sobhe-no.ir
1104
یکشنبه، ۰۵ بهمن ۱۳۹۹
11
قاسم افشار، خواننده موسیقی پاپ در گفت‌وگو با «صبح‌نو»:

موسیقی را در برابر موسیقی قرار داده‌ایم

لی‌لا سلمانی / قطعه «وقف پرنده‌ها» در دهه‌70 زمینه شهرت او را فراهم کرد؛ قاسم افشار، خواننده موسیقی پاپ کشورمان جزو اولین خوانندگان این سبک بعد از انقلاب محسوب می‌شود. او ترانه‌‌های بسیاری را در مدت زمان فعالیت هنری خود اجرا کرده است. افشار معتقد است برگزاری کنسرت در شرایط کرونا اتفاق خطرناکی است که متولیان هنر باید نسبت به آن دقیق‌تر و جدی‌تر فکر کنند. این هنرمند کشورمان همچنان به فعالیت موسیقیایی خود ادامه می‌دهد و به‌زودی قطعه‌ای جدید را منتشر خواهد کرد. با قاسم افشار پیرامون موضوعات مختلفی اعم از شرایط حال حاضر موسیقی، برگزاری کنسرت، داوری در برنامه رادیویی «یک دو صدا»، شرایط خوانندگان و نوازندگان در دوران کرونا و ... گفت‌وگویی داشته‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

صبح نو

قاسم افشار، خواننده موسیقی پاپ در گفت‌وگو با «صبح‌نو»:

موسیقی را در برابر موسیقی قرار داده‌ایم

لی‌لا سلمانی / قطعه «وقف پرنده‌ها» در دهه‌70 زمینه شهرت او را فراهم کرد؛ قاسم افشار، خواننده موسیقی پاپ کشورمان جزو اولین خوانندگان این سبک بعد از انقلاب محسوب می‌شود. او ترانه‌‌های بسیاری را در مدت زمان فعالیت هنری خود اجرا کرده است. افشار معتقد است برگزاری کنسرت در شرایط کرونا اتفاق خطرناکی است که متولیان هنر باید نسبت به آن دقیق‌تر و جدی‌تر فکر کنند. این هنرمند کشورمان همچنان به فعالیت موسیقیایی خود ادامه می‌دهد و به‌زودی قطعه‌ای جدید را منتشر خواهد کرد. با قاسم افشار پیرامون موضوعات مختلفی اعم از شرایط حال حاضر موسیقی، برگزاری کنسرت، داوری در برنامه رادیویی «یک دو صدا»، شرایط خوانندگان و نوازندگان در دوران کرونا و ... گفت‌وگویی داشته‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

 کار جدیدی برای ساخت و انتشار در بازار موسیقی دارید؟
بله، یک کار جدید دارم که در مرحله تنظیم است تا بعد از این مرحله برای ضبط نهایی آماده شویم.

آهنگساز وتنظیم‌کننده این قطعه چه کسانی هستند؟
امیرعباس حسن‌زاده آهنگ کار را ساخته و تنظیم کار هم بر عهده رضا تاجبخش است.

فضای کار چگونه است و چه زمانی پخش خواهد شد؟
کاری آرام و عاشقانه است که فکر می‌کنم این هفته ماکت آن آماده شود و در همین ماه شاهد پخش آن باشیم.

در فکر انتشار آلبوم هم هستید یا به همین صورت تک تِرکِ کارهای‌تان را منتشر می‌کنید؟
در حال حاضر انتشار آلبوم هیچ اصولی ندارد؛ از آنجا که در کشور ما قانون کپی‌رایت رعایت نمی‌شود درنتیجه کار به فروش هم نخواهد رفت؛ سایر دوستان هم به تک ترک روی آورده‌اند.

