هر زمان که صحبت از آلودگی هوا در کلانشهرها به میان آمده، موتورسیکلتها یک پای این بحث هستند. طبق آمارهای رسمی از ۳۲ میلیون و ۹۰۰ هزار دستگاه انواع وسایل نقلیه در کشور، هماکنون ۱۱ میلیون و ۶۵۰ هزار دستگاه (معادل ٣۵ درصد)، موتورسیکلتها هستند و از این میزان بیش از ۲۱ درصد موتورسیکلتهای کشور در تهران بزرگ تردد میکنند. نکته مهم این است که سیستم بیش از 95 درصد از موتورسیکلتهای موجود، کاربراتوری و فاقد کاتالیست است که حجم آلایندگی آنها 10 برابر بیشتر از خودروهاست و تا امروز در معاینات فنی مورد توجه و نظارت قرار نگرفتهاند. جالبتر اینکه حتی کارخانههای متعدد تولیدکننده موتورسیکلت در کشور نیز الزامات قانونی و کیفی مانند خودروسازها برای کنترل و نصب کاتالیست روی محصولات تولیدی ندارند. این موضوعی است که چندی پیش یوسف رشیدی متخصص آلودگی هوا و استادیار پژوهشکده علوم محیطی دانشگاه شهید بهشتی و وحید نوروزی، کارشناس مدیریت شهری و کارشناس محیطزیست درباره آن نظرات خود را اعلام کردند.
چهارم دیماه جاری بود که آقای حسن روحانی، رییسجمهوری قانون اصلاحیه ماده۵۴ مکرر قانون مالیاتهای مستقیم را که در تابستان و پاییز امسال روند طولانی تصویب در مجلس و تأیید در شورای نگهبان را طی کرد، به وزیر اقتصاد ابلاغ کرد. بنا بر نظر کارشناسان این اصلاحیه بخش عمدهای از کاستیهای قانون سابق مالیاتهای مستقیم را برطرف کرده و میتواند بازدارندگی نسبتا زیادی داشته باشد.ماجرا از آنجا شروع شد که در سال۹۴ شورای وقت مسکن وزارت راه و شهرسازی لایحهای برای اصلاح قانون مالیات بر خانههای خالی به هیات دولت فرستاد که براساس آن، قانون مالیات بر خانههای خالی از عهده دولت خارج شده و بهطور کامل به شهرداریها و تحت عنوان عوارض بر خانههای خالی واگذار شود که این لایحه پیشنهادی وزارت راه و شهرسازی دولت یازدهم، با مخالفت کمیسیون اقتصاد مواجه و به وزارتخانه بازگشت داده شد.