sobhe-no.ir
1111
سه شنبه، ۱۴ بهمن ۱۳۹۹
7
گزارش «صبح‌نو» درباره قیمت‌گذاری خودرو در سال‌1400 را بخوانید

خودروی وطنی به قیمت خارجی

به گفته فعالان بازار، بیشتر خودروها با ثبات قیمتی روبه‌رو هستند و با آرام گرفتن نوسانات بازار ارز، قیمت‌ها در بازار خودرو تا حدی ثابت مانده است. در این شرایط با‌توجه به اینکه پیش‌بینی خاصی برای افزایش قیمت خودرو در بازار نمی‌شود، تقاضای کاذب برای خرید خودرو در بازار تقریبا حذف شده است. همچنین روز گذشته رضا شیوا، رییس شورای رقابت اعلام کرده بعد از رصد اقتصاد کشور طی دو ماه آینده در خصوص قیمت‌گذاری خودروها تصمیم‌گیری می‌کنیم. این اتفاقات موجب شده است تا بازار نیز در واکنشی عقلانی به این امر دچار رکود شود. البته برخی فعالان بازار خبر می‌دهند که در چند روز گذشته و با تثبیت و حتی کاهش قیمت‌ها مشتریان هم کم‌کم وارد بازار شده‌اند. تثبیت بازار خودرو می‌تواند بسیاری از مصرف‌کنندگان واقعی خودرو را که در این شرایط حتی برای خرید خودروی وطنی نیز دچار مشکل شده‌اند به سامان برساند. این اتفاق در شرایطی روی خواهد داد که سیستم قرعه‌کشی فروش خودرو به خریداران با افزایش تولید به‌طور کامل برچیده شده و نیاز بازار مصرفی به صورت عادی تامین شود. این اتفاق می‌تواند بازار را به سمت عادلانه شدن پیش ببرد تا مردم نیز برای خرید یک دستگاه خودروی معمولی بارها در سایت‌های شرکت‌ها ثبت‌نام نکرده و منتظر قرعه‌کشی با شانس و اقبال بالا نباشند، امری مذموم که هر هموطنی را به یاد سامانه‌های بخت‌آزمایی می‌اندازد.

صبح نو

گزارش «صبح‌نو» درباره قیمت‌گذاری خودرو در سال‌1400 را بخوانید

خودروی وطنی به قیمت خارجی

به گفته فعالان بازار، بیشتر خودروها با ثبات قیمتی روبه‌رو هستند و با آرام گرفتن نوسانات بازار ارز، قیمت‌ها در بازار خودرو تا حدی ثابت مانده است. در این شرایط با‌توجه به اینکه پیش‌بینی خاصی برای افزایش قیمت خودرو در بازار نمی‌شود، تقاضای کاذب برای خرید خودرو در بازار تقریبا حذف شده است. همچنین روز گذشته رضا شیوا، رییس شورای رقابت اعلام کرده بعد از رصد اقتصاد کشور طی دو ماه آینده در خصوص قیمت‌گذاری خودروها تصمیم‌گیری می‌کنیم. این اتفاقات موجب شده است تا بازار نیز در واکنشی عقلانی به این امر دچار رکود شود. البته برخی فعالان بازار خبر می‌دهند که در چند روز گذشته و با تثبیت و حتی کاهش قیمت‌ها مشتریان هم کم‌کم وارد بازار شده‌اند. تثبیت بازار خودرو می‌تواند بسیاری از مصرف‌کنندگان واقعی خودرو را که در این شرایط حتی برای خرید خودروی وطنی نیز دچار مشکل شده‌اند به سامان برساند. این اتفاق در شرایطی روی خواهد داد که سیستم قرعه‌کشی فروش خودرو به خریداران با افزایش تولید به‌طور کامل برچیده شده و نیاز بازار مصرفی به صورت عادی تامین شود. این اتفاق می‌تواند بازار را به سمت عادلانه شدن پیش ببرد تا مردم نیز برای خرید یک دستگاه خودروی معمولی بارها در سایت‌های شرکت‌ها ثبت‌نام نکرده و منتظر قرعه‌کشی با شانس و اقبال بالا نباشند، امری مذموم که هر هموطنی را به یاد سامانه‌های بخت‌آزمایی می‌اندازد.