بعد از اتمام کرونا و عادی شدن شرایط قصد برگزاری کنسرت را دارید؟ پیش‌تر گفته بودید گرفتن سالن و اجرای زنده کار سختی شده است.
اگر شرایط درست و منطقی شود، بله؛ اما در حال حاضر برگزاری کنسرت با وجود جمعیت، کاری درست و منطقی نیست؛ قطعا می‌گویند کنسرت‌ها با رعایت پروتکل‌هاست اما چطور می‌توان رعایت کرد؛ به فرض برای یک سوم سالن بلیت بفروشید و با این مبالغ چگونه باید جوابگوی هزینه‌های نوازندگان، گروه، خواننده، تبلیغات و... بود! درواقع این موارد با هم جور در نمی‌آیند؛ کنسرت‌هایی که در کیش برگزار می‌شوند را در نظر بگیرید؛ رفت‌و‌آمد به این مکان، هتل، اقامت، دستمزد دست‌اندرکاران و ... که همگی با بلیت فروشی امکان دارد و اگر قرار باشد مثلا در یک سالن با ظرفیت دوهزار نفر در خوشبینانه‌ترین حالت 40 تا 50‌درصد بلیت فروشی شود باز هم بعید می‌دانم که جوابگوی هزینه‌ها باشد؛ البته نمی‌دانم ستاد ملی مبارزه با کرونا چطور اجازه برگزاری این برنامه‌ها را داده است. به هر حال در این شرایط میزان خطر بالاست و این اجراها شیوع کرونا را شدت می‌بخشند. درمجموع امیدوارم شرایط از حالت بحرانی خارج شود تا من و سایر دوستان هم بتوانیم کنسرت برگزار کنیم.

شما جزو خوانندگانی نیستید که در کیش برنامه داشته باشید؟
نه، هم‌اکنون برای برگزاری جشنواره موسیقی فجر آماده می‌شوم. قرار است من به همراه حمید غلامعلی یک شب در تالار وحدت اجرا داشته باشیم. این برنامه برای جمعیتی در حدود 150‌نفر برگزار خواهد شد و تا جایی که می‌دانم امسال بلیت فروشی هم نخواهد داشت.

اجرای شما دو نفر به‌طور مشترک خواهد بود؟
قرار است هرکدام حدود پنج قطعه از کارهای خود را بخوانیم و  احتمال دارد یک کار را هم (یا از کارهای من یا ایشان) به صورت مشترک اجرا کنیم.


 رهبر اکستر هم آقای محمدرضا چراغعلی هستند.

از کارهای قدیم یا جدید خواهید خواند؟
تلفیقی از کارهای جدید و قدیم؛ با‌توجه به این نکته که تعداد کارهایی که قرار است اجرا کنیم زیاد نیست تعدادی قطعه انتخاب شده است.

شما داور مسابقه «یک دو صدا» در رادیو ایران هم بوده‌اید؛ فکر می‌کنید چنین برنامه‌هایی تا چه اندازه در معرفی استعدادهای عرصه موسیقی مؤثر خواهند بود؟
در نظرداشته باشید این برنامه، تصویری نیست اما برای دوستانی که چه از تهران و چه از شهرستان در این مسابقه شرکت می‌کنند که تا به حال صدای‌شان شنیده نشده است می‌تواند سکوی پرتابی باشد تا بیایند و خودشان را محک بزنند؛ همین که این برنامه می‌تواند به عده‌ای امید بدهد اتفاق خوشایندی است. در جلساتی که من حضور داشتم صداهای بسیار خوبی از شرکت‌کنندگان شنیدیم که اگر این روند ادامه داشته باشد و دوستان حمایت شوند تبدیل به اتفاقات خوبی خواهد شد.
 
