sobhe-no.ir
1115
دوشنبه، ۲۰ بهمن ۱۳۹۹
13
«صبح‌نو» به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی بررسی کرد؛

انقلاب اسلامی و تمدن نوین

مسأله تمدن نوین اسلامی در سایه پیروزی انقلاب اسلامی در بین مردم ایران بسیار اهمیت دارد و شاید بتوان گفت که بسیار در این موضوع نیاز به فعالیت بیشتر است.

گزارش

صبح نو

«صبح‌نو» به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی بررسی کرد؛

انقلاب اسلامی و تمدن نوین

مسأله تمدن نوین اسلامی در سایه پیروزی انقلاب اسلامی در بین مردم ایران بسیار اهمیت دارد و شاید بتوان گفت که بسیار در این موضوع نیاز به فعالیت بیشتر است.

انقلاب اسلامی با تمام فراز و نشیب‌های خود به ایستگاه‌42 رسیده و در این سال‌ها فراز و نشیب‌های بسیاری را از سر گذرانده است. همین فراز و نشیب‌ها باعث شده تا به گفته بسیاری از کارشناسان و صاحبان فن انقلابی تمدن‌ساز باشد و این موضوع را به ذهن همگان متبادر کند که چنین انقلابی با این گفتمان ناب و سازنده می‌تواند تمدن‌ساز هم باشد.
آن چیزی که همیشه از پس پرده تفکر انقلاب اسلامی باید به آن توجه کرد این است که همیشه اندیشه‌ورزان تفکر انقلاب اسلامی به‌دنبال ایجاد تمدن اسلامی بوده‌اند و این موضوع را همیشه مورد توجه قرار داده‌اند.

پس از انقلاب، نگاه مردم به دین 
به کلی تغییر کرد
رهبر معظم انقلاب در سخنان اخیرشان هم به این موضوع تاکید داشتند و در مورد تمدن نوین اسلامی در بیانات‌شان فرمودند: «یک تحوّل دیگری که امام به‌وجود آورد، تحوّل در نگاه به دین بود؛ مردم، دین را فقط وسیله‌ای برای مسائل شخصی، مسائل عبادی، حداکثر احوال شخصی می‌دانستند، فقط برای همین مسأله نماز و روزه و فرض کنید که وظایف مالی و ازدواج و طلاق؛ در همین حدود؛ دین را وظیفه دین و مسوولیت دین و رسالت دین را محدود به این چیزها می‌دانستند. امام برای دین، رسالت نظام‌سازی و تمدن‌سازی و جامعه‌سازی و انسان‌سازی و مانند این‌ها تعریف کرد؛ مردم نگاه‌شان به دین به‌کلی متحول شد.»
ایشان همچنین خاطرنشان کردند: یک تحول دیگر، تحول در نگاه به آینده بود. در آن دورانی که نهضت شروع شد و امام وارد میدان شدند، با همه شعارهایی که حالا بعضی از احزاب و بعضی از گروه‌ها و گروهک‌ها می‌دادند -که خیلی محدود و کوچک هم بودند- در نگاه مردم آینده‌ای دیده نمی‌شد. یعنی مردم یک افق و آینده‌ای در مقابل چشم نداشتند؛ این تبدیل شد به ایجاد تمدن نوین اسلامی. یعنی شما امروز به ملت ایران نگاه کنید، این دست مبارک امام است که این حالت را به‌وجود آورده؛ مردم دنبال این هستند که تمدن نوین اسلامی را تشکیل بدهند و به وجود بیاورند؛ اتحاد عظیم اسلامی را به وجود بیاورند، امت اسلامی را تشکیل بدهند. نگاه عامه مردم، توده مردم این است.
به موجب توجه و تفکر در این مقوله به همت مرکز مطالعات و پاسخ به شبهات حوزه‌های علمیه اخیرانشستی مجازی با موضوع «انقلاب اسلامی و آفاق تمدنی آن» با حضور حجت‌الاسلام احمد رهدار و حجت‌الاسلام سید‌سجاد ایزدهی برگزار شده و در راستای موضوع انقلاب اسلامی و آفاق تمدنی آن، سه محور ابعاد و وجوه تمدنی انقلاب اسلامی و الزامات آن و چالش‌ها و موانع پیش روی تمدن‌سازی مورد بررسی قرار گرفته است.

