sobhe-no.ir
1112
چهارشنبه، ۱۵ بهمن ۱۳۹۹
11
«صبح‌نو» با داوران برنامه موفق شبکه‌سه به گفت‌وگو نشست

آموزش ماهیگیری به سبک «میدون»

داستان معروفی است که ریشه‌ای چینی دارد و حالا تک‌جمله‌اش در تمام دنیا نقل محافل شده است. اینکه اگر خواستی کسی را برای یک روز سیر کنی به او ماهی بده ولی اگر خواستی کسی را یک عمر سیر کنی به او ماهیگیری بیاموز. ماهیگیری به جای ماهی! این همان گزاره‌ای است که در ابتدای این نوشته به آن اشاره می‌شود. در میان انبوهی از برنامه‌های مسابقه محور تلویزیونی که سال‌های سال مهمان خانه‌های مردم شده‌اند و هرکدام سعی کرده‌اند به نوعی خاص باشند و از رهگذر تنوع در قسمت‌های مختلف مسابقه و یا بهره‌گیری از مجری‌هایی خاص به این رهاورد برسند، این «میدون» شبکه سه بود که به نوعی میدان رقابت را عوض کرد و سعی کرد جور دیگری جای خودش را در بین مخاطبان باز کند. «میدون» سراغ همین ضرب‌المثل معروف چینی رفته و سعی دارد ماهیگیری بیاموزد و صرفا ماهی به برندگان مسابقه ندهد. «میدون» تنها روی دانش و آگاهی و یا استعداد شرکت‌کننده‌هایش تکیه نمی‌کند بلکه جایزه را به کسی می‌دهد که بتواند این دانش و آگاهی را در کنار استعدادش به کار گیرد و البته از این ترکیب به موفقیت در عرصه اقتصادی و کارآفرینی هم رسیده باشد.

صبح نو

«صبح‌نو» با داوران برنامه موفق شبکه‌سه به گفت‌وگو نشست

آموزش ماهیگیری به سبک «میدون»

داستان معروفی است که ریشه‌ای چینی دارد و حالا تک‌جمله‌اش در تمام دنیا نقل محافل شده است. اینکه اگر خواستی کسی را برای یک روز سیر کنی به او ماهی بده ولی اگر خواستی کسی را یک عمر سیر کنی به او ماهیگیری بیاموز. ماهیگیری به جای ماهی! این همان گزاره‌ای است که در ابتدای این نوشته به آن اشاره می‌شود. در میان انبوهی از برنامه‌های مسابقه محور تلویزیونی که سال‌های سال مهمان خانه‌های مردم شده‌اند و هرکدام سعی کرده‌اند به نوعی خاص باشند و از رهگذر تنوع در قسمت‌های مختلف مسابقه و یا بهره‌گیری از مجری‌هایی خاص به این رهاورد برسند، این «میدون» شبکه سه بود که به نوعی میدان رقابت را عوض کرد و سعی کرد جور دیگری جای خودش را در بین مخاطبان باز کند. «میدون» سراغ همین ضرب‌المثل معروف چینی رفته و سعی دارد ماهیگیری بیاموزد و صرفا ماهی به برندگان مسابقه ندهد. «میدون» تنها روی دانش و آگاهی و یا استعداد شرکت‌کننده‌هایش تکیه نمی‌کند بلکه جایزه را به کسی می‌دهد که بتواند این دانش و آگاهی را در کنار استعدادش به کار گیرد و البته از این ترکیب به موفقیت در عرصه اقتصادی و کارآفرینی هم رسیده باشد.