در یک سال گذشته عرضه قطره‌چکانی خودرو از سوی دو شرکت مهم کشور به بهانه‌های تحریم و کمبود قطعه، بازار خودرو آشفته و منجر شده تا دلالان در این بازار جولان بدهند. از سوی دیگر هم، مصرف‌کننده‌های واقعی از دستیابی به خودروی باکیفیت و ارزان قیمت محروم شده‌اند. نتیجه چنین امری نیز نابسامانی و گرانی خودرو با افزایش 300‌درصدی نسبت به سال1397 است. این در حالی است که در یک سال گذشته تقریبا  هر سه ماه یکبار به قیمت‌های خودروها اضافه شده است.
به‌طور میانگین در 9‌ماهه ابتدایی سال‌99 حدود 80 تا 120‌میلیون به قیمت کارخانه اضافه شده در حالی که نه تنها کیفیت را افزایش نداده‌اند بلکه از کیفیت نیز کاسته‌اند و نارضایتی عموم مردم را از روش غیرشفاف و قرعه‌کشی را به راه انداخته‌اند و باز بر طبل ضرر و زیان‌دهی خود می‌کوبند تا آنجا‌که شورای رقابت را راضی به مصوبه غیرکارشناسی مورخ دهم دی‌ماه کرده‌اند و بازار خودرویی که پس از ماه‌ها تنش و گرانی در آبان‌ماه و آذر‌ماه با کاهش قیمت دلار در حال هماهنگ کردن قیمت با نیاز مشتری بود، را به آتش گرانی و آشفتگی کشاندند. به همین دلیل با توجه به بررسی‌های سازمان بازرسی کشور برای حمایت از مصرف‌کننده، بناست مصوبه افزایش قیمت خودروی شورای رقابت لغو شود.
در همین راستا، آقای رضا شیوا، رییس شورای رقابت در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا ممکن است قیمت‌گذاری خودرو به کمیته خودرو واگذار شود، گفته است: طبق قانون، قیمت‌گذاری خودرو وظیفه شورای رقابت است. این موضوع که قیمت‌گذاری خودروها به سازمان دیگری مانند کمیته خودرو محول شود، شایعه است. وی همچنین درباره خصوصی‌سازی شرکت‌های خودروساز گفت: در حال حاضر خودروسازان خصوصی هستند، یعنی دولت کمتر از ۲۰‌درصد در این صنعت سهم دارد، بنابراین می‌توان گفت از نظر قانونی خودروسازان دولتی نیستند و خصوصی هستند.
 رییس شورای رقابت ادامه داد: بر‌اساس قانون مجلس، خودروسازی جزو صنایعی است که دولت می‌تواند تا ۲۰‌درصد سهم در آن را داشته باشد، هم‌اکنون دولت تنها ۲۰‌درصد در خودروسازی سهم داشته و مدیریت این بخش را در دست دارد. وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا قرار است از این به بعد، ۶‌ماه یکبار قیمت کارخانه‌ای خودرو افزایش پیدا کند، گفت: وظیفه شورای رقابت است که دستور‌العمل قیمت کالاهای انحصاری را اعلام کند. قرار بر این بود که هر سه ماه یکبار و با‌‌توجه به نرخ تورم بخشی قیمت خودرو افزایش پیدا کند، اما با رویه به‌وجود آمده و کاهش نرخ ارز ،قرار است این اقدام از سه ماه به ۶‌ماه یکبار تغییر پیدا کند، در ضمن باید دو ماه آینده اقتصاد کشور رصد شود، بعد شورا تصمیم بگیرد.

سازمان بازرسی چه می‌گوید؟
بازرس کل امور صمت سازمان بازرسی می‌گوید طرحی که شورای رقابت برای تعیین قیمت خودرو در نظر گرفته مورد ایراد است و باید تجدیدنظر شود.


 اقدام شورای رقابت شتاب‌زده است و باید با شاخص‌های دیگر در ارتباط با کاهش قیمت خودرو و تدبیر برای زیان انباشته خودروسازان تصمیمی اتخاذ کند تا هم از تولید حمایت شود و هم به مصرف‌کننده فشار وارد نشود. در فرمول جدید شورای رقابت به خودروسازها اجازه داده شده قیمت ۴۵‌درصد خودروهای‌شان را خودشان طبق روند تولید افزایش دهند. بسیاری از کارشناسان بر این باورند؛ بسیاری از هزینه‌هایی که از جیب مردم پرداخته می‌شود هزینه سربار است و هزینه واقعی تولید خودرو نیست. 
به همین دلیل این شرکت‌ها باید با اصلاح ساختار خود در هزینه‌ها صرفه‌جویی کنند.

