مژده حسنی، مادر یکی از دانشآموزان در گفتوگو با «صبحنو» میگوید: «بچهها استرس زیادی را متحمل میشوند، دائم برنامه شاد قطع میشود و اگر بچهها دیر تکالیف را ارسال کنند، معلم نمره کسر میکند. بچهها دست و پایشان میلرزد که نکند دوباره برنامه قطع شود. تقریبا از یک کلاس سه تا چهار ساعته 40 دقیقه به صورت نامرتب برنامه قطع میشود و همین موضوع روی یادگیری بچهها تاثیر گذاشته است و خانوادهها مجبور هستند خودشان از اول بسیاری از درسهای مهم را برای بچهها تدریس کنند.»
تکذیب یا تایید!
چند وقت پیش مسوول شبکه آموزش دانشآموزان گفته بود: «ما با جمعیتی ۱۵میلیونی طرف هستیم که خب طبیعی است اگر مثلا ۲ یا ۵درصد و حتی ۱۰درصد آنها هم مشکل داشته باشند، اینها جمعیت بزرگی را تشکیل میدهند که اتفاقا صدای بلندی دارند و حقشان هم هست که اعتراض کنند؛ اما کسی نمیبیند که جمعیت انبوهی هم بدون مشکل و آزار از شاد استفاده میکنند. اینکه بیاییم از مدارس خاص یا غیردولتی گزارش تهیه کنیم و بگوییم شاد ناکارآمد است، درست نیست.»
سید حسن الحسینی، مسوول شبکه آموزش دانشآموزان، قطعی شبکه شاد را تکذیب میکند و به «صبحنو» میگوید: «اپلیکیشن شاد به هیچ عنوان قطع و وصلی ندارد.»
مشکلاتی که معلمان و دانشآموزان مطرح میکنند مانند قطع و وصل شدن دائم شاد، هنگکردن در زمان آموزش زنده، ناتوانی در ارسال ویدئو یا حتی یک فایل ساده مکتوب به زیرساختهای کشور برمیگردد. اینترنت در ایران پوشش محدودی دارد؛ بنابراین برخی دانشآموزان که تعدادشان بیش از سه میلیون و ۵۰۰هزار نفر است، اساسا به شاد دسترسی ندارند. الحسینی چند دقیقه بعد از مکالمه اما میگوید: «ما منکر این نیستیم که برگزاری کلاسهای زنده در شاد با قطع و وصل شدید همراه است، اما کلاسهای تمامعیار زنده هم داریم. دو مشکل بزرگ شاد، یکی مشکل بانک اطلاعاتی است و دیگری مشکل زیرساختهای ملی که ناگزیر از آن هستیم و با آن کاری هم نمیتوانیم بکنیم.»
مشکلات شاد چندبعدی است
چندی پیش سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس درخصوص معضلات شبکه شاد گفت: مشکلات شبکه شاد چندبعدی است. برخی از این مشکلات مربوط به وزارت آموزش و پرورش است و بخش دیگری از معضلات نیز مرتبط با مشکلات زیرساختی مخابرات است. یکی از مشکلات، آنتندهی در برخی روستاها و شهرهای کوچک است که به دلیل فرسودگی زیرساختها و تجهیزات مخابراتی ایجاد شده است. مناطق دیگری هم هستند که آنتن مخابراتی دارند اما پهنای باند اینترنت در آنجا وجود ندارد؛ ضمن اینکه دسته دیگری از دانشآموزان نیز هستند که ابزارآلات آموزشی ندارند، یعنی خانوادههای محرومی هستند که موبایل و تبلت و گوشی برای استفاده از شبکه شاد ندارند. حل این مشکلات، مشارکت مردم و مسوولان را در کنار هم میطلبد. این نماینده مجلس گفت: در نهایت فراگیرترین مشکلی که به دغدغه اصلی خانوادهها درخصوص شبکه شاد بدل شده، مرتبط با مشکلات نرمافزاری است که در این شبکه وجود دارد؛ مشکلاتی که باعث شده روند آموزشی دانشآموزان با اخلال مواجهشود. بر اساس اعلام وزارت آموزش و پرورش، شناسایی خلأها همچنان ادامه دارد تا سطح کیفی خدمات نرمافزار شاد افزایش پیدا کند. کمیسیون همچنان این مشکلات را رصد میکند تا در نهایت عدالت آموزشی برای همه اقشار و طبقات کشور فراهم شود.