sobhe-no.ir
1099
چهارشنبه، ۲۴ دی ۱۳۹۹
11
فریدون خشنود، آهنگساز پیشکسوت کشورمان از کارهای جدید خود و شرایط حال حاضر موسیقی پاپ به «صبح‌نو» می‌گوید

دنبال حق‌شناسی هستم نه پول!

لی‌لا سلمانی / فریدون خشنود از جمله پیشکسوتان عرصه آهنگسازی در کشورمان محسوب می‌شود؛ آثار ماندگار و بسیاری را تاکنون از این آهنگساز بزرگ کشورمان شنیده‌ایم؛ او در آلبوم «شب کوچه‌ها» با علیرضا افتخاری همکاری موفقی را رقم زد؛ سرود انقلابی «الله اکبر» با صدای رضا رویگری از دیگر ساخته‌های ماندگار خشنود است؛ او آهنگسازی «غزل عاشورا» با صدای محمد حشمتی را نیز بر عهده داشته است؛ فریدون خشنود مدتی قبل با انتشار فراخوانی اقدام به استعدادیابی و معرفی صداهایی جدید و ماندگار کرد؛ از بین شرکت‌کنندکان در این برنامه، سه صدای جدید جزو منتخبان هستند که بعد از اتمام بیماری کرونا به جامعه موسیقی معرفی خواهند شد؛ در گفت‌‌وگویی که با این پیشکسوت عرصه موسیقی داشتیم از همکاری مجدد با علیرضا افتخاری نیز خبر داد؛ شرح کامل این گفت‌وگو پیش روی شماست.

صبح نو

فریدون خشنود، آهنگساز پیشکسوت کشورمان از کارهای جدید خود و شرایط حال حاضر موسیقی پاپ به «صبح‌نو» می‌گوید

دنبال حق‌شناسی هستم نه پول!

لی‌لا سلمانی / فریدون خشنود از جمله پیشکسوتان عرصه آهنگسازی در کشورمان محسوب می‌شود؛ آثار ماندگار و بسیاری را تاکنون از این آهنگساز بزرگ کشورمان شنیده‌ایم؛ او در آلبوم «شب کوچه‌ها» با علیرضا افتخاری همکاری موفقی را رقم زد؛ سرود انقلابی «الله اکبر» با صدای رضا رویگری از دیگر ساخته‌های ماندگار خشنود است؛ او آهنگسازی «غزل عاشورا» با صدای محمد حشمتی را نیز بر عهده داشته است؛ فریدون خشنود مدتی قبل با انتشار فراخوانی اقدام به استعدادیابی و معرفی صداهایی جدید و ماندگار کرد؛ از بین شرکت‌کنندکان در این برنامه، سه صدای جدید جزو منتخبان هستند که بعد از اتمام بیماری کرونا به جامعه موسیقی معرفی خواهند شد؛ در گفت‌‌وگویی که با این پیشکسوت عرصه موسیقی داشتیم از همکاری مجدد با علیرضا افتخاری نیز خبر داد؛ شرح کامل این گفت‌وگو پیش روی شماست.

با توجه به شرایط کنونی و رکود فضای موسیقی، مشغول کار جدیدی هستید؟
پیش از زمانی که شرایط بحرانی کرونا به وجود بیاید یک استودیوی درجه یک آماده کردم؛ اسفندماه سال گذشته به سفر رفته بودم که با شدت گرفتن بیماری کرونا به ناچار حدود 6ماه سفرم طول کشید؛ قبل از سفر فراخوانی برای یافتن استعدادهای خوانندگی داده بودم که در بین این شرکت‌کنندگان صداهای بسیار خوبی را شنیدیم اما بهترین آن‌ها سه نفر بودند که تصمیم گرفتم برای آن‌ها کار آماده کنم و این کار را هم کردم تا به جامعه موسیقی معرفی شوند اما متاسفانه با شرایط بحرانی بیماری کرونا این جریان را متوقف کردم چراکه رفت‌وآمد در دفتر و استودیو نه برای من و نه برای این دوستان صلاح نبود؛ در مجموع صدای خوب و چند کار آماده داریم و بعد از اینکه شرایط رو به بهبودی رفت آن‌ها را ارائه خواهم کرد.
 
