چشم انداز تحصیل در سال کرونا
درس و مدرسه در دوران نوینی به سر میبرد که شاید برای همیشه در تاریخ ثبت شود و آیندگان تحصیل در سالهای کرونا را به عنوان دورهای فراموشنشدنی مورد استناد قرار دهند. از اواخر سال 99 که تحصیل در مدارس با اماواگرهای کرونایی مواجه شد، دیگر مدرسهها صدای شور و هیجان دانشآموزان را نشنیدهاند. به جای کلاسهای درس، کارگاههای آموزشی و آزمایشگاههای مدارس حالا خانههای کوچک و درهمفشرده شده تبدیل به مکتبهایی شدهاند که دانشآموزان را جلوی تلفنهای هوشمند مینشاند. اما همه بالاتفاق نظر دارند که این شیوه تحصیل به طور حتم موجب افت کیفیت آموزش در بین دانشآموزان خواهد شد. شاهد این مدعا اظهارات خود دانشآموزان در مقاطع میانی است که اعلام میکنند دروس را آنطور که باید متوجه نشدهاند و نتوانستهاند ایرادهای خود را برطرف کنند. البته این مساله برای دانشآموزان پایه ابتدایی شکل دیگری دارد. حالا در چنین شرایطی وزیر آموزش و پرورش اعلام کرده است که در ایام نوروز، تدریس آنلاین یا حتی تکالیف نوروزی برگزار نخواهد شد. البته این خبر در هرشرایطی برای دانشآموزان خوشحال کننده خواهد بود اما با توجه به شرایط یکسال گذشته و چشم انداز، پیشرو از بابت تولید واکسن کرونا و نیز همهگیری این بیماری در جهان انتظار میرود که ساختار آموزشی کشور برای سال تحصیلی آینده و حتی کاهش تعطیلات تابستانی و افزایش آموزشهای آنلاین در تقویم آموزشی از همین امروز برنامهریزی کند تا از افت تحصیلی بیشتر دانشآموزان جلوگیری کرد.
