sobhe-no.ir
1096
یکشنبه، ۲۱ دی ۱۳۹۹
9
یک کارشناس هوای آلوده: اسقاط هفت موتورسیکلت به اندازه اسقاط یک خودرو ارزش دارد

دوچرخه‌های موتوری متهم ردیف اول منابع متحرک

هر زمان که صحبت از آلودگی هوا در کلان‌شهرها به میان آمده، موتورسیکلت‌ها یک پای این بحث هستند. طبق آمارهای رسمی از ۳۲ میلیون و ۹۰۰ هزار دستگاه انواع وسایل نقلیه در کشور، هم‌اکنون ۱۱ میلیون و ۶۵۰ هزار دستگاه (معادل ٣۵ درصد)، موتورسیکلت‌ها هستند و از این میزان بیش از ۲۱ درصد موتورسیکلت‌های کشور در تهران بزرگ تردد می‌کنند. نکته مهم این است که سیستم بیش از 95 درصد از موتورسیکلت‌های موجود، کاربراتوری و فاقد کاتالیست است که حجم آلایندگی آنها 10 برابر بیشتر از خودروهاست و تا امروز در معاینات فنی مورد توجه و نظارت قرار نگرفته‌اند. جالب‌تر اینکه حتی کارخانه‌های متعدد تولید‌کننده‌ موتورسیکلت در کشور نیز الزامات قانونی و کیفی مانند خودروسازها برای کنترل و نصب کاتالیست روی محصولات تولیدی ندارند. این موضوعی است که چندی پیش یوسف رشیدی متخصص آلودگی هوا و استادیار پژوهشکده علوم محیطی دانشگاه شهید بهشتی و وحید نوروزی، کارشناس مدیریت شهری و کارشناس محیط‌زیست درباره آن نظرات خود را اعلام ‌کردند.

«صبح‌نو» از اثرات مثبت قانون جدید مالیات بر خانه‌های خالی گزارش می‌دهد

افزایش 30 درصدی خانه‌های استیجاری

چهارم دی‌ماه جاری بود که آقای حسن روحانی، رییس‌جمهوری قانون اصلاحیه ماده‌۵۴ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم را که در تابستان و پاییز امسال روند طولانی تصویب در مجلس و تأیید در شورای نگهبان را طی کرد، به وزیر اقتصاد ابلاغ کرد. بنا بر نظر کارشناسان این اصلاحیه بخش عمده‌ای از کاستی‌های قانون سابق مالیات‌های مستقیم را برطرف کرده و می‌تواند بازدارندگی نسبتا زیادی داشته باشد.ماجرا از آنجا شروع شد که در سال‌۹۴ شورای وقت مسکن وزارت راه و شهرسازی لایحه‌ای برای اصلاح قانون مالیات بر خانه‌های خالی به هیات دولت فرستاد که براساس آن، قانون مالیات بر خانه‌های خالی از عهده دولت خارج شده و به‌طور کامل به شهرداری‌ها و تحت عنوان عوارض بر خانه‌های خالی واگذار شود که این لایحه پیشنهادی وزارت راه و شهرسازی دولت یازدهم، با مخالفت کمیسیون اقتصاد مواجه و به وزارتخانه بازگشت داده شد.

صبح نو

یک کارشناس هوای آلوده: اسقاط هفت موتورسیکلت به اندازه اسقاط یک خودرو ارزش دارد

دوچرخه‌های موتوری متهم ردیف اول منابع متحرک

هر زمان که صحبت از آلودگی هوا در کلان‌شهرها به میان آمده، موتورسیکلت‌ها یک پای این بحث هستند. طبق آمارهای رسمی از ۳۲ میلیون و ۹۰۰ هزار دستگاه انواع وسایل نقلیه در کشور، هم‌اکنون ۱۱ میلیون و ۶۵۰ هزار دستگاه (معادل ٣۵ درصد)، موتورسیکلت‌ها هستند و از این میزان بیش از ۲۱ درصد موتورسیکلت‌های کشور در تهران بزرگ تردد می‌کنند. نکته مهم این است که سیستم بیش از 95 درصد از موتورسیکلت‌های موجود، کاربراتوری و فاقد کاتالیست است که حجم آلایندگی آنها 10 برابر بیشتر از خودروهاست و تا امروز در معاینات فنی مورد توجه و نظارت قرار نگرفته‌اند. جالب‌تر اینکه حتی کارخانه‌های متعدد تولید‌کننده‌ موتورسیکلت در کشور نیز الزامات قانونی و کیفی مانند خودروسازها برای کنترل و نصب کاتالیست روی محصولات تولیدی ندارند. این موضوعی است که چندی پیش یوسف رشیدی متخصص آلودگی هوا و استادیار پژوهشکده علوم محیطی دانشگاه شهید بهشتی و وحید نوروزی، کارشناس مدیریت شهری و کارشناس محیط‌زیست درباره آن نظرات خود را اعلام ‌کردند.