سال گذشته در گفت‌وگوهای‌تان به معرفی دو صدای دیگر اشاره کرده بودید؛ سرانجام کار آن‌ها به کجا رسید؟
من وقتی با کسی کار می‌کنم به هیچ عنوان در پی گرفتن پول نیستم بلکه به‌دنبال صدای خوب هستم تا اسپانسر آن‌ها باشم و خرج‌شان کنم (با عنوان شرکت) اما زمانی که پیش می‌روم و متوجه می‌شوم اخلاق آن‌ها با خلقیات من سازگار نیست و از اخلاقم سوءاستفاده شده است شرایط متفاوت می‌شود؛ به این نتیجه رسیده‌ام وقتی محبت زیادی می‌کنم، صمیمیت به خرج می‌دهم، مهربان هستم و... سوءاستفاده می‌شود و تصور می‌کنند من به این افراد نیاز دارم؛ با اینکه هزینه بسیاری برای آن صداهای قبلی صرف کردم اما فوری آن‌ها را کنار گذاشتم درواقع وقتی دست آن‌ها را می‌گیرم و کمک‌های فراوانی برای معرفی آن‌ها می‌کنم اما می‌بینم که اخلاق حرفه‌ای و هنری در آن‌ها وجود ندارد سریع آن‌ها را کنار می‌گذارم؛ با وجود اینکه زحمات زیادی برای آن‌ها کشیدم و کار کردم اما در نهایت تصمیم اینگونه بود.
 
این چند نفر که در فراخوان جدید قرار است با آن‌ها کار کنید چطور؟
این چند نفر افراد جدیدی هستند که هنوز با آن‌ها کار نکرده‌ام؛ امیدوارم اخلاق خوب و حرفه‌ای داشته باشند. در گذشته شرایط به هیچ‌وجه اینچنین نبود؛ متاسفانه جوانان متوجه نیستند؛ زمانی که به سمت آن‌ها می‌روید شرایط خوبی به‌وجود نمی‌آید بنابراین قدرشناسی و انسانیت برای من اهمیت زیادی دارد به‌طوری که مهم‌ترین مسأله در محیط هنری قدرشناسی است که متاسفانه وجود ندارد شاید این تعدادی که جدیدا  قرار است با آن‌ها کار کنیم خوب باشند و شاید نه! من به‌دنبال حق‌شناسی و وفاداری هستم نه پول!

ما هفت نت موسیقی داریم؛ من علاقه‌مندم خواننده قدرت صدای بسیار خوبی داشته باشد وگرنه شما نوعی هم در یک منطقه محدود به زیبایی می‌توانید بخوانید. به هرحال یک آهنگ فرود و اوج دارد؛ هر موسیقی که تصور کنید باید دارای این ویژگی‌ها باشد


با شرایط حال حاضر موسیقی پاپ، انحصار برگزاری کنسرت‌ها در دست چند تهیه‌کننده موسیقی و مسائل اینچنینی فعالیت، معرفی و برگزاری کنسرت برای چهره‌های جدید کار دشواری نیست؟
من تفاوت زیادی با کسانی که در این مسیر حرکت می‌کنند دارم؛ آن دوستان تجارت می‌کنند اما من نه! من به دنبال کار، هنر و موسیقی خوب برای مردم هستم نه اینکه افرادی را اجیر و از آن‌ها بهره‌برداری کنم؛ روش من کمی با سایر دوستان متفاوت است.
 
با همین اوصاف قطعا  صداهایی که شما از آن‌ها حمایت کرده‌اید و قرار است معرفی شوند صداهایی قابل دفاع خواهند بود.
بله؛ تفکر من همیشه این بوده که اگر قرار است صداهایی معرفی شوند و ادای خوانندگان مطرح قبلی را دربیاورند که نمی‌شود چراکه آن‌ها خودشان حضور دارند و من هم با آن‌ها کار کرده‌ام؛ اگر صدایی شبیه صدای آن‌ها را هم معرفی کنم اتفاقی بسیار ناخوشایند و زشت برای من است؛ در جایی که بهترین‌ها وجود دارند، کار می‌کنند و می‌خوانند این کار به هیچ وجه اتفاق درستی نیست؛ به عقیده من در درجه اول صدایی که قرار است با آن ‌کار کنم بایستی متفاوت و جدید باشد؛ متاسفانه خوانندگان فعلی یا ادای خوانندگان قبل را درمی‌آورند یا ادای خودشان را؛ زمانی که صداها را می‌شنوم به هیچ عنوان نمی‌توانم آن‌ها را از یکدیگر تشخیص دهم به جز صدای همایون شجریان که البته ایشان ایرانی می‌خوانند اما اغلب خوانندگان پاپ ادای هم را در می‌آورند؛ به‌طوری که حوزه موسیقی تبدیل به یک آشفته بازار شده است و وضعیت خیلی به هم ریخته است؛ شعرها شبیه هم، صداها شبیه هم و تا این اندازه هم برای آن‌ها هزینه می‌شود. البته کسانی که به‌عنوان اسپانسر و سرمایه‌گذار این افراد هستند در پی ماندگار کردن این صداها نیستند بلکه به‌دنبال این هستند تا چندسالی از این صداها بهره‌برداری کنند و بعد از آن یک نفر دیگر را جایگزین نمایند. این روشی است که به‌وجود آمده و در حال ادامه یافتن است که به هیچ‌وجه درست نیست؛ با این تفاسیرمن به‌دنبال صدایی هستم که به‌عنوان یک صدای ماندگار به جامعه موسیقی معرفی کنم.
 
