sobhe-no.ir
1097
دوشنبه، ۲۲ دی ۱۳۹۹
10
وزیر آموزش و پرورش خبر داد:

زنگ مدارس، اول بهمن به صدا درمی‌آید

گزارش «صبح‌نو» درباره طرح جدید پلیس راهور برای آموزش قوانین به موتورسواران را بخوانید

موتوری‌های متخلف قانون یاد می‌گیرند

اگر در چند روز گذشته و هنگام عبور از خیابان‌های شهر کمی از افکار خودتان بیرون آمده و نگاهی به گوشه و کنار چهارراه‌ها انداخته باشید، افرادی را می‌بینید که کاورهای سفیدرنگ همیار پلیس را به تن کرده و در حال کمک به ماموران راهور هستند. این افراد موتورسوارانی هستند که دچار تخلف شده‌اند و البته به جای اینکه موتورهایشان توقیف شده و روانه پارکینگ شود، برای ساعتی در کنار خیابان به ماموران راهور کمک می‌کنند. این طرح جدید پلیس راهور تهران بزرگ «موتوریار» نام دارد. البته پلیس اعلام کرده موتورسوارانی که مرتکب یکی از تخلفات عمده چون نداشتن کلاه ایمنی، حرکت در خطوط ویژه یا رفتن از مسیرهای ممنوع و حرکات نمایشی شوند، اختیار دارند به پلیس کمک کنند یا اینکه موتورشان توقیف شده و به پارکینگ منتقل شود.

صبح نو

گزارش «صبح‌نو» درباره طرح جدید پلیس راهور برای آموزش قوانین به موتورسواران را بخوانید

موتوری‌های متخلف قانون یاد می‌گیرند

اگر در چند روز گذشته و هنگام عبور از خیابان‌های شهر کمی از افکار خودتان بیرون آمده و نگاهی به گوشه و کنار چهارراه‌ها انداخته باشید، افرادی را می‌بینید که کاورهای سفیدرنگ همیار پلیس را به تن کرده و در حال کمک به ماموران راهور هستند. این افراد موتورسوارانی هستند که دچار تخلف شده‌اند و البته به جای اینکه موتورهایشان توقیف شده و روانه پارکینگ شود، برای ساعتی در کنار خیابان به ماموران راهور کمک می‌کنند. این طرح جدید پلیس راهور تهران بزرگ «موتوریار» نام دارد. البته پلیس اعلام کرده موتورسوارانی که مرتکب یکی از تخلفات عمده چون نداشتن کلاه ایمنی، حرکت در خطوط ویژه یا رفتن از مسیرهای ممنوع و حرکات نمایشی شوند، اختیار دارند به پلیس کمک کنند یا اینکه موتورشان توقیف شده و به پارکینگ منتقل شود.

پلیس تهران برای موتورسواران استان جریمه‌های جدیدی را تصویب کرده که در آن موتورسواران برای جبران تخلف خود باید کمی از بار سنگین کاری پلیس در خیابان را به دوش بکشند. طرح جدید پلیس موجب شده است که این روزها دیگر شاهد حضور ارابه‌های حمل موتورسیکلت در چهارراه‌ها و معابر شلوغ شهر هم نباشیم. سردار محمدحسین حمیدی با بیان اینکه حدود ۱۰ روز است که پلیس راهور تهران‌بزرگ طرح جدیدی را به‌عنوان طرح «موتوریار» در شهر تهران آغاز کرده است، افزود: جایگزین طرح، توقیف و ترخیص موتورسیکلت‌سواران متخلف است که سابقه ۵۰ساله دارد؛ یعنی قبلا تمرکز پلیس بر توقیف موتور و اعزام آن به پارکینگ بوده که انتقال موتورسیکلت از طریق کفی به پارکینگ صورت می‌گرفت و طی مراحل ترخیص، هزینه‌های سنگینی را بر موتورسواران تحمیل می‌کرد.
رییس‌پلیس راهور تهران با اشاره به اینکه همچنان طرح توقیف برای پلیس راهور امری قانونی است و اگر پلیس بخواهد، موتورسیکلت متخلف را می‌تواند توقیف کند، ادامه داد: پلیس راهور تهران با یک رویکرد فرهنگی‌-اجتماعی و استفاده از همه ظرفیت‌های مختلف، با حمایت‌های مراجع قضایی و بیمه‌های مختلف، طرح «موتوریار» را جایگزین طرح توقیف کرده که بدل از مجازات‌های گذشته است.
 
جذابیت قانون
سردار حمیدی ادامه داد: همکاران من که در این طرح استقرار دارند، با مشاهده تخلفات موتورسواران، موتورسیکلت را متوقف و اگر موتورسوار اصرار بر تخلف داشت، موتورسیکلتش توقیف و با جرثقیل به پارکینگ انتقال خواهد یافت و اجرای قانون در انتظار وی است، ولی اگر موتور  سوار متنبه شد، می‌تواند در طرح «موتوریار» مشارکت و ضمن کمک به همکاران بنده، به برقراری انضباط شهری کمک کند. وی اضافه کرد: در این طرح، موتورسوار در کنار همکاران بنده قرار می‌گیرد و راکت و کاوری در اختیار وی قرار داده می‌شود تا ضمن متمایز‌شدن با سایر افراد بتواند با راکت، فرمان‌های پلیسی را به موتورسوارانی که قصد تخلف دارند، اعلام کند؛ یکی، دو ساعت این آموزش‌ها به طول می‌انجامد و در این مدت موتورسیکلت وی در حاشیه امن راه متوقف شده و از آن محافظت می‌شود. وی درخصوص بیشترین تخلفات موتورسواران گفت: تخلفات شایع موتورسواران که در شهر شاهد هستیم مربوط به عجله و شتاب موتورسواران، ورود به خط ویژه، عبور از چراغ قرمز، حرکت در خلاف‌جهت و انتقال بارهای حجیم است که موجب توقف موتورسواران در این طرح خواهد شد.
 