گفت‌وگوی اینستاگرامی یوسف رشیدی، متخصص آلودگی هوا و استادیار پژوهشکده علوم محیطی دانشگاه شهید بهشتی و وحید نوروزی، کارشناس مدیریت شهری و کارشناس محیط‌زیست که چندی پیش در رابطه با آلودگی هوا با موضوع «چرا مشکل آلودگی هوا حل نمی‌شود؟» با استقبال زیادی روبه‌رو شد؛ این دو در بخشی از صحبت‌هایشان به موضوع اسقاط آلودگی هوا توسط موتورسیکلت‌ها پرداختند. نوروزی در این گفت‌وگوی زنده گفت: «طبق قانون، اسقاط هفت موتورسیکلت به اندازه اسقاط یک خودرو ارزش دارد. از طرف دیگر دولت قیمت گواهی اسقاط خودرو را دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تعیین کرده و با توجه به اینکه اسقاط هفت موتورسیکلت معادل اسقاط یک خودرو است، باید برای اسقاط هر موتورسیکلت حدود ۳۵۰ هزار تومان به مراکز اسقاط داده شود. این در حالی است که فروشندگان خودرو اسقاطی خود را کمتر از 6 میلیون تومان و موتورسیکلت فرسوده خود را کمتر از دو میلیون تومان به مراکز اسقاط نمی‌فروشند.»
رشیدی هم در ادامه صحبت‌های نوروزی گفت: «منابع متحرک مانند خودرو و موتورسیکلت همواره جزو متهمان ردیف اول آلودگی هوا به ویژه در کلانشهرها هستند؛ اما در این میان به نظر می‌رسد نقش موتورسیکلت پررنگ‌‌تر است. بر اساس آمار، بیش از هفت میلیون موتورسیکلت فرسوده در کشور وجود دارد؛ این در حالی است که میزان انتشار آلایندگی هر موتورسیکلت، بیش از ۱۲ برابر یک خودروی سبک است که همین مساله لزوم توجه بیشتر به این بخش را الزامی می‌‌کند.»
نوروزی در بخش دیگری از سخنان خود به مساله نادیده‌گرفته‌شدن بندهای قانون هوای پاک هم اشاره کرد و گفت: «از طرف دیگر اجرای برخی مصوبات قانون هوای پاک هم که طبق آن شماره‌گذاری موتورسیکلت بنزینی منوط به اسقاط یک دستگاه موتورسیکلت و شماره‌گذاری هر سه خودروی دیزلی یورو۵ منوط به اسقاط یک یا چند خودروی دیزلی با ظرفیت گواهی اسقاط مشابه است، با نظر وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) یک‌سال به تاخیر افتاد و تازه از سال گذشته آغاز شد؛ هرچند به دلیل فراهم‌نبودن زیرساخت‌های اسقاط موتورسیکلت و ایرادات فراوان در سامانه ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت، از سال گذشته تاکنون حتی یک گواهی اسقاط موتورسیکلت صادر نشده است.»
 
نقش خودروسازان در آلودگی هوا
شینا انصاری، رییس اداره‌ کل محیط‌زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران هم مهم‌ترین مشکل صنایع اسقاط را خودروسازان داخلی دانست که از سال ١٣٨٨ موظف بودند ۳۰درصد گواهی اسقاط کشور را مصرف کنند اما هیچ‌وقت زیر بار آن نرفتند و حالا هم راه‌حل اصلی، سرعت‌بخشیدن به اسقاط خودروهای فرسوده و در نتیجه کاهش آلودگی هوا مربوط به آن‌هاست، به‌طوری‌که فعالان این حوزه پیشنهاد می‌کنند خودروسازان داخلی ملزم شوند در اولین سال تصویب قانون که در حال حاضر در کمیسیون صنایع مجلس در دست بررسی است، معادل ۲۰درصد تولید خود، خودروی فرسوده اسقاط کنند، یعنی اگر صد خودرو شماره‌گذاری ‌کردند، ۲۰خودرو اسقاط کنند؛ اما این رقم در مدت ۹ سال باید به صددرصد برسد، یعنی هر سال ۱۰درصد به این رقم اضافه شود.

یوسف رشیدی:
بیش از هفت میلیون موتورسیکلت فرسوده در کشور وجود دارد؛ این در حالی است که میزان انتشار آلایندگی هر موتورسیکلت، بیش از ۱۲ برابر یک خودروی سبک است 

captcha
شماره‌های پیشین