اینجاست که کمک نقدی مسابقه و تسهیلات در نظر گرفته شده برای برنده مسابقه به مثابه همان ماهیگیری یاد دادن است. شرکت‌کنندگان حاضر در مسابقه «میدون» نوعا  کارآفرینانی نوپا هستند که هنوز در ابتدای مسیر موفقیت قرار دارند و اعطای یک تسهیلات ویژه و به نوعی یک شارژ مالی می‌تواند مسیر حرکت آن‌ها را بسیار هموار کند.
اما برتری «میدون» در این عرصه صرفا  به تسهیلات یاری‌دهنده برنده خلاصه نمی‌شود. اگر کسی بخواهد این «میدون» را دقیق‌تر ببیند و بخواهد شباهت بیشتری بین این کارزار تلویزیونی و آن ضرب‌المثل چینی بیابد، نیک به این نتیجه می‌رسد که صرف حضور هر شرکت‌کننده در مسابقه برایش یادگرفتن ماهیگیری را به ارمغان می‌آورد.
داوری‌ها در میدان «میدون» از سوی کارشناسان خبره و با تجربه‌ای انجام می‌شود و همین برای شرکت‌کنندگان یک برگ برنده است. اینکه صاحب کسب‌و‌کاری بتواند فعالیتش را برای افراد کارکشته‌ای مثل علیرضا یونچی اصطلاحا  پرزنت کند و بتواند مشاوره‌های او را که حاصل سال‌ها تجربه است، بشنود بدون شک یک پیروزی بزرگ است. اینکه کسی بتواند از علم حجت‌الله عبدالملکی برای کسب سود بیشتر بهره‌مند شود اگر آموزش ماهیگیری نیست پس اسمش چیست؟
مسابقه «میدون» حالا صد قسمتی شده و نه تنها سعی می‌کند به بهترین نحوی شرکت‌کنندگانش را در مسیر رسیدن به قله موفقیت همراهی کند که برای بینندگان هم مسابقه‌ای جذاب و آموزنده است. شاید کمتر بیننده‌ای باشد که مسابقه «میدون» را ببیند و به فکر این نیوفتد که از رهگذر توانایی‌ها و داشته‌هایش سراغ راه‌اندازی کسب‌و‌کاری برود.
«میدون»ی‌ها خیلی خوب بخشی را به بعد از «میدون» اختصاص داده‌اند و در این قسمت به این می‌پردازند که شرکت‌کنندگان 
پس از حضور در مسابقه به چه موفقیت‌هایی رسیده‌اند و چقدر در کسب‌و‌کارشان پیشرفت داشته‌اند؛ اما حالا که این مسابقه صد قسمتی شده، ای کاش بخشی را هم به این فضا اختصاص دهد تا افرادی را که پس از تماشای مسابقه «میدون» به فکر کارآفرینی افتاده‌اند و مشغول به ایجاد کسب‌و‌کاری هستند ،به مخاطبان معرفی کند. از این رهگذر هم آن مشتاقی که در مسیر کارآفرینی «تا تی» می‌کند دلگرم به ادامه راه می‌شود و هم آن مخاطب دو دلی که بین شروع به حرکت و متوقف ماندن مردد است، از شک و تردید رهایی می‌یابد و پا به عرصه می‌گذارد.
اما «میدون» جدای از اینکه به گواه نکات بالا در کارگردانی اقتصادی موفق عمل کرده در عرصه رقابت تلویزیونی هم برنامه قابلی است. «میدون» به خوبی از سه عنصر جذابیت بصری، محتوای آموزنده و البته فضای سرگرم‌کننده و اصطلاحا  «فان» بهره می‌برد و به همین جهت هم با بسیاری از برنامه‌های اقتصادی که صرفا  مخاطبی نخبگانی دارد فاصله معناداری گرفته است.


چیدمان آیتم‌های برنامه از فضای «فان» معرفی کسب‌و‌کارها توسط صاحبان‌شان آغاز می‌شود و اینکه هر کسی سعی دارد در مسیر داستانی مختلف کارش را معرفی کند بیننده را سرگرم و همراه می‌کند. در ادامه بیان نکات مفید و کارشناسی از سوی داوران برنامه را آموزنده هم می‌کند و دست آخر نوع مواجهه داوران با کسب‌و‌کارها و نمره دهی آنان هم مسابقه را به جذابیت می‌رساند. هر‌چند که در این مسیر باید به برخی از کارهای بداهه داوران خوش ذوقی مثل علیرضا یونچی هم اشاره کرد و از تأثیر واکنش‌های با مزه او هنگام امتحان کردن محصولات شرکت‌کنندگان، روی جذاب‌تر شدن مسابقه سخن گفت.
 