به‌عنوان یکی از اساتید و پیشکسوتان عرصه موسیقی که کارهای ماندگار فراوانی را تابه‌حال خلق کرده است با مدیران حوزه موسیقی درباره حل این معضلات صحبتی هم کرده‌اید؟
قبل از کرونا که اصلا  توجهی به این قضیه نبود؛ من همیشه در رسانه‌ها یا جلسات صحبت می‌کردم اما توجه نمی‌شد؛ البته افراد در وزارت ارشاد جزو دوستان ما هستند اما گاهی اوقات در تنگناهای خاصی قرار می‌گرفتند که یک خواننده یا شاعر آمده، متحصن شده، اشک می‌ریزدو... دوستان (شورای موسیقی، شورای شعر) هم به‌عنوان اینکه یک هنرمند در چنین شرایطی است بنابراین بنا به دل‌رحمی که دارند شعر و آهنگ را تأیید می‌کنند؛ دوستان با علم اینکه می‌دانند هیچ‌یک از این آثار کارا نیستند اما آن‌ها را قبول می‌کنندتا بلکه شاید اتفاقی بیفتد؛ به‌طور کل وضعیت قبل از کرونا خیلی به هم ریخته بود و در شرایط کرونا آن روند کمی متوقف شده است البته ناگفته نماند در سایت‌ها، فضای مجازی، اینستاگرام و ...به شکل مرتب روزانه چندین نفر خود را معرفی می‌کنند؛ به هرحال این افراد ماندگار نیستند. توجه داشته باشید اشکالی ندارد بخوانند و به خانواده‌های‌شان و دوستان‌شان بگویند که ما آهنگی را خوانده‌ایم و منتشر کرده‌ایم بنابراین وضعیت حال‌حاضر به این شکل است؛ کسی به‌دنبال این نیست که بگوید در موسیقی ایرانی(پاپ) تحولی به‌وجود آوریم؛ شما درنظر داشته باشید که موسیقی پاپ ایران زمانی در سراسر دنیا شناخته شده و مطرح بود اما الان نه تنها شاهد این اتفاق نیستیم بلکه تمام دوستان در حال کپی از آهنگ‌های افغانی، ترکی، عربی و... هستند به‌طوری که عینا  آهنگ را برمی‌دارند و با تغییراتی جزیی آن را به کار می‌برند.
 
حتی بسیاری مواقع بخش‌های مختلفی از آهنگ‌ها را می‌شنویم که کپی است اما به زیبایی و درستی کار اصلی نیست.
بله؛ کاملا  درست است؛ آهنگ را کپی و اتفاقا  خراب می‌کنند.
 
راهکاری برای حل این مشکلات وجود دارد؟
امیدوارم هرچه سریع‌تر وضعیت پیش آمده بر اثر کرونا به آرامش برسد؛ فکر می‌کنم باید این مسأله را پیگیری کرد؛ در درجه اول هم به وسیله شما خبرنگاران و اهالی رسانه که در مطبوعات هستید و دست‌تان باز است؛ به شکل مرتب و در دفعات مختلف با اساتید و پیشکسوتان و دست‌اندرکاران جلسه بگذارید و این موارد را پیگیری کنید؛ چراکه کس دیگری هرگز به فکر این قضیه نیست؛ فقط و فقط نجات‌دهندگان این قضیه شمایید که در رأس گروه قرار دارید و باید آرام‌آرام این روند را آغاز کنید.
 
ما کارهای غنی و قابل دفاعی را در سال‌ها و دهه‌های گذشته در موسیقی پاپ داشته‌ایم.
ما همچنان علاقه‌مندان به این کارها را داریم؛ حتی بچه‌های کوچک که این کارها را درک کرده‌اند و موسیقی خوب را می‌شناسند؛ باید موسیقی خوب را معرفی کرد؛ اگر این اتفاق بیفتد کسی دیگر این کارهایی که در آشفته‌بازار موسیقی پاپ رایج شده‌اند را گوش نخواهد کرد؛ اسم فرد خاصی را نمی‌برم اما اغلب این افراد در حال تقلید هستند.
 
با این توضیحات یعنی از صدای هیچ‌کدام از خوانندگان کنونی رضایت ندارید و با آن ارتباط برقرار نمی‌کنید؟
البته صداهایی هستند که به به آن‌ها علاقه دارم؛ مانند آقای محمد اصفهانی که صدایی بسیار متفاوت و زیبایی دارد و خیلی هم خوب می‌خواند. آقای فریدون آسرایی در بین خوانندگان پاپ صدایی بسیار لطیف دارد و خیلی خوب می‌خواند؛ به‌طوری که ۸۰‌درصد خوانندگان فعلی از او تقلید می‌کنند و هیچکس هم متوجه این قضیه نیست؛ (اگر کارهای قدیمی او را گوش کنید و به آنها دقت نمایید متوجه خواهید شد که این اتفاق هم بسیار بد است)؛ آقای اصفهانی تلفیقی می‌خواند و آقای آسرایی پاپ اما هردو صداهایی بسیار دلنشین دارند. 
البته ناگفته نماند که صدای احسان خواجه‌امیری را هم دوست دارم؛ او درست می‌خواند و در خواندن صدای خودش را می‌شنویم. در رأس موسیقی ما هم آقای همایون شجریان قرار دارند که روز‌به‌روز هم قوی‌تر و بهتر می‌خوانند.
 
از خوانندگان جدید در حوزه پاپ چطور؟
نه؛ من صدای خاصی را بین آن‌ها نشنیده‌ام که بگویم او صدای خوب و ماندگاری دارد و ادا درنمی‌آورد.
 
شما با خوانندگان مطرح و بزرگی همکاری داشته‌اید؛ فارغ از معرفی صداهای جدید قصد ندارید همکاری با خوانندگان مطرح را ادامه دهید؟
بله، بسیار علاقه‌مندم؛ با یکدیگر ارتباط داریم و صحبت‌هایی هم می‌کنیم؛ من ترجیح می‌دهم اگر قرار است زحمتی بکشم و فعالیتی داشته باشم برای جوانان و معرفی آن‌ها باشد؛ این اتفاق بسیار زیباتر است و به دل من بیشتر می‌نشیند.
 
شما همکاری بسیار خوبی با علیرضا افتخاری داشته‌اید؟ بازهم با او کار می‌کنید؟
بله؛ صدای علیرضا افتخاری را بسیاربسیار دوست دارم؛ او صدایی استثنایی دارد؛ اتفاقاتی رخ داد که منجر به فاصله میان ما شد؛ به این دلیل که من به مسافرت‌های طولانی می‌رفتم به علاوه او در مقطعی در شرایط بدی قرار گرفت که من به‌خاطر خودش ترجیح دادم اوضاع کمی آرام شود؛ یکسری کار آماده کرده‌ام که تصمیم داریم با آقای افتخاری همکاری‌مان را شروع کنیم.
 
درواقع بعد از بحران کرونا شنونده کارهای شما و علیرضا افتخاری خواهیم بود؟
بله؛ به‌طور حتم و نه به‌عنوان تک آهنگ بلکه به‌عنوان آلبوم. منتظر هستم این کار بعد از اتمام کرونا در دفتر و استودیوی خودم آماده شود.
 
شما جزو آهنگسازانی هستید که معمولا  با خوانندگانی کار می‌کنید که صدای قدرتمندی داشته باشند؛ یک خواننده الزاما  باید پرقدرت و با صدای بالا بخواند؟
به نکته ظریف و خوبی اشاره کردید؛ این اتفاق، علاقه شخصی من است؛ به هرحال یک خواننده حرفه‌ای باید ششدانگ صدا را داشته باشد؛ اینکه یک خواننده در یک منطقه کم بخواند که خوانندگی نیست؛ ما هفت نت موسیقی داریم؛ من علاقه‌مندم خواننده قدرت صدای بسیار خوبی داشته باشد وگرنه شما نوعی هم در یک منطقه محدود به زیبایی می‌توانید بخوانید. به هرحال یک آهنگ فرود و اوج دارد؛ هر موسیقی که تصور کنید باید دارای این ویژگی‌ها باشد.
 
صحبت پایانی خود را بفرمایید.
مطمئن باشید وضعیت موسیقی فقط و فقط به دست شما بهبود پیدا خواهد کرد؛ صدا و سیما که به فکر این مسائل نیست؛ در وزارت ارشاد هم گروهی دلسوز اجازه می‌دهند که همه کار کنند. اگر جلسات متعدد تشکیل شوند اوضاع درست خواهد شد و مثل قدیم هرکسی جرات نخواهد کرد که عنوان خوانندگی را برای خود به کار ببرد.

captcha
شماره‌های پیشین