زهرا اردشیری / درست یکسال پس از کشف کووید۱۹ دوباره در ماه دسامبر خبر شیوع نوع جدیدی از این ویروس در صدر اخبار قرار گرفت. نتایج اولیه حاکی از آن بود که این نوع جدید SARS-CoV-۲ در انگلیس با سرعت بالاتری از ویروس اولیه منتشر میشود؛ اما اکنون شواهدی تازه به دست آمده است که نشان میدهد این ویروس نهتنها سریعتر فراگیر میشود بلکه حتی کُشندهتر نیز هست. این بوریس جانسون، نخستوزیر انگلیس بود که جهان را با انتشار این اخبار در وحشت فرو برد. همزمان با این خبر، نماینده مردم کردستان در مجلس نیز آلودهشدن یکی از اعضای کادر درمان این استان را به کرونای انگلیسی تأیید کرد. با وجود اعتراف وزارت بهداشت به ثبت حداقل یک بیمار مبتلا به کرونای انگلیسی اما سخنگوی وزارت بهداشت در گزارش روزانه خود وجود این بیماری در کشور را تکذیب کرد و بعد از صحبتهای وزارت بهداشت دیگر کسی درباره کرونای انگلیسی حرفی نزد؛ اما در چند روز گذشته نخستین مرگ یک مبتلا به کرونای انگلیسی در ایران در شهر آبیک قزوین ثبت شد تا زنگ خطر کرونای جهشیافته بیش از پیش به صدا درآید. اطلاعرسانی درباره کرونای انگلیسی در ایران بسیار کم است و مسوولان وزارت بهداشت اطلاعات زیادی در اینباره نمیدهند ولی بالاخره در ادامه هشدارهای متعدد مقامهای بهداشت و درمان ایران درباره گسترش شیوع ویروس جهشیافته کرونا موسوم به کرونای انگلیسی، حسین کرمانپور، مدیرکل روابط عمومی سازمان نظام پزشکی گفته است بخش آیسییوی بیمارستانها «در حال پر شدن» است و «افزایش بیماران کرونا در بیمارستانها شروع شده است».
وضعیت ناهنجار موتورسیکلتها در تهران به یک داستان دنبالهدار تبدیل شده که هیچ پایانی نمیتوان برای آن متصور شد؛ حدود سه میلیون موتور سیکلتی که عمدتا زیر بار هیچ محدودیت، ممنوعیت و نظارتی نمیروند و آلایندگی زیادی نیز به هوای تهران تزریق میکنند. کارشناسان معتقدند که سهم بالای موتورسیکلتها در تولید آلایندگی هوای تهران، میطلبد که فکری اساسی برای این حدود سه میلیون وسیله آلاینده که عمدتا کاربراتوری هستند، شود؛ اما تقریبا تمامی برنامههایی که در راستای ارتقای وضعیت این وسیله نقلیه که وسیله کسب تعداد زیادی از افراد نیز هست، یا به شکست انجامیده یا در محاق مانده است.