انقلاب اسلامی، امروز تبدیل به قدرت منطقه‌ای شده است
حجت‌الاسلام احمد رهدار در ابتدای سخنانش گفت: در گام اول انقلاب، دو مرحله بزرگ که حیث تمدنی دارند را طی کرده‌ایم؛ مرحله نخست: نظام جمهوری اسلامی تبدیل به قدرت نقطه‌ای شده است؛ قدرتی که در محدوده جغرافیایی خودش قدرت حفظ خود و مقابله با تهدیدها را داراست. مرحله دوم؛ نظام جمهوری اسلامی از قدرت نقطه‌ای به قدرت منطقه‌ای تبدیل شده است که قابلیت تأثیرگذاری در سطح منطقه‌ای را داراست. ناکام گذاردن نقشه نظام سلطه برای منطقه در قالب بحران سوریه و نابودی داعش با وجود هزینه‌ای هنگفت آنان نمونه این قدرت است. در گام دوم انقلاب و در راستای تمدن‌سازی، انقلاب اسلامی باید از سطح قدرت منطقه‌ای فراتر رفته و تبدیل به قدرت بین‌المللی شود.
وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی حداقل در سه حوزه استعداد آماده‌تری برای تمدن‌سازی دارد، اظهارکرد: یک؛ حوزه علم و دیپلماسی علم که نقش‌آفرینی در زمینه صادرات علم است. دو؛ حوزه دیپلماسی عمومی و مردمی با استفاده از ظرفیت‌هایی مانند مرکز جهانی اهل بیت (؟ع؟) و منسک اربعین حسینی و بسترهای دیگر. سه؛ گفتمان مقاومت که البته باید دو تحول پیدا کند؛ اول آنکه از گفتمان نظامی به گفتمان غیرنظامی تعمیم پیدا کند. گفتمان مقاومت در فرمت علم، حقوق، سیاست، فرهنگ و…دوم آنکه؛ از گفتمان شیعی غالب، به گفتمان اسلامی با تولید و ارائه نظریه قرآنی مقاومت تعمیم پیدا کند.
در ادامه این نشست حجت‌الاسلام رهدار طی سخنانی گفت: دولتمردان و مردم باید توجه داشته باشند که انقلاب اسلامی را به جمهوری اسلامی و مرزهای آن تقلیل ندهند. انقلاب اسلامی موازنه قدرت را به نام دین در عرصه جهانی تغییر داده است. نباید مسیر انقلاب به نیازهای محدود و اقتصاد تقلیل پیدا کند و نسبت به هدف‌ها و آرمان‌ها غفلت شود.
استاد دانشگاه باقرالعلوم (؟ع؟) اضافه کرد: به میزان ادعای جهانی انقلاب اسلامی، شاهد موضع‌گیری و ومواجهه غرب و شرق با آن هستیم که این فشارها موجب ارتقای ظرفیت ما شده و نباید جایگاه خودمان را فراموش کنیم. حضرت امام ما را طوری تربیت کرد که با شیطان بزرگ و غول جبهه باطل بجنگیم و این خودش بیانگر این است که ما در رأس جبهه حق قرار داریم.

نگاه تمدن‌ساز به انقلاب 
در گرو خوانش ما از انقلاب است
حجت‌الاسلام سید‌سجاد ایزدهی در ادامه این نشست طی سخنانی گفت: نگاه تمدن‌ساز به انقلاب اسلامی در گرو خوانش ما از انقلاب و پاسخ به این سؤال است که انقلاب اسلامی علیه چه بود؟ اگر انقلاب اسلامی، صرفا انقلابی علیه استبداد داخلی قلمداد شود، نتیجه آن این خواهد بود که انقلاب به‌عنوان یک پروژه مصرف داخلی داشته و فرایند آن پایان‌پذیر است.
وی افزود: اما اگر انقلاب اسلامی به‌عنوان یک فرایند و پروسه در راستای تحقق و زمینه‌سازی تفکر مهدویت در نظر گرفته شود که هرچند ظرف و پوسته آن ایران است، اما ظرفیت و قابلیت تعمیم به ابعاد جهانی را داراست.
عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی تصریح کرد: برای تمدن‌سازی نیاز به ظرفیت ارائه پیامی در سطح جهانی و ارائه آن در قالب سبک زندگی جهانی است. کاری که تمدن غربی به‌دنبال آن است. انقلاب اسلامی هم در سطح ارائه پیام و ادبیات انقلاب؛ ادبیات نفی سلطه، کرامت انسانی، استقلال، عدالت، رجوع به معنویت و آسمان، ظلم‌ستیزی و…و هم ارائه سبک زندگی و ارائه الگویی فراگیر، قابل پذیرش و جذاب در سطح جهانی و قابلیت نرم‌افزاری مناسب از ظرفیت لازم برخوردار است و علت دشمنی‌ها با انقلاب اسلامی به‌دلیل همین ظرفیت انقلاب اسلامی است.
ایزدهی در ادامه این مراسم گفت: هر تمدن به میزان تاب‌آوری که دارد، ماندگار خواهد بود. تاب‌آوری در برابر تمدن غربی در صورتی است که توان ارائه علوم انسانی اسلامی و شکل‌گیری فناوری‌های مناسب به‌وجود بیاید. مردم‌سالاری دینی و ترسیم این الگو در برابر الگوهای تمدن غربی از الزامات تمدن‌سازی انقلاب اسلامی است. ریل‌گذاری انقلاب اسلامی به سمت مهدویت است و متناسب با آن باید حرکت کنیم.

captcha
شماره‌های پیشین