موافقید که چنین برنامه‌ای در یک مدیوم دیگر که عنصر تصویر را همراه خود دارد مانند تلویزیون یا برنامه‌های اینترنتی اتفاق به مراتب بهتری است؟
قطعا همینطور است؛ اگر قرار باشد چنین برنامه‌ای تصویری برگزار شود صد در صد نیازمند اسپانسر هست آن هم برای لوکیشن، عوامل با تعداد بالا و سایر موارد؛ اتفاقی که در رادیو و برنامه «یک دو صدا» حدود 17‌نفر را درگیر خود کرده است؛ اما در تلویزیون یا برنامه اینترنتی تعداد زیاد می‌شود و همه این افراد باید پوشش داده شوند؛ البته که برنامه تصویری به حتم بسیار تأثیر‌گذار است اما باید در نظر داشت که برنامه «یک دو صدا» فقط در حیطه موسیقی است و درباره صدای خواننده‌ها، ترانه‌سراها و گویندگی فعالیت دارد و مانند برنامه‌ای مثل «عصر جدید» نیست که در همه زمینه‌ها به استعدادیابی بپردازد. در نهایت اگر این برنامه تصویری باشد قطعا برای شرکت‌کنندگان و ما جذاب‌تر خواهد بود و میزان جواب‌دهی آن به مراتب بیشتر می‌شود.
 
سابق بر این برنامه‌هایی در زمینه استعدادیابی خوانندگان در تلویزیون داشتیم مثل «شب کوک». به نظر شما که در خوانندگی فعالیت دارید جای خالی این برنامه‌ها خاصه در تلویزیون محسوس نیست؟
قطعا چنین برنامه‌ای با این تعداد از استعداد جوان در کشور نیاز ماست؛ بسیاری از دوستانی که در برنامه «یک دو صدا» شرکت کرده‌اند هیچ حمایتی از جانب هیچ‌کسی را ندارند و این صداها حیف می‌شوند؛ صداهای بسیار خوبی که حمایتی پشت آن‌ها نیست؛ حتی برنامه «شب کوک» که به آن اشاره کردید هم بعد از مدتی رها شد و دیگر ادامه پیدا نکرد؛ در برنامه‌های استعدادیابی، افراد برگزیده باید مورد حمایت قرار بگیرند؛ صرف اینکه بگوییم به به چه صدای خوبی که کفایت نمی‌کند، این‌ها در خانه‌های خودشان هم می‌خوانند و نزدیکان‌شان هم برای آن‌ها دست می‌زنند و آن‌ها را تشویق می‌کنند اما اگر حمایت شوند و سیاستی حمایت‌گرانه پشت آن‌ها باشد تا از نوجوانان و جوانان این عرصه حمایت شود می‌تواند ایجاد انگیزه و سازندگان، اسپانسرها و مخاطبان بسیاری را جذب خود کند. بنابراین اگر دوست داشته باشند می‌توان این کار را رقم زد.

