sobhe-no.ir
1115
دوشنبه، ۲۰ بهمن ۱۳۹۹
12
کامبیز دیرباز در گفت‌وگو با «صبح‌نو» :

امیدوارم «تک‌تیرانداز» اکران آنلاین نداشته باشد

«تک‌تیرانداز» علی غفاری را می‌‌توان یکی از آثار مهم این دوره از جشنواره دانست؛ فیلمی قهرمان‌محور که برشی کوتاه از زندگی شهید عبدالرسول زرین را که به شکارچی خمینی معروف شده بود، به مخاطب نشان می‌‌دهد. کامبیز دیرباز نقش این شهید را در فیلم ایفا کرده و توانسته بازی خوبی را از خود به نمایش بگذارد. به همین دلیل به سراغ او رفتیم تا برایمان از سختی‌‌‌های حضور در «تک‌تیرانداز» بگوید که در ادامه می‌‌خوانید:

خرده‌روایت‌های جشنواره‌ای «صبح‌نو»

روز «کشدار» در سالن رسانه‌ها

سالن رسانه‌های جشنواره فیلم فجر در روز شنبه میزبان دو فیلم «خط فرضی» به کارگردانی فرنوش صمدی و «گیج‌گاه» ساخته عادل تبریزی بود.

صبح نو

خرده‌روایت‌های جشنواره‌ای «صبح‌نو»

روز «کشدار» در سالن رسانه‌ها

سالن رسانه‌های جشنواره فیلم فجر در روز شنبه میزبان دو فیلم «خط فرضی» به کارگردانی فرنوش صمدی و «گیج‌گاه» ساخته عادل تبریزی بود.

نشست خبری «خط فرضی»
در ابتدای این نشست فرنوش صمدی، کارگردان این اثر گفت: «خط فرضی» اولین اپیزود از سه‌گانه‌ای است که قصد ساختنش را داشتم این سه‌گانه درباره دروغ، پنهان‌کاری و مکافات دروغ است. طرح فیلمنامه بعدی تقریبا  تمام شده و همچنان محوریت آن زنان هستند.
به گزارش مهر، وی درباره داوری نشدن فیلم در بخش کارگردانی و بهترین فیلم در جشنواره فجر بیان کرد: من آدم خوش‌بینی هستم و در بدترین شرایط تلاش می‌کنم آدم خوشبینی باشم. در بخشنامه فجر فیلم‌هایی که در جشنواره‌های خارجی حضور داشته باشند نمی‌توانند فیلم‌شان را به نمایش بگذارند که به نظرم این قانون اشتباه است.
صمدی افزود: اولین جایی که فیلم باید به نمایش دربیاید جشنواره داخلی است ولی ما نمی‌دانستیم قرار است جشنواره برگزار شود یا نه به همین دلیل تصمیم گرفتیم در جشنواره‌های خارجی به نمایش بگذاریم. به‌خاطر اینکه در حق بقیه فیلم‌ها اجحاف نشود گفتند فیلم‌هایی که در جشنواره‌های خارجی حضور داشته باشند در بخش کارگردانی و بهترین فیلم قضاوت نمی‌شوند ولی از امسال می‌توانند در جشنواره حضور پیدا کنند.
وی افزود: تمام فیلم‌های کوتاهی که تا حالا ساخته‌ام محوریت اصلی آن‌ها زنان، دروغ و پنهان‌کاری بوده و عمدی در آن وجود نداشته این امر اتفاقی بوده و از قلبم آمده است. من ترجیح می‌دهم به جای ملودرام کردن یک درام درست را تعریف کنم و این را از فیلم‌های کوتاهم گرفته‌ام اما دنیای فیلم کوتاه و فیلم بلند با یکدیگر متفاوت است.
این کارگردان تاکید کرد: جشنواره در چنین شرایط سخت و پیچیده‌ای برگزار می‌شود و من کم توانسته‌ام با کسانی که فیلم را دیده‌اند رو در رو صحبت کنم، ولی عده‌ای به من دایرکت دادند و گفتند فیلم را دوست داشته‌اند.
 
نشست خبری «گیج‌گاه»
عادل تبریزی با ابراز خوشحالی از اینکه این فرصت برای دیده شدن فیلمش فراهم شد، افزود: برای من نگاه مخاطب چه مثبت و چه منفی اهمیت دارد و از کسانی که به تماشای این اثر سینمایی نشستند تشکر می‌کنم.
به گزارش فارس، تبریزی در ادامه درباره انتخاب دیگر بازیگران فیلم گفت: ایده اولیه را همزمان با فیلمبرداری فیلم «هفت‌ماهگی» به کارگردانی هاتف علیمردانی به حامد بهداد گفتم و او پذیرفت که در فیلم حضور داشته باشد. از زمان شکل‌گیری ایده، بازیگران در کنار ما حضور داشتند. او با اشاره به هدفش از ساخت این فیلم بیان کرد: هدف من ساخت فیلمی سلامت با راهکارهای انسانی بود و فکر می‌کنم که یک خانواده به راحتی می‌تواند به تماشای این فیلم بنشیند و لذت ببرد. نوستالژیک بودن اثر برای ما در لایه‌های چهارم یا پنجم قرار داشت.
 