دغدغه‌ای به نام معیشت
اما همه موارد گفته شده در زمینه ویژگی‌های «میدون» را باید در سویی قرار داد و این را گفت که «میدون» 
به درستی دغدغه اصلی مردم یعنی معیشت را هدف گرفته است. دغدغه‌ای که بیش از یک دهه است به‌عنوان شعار سال از سوی رهبر معظم انقلاب هم انتخاب می‌شود و این اهمیت پرداختن به آن را بیشتر می‌کند. «میدون» مسابقه‌ای بر پایه هوش و استعداد و اطلاعات عمومی نیست، گرچه که اینگونه مسابقات هم جایگاه و مخاطب خاص خود را دارند اما اینکه برنامه‌ای درست به هدف بزند و دست روی دغدغه اصلی مردم بگذارد قطعا  در جلب نظر مردم بسیار مؤثر است.
حالا که «میدون» صد قسمت شده و تجربه‌ای 
گران سنگ از ماه‌ها فعالیت را همراه دارد، قطعا  باید به فکر تغییراتی هم باشد تا بتواند همچنان در اوج بماند. میدان تلویزیون و آن هم عرصه دشواری چون 
شبکه سه سیما آوردگاهی نیست که بتوان به سادگی در اوج آن ماند. مخاطب چنین شبکه‌ای، مخاطبی بسیار حرفه‌ای است و البته بی‌رحم! چنین مخاطبی اگر در فصول بعدی برنامه محبوبش علیرغم تمام ویژگی‌ها و جذابیت‌ها، تغییرات مدنظرش را از طریق آیتم‌های جدید و خلاقانه نبیند، قطعا  رفته رفته برنامه را 
پس می‌زند و به کناری می‌گذارد. دست اندرکاران «میدون» باید از حالا به فکر خلاقیت‌های بیشتری باشند تا همچنان در اوج بمانند و بتوانند باز هم ماهیگیری آموزش دهند.
 
این یک برنامه عملیاتی است
حسین مصطفی‌زاده یکی از داوران برنامه میدون است که با او گفت‌وگو کرده‌ایم.

 آقای مصطفی‌زاده! به نظر شما برنامه میدون چقدر توانسته در عرصه تولید و کارآفرینی نقش‌آفرینی کند؟
می‌توانیم از سه جنبه به این موضوع نگاه کنیم؛ درجه اول اثری که بر شرکت‌کننده به صورت مستقیم گذاشته است، در درجه دوم اثری که برروی کسب‌و‌کارهای مشابه گذاشته به طوری که وقتی برنامه را مشاهده می‌کند که کسب‌و‌کاری مشابه کسب‌و‌کار خودش باشد اثر می‌گذارد و روحیه می‌گیرد و سوم  اثری که روی آحاد جامعه می‌گذارد؛ باعث شده تا  انگیزه راه‌اندازی کسب‌و‌کار برای بیننده‌های تلویزیون افزایش بیابد و حس مثبی ایجاد کند؛ قاعدتا  برای هر سه گروه اثرات مثبت دارد.  این نحوه ارائه بیننده در مسابقه باعث شده تا با نتایج خوب یا حتی بد و دیده شدن  حس خوب و انگیزه مثبت ایجاد کند.
 
به عقیده شما ویژگی‌های این برنامه چیست و در طول این مدت شاهد چه اتفاقات مهمی در برنامه بودید؟
می‌توان گفت این برنامه عملیاتی‌ترین برنامه 
صدا و سیماست که در سال جهش تولید از تولید ملی حمایت کرده است. که همین عملیاتی بودن یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های برنامه محسوب می‌گردد. موضوع دیگری که می‌توان به‌عنوان ویژگی مطرح کرد این است که  کسب‌و‌کارهای دانش بنیان،  کسب‌و‌کار را که مبتنی بر دانش بودند و جوان‌های بسیار مستعد در این برنامه شرکت کردند خانم‌های کارآفرین و پرانگیزه در این برنامه شرکت کردند که به نظر من این یکی دیگر از ویژگی‌های بارز این برنامه است.
 
شما جای چه اقدامات و برنامه‌هایی را در میدون خالی می‌بینید که با اضافه کردن آن‌ها میدون رویکرد و تأثیر بیشتری پیدا خواهد کرد و به تعبیری میدون چه تغییراتی را می‌طلبد؟
  یکی از پیشنهاداتی  که برای ارتقای این برنامه دارم این است که راستی‌آزمایی دقیق‌تر از شرکت‌کنندگان انجام شود؛ شرکت‌کننده که می‌تواند مدارکش را ببیند و راستی‌آزمایی دقیق و جدی صورت بگیرد تا ما در سر صحنه با راستی‌آزمایی مواجه نباشیم  دوم اینکه به نظر من کسب‌و‌کارهای خیلی جدی‌تری که مورد نیاز امروز ما هستند و در پیشرفت کشور مؤثر هستند باید پای به میدان بگذارند و همچنین علاقه‌مند به حضور کسب‌و کارهایی هستم که  اشتغال‌زایی بیشتری دارند و با مهندسی معکوس کردن کالای خارجی که قبلا  وارد می‌شده ، کالای داخلی مشابه با کیفیت بالاتر یا نزدیک به کیفیت قبلی تولیدکرده اند.
 