اگر موافق باشید وارد فضای موسیقی و آسیب‌های وارد به آن در دوره کرونا شویم؛ این عرصه هم مانند بسیاری از حوزه‌ها با شیوع بیماری کرونا دچار معضلات فراوانی شد؛ فکر نمی‌کنید که متولیان و مدیران برای کاهش این آسیب‌ها باید اقداماتی را عملی می‌کردند؟
من خواننده هستم و از این شرایط ضربه خورده‌ام اما  آسیب عمده را نوازندگان ما خورده‌اند؛ ما نوازندگان بسیار خوب، حرفه‌ای و شریفی داریم که به یک‌باره ماه‌ها بیکار شده‌اند و این اتفاق خیلی بدی است. فرض کنید یک خواننده در مدت زمان 6ماه و یک سال پول خوبی را درآورده است و حالا آن میزان درآمد را در طول این مدت تقسیم می‌کند اما نوازنده‌ای که دستمزد 600تومانی و 700‌تومانی برای هر اجرا (که اگر باشد) دریافت می‌کند چه دردی از او را درمان می‌کند! شما تصور می‌کنید نوازنده شبی دو ‌میلیون تومان دستمزد می‌گیرد نه! هر میزان درآمدی که نوازندگان داشته‌اند نهایتا تا دو، سه ماه اول تمام شده است بنابراین آن‌ها ضربه اصلی را خورده‌اند؛ درست است که تعداد نوازندگان و فعالان عرصه موسیقی بالاست اما متولیان فرهنگی ما در این مواقع باید از آن‌ها حمایت می‌کردند که اگر این اتفاق می‌افتاد بسیار مثمرثمر بود.
 با این توضیحاتی که ارائه کردید در جلسات و دیدارهایی که با مسوولان این حوزه داشته‌اید مشکل را مطرح کرده‌اید؟ به جوابی هم رسیده‌اید؟
اگر اشتباه نکنم دفتر موسیقی به همراه اداره کار صحبت‌هایی داشته‌اند تا بتوانند تسهیلاتی را در اختیار هنرمندان قرار دهند اما این تسهیلات دارای مشکلاتی است و اینگونه نیست که به راحتی قابل دریافت باشد؛ بردن ضامن، فیش کسر از حقوق و ... اما با این شرایط فکر می‌کنم تقریبا 20درصد بتوانند این تسهیلات را دریافت کنند؛ بسیاری ضامن و موارد دیگر را ندارند، وام بازگردان دارد و پرداخت آن از اردیبهشت‌ماه آغاز می‌شود و درکل شرایط ویژه و پارامترهای مختلفی دارد. اگر قرار باشد قسط‌های این وام‌ها بالا باشد طبیعتا بسیاری امکان دریافت آن را ندارند؛ به‌عنوان مثال اگر باید ماهی 7‌میلیون قسط این وام باشد که فرد نمی‌تواند پرداخت کند. اگر کاربود که نیازی به وام وجود نداشت. امیدوارم راهکارهایی اندیشیده شود ضمن اینکه ارشاد هم بودجه محدودی دارد و دولت باید این بودجه را در اختیار آن‌ها بگذارد. اگر دولت در این زمینه به ارشاد کمک کند ارشاد هم به داد هنرمندان خواهد رسید.
 
شرایط حال حاضر موسیقی پاپ را چطور ارزیابی می‌کنید؟ بسیاری که در این زمینه فعالیت دارند از شرایط راضی نیستند.
فضا، فضای خوبی نیست؛ این موضوع را به این دلیل که خواننده هستم مطرح نمی‌کنم؛ سایر دوستان اعم از شعرا، ترانه‌سرایان و ... نیز این نقد را به شرایط دارند و با هم عقیده هستیم. فضای موسیقی کنونی اصلا خوب نیست؛ شرایط شعر به لحاظ معنا، درست بودن و ... خیلی خوب نیست؛ کارهای ضعیف بسیاری شنیده می‌شود؛ بعضی صداها خیلی خیلی تکراری هستند؛ ملودی‌ها بسیار به هم نزدیک شده‌اند و تنظیم‌ها بسیار به هم شبیه‌اند؛ متاسفانه این اتفاقات رخ داده‌اند و این روند در حال ادامه پیدا کردن است. در همین راستا وقتی من با دوستان صحبت می‌کنم می‌گویم متوجه نمی‌شوم کار آهنگسازی قدیمی شده است یعنی چه! یا صدای فلان خواننده قدیمی شده است! قدیمی یعنی چه! متوجه نمی‌شوم؛ هنرمندان ما که فوتبالیست نیستند وقتی به 40‌سالگی می‌رسند بگوییم دیگر نمی‌توانی بازی کنی اما اسامی بزرگ موسیقی پاپ ما کسانی هستند که سال‌ها برای این موسیقی زحمات فراوان کشیده‌اند و علمداران آن یکسری دوستان بوده‌اند که من آخرین نفر آن‌ها هستم؛ به هر صورت کار را آغاز کرده‌اند و تا به اینجا رسانده‌اند اما اتفاقی که الان افتاده به نابودی موسیقی پاپ کمر بسته است؛ متاسفانه ما موسیقی‌مان را با موسیقی نابود می‌کنیم؛ موسیقی را در برابر موسیقی قرار داده‌ایم؛ البته کار خوب هم هست اما تعداد بسیار اندکی دارند؛ اگر به‌عنوان مثال در روز 300‌کار تولید شود تعداد کارهای خوب بین آن‌ها به تعداد انگشتان دست هم نمی‌رسد و این یعنی فاجعه.