فیلم‌کوتاهِ بلند
فرنوش صمدی چندسالی است که وارد حوزه سینما شده‌است. او پیش از این معمار بود و حالا پشت دوربین قرار گرفته است. صمدی در سال‌های اخیر چند فیلم کوتاه ساخت که تعدادی از آن‌ها در جشنواره‌های خارجی جوایزی کسب کرد. این فیلمساز عضو آکادمی اسکار هم است. فرنوش صمدی در اولین تجربه ساخت فیلم بلند داستانی «خط فرضی» را ساخته است. صمدی در این فیلم قصه‌ای را روایت می‌کند که ظاهرا  براساس واقعه‌ای که رخ داده ساخته است. اما ظاهرا  او در اولین تجربه سینمایی نتوانسته نه در فیلمنامه و نه در کارگردانی خروجی موفقی داشته باشد. قصه تلخی روایت می‌شود که حتی برای علاقه‌مندان به این فضا هم خسته‌کننده است. در بهترین حالت «خط فرضیم به روال کارهای قبلی کارگردان‌اش می‌توانست یک فیلم کوتاه و مناسب برای جشنواره‌های خارجی باشد و نه چیزی بیش‌تر.
 نوستالژی‌بازی نصفه و نیمه
عادل تبریزی در «گیج‌گاه» وارد یکی از فضاهای جذاب و البته موردعلاقه فیلم‌سازان در سال‌های اخیر رفته است. نوستالژی‌بازی با دهه۷۰ برای بسیاری از مردم، خصوصا  آن‌ها که آن دوران را زیست کرده‌اند جذاب است. تبریزی به همراه ارسلان امیری، کارگردان زالاوا فیلمنامه «گیج‌گاه» را نوشته است. فیلم از شوخی‌های جنسی مرسوم به‌دور است و از این جهت فیلم سالم و محترمی است. ورود به موضوع سینما و قهرمان آن ‌سال‌ها یعنی جمشید هاشم‌پور شاید برای هم‌نسلان کارگردان جذاب باشد اما برای همراهی با فیلم به چیزهای بیشتری نیاز است. فیلم در جاهایی می‌خنداند اما به نظر می‌رسد موقعیت‌های کمدی فیلم کم است و مخاطب اقناع نمی‌شود. «گیج‌گاه» بیش ‌از حد بلند است و در زمان اکران عمومی اگر کوتاه نشود حوصله مخاطب را سرخواهد برد.
 
شرکت ارسال‌کننده پیامک‌های آرای مردمی
 تغییر کرد
با توجه به وصول گزارش‌هایی مبنی بر عدم دریافت پیامک‌های بخش «آرای مردمی» روابط عمومی جشنواره فیلم فجر اطلاعیه‌ای صادر کرد.
به گزارش روابط عمومی جشنواره فیلم فجر، در این اطلاعیه چنین آمده است:
«با توجه به وصول گزارش‌هایی مبنی بر عدم دریافت پیامک‌های بخش «آرای مردمی» به اطلاع مخاطبان گرامی سی‌و‌نهمین جشنواره فیلم فجر می‌رساند با تعویض شرکت ارسال‌کننده پیامک، در روز شنبه ۱۸‌‌بهمن‌ماه برای تمام بینندگانی که در آرای مردمی شرکت نکرده‌اند (اعم از آنکه پیامک دریافت نکرده‌اند یا پاسخ نداده‌اند) مجددا  پیامک ارسال می‌شود. یادآور می‌شود در پیامکی که خریدار بلیت دریافت می‌کند، کد به تعداد صندلی‌های اشغال‌شده سانس مورد نظر ارسال می‌شود.
متذکر می‌شود امسال برای نخستین‌بار و در راستای عدالت فرهنگی، بینندگان غیرتهرانی هم می‌توانند در انتخاب «بهترین فیلم از نگاه تماشاگران» شرکت کنند. همچنین در راستای شفافیت، آمار تعداد رأی مردمی هر فیلم در سامانه مدیریت فروش و اکران (سمفا) به‌صورت برخط منتشر می‌شود و روزانه به قید قرعه به ۱۰نفر از پاسخگویان، پنج میلیون ریال هدیه می‌شود.» 
 

captcha
شماره‌های پیشین