در این مدت شاهد چه بازخوردهای مثبت و منفی از طرف مردم بودید؟
 بعضی از مردم پیشنهاد داشتن بعضی انتقاد داشتند اخیرا  که در روابط عمومی صدا و سیما بابت پاسخگویی به سؤالات مردم حاضر شده بودم واقعا  انگیزه‌ام بیشتر شد. زمانی که اعلام کردم من مصطفی‌‌زاده هستم داور مسابقه میدون، مردم اظهار لطف داشتند و خوشحال می‌شدند که من انتظار نداشتم تا این حد مورد توجه مردم قرار بگیرم و خیلی خوشحال شدم.
 
 کدام‌یک از محصولات یا طرح‌های ارائه شما را به عنوان یک کارآفرین شگفت زده کرده است؟
 این جواب را اجازه بدهید من ندهم چون سایر شرکت‌کننده‌ها شاید کم انگیزه بشوند و بگویند  آقای مصطفی‌زاده دنبال یک کسب‌و‌کارهای خاص در این برنامه است ولی به‌عنوان مثال کسب‌و‌کاری که دانش‌بنیان بود و تولید بسته‌های هوشمند مواد غذایی می‌کرد برای من جالب بود یا کسب‌و‌کاری که تولید اسباب بازی می‌کرد برای من جالب بود و کسب‌و‌کاری که تولید نخ  انجام می‌داد برای من خوب بود یا شرکتی که ژل آتش زنه ایمن تولید کرده بود جالب بود البته که من مدت کمی در خدمت این برنامه بودم و این سه چهار تایی که عرض کردم به نظر من جالب‌تر بود.
 
بعضی از کسب‌وکارها ضربه‌فنی‌ام می‌کنند!
علیرضا یونچی، دیگر داور برنامه میدون است که با او گفت‌وگو  کرده‌ایم.

 آقای یونچی!  به نظر شما برنامه میدون چقدر توانسته در عرصه تولید و کارآفرینی نقش‌آفرینی کند؟
 بله خوشبختانه مردم استقبال خیلی خوبی کردند. وقتی که من بیرون می‌روم مردم می‌ایستند عکس می‌گیردند و بعد از آن مثل شاگرد و معلم سؤالات خود را می‌پرسند که این نشان‌دهنده افزایش انگیزه و روحیه بین مردم است که برای ما بسیار خوشحال کننده است.
 
 به عقیده شما ویژگی‌های این برنامه چیست و در طول این مدت شاهد چه اتفاقات مهمی در برنامه بودید؟
به نظر من متفاوت بودن و خودمونی بودن برنامه باعث شده تا با استقبال مردم مواجه شود. این که مردم حس می‌کنند این برنامه از جنس خودشان است و شوخی‌ها و غیره مطرح می‌شود از ویژگی‌های این برنامه است که می‌توانم به آن اشاره کنم.
 
شما جای چه اقدامات و برنامه‌هایی را در میدون خالی می‌بینید که با اضافه کردن آن‌ها میدون رویکرد و تأثیر بیشتری پیدا خواهد کرد و به تعبیری میدون چه تغییراتی را می‌طلبد؟
 استفاده بیشتر از نکات آموزشی برای مردم. استفاده از تصاویر و سایت‌ها برای توضیح به مردم خیلی مفید است. مردم به‌دنبال اطلاع‌رسانی آموزشی هستند و ما می‌خواهیم جای ایراد گرفتن به مردم و شرکت‌کنندگان راه‌حل بدهیم.
 
کدام یک از محصولات یا طرح‌های ارائه شما را به‌عنوان یک کارآفرین شگفت‌زده کرده است؟
 برای من که فنی هستم بعضی از کسب‌و‌کارها ضربه فنی‌ام می‌کنند! برای مثال شرکت‌کننده‌ای که هواکش ساخته بود یا جوانی که شیرگاز تولید می‌کرد که در عین سادگی و جوان بودن طراح بسیار ارزان و کار آمد بود که به نظر من این موارد شگفت انگیز بود البته که خود عوامل برنامه و زحمت و تلاش آن‌ها نیز برای من 
شگفت انگیز است.

captcha
شماره‌های پیشین