 این وضعیت درست شدنی است؟
بله؛ اعتقاد دارم با کمک مدیران به راحتی می‌توان جلوی تولیدات انبوه ضعیف که نباید شنیده شوند را گرفت، البته اگر بخواهند.

به بحث برگزاری کنسرت بازگردیم؛ با فرض بهبود شرایط، بستر برای برگزاری کنسرت و اجرای زنده شما فراهم است؟
متاسفانه قبل از کرونا، یکسری از دوستان با سالن‌هایی که در آن‌ها کنسرت برگزار می‌شد به اصطلاح بسته بودند(بستن قرارداد اجرای زنده) و اگر قصد داشتید که به شکل شخصی سالن را بگیرید نمی‌توانستید یا سالن به شما نمی‌رسید و این اتفاق بسیار بدی است. در اوج برگزاری کنسرت‌ها، به راحتی سالنی را به شما نمی‌دادند؛ متاسفانه این کار به راحتی صورت نمی‌گیرد و این‌طور نیست که منِ قاسم افشار اگر امروز برای برگزاری کنسرت با فرض از بین رفتن کرونا اقدام کنم شرایط به راحتی مهیا باشد به همین دلیل من و امثال من در بین این کنسرت‌ها گم می‌شویم و سخت به ما سالن می‌دهند و این باعث تأسف است.

در این مسأله موضوع تهیه‌کنندگان و انحصاری که در موسیقی وجود دارد مطرح نیست؟ شما خواننده مستقل هستید، با آن‌ها کار نمی‌کنید پس وجود این مشکلات قابل پیش‌بینی است.
دوستان تهیه‌کننده که تعداد زیادی هم دارند اما برخی از آن‌ها جزو قدیمی‌های این عرصه محسوب می‌شوند و بعضی دیگر به هیچ‌وجه تهیه‌کننده نبوده‌اند و به واسطه پولی که داشته‌اند تهیه‌کننده شده‌اند؛ بعضا فردی تاجر است و پول دارد و برای موسیقی سرمایه‌گذاری می‌کند اما وقتی با او درباره موسیقی صحبت کنید اصلا از آن سردرنمی‌آورد؛ برخی تهیه‌کنندگان موسیقی را می‌شناسند و سرمایه‌گذاری می‌کنند اما یک سری از دوستان موسیقی را نمی‌شناسند و چون پول دارند در موسیقی سرمایه‌گذاری می‌کنند؛ شما فرض کنید من قصابی داشته باشم و پولدار باشم، حالا بیایم در بازار موسیقی سرمایه‌گذاری کنم که این اتفاق یعنی فاجعه! بنابراین در این صورت برای آن فرد مهم نیست که خواننده کیست بلکه نگاه می‌کند ببیند ذی‌نفع است یا نه تا در این بین هم خواننده را پوشش دهد. در نهایت این موضوعات است که سالن گرفتن برای ما را مشکل کرده است. امیدوارم به‌زودی شرایط کرونا رو به بهبودی برود و مسوولان ومتولیان فرهنگی ما کرونا را جدی بگیرند؛ کیش با تهران فرقی ندارد؛ کیش یک جزیره خیلی کوچک است؛ برگزاری کنسرت اتفاق خوشایندی برای عرصه موسیقی است اما می‌تواند به همان نسبت خطرناک هم باشد. من خیلی موافق این کار نیستم نه‌به این دلیل که خودم در این برنامه‌ها حضور ندارم، اما معتقدم باید کمی بیشتر نسبت به این اجراها فکر شود.

در اوج برگزاری کنسرت‌ها، به راحتی سالنی را به شما نمی‌دادند؛ متاسفانه این کار به راحتی صورت نمی‌گیرد و این‌طور نیست که منِ قاسم افشار اگر امروز برای برگزاری کنسرت با فرض از بین رفتن کرونا اقدام کنم شرایط به راحتی مهیا باشد به همین دلیل من و امثال من در بین این کنسرت‌ها گم می‌شویم و سخت به ما سالن می‌دهند

captcha
شماره‌های پیشین