی نمی‌روند و آلایندگی زیادی نیز به هوای تهران تزریق می‌‌کنند. کارشناسان معتقدند که سهم بالای موتورسیکلت‌ها در تولید آلایندگی هوای تهران، می‌‌طلبد که فکری اساسی برای این حدود سه میلیون وسیله آلاینده که عمدتا کاربراتوری هستند، شود؛ اما تقریبا تمامی برنامه‌‌‌هایی که در راستای ارتقای وضعیت این وسیله نقلیه که وسیله کسب تعداد زیادی از افراد نیز هست، یا به شکست انجامیده یا در محاق مانده است.

بر اساس گزارش‌ها حدود 5/3 میلیون دستگاه موتورسیکلت در شهر تهران تردد دارد. همچنین حدود ۹۵ درصد موتورسیکلت‌های پایتخت از نوع کاربراتوری است، این در حالی است که تحقیقات نشان می‌‌دهد یک موتورسیکلت کاربراتوری حداقل معادل پنج خودرو با استاندارد یورو ۲ آلایندگی تولید می‌‌کند. به عبارتی دیگر براساس اطلاعات سیاهه انتشار شهر تهران سهم موتورسیکلت‌ها در تولید آلایندگی گازی در حدود
 ۲۱ درصد و در تولید ذرات معلق ۱۰ درصد است.
این حجم آلایندگی موتورسیکلت‌ها در حالی است که طی سالیان اخیر شهرداری تهران به عنوان یکی از متولیان حل رفع آلودگی هوای پایتخت، پیشنهادات و راهکارهای مختلفی را امتحان کرده است که برخی از آنها در حد ایده و کارهای مقدماتی ماند و برخی از راهکارها نیز در پیچ نوسانات قیمتی و ارز، زمین گیر شده است؛ با این حال مشاور اقتصادی و سرمایه‌‌گذاری معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران معتقد است که می‌‌توان با عزمی راسخ و اراده ‌ای قوی نسخه موتورسیکلت ‌‌های کاربراتوری را در یک بازه زمانی مشخص پیچید. معاون فنی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با اشاره به اینکه ساز و کار معاینه‌ فنی برای موتورسیکلت‌ها مشخص است اما متاسفانه این موضوع هنوز در کشور اجرایی نشده است، گفت: ازجمله موانع معاینه‌ فنی موتورسیکلت‌ها می‌توان به ناخوانا بودن پلاک آن‌ها اشاره کرد. همچنین سند بسیاری از موتورسیکلت‌ها به‌ نام مالک نیست که این موضوع نیز انجام معاینه‌ فنی موتورسیکلت‌ها را سخت کرده است. فرشید باباخانی ضمن اشاره به سهم پررنگ موتورسیکلت‌ها در آلودگی هوا اظهار کرد: هر موتورسیکلت کاربراتوری هشت برابر خودروی یورو۴ آلودگی تولید می‌کند. از سوی دیگر موتورسیکلت‌هایی که درحال‌ حاضر در تهران تردد می‌کنند، تکنولوژی بسیار پایینی دارند که سبب می‌شود آلایندگی بیشتری را موجب شوند.
 تولید موتورسیکلت‌های برقی
وی در ادامه با بیان اینکه بهترین راه‌ حل برای معضل آلودگی موتورسیکلت‌ها در کشور، تولید موتورسیکلت‌های برقی و جایگزینی آن‌ها با موتورسیکلت‌های کاربراتوری و انژکتوری است، تصریح کرد: به‌هرحال ممکن است که در شرایط فعلی کشور، امکان تولید یا واردات موتورسیکلت‌های برقی وجود نداشته باشد. در این شرایط باید برنامه‌های مشخصی برای کنترل آلایندگی موتورسیکلت‌های موجود در کشور داشته باشیم؛ البته در قانون هوای پاک تاکید شده است که موتورسیکلت‌سازان ۱۰ درصد تولید سالانه خود را به تولید موتورسیکلت‌های برقی اختصاص دهند. باباخانی تاکید کرد: لازم است که وزارت صمت و سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان ناظر اجرای قانون هوای پاک توضیح دهند که آیا طی سال‌های اخیر این اتفاق رخ داده است یا خیر؟ از سوی دیگر بر اساس قانون 
هوای پاک، اگر موتوسیکلت‌سازان اقدام به تولید موتور برقی نكردند، موظف‌ هستند که به‌ازای تولید یک موتور، سه موتور فرسوده را اسقاط کنند. معاون فنی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با اشاره به اینکه ممنوعیت تولید موتورسیکلت‌های کاربراتوری از سال ۹۶ یکی از گام‌های مهم و تاثیرگذار بر کنترل آلودگی هوا ازطریق این منبع متحرک آلاینده بود، گفت: در کنار این موضوع باید سازوکاری تعریف می‌شد تا موتورسیکلت‌های کاربراتوری که در چرخه حمل‌ونقل حضور دارند آلایندگی آن‌ها تا زمان رسیدن به سن فرسودگی کنترل شود.
 
موتورسیکلت‌ها هنوز معاینه‌ فنی نمی‌شوند
به گفته وی، از این‌رو موضوع معاینه‌ فنی موتورسیکلت‌ها مطرح و سازوکار معاینه‌ فنی برای آن‌ها مشخص شد اما متاسفانه این موضوع هنوز در کشور اجرایی نشده است. ازجمله موانع معاینه‌ فنی موتورسیکلت‌ها می‌توان به ناخوانا بودن پلاک آن‌ها اشاره کرد و همچنین سند بسیاری از موتورسیکلت‌ها به‌نام مالک نیست که این موضوع نیز انجام معاینه‌ فنی موتورسیکلت‌ها را سخت کرده است.
باباخانی در ادامه اظهار کرد: از دیگر اقداماتی که می‌توان برای کنترل آلودگی موتورسیکلت‌های کاربراتوری در حال تردد انجام داد، تبدیل آن‌ها به موتورسیکلت انژکتوری است. این کار به‌ عنوان یک پروژه تحقیقاتی روی ۵۰ موتورسیکلت انجام شد و نتایج خوبی نیز به‌ دنبال داشت؛ بنابراین اگر دولت از چنین طرحی حمایت کند، می‌توان آلودگی این موتورها را کاهش داد. معاون فنی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در پایان با اشاره به موضوع اسقاط موتورسیکلت‌ها در کشور گفت: متاسفانه وزارت صمت هنوز در این زمینه برنامه مشخصی ندارد و ما سند اسقاط موتورسیکلت در کشور نداریم. چنانچه موضوع اسقاط موتورسیکلت‌های فرسوده و کنترل پلاک آن‌ها حل شود، وضع موجود تا حدود زیادی کنترل خواهد شد.

captcha
شماره‌های پیشین