سهولت در تحویل موتورهای رسوبی
سردار حمیدی درخصوص سرنوشت موتورهای رسوبی که در پارکینگ‌ها مستقر هستند، گفت: طرح ترخیص موتورسیکلت‌های رسوبی و طرح‌های گذشته همچنان پابرجاست. بیش‌از سه هزار موتورسیکلت رسوبی از پارکینگ‌ها به سهولت کامل ترخیص شده و به محض آنکه فرد و مالک با حداقل مدارک مراجعه کند، موتورسیکلتش را تحویل می‌گیرد. امید است اجرای این طرح‌ها به کاهش تخلفات موتورسواران منجر شود و از طرفی با کاهش هزینه‌هایی که صورت می‌گیرد، ‌انگیزه‌ای برای ایجاد هر چه بیشتر انضباط شهری باشد. سردار حمیدی با بیان اینکه برای اجرای طرح موتوریار، سه ماه برنامه‌ریزی و هماهنگی با مراجع قضایی و بیمه‌ها صرف شده است، گفت: زیرساخت‌های لازم برای اجرای این طرح را در ۶۰ نقطه از تهران آماده‌سازی کردیم که به مرور به تمام معابر و تمام ساعات گسترش خواهد یافت و تا زمانی که بتوانیم آن را اجرا کنیم، ادامه خواهیم داد.
 
دیگر تخلف نمی‌کنم
علی، یکی از موتورسوارانی که از قضا در این طرح مجبور شده چند ساعتی در طرح موتوریار شرکت کند و همراه پلیس باشد، می‌گوید: «به نظرم این کار علاوه بر فرهنگ‌سازی بیشتر باعث می‌شود شخص به خودش بیاید. قطعا من دیگر سعی می‌کنم تخلف نکنم، چون نمی‌توانم وقت زیادی برای شرکت در طرح بگذارم؛ از طرفی از اینکه موتور من جریمه شود، خیلی بهتر است.»
جابر هم موتورسوار دیگری است که با وسیله نقلیه خود ارتزاق می‌کند. دلیل توقف او تردد از خط ویژه بوده است. او که حالا کاور پلیس پوشیده و راکت به دست در خط ویژه ایستاده است، می‌گوید: برای تحویل بار به مشتری عجله داشتم و از خط ویژه آمدم؛ البته بیشتر وقت‌ها این کار را کرده و از دست پلیس هم فرار می‌کردم که این بار گیر افتادم. او درباره طرح جدیدی که حالا خودش در آن شرکت دارد،  نیز می‌گوید: به صاحب بار زنگ زدم که یک‌ساعت دیرتر می‌رسم. به‌نظرم اینکه یک‌ساعت اینجا بایستم، بهتر از آن است که موتور توقیف شود و از نان‌خوردن بیفتم؛ اما این اتفاق هم‌ باعث شد که واقعا در شیوه موتورسواری خودم تجدیدنظر کنم. الان هم به موتورسوارها می‌گویم که اگر از خط ویژه بروند باید مثل من در طرح پلیس شرکت کنند.

اقدامی که نتیجه‌بخش خواهد بود
جامعه‌شناسان از این طرح حمایت می‌کنند. نیره توکلی، جامعه‌شناس به «صبح‌نو» می‌گوید:«این طرح بسیار عالی است. به نظر من قانون‌مداری در برخورد با نقض قوانین بسیار ضروری است اما جامعه‌شناسان به آموزش اصول شهروندی و مدنی تاکید دارند.» او ادامه می‌دهد: «قرار دادن آدم‌ها در جایگاهی که احساس مسوولیت کنند آن هم در جایگاه کسانی که مسوولیت اداره شهر و حقوق افراد را به عهده دارند نتیجه بسیار خوبی خواهد داشت. » توکلی در ادامه صحبت‌هایش به «صبح‌نو» تاکید می‌کند: «این یک بازنگری در جریمه کردن متخلف‌هاست البته نباید جریمه نقدی برای متخلفانی که با جان دیگران بازی می‌کنند را فراموش کرد. در کنار این‌ها این موضوع نگاه خود موتور‌سواران را که خودشان بزرگ‌ترین قربانیان رانندگی بی‌ضابطه هستند را تغییر خواهد داد و قطعارفتارشان نسبت به مقررات مسوولانه‌تر خواهد شد.» این جامعه‌شناس ادامه می‌دهد: «تکمیل آموزش افراد پلیس به‌ویژه سربازان وظیفه هم باید در رأس امور قرار بگیرد که با حقوق شهروندی و فرهنگ مدنی آشنا شوند تا بتوانند در مدت خدمت خود به مردم آموزش بدهند.»

captcha
شماره‌های پیشین