بازار خودرو تا شب عید
با توجه به اینکه قیمت دلار از کانال ۲۲‌هزار تومان به کانال ۲۴‌هزار تومان رسید و نوسانات ارزی لحظه‌ای اتفاق افتاده، کاهش قیمت خودرو در بازار تقریبا  متوقف شد، ولی افزایش قیمتی نیز نداشته‌ایم.
فعالان بازار خودرو معتقدند که شرایط بازار در سال آینده به وضعیت عرضه خودرو، نوسانات ارزی و سیاست‌های اقتصادی دولت بستگی دارد. چرا‌که طی روزهای اخیر دوباره مشتریان و خریداران با بازار کنار آمده‌اند، تاکید کرده که در حال حاضر تقاضای کاذب در بازار خودرو فروکش کرده و تقاضایی برای سرمایه‌گذاری برای خرید خودرو و فروش آن در بازار شب عید وجود ندارد.
در حال حاضر افرادی که احتیاج واقعی به خودرو داشته باشند برای خرید به بازار مراجعه می‌کنند، اما با توجه به شیوع کرونا و کاهش مسافرت‌ها، تقاضای خرید خودرو کاهش یافته است. در حال حاضر فروشنده خودرو در بازار زیاد است، به‌ویژه برای خودروهای صفر مدل‌‌۹۸، تعداد فروشندگان در بازار قابل‌توجه هستند. این در حالی است که برخی نمایندگان مجلس از کاهش قیمت خودرو در روزهای آینده خبر می‌دهند. سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفته است در حال حاضر سرمایه‌های مردم به سمت بازارهای مطمئن‌تری نسبت به خودرو سرازیر شده در نتیجه اگر تصمیم نامربوطی توسط دستگاه‌های اجرایی در حوزه بازار خودرو اخذ نشود، پیش‌بینی می‌شود قیمت خودرو بیشتر ارزان شود. حجت‌اله فیروزی درباره کاهش قیمت خودرو به خانه ملت گفت: از آنجا که قیمت خودرو طی ماه‌های گذشته بیش از ارزش واقعی آن افزایش یافت و در شرایط کنونی نیز مردم دریافته‌اند که خودرو جزو کالاهای سرمایه‌ای نیست، قیمت چهارچرخ‌ها نزولی شده است. نماینده مردم فسا در مجلس شورای اسلامی افزود: در شرایط کنونی تعداد خریداران بازار خودرو کاهش یافته و قیمت‌ها تا حدودی منطقی شده است در نتیجه این امر، انگیزه دلالان برای جولان در بازار کاهش می‌یابد و مصرف‌کنندگان واقعی در بازار ماندگار می‌شوند. سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ادامه داد: از آنجا که نرخ ارز طی هفته‌های اخیر نزولی شده، بخشی از حباب بازار خودرو خالی شده و احتمال ارزانی بیشتر این محصول نیز وجود دارد. البته آقای رزم‌حسینی، وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز دیروز در حاشیه جلسه با کمیسیون صنعت و معدن مجلس شورای اسلامی نیز از سیاست وزارت صمت برای رقابتی کردن قیمت خودرو، حذف دلالان  و واسطه‌ها بین تولید‌کننده و مصرف‌کننده خبر داد. وی در تشریح این مساله گفت: خودرو یک موضوع بسیار مهمی برای همه مردم است و مورد توجه آحاد جامعه قرار گرفته است. از برنامه‌هایی که در وزارت صمت شروع کرده‌ایم افزایش تولید است که البته با مشکلات موجود کار به خوبی پیش رفته است. بسته مالی بسیار خوبی با همکاری ریاست محترم بانک مرکزی در حال شکل‌گیری است. وزیر صمت در ادامه تاکید کرد: درباره قیمت خودرو و نوساناتی که در بازار وجود داشت، توضیحاتی هم به نمایندگان داده شد. خوشبختانه الان در تولید خودرو نسبت به 6‌ماهه اول سال 23‌درصد افزایش تولید داشته‌ایم که امیدواریم این مقدار به 50درصد هم برسد.

captcha
شماره‌های پیشین