sobhe-no.ir
1097
دوشنبه، ۲۲ دی ۱۳۹۹
8
«صبح‌نو» از ماجرای خرید و ساخت واکسن کرونا در کشور گزارش می‌دهد

ایران واکسن مطمئن می‌خواهد

تداوم شیوع کرونا، کشورهای مختلف را مجبور کرده تا به‌دنبال یافتن واکسنی برای درمان آن باشند. توزیع گسترده واکسن نیازمند فرآیندهای پیچیده و استانداردی است. اما آیا واکسن‌های فایزر و مدرنا این استانداردها را دریافت کرده‌اند؟ مدتی پیش بود که آقای سعید نمکی، وزیر بهداشت کشورمان خبر از تولید واکسن کرونا توسط محققان کشورمان داد و بعد از گذشت چند روز، مراحل آزمایش انسانی این واکسن در مقابل دوربین ده‌ها رسانه‌ آغاز شد، هرچند هنوز نتایج بالینی و عوارض هیچ یک از واکسن‌های تولید شده در دنیا مشخص نیست اما عده‌ای در کشور اصرار دارند که ایران را در این حوزه ناتوان نشان دهند. تا جایی که برخی می‌گویند خودمان برای ساخت واکسن کرونا، کاری نکرده‌ایم و باید واکسن کرونای فایزر را بخریم. این صحبت‌ها در چند روز اخیر و پس از صحبت‌های رهبری درباره خرید واکسن مطمئن، بیشتر شد. این درحالی بود که از شرکت‌های آمریکایی و انگلیسی به‌عنوان شرکت‌های نامطمئن نام برده می‌شود. اصرار بر خرید واکسن کرونا از کشور آمریکا درحالی مطرح می‌شود که کشورهایی مانند آمریکا و انگلیس هنوز مردم و حتی کادر درمان خود را واکسینه نکرده‌اند و اگر واکسنی داشته باشند که بتواند درد خودشان را دوا کند، اصلا به ما نمی‌دهند و اگر دست خیرخواهی به ما دراز کرده‌اند، قطعا مقاصدی در پشت آن‌ها پنهان است.

گزارش میدانی از وضعیت ایستگاه متروی امیرکبیر در خط‌6 که به تازگی افتتاح شده است

افتتاح پر سر و صدا و مسافران ناراضی

زهرا اردشیری / برخی تماس‌های مردمی با «صبح‌نو» درباره اینکه ایستگاه‌های تازه افتتاح شده متروی تهران در خطوط‌6 و 7 به‌طور کامل به مردم خدمت‌رسانی نمی‌کنند، بهانه‌ای شد برای اینکه سری به ایستگاه‌های امیرکبیر در خط‌6 و میلاد در خط‌7 متروی تهران بزنیم. این دو ایستگاه به تازگی و در تاریخ 27 آذر ماه با اطلاع‌رسانی گسترده و همزمان با مراسم روز ملی حمل‌و‌نقل و از سوی رییس‌جمهوری افتتاح شدند. برای همین در ابتدا راهی ایستگاه متروی امیرکبیر شدیم که از فردای روز افتتاح رسمی فعالیت خود را شروع کرده است اما شبیه ایستگاه‌های دیگر مترو نیست. شاید برای‌تان جالب باشد بدانید برای احداث ایستگاه امیرکبیر در مجموع حدود ۲۷۰‌میلیارد تومان هزینه شده‌است. البته در این گزارش به مشکلات ایستگاه تازه تاسیس میلاد هم می‌پردازیم که مسافران مترو در مورد آن با خبرنگار «صبح‌نو» صحبت کرده‌اند.

گزارش

چهار مورد جدید کرونای انگلیسی در ایران شناسایی شدند ۷۱‌فوتی و ۵۹۶۸‌مبتلای جدید کرونا در کشور

صبح نو

گزارش میدانی از وضعیت ایستگاه متروی امیرکبیر در خط‌6 که به تازگی افتتاح شده است

افتتاح پر سر و صدا و مسافران ناراضی

زهرا اردشیری / برخی تماس‌های مردمی با «صبح‌نو» درباره اینکه ایستگاه‌های تازه افتتاح شده متروی تهران در خطوط‌6 و 7 به‌طور کامل به مردم خدمت‌رسانی نمی‌کنند، بهانه‌ای شد برای اینکه سری به ایستگاه‌های امیرکبیر در خط‌6 و میلاد در خط‌7 متروی تهران بزنیم. این دو ایستگاه به تازگی و در تاریخ 27 آذر ماه با اطلاع‌رسانی گسترده و همزمان با مراسم روز ملی حمل‌و‌نقل و از سوی رییس‌جمهوری افتتاح شدند. برای همین در ابتدا راهی ایستگاه متروی امیرکبیر شدیم که از فردای روز افتتاح رسمی فعالیت خود را شروع کرده است اما شبیه ایستگاه‌های دیگر مترو نیست. شاید برای‌تان جالب باشد بدانید برای احداث ایستگاه امیرکبیر در مجموع حدود ۲۷۰‌میلیارد تومان هزینه شده‌است. البته در این گزارش به مشکلات ایستگاه تازه تاسیس میلاد هم می‌پردازیم که مسافران مترو در مورد آن با خبرنگار «صبح‌نو» صحبت کرده‌اند.

ساعت حوالی‌12 است که خودمان را به ایستگاه متروی امیرکبیر می‌رسانیم. این ساعت تقریبا  ساعت شلوغی در ایستگاه‌های مترو است. اما در ایستگاه امیرکبیر تک و توک مسافر پیاده و سوار می‌شود. ایستگاه امیرکبیر در خط‌6 واقع شده است.

پله برقی خراب و زحمت مسافران
در بدو ورود به ایستگاه با چند آجر و آهن روبه‌رو می‌شویم، انگار کار ساختمانی داخل مترو هنوز تمام نشده است و تعمیرکاران در حال کار هستند، اما خبری از تعمیر‌کار نیست! چون پله برقی کار نمی‌کند باید برای رفتن به داخل ایستگاه حداقل نزدیک به 300‌پله را پایین برویم. در گفت‌و‌گو با یکی از مسافران متوجه شدیم در این 10‌روز حداقل دو روز پله برقی کار کرده است و باقی روزها خاموش بوده! و مردم مجبور بودند این مسیر را خودشان طی کنند. پله‌هایی که بسیار زیاد است. یکی از مسافران می‌گوید: «به نظر می‌رسد پله برقی سالم است اما عمدا  روشن نمی‌کنند چون مسافران این ایستگاه خیلی کم است. من تقریبا  هر روز  از این ایستگاه استفاده کرده‌ام اما شاید فقط دو روز روشن بوده است. فکر نمی‌کنم پله برقی یک مترو تازه تأسیس خراب باشد.» یکی دیگر از مسافران اعتقاد دارد این موضوع بی‌احترامی به مسافران است چون پله‌های این ایستگاه بسیار زیاد است باید حتما  پله برقی را روشن کنند.

ایستگاهی که شبیه به ایستگاه‌های دیگر نیست!
وارد ایستگاه می‌شویم. خبری از متصدی گیت نیست، کسی هم در باجه بلیت فروشی نیست، یعنی پشت باجه بلیت فروشی را بایک پرده پوشانده‌اند. این موضوع یعنی اگر کسی بلیت نداشته باشد امکان تهیه هم وجود ندارد. در کنار همه این‌ها  حتی کسی وجود ندارد که ماسک زدن مسافران را بررسی کند و از ورود مسافرانی که ماسک ندارند به داخل مترو جلوگیری کند. جلوی چشم خودمان دو مسافر بدون ماسک از گیت عبور می‌کنند. یکی از مسافران می‌گوید: «درست است که وضعیت فیزیکی مترو 90‌درصد پیشرفت داشته است اما چیزی که ما می‌بینیم شبیه دیگر ایستگاه‌ها نیست.»

قطار یکی در میان توقف می‌کند
ساعت فعالیت ایستگاه امیرکبیر مثل دیگر ایستگاه‌هاست و تا ساعت 9.30‌شب فعالیت می‌کند، اما موضوع جالبی که وجود دارد این است که به ادعای چند نفر از مسافران در بسیاری از مواقع مترو در این ایستگاه توقف نمی‌کند. یکی از مسافران می‌گوید: «ممکن است از هر قطار یکی در میان در این ایستگاه توقف نکنند. به این خاطر اغلب مردم از این خط استفاده نمی‌کنند و همان راه قدیمی یعنی نزدیک‌ترین ایستگاه به میدان شهدا  را می‌روند.» یکی از مسافران می‌گوید: «چند‌بار برای خود من پیش آمده است که  قطار در این ایستگاه  توقف نداشته و مجبور شدم چند ایستگاه بعدی پیاده شوم و توضیحی هم به خاطر این کار وجود ندارد.»

مالکان راضی !
ایستگاه متروی امیرکبیر نبش کوچه سرحدی در خیابان 17‌شهریور واقع شده است. اهالی این کوچه اما از افتتاح مترو راضی به نظر می‌رسند چرا‌که در این 10‌روز حداقل متری 2 تا 3‌میلیون به مبلغ خانه‌های‌شان اضافه شده است. یکی از مالکان این کوچه می‌گوید: «بالاخره اینکه مترو نبش کوچه باشد یک مزیت محسوب می‌شود. امیدوارم خیلی زود باقی خط‌ها راه بیفتد و این ایستگاه رونق بگیرد چون باعث می‌شود کار و کاسبی و همچنین اجاره و فروش‌ خانه‌ها در این محله رونق بگیرد.»

متروی میلاد هم تعریفی ندارد
وضعیت ایستگاه برج میلاد به‌عنوان نوزدهمین ایستگاه خط ۶‌شبکه مترو هم دست کمی از ایستگاه امیرکبیر ندارد. برای احداث و تجهیز این  ایستگاه در مجموع 272‌میلیارد تومان هزینه شده است.شهروندانی که قصد دارند به برج میلاد یا بیمارستان میلاد بیایند با افتتاح این ایستگاه می‌توانند بدون استفاده از خودروهای شخصی به اینجا سفر کنند. این نقطه از شهر با وجود اینکه مراجعان زیادی دارد از نظر دسترسی‌های ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی در شرایط خوبی نبود. اما حالا هم نمی‌توانند به ایستگاه میلاد دلخوش باشند چرا‌که قطارها یکی در میان در این ایستگاه توقف می‌کنند. 

captcha
شماره